Files drastisch verminderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pluto777
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 nov 2019, 21:50

Files drastisch verminderen

Bericht door Pluto777 » do 14 nov 2019, 22:16

Herhaaldelijk constateerde ik dat monsterfiles werden veroorzaakt door 2 in het midden van de weg staande voertuigen met simpele blikschade (licht ongeval). Omdat bestuurders het oneens zijn over de schuld, blijven de wagens zomaar staan en in korte tijd ontstaat een monsterfile, in Frankrijk worden er blijkbaar al boetes geheven als dergelijke wagens te lang het verkeer hinderen. Waarom mogen in Belgie die voertuigen doodleuk blijven staan ?? Men zou de files met een derde kunnen verminderen als men de wagens van kibbelende brokkenrijders van de weg af zou kieperen. Is blikschade in belgie dan belangrijker dan miljoenen euros verlies die monsterfiles meebrengen ?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Km357 » vr 15 nov 2019, 7:57

Als de bestuurders het niet eens worden, moet de politie er bij gehaald worden om hun expertise uit te voeren. En dat kan al even duren.

Pluto777
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 nov 2019, 21:50

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Pluto777 » vr 15 nov 2019, 8:08

Dit is wat ik bedoel; het is niet meer van deze tijd, dergelijk verloop. Als er ruzie is om een gebroken stoplicht na een aanrijding(ske) op een belangrijke gewestweg of snelweg, dan hebben de brokkenrijders de toelating om te blijven staan tot de politie aankomt, en dan nog worden de wagens niet onmiddelijk verwijderd, ongeacht of er intussen een file is ontstaan van 5 km. 5 kilometer file, honderden mensen te laat op het werk of te late leveringen etc.. dikwijls voor een schade van amper 300 euro. Dat is toch te gek voor woorden ? In Frankrijk hadden ze dit al door en deden er iets aan.. In Belgie... no way...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 nov 2019, 8:18

Km357 schreef: vr 15 nov 2019, 7:57 Als de bestuurders het niet eens worden, moet de politie er bij gehaald worden om hun expertise uit te voeren. En dat kan al even duren.
Waarom? Ik snap het als er gewonden zijn, maar de politie gaat toch geen onderzoek doen als er enkel blikschade is? Eventueel foto's maken, dan samen naar een veilige plek rijden en het schadeformulier invullen, dat lijkt mij een logische gang van zaken. Het is een verzekeringskwestie waarbij de verzekeringsmaatschappij kan vaststellen wie er schuldig is. De politie kan dat sowieso niet omdat die niet op het moment van de aanrijding aanwezig was - aanwezigheid van de politie voegt in deze gevallen niks toe. Ik vermoed dat de politie in de praktijk ook geen oordeel zal/mag vellen over mogelijke schuld, dat is aan de verzekeringsmaatschappij en als één van de partijen het er niet mee eens is kan de gang naar de rechter worden gemaakt. Ik heb in België dan wel nooit een aanrijding meegemaakt, wel een keer in Luxemburg. Politie is toen wel gekomen, maar heeft expliciet gezegd dat ze zich niet met de schuldvraag gingen bemoeien, dat was iets voor de verzekering.

In Nederland komt de politie in principe niet als er slechts lichte blikschade is en de auto's zelfstandig rijdend de plek van het ongeval kunnen verlaten.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Rein » vr 15 nov 2019, 8:19

In Nederland is op de snelwegen in ieder geval het beleid om de voertuigen zo snel mogelijk van de weg te halen. En dan niet neerzetten op de vluchtstrook, maar gelijk wegtakelen door bergbedrijven. De papieren afhandeling van het ongeval gebeurt elders wel.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Km357 » vr 15 nov 2019, 8:39

@Coen Tunnel:

Eer die combi er is, de agenten hun onderzoek hebben gedaan en even met de bestuurders hebben gebabbeld zijn we een half uur verder van het telefoonoproepje naar de politie. Ondertussen dienen die voertuigen te blijven staan zoals gebeurd en het is meestal ook de politie die dan laat takelen. En die takel staat er ook niet onmiddellijk natuurlijk. Het duurt al snel een hele tijd eer de weg weer vrij is.

Pluto777
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 nov 2019, 21:50

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Pluto777 » za 16 nov 2019, 8:24

Klopt het niet als ik zeg dat 1/3 e van de files veroorzaakt worden door lichte aanrijdingen ? Iedereen heeft smartphones, dus fotos nemen en die wagens verplicht van het midden van de weg af !! Zoals in sommige buurlanden, zeker al 1/3e van de files minder en miljoenen besparing !! Soms is de modale belg toch duidelijk te egocentrisch en is de schade aan zijn dierbare wagen veel belangrijker voor hem dan de honderden mensen die hij te laat op het werk laat komen...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Attietattie » za 16 nov 2019, 10:26

Genoeg negativiteit voor dit weekend denk ik?

Mensen weten niet wat ze moeten doen na een aanrijding. Ze raken in paniek en slaan dicht. Dit betreft echt niet slechts eigenbelang. Beetje begrip aub.

NB: wat jij ziet, is altijd een momentopname.
1: misschien is het 10 seconden geleden gebeurd, schudden de betrokkenen elkaar de hand, kijkt men of er gewonden zijn en rijdt men weg.
2: ook bij een ogenschijnlijk klein tikje, heb ik laatst iemand haar nek gestabiliseerd omdat ze klaagde over nekklachten. Als dat stabiliseren in de auto gebeurt (onzichtbaar dus voor jou), zal het jou vast wel weer te lang duren.
3: ook bij een klein tikje, kan het zo zijn dat een auto niet meer start. Dan kun je beter beide auto's laten staan dan dat je er één op de rijbaan hebt en één op de vluchtstrook.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Schelpenpaadje » za 16 nov 2019, 10:46

^^ Dit.

De wens is denk ik ook meer om er een onafhankelijke partij bij te halen die eventueel bewijsmateriaal en getuigenverklaringen verzamelt en probeert uit de lezingen van de betrokkenen een consistent verhaal af te leiden (en op basis hiervan een schadeformulier in te vullen), dan om een schuldige aan te wijzen.

Zo lang er geen sprake is van een misdrijf is de schuldvraag een kwestie tussen verzekeringsmaatschappijen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Jeroen » za 16 nov 2019, 11:58

Coen Tunnel schreef: vr 15 nov 2019, 8:18
Km357 schreef: vr 15 nov 2019, 7:57 Als de bestuurders het niet eens worden, moet de politie er bij gehaald worden om hun expertise uit te voeren. En dat kan al even duren.
In Nederland komt de politie in principe niet als er slechts lichte blikschade is en de auto's zelfstandig rijdend de plek van het ongeval kunnen verlaten.
In België komt de politie in principe ook niet als er geen letselschade is.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Willem » za 16 nov 2019, 12:14

Dat scheelt gedoe achteraf omdat je dan kunt terugvallen op een politierapport.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Km357 » za 16 nov 2019, 20:19

Pluto777 schreef: za 16 nov 2019, 8:24 Klopt het niet als ik zeg dat 1/3 e van de files veroorzaakt worden door lichte aanrijdingen ? Iedereen heeft smartphones, dus fotos nemen en die wagens verplicht van het midden van de weg af !! Zoals in sommige buurlanden, zeker al 1/3e van de files minder en miljoenen besparing !! Soms is de modale belg toch duidelijk te egocentrisch en is de schade aan zijn dierbare wagen veel belangrijker voor hem dan de honderden mensen die hij te laat op het werk laat komen...
Ik heb geen smartphone, m'n vrouw ook niet, m'n ouders ook niet, onze dochter niet, sommige vrienden van ons ook niet.

Dus niet iedereen. Niet iedereen is verslaafd aan apps en heeft een phone als extentie van diens arm.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Palance » za 16 nov 2019, 20:23

Niet iedereen met een smartphone zit constant op dat ding te kijken, ook niet tijdens het rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Vinny » za 16 nov 2019, 20:30

Het kan natuurlijk altijd wel wat sneller maar ik denk dat de hulpdiensten niet expres de boel ophouden. In Nederland heeft men nu op gevoelige plaatsen in de spits ook mensen en materieel gestald zodat men bij incidenten snel ter plaatse kan zijn. Wellicht kan dat in België nog wat geoptimaliseerd worden.
Ze raken in paniek en slaan dicht.
En mensen doen ook wel heel onveilige dingen dan: soms uit onwetendheid of paniek soms ook uit egoïsme en dan is het toch handig als er wat politie bij is om de boel in goede banen te leiden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pluto777
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 nov 2019, 21:50

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Pluto777 » ma 18 nov 2019, 21:44

Tja, er zijn zeker nuances; een ongeval met lichamelijk letsel heeft natuurlijk prioriteit op alles, maar als de meesten het precies ook al acceptabel vinden dat kilometers file ondergeschikt moet zijn aan een discussie over een afgereden bumper dan zit er geen beterschap in, velen hier hebben dan ook waarschijnlijk weinig of geen financiele nadelen aan een fileke min of meer...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Files drastisch verminderen

Bericht door Attietattie » di 19 nov 2019, 0:32

Lees jij wel?
Pluto777 schreef: ma 18 nov 2019, 21:44maar als de meesten het precies ook al acceptabel vinden dat kilometers file ondergeschikt moet zijn aan een discussie over een afgereden bumper dan zit er geen beterschap in,
Niemand heeft gezegd dat dat prima is.
Pluto777 schreef: ma 18 nov 2019, 21:44velen hier hebben dan ook waarschijnlijk weinig of geen financiele nadelen aan een fileke min of meer...
Nee, financieel heb ik daar zelfs baat bij. Denk je daarmee te kunnen zeggen dat het mij niets interesseert? Als jij denkt dat het alleen om geld gaat, heb je een vreemd wereldbeeld.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie