Project Leuven-Noord

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Project Leuven-Noord

Bericht door Rien » wo 07 dec 2005, 3:49

Dames en heren, ik stel jullie voor... het project Leuven-Noord.

Dit grootse infrastructuurproject aan de noordrand van Leuven ging in 2003 van start. In het gebied, ingeklemd tussen de E314 en de R23, hebben zich voornamelijk bedrijven gevestigd. Verder neemt 'het spoor' er een grote plaats in en vormt de Leuvense vaart (= kanaal Leuven-Mechelen) er een bepalend element. Er blijkt nooit een gestructureerd beleid te zijn gevoerd in de regio, waardoor het een rommelig allegaartje is geworden van nieuwe en oude wegen, spoorwegen, bruggen, behuizing en industrie.

Men wil dit nu aanpakken in een geïntegreerd plan, waarin de NMBS, de stad Leuven, het Vlaams Gewest, de NV Zeekanaal en De Lijn participeren. Het project omvat maar liefst 22 deelprojecten, die zowel het wegverkeer, het vervoer per spoor als het vervoer over water aanbelangen. Het is voorlopig getimed op 10 jaar.

Ik hou me al sinds het begin van 2004 op de hoogte van de vorderingen in het project, en besloot maandag een toertje met de fiets te maken om wat fotootjes te nemen zodat jullie kunnen kennismaken met het gebied en met de stand van zaken. Elke foto is voorzien van een toelichting en een eventuele link naar meer info op de website van de stad Leuven. Het geheel is samengevat op vijf webpagina's, te bereiken door op onderstaande banner te klikken.

Afbeelding

Aan de bezoekers die surfen op smalband: behalve op de eerste pagina (= inleiding), worden per pagina 10 tot 20 foto's geladen van ca. 60-70 kB!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 07 dec 2005, 8:46

Uitgebreide reportage. Leuk dat je een omvangrijk werk becommentarieert. In het algemeen komt de infrastructuur me gebrekkig en rommelig over. Wat een spoorlijnen lopen rond Leuven :?:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 07 dec 2005, 9:58

Met betrekking tot het Vuntcomplex: als dit het verkeer van zowel de aansluitingen 19 als 20 moet gaan verwerken, vraag ik me af of zo'n verkeersplein voldoende zal blijken te zijn.

Met betrekking tot de ontsluitingsweg van het spoorplateau: gemiste kans dat deze niet aansluit op het stedelijk wegennet. Onnodig veel verkeer zal m.i. dus op de Kesseldallaan en de Eénmeilaan blijven. Verkeer, dat voorkomen had kunnen worden als de ontsluitingsweg ook aan de centrumzijde een ontsluiting zou hebben gehad...
Overigens geloof ik niet in termen als "een poging om de pendelaars ervan te overtuigen de trein te nemen i.p.v. de auto"

Vraagje: waar wordt de museale collectie van de NMBS straks opgeslagen ? Hopelijk niet op één plek (hopelijk leert men van het drama in Nürnberg, oktober j.l.).

Tenslotte: als ik je foto's zo zie, dan kon het absoluut geen kwaad dat het gebied werd aangepakt. Erg rommelig allemaal.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 07 dec 2005, 18:32

Mooi verslag! :toppie:

Die aannemers daar komen me wel heel bekend voor...;)

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » za 10 dec 2005, 14:21

ViaHaaren schreef:Die aannemers daar komen me wel heel bekend voor...
Hoezo? :)
René schreef:Met betrekking tot het Vuntcomplex: als dit het verkeer van zowel de aansluitingen 19 als 20 moet gaan verwerken, vraag ik me af of zo'n verkeersplein voldoende zal blijken te zijn.
Je suggereert een ongelijkvloerse van de weg Putkapel - Kessel-Lo op de N19? Ik heb eens geprobeerd een alternatief voor de rotonde uit te denken, rekening houdend met de loop van de spoorwegen en de beperkte ruimte op die plaats. Bovendien heb ik de driehoek (woongebied) ten noorden van de rotonde, tussen de E314 en de spoorweg volledig moeten ontruimen. :?

Afbeelding
René schreef:Met betrekking tot de ontsluitingsweg van het spoorplateau: gemiste kans dat deze niet aansluit op het stedelijk wegennet. Onnodig veel verkeer zal m.i. dus op de Kesseldallaan en de Eénmeilaan blijven. Verkeer, dat voorkomen had kunnen worden als de ontsluitingsweg ook aan de centrumzijde een ontsluiting zou hebben gehad...
Overigens geloof ik niet in termen als "een poging om de pendelaars ervan te overtuigen de trein te nemen i.p.v. de auto"
Ik sta er ook sceptisch tegenover en ben er absoluut niet zeker van of het de files op E314 en E40 zal verminderen. Wat betreft jouw idee omtrent een verbinding tussen de ontsluitingsweg en de stad: ik zie daar geen ruimte voor. Allereerst zou je een tunnel moeten maken onder de sporen (en dat zijn er op die plaats nogal veel) en vervolgens moet je je een weg banen tussen de InBev-gebouwen.
Trouwens, verkeer van het Vuntcomplex naar Leuven wordt geacht de gehertraceerde Aarschotsesteenweg (N19) te nemen; de Eenmeilaan en Kesseldallaan is en blijft enkel voor verkeer naar Kessel-Lo.
René schreef:Vraagje: waar wordt de museale collectie van de NMBS straks opgeslagen ? Hopelijk niet op één plek (hopelijk leert men van het drama in Nürnberg, oktober j.l.).
Geen idee. :dontknow:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 10 dec 2005, 14:30

Rien schreef:
ViaHaaren schreef:Die aannemers daar komen me wel heel bekend voor...
Hoezo? :)
De ene is Heijmans, en de andere is qua huisstijl gelijk aan het Nederlandse BAM. Zal dus wel een werkmaatschappij zijn. ;)

Afbeelding

Plaats reactie