Gele strepen op Belgische wegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Gele strepen op Belgische wegen

Bericht door Alfa » zo 10 apr 2005, 18:56

Net nog kwam ik op deze website die eigelijk niet meer bestaat maar wel dank zij de way-backmachine nog te nog berijken is.

Wat viel me op.Gele lijnen op de weg.Heeft België vroeger nog een tijdje het Amerikaanse systeem gevolgd?En waarom is men er van afgestapt?Ik vond het wel duidelijker.


Zie hier de foto.

Afbeelding[/url]

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 10 apr 2005, 19:28

Geel? Die lijn is donkerder dan het wegdek zelf. Lijkt me op zich al een reden om ervan af te zien.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 10 apr 2005, 19:29

Ik vind het ook niet echt duidelijk. Andere reden is dat het meteen zo druk oogt (vooral op enkelbaans wegen), die twee kleuren door elkaar. :(

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 10 apr 2005, 20:49

Misschien dat België ervan af is gestapt omwille van meer Europese eenheid ? Zelfde reden waardom Zweden en Oostenrijk zijn gestopt met gele markering in permanente situaties.

Nog even op het plaatje terugkomende. In Nederland werden midden jaren '60 alle snelwegen van geleiderails voorzien.

Op dit Belgische plaatje van midden jaren '70 (gezien de autotypes) is er totaal geen afscheiding tussen beide rijbanen, en die lichtmasten uit die jaren waren ook allesbehalve buigzaam. Bovendien nog geen autogordels: dat zal wel een bloederig tijdperk zijn geweest... :?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 10 apr 2005, 20:52

Wel opvallend dat ze daar toen al 2x3 hadden. Overigens vindt ik het Amerikaanse gele wel mooi, maar moet je het wel consequent toepassen. Dus óf geel óf wit. (of groen;)zoals in Drente)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 10 apr 2005, 20:59

Het is juist consequent toegepast. n de landen met permanent gele markering was een doorgetrokken gele lijn altijd een aanduiding van rijrichtingscheiding, de rechterkantlijn kon diverse configuraties hebben (wit, geel, onderbroken of ononderbroken; alle combinaties kwamen voor). De 3-9 strepen tussen rijstroken in dezelfde richting waren echter in al die landen gewoon wit.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 10 apr 2005, 21:07

typisch is het bordje voorrangsweg... Er is in geen velden of wegen een oprit te vinden, maar toch wordt de weggebruiker er even op geattendeerd dat hij gebruik maakt van een voorrangsweg... :?
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 10 apr 2005, 21:09

Dat zou ik niet te hard roepen, want je ziet wel lantaarnpalen aan de rechterkant. Dat zou kunnen duiden op t einde van een oprit naar de snelweg. Misschien is deze foto wel vanaf de brug genomen, maar dan zou de oprit wel erg kort zijn. Overigens vindt ik het neerzetten van een voorrangsbord totaal overbodig. Zoiets zie je ook alleen in België volgens mij. Geldverspilling.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 10 apr 2005, 21:23

Chrizz schreef:Zoiets zie je ook alleen in België volgens mij. Geldverspilling.
Geen idee of het elders nog steeds wordt toegepast! Weet wel dat we in NL ook borden "nadering voorrangsweg" hebben gehad bij opritten...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 10 apr 2005, 21:26

In Nederland hebben we trouwens in 1990 een andere saneringsronde gehad. Vroeger stond bij de oprit voor het convergentiepunt het bord "geef voorrang", maar met het RVV 1990 is het een regel geworden dat degene die van rijstrook verandert voorrang moet verlenen, waarmee het bord niet meer nodig is. Scheelt weer wat bordenwoud langs de snelweg...

Overigens is dit volgens mij nu wel een probleem bij de proef bij Westervoort, bij het zgn. "zwemvak". Daar ontbreekt de blokkenlijn. In het kader van RVV1990 is de autosnelweg intrinsiek een voorrangsweg, maar het invoegend verkeer verandert bij Westervoort nu formeel niet meer van rijstrook, en komt zelfs van rechts. Ik wil nog wel eens zien hoe dat bij het eerste het beste ongeval juridisch afloopt. Volgens mij mag de wegbeheerder (RWS Oost-Nederland) de rekening volledig ebtalen, omdat deze proefmarkering aan geen enkele richtlijn voldoet en geen rekening houdt met de voorrangsbepalingen van het RVV1990.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 10 apr 2005, 21:53

René schreef:...proef bij Westervoort, bij het zgn. "zwemvak"...
Hoe zien de strepen daar er dan precies uit?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 10 apr 2005, 22:01

Wicher schreef:
René schreef:...proef bij Westervoort, bij het zgn. "zwemvak"...
Hoe zien de strepen daar er dan precies uit?
Na het puntstuk geen blokkenmarkering, en een langzaam toelopende rechterkantlijn. Een fuik als het ware. Achterliggende gedachte: 2 verkeersstromen die samen één rijstrook gaan delen en zo op een sociale manier gaan ritsen. Betreft een Wegen naar de Toekomst-proef. Ik voorzie echter dat niet iedereen zich sociaal opstelt, of dat sommigen domweg bij een dergelijk weinig doordachte weginrichting niet meer weten wie als puntje bij paaltje komt nou voorrang moet verlenen.

Ik ga er nog altijd van uit dat de gemiddelde weggebruiker geen cursus verkeerskunde aangevuld met een spoedcursus verkeersrecht nodig moet hebben om zich over de weg te verplaatsen... :roll:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 10 apr 2005, 22:09

Hmm... experimenteel... :?

Zou je het 'wie heeft voorrang'-probleem niet evt. kunnen oplossen door op de toerit naast het puntstuk nog even een grote 'geef-voorrang-driehoek' te plaatsen? (Als je begrijpt wat ik bedoel.)
Hoewel je dan wel een deel van het 'gelijkheidsprincipe' waar het experiment juist op drijft wegneemt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 10 apr 2005, 22:27

Wicher schreef:Hoewel je dan wel een deel van het 'gelijkheidsprincipe' waar het experiment juist op drijft wegneemt.
Kortom: weg met die nieuwlichterij waar uit oogpunt van bestaande RVV-regelgeving niet goed over is nagedacht...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 10 apr 2005, 22:32

René schreef:
Wicher schreef:Hoewel je dan wel een deel van het 'gelijkheidsprincipe' waar het experiment juist op drijft wegneemt.
Kortom: weg met die nieuwlichterij waar uit oogpunt van bestaande RVV-regelgeving niet goed over is nagedacht...
Mwa.
Een beetje experimenteren lijkt me niet zo verkeerd. Misschien werkt het wél veel beter.
Je moet natuurlijk wel verantwoord omgaan met experimenten waarbij veel 'onschuldige' mensen zijn betrokken.

Op zich lijkt zo'n driehoek me niet zo'n kwaad idee. Op het stuk zelf lijken de stromen min-of-meer gelijkwaardig, wat het ritsen kan vergemakkelijken. Voor het stuk heeft de rechterstrook echter al de driehoek gezien, waarmee onduidelijkheid ondervangen is, en de rechterstrook wel weet dat ze moet blijven opletten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 10 apr 2005, 23:21

Een zeker oud forum lid zou zeker de kriebels krijgen van deze weginrichting: Allemaal doorstroompoortjes... :lol:

Verder kan ik me voorstellen dat je onder de indruk bent van dit soort snelwegen: Leeg, licht, en toen nog zo glad als een biljartlaken!

Onder de huidige voorrangsbordjes vind je in België ook de aanduiding van het wegnummer. Toen nog niet zeker?

Gele kantstrepen: Lijkt me tegen een witte betonnen wegdek wel wat duidelijker (het valt op dat de strepen naar de vluchtstrook toe onderbroken zijn, dat is volgens mij tegenwoordig ook niet meer zo.
Verder dacht ik dat Italië vroeger gele strepen had als rijbaanscheiding (maar dat weet ik niet zeker, ik heb ooit zoiets in de krant gelezen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » za 11 feb 2006, 0:18

Ik was hier nog ff aan het rondneuzen en wat mij opvalt is dat die verlichting daar al zo lang staat :shock: en dat die aanwijzingsborden er ook al zo lang staan zonder dat ze gewijzigd zijn :shock: wat is het belgisch systeem tog verouderd :s

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » za 11 feb 2006, 0:46

De verlichting op de E314 tussen de grens en het knooppunt Lummen stamt ook nog af van de aanleg, evenals een groot aantal bewegwijzeringsborden (zelfs nog met de oude wegnummers overgeplakt).
Groet, Charles

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » za 11 feb 2006, 0:48

Belgie is gewoon een ramp i.v.m. wegensignalisatie en alles wat er mee te maken heeft :oops:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 11 feb 2006, 11:07

René schreef:In Nederland hebben we trouwens in 1990 een andere saneringsronde gehad. Vroeger stond bij de oprit voor het convergentiepunt het bord "geef voorrang", maar met het RVV 1990 is het een regel geworden dat degene die van rijstrook verandert voorrang moet verlenen, waarmee het bord niet meer nodig is. Scheelt weer wat bordenwoud langs de snelweg...
Staat er bij KP Azelo niet nog zo'n bord?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 11 feb 2006, 13:25

Coen Tunnel schreef:
René schreef:In Nederland hebben we trouwens in 1990 een andere saneringsronde gehad. Vroeger stond bij de oprit voor het convergentiepunt het bord "geef voorrang", maar met het RVV 1990 is het een regel geworden dat degene die van rijstrook verandert voorrang moet verlenen, waarmee het bord niet meer nodig is. Scheelt weer wat bordenwoud langs de snelweg...
Staat er bij KP Azelo niet nog zo'n bord?
Wel bij oprit Tilburg-Noord in de A261. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 11 feb 2006, 14:45

Is dat nog een autosnelweg dan? :EE:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 11 feb 2006, 15:18

Coen Tunnel schreef:Is dat nog een autosnelweg dan? :EE:
Ter plekke wel ja. Nog wel... :roll:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » ma 13 feb 2006, 20:43

Mikhail schreef:Belgie is gewoon een ramp i.v.m. wegensignalisatie en alles wat er mee te maken heeft :oops:
Waarom zou je nog perfect werkende lantarenpalen dan vervangen? Dat ze er nog steeds staan zegt meer iets over de kwaliteit van het systeem.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 14 feb 2006, 9:15

ViaHaaren schreef:
Coen Tunnel schreef:
René schreef:In Nederland hebben we trouwens in 1990 een andere saneringsronde gehad. Vroeger stond bij de oprit voor het convergentiepunt het bord "geef voorrang", maar met het RVV 1990 is het een regel geworden dat degene die van rijstrook verandert voorrang moet verlenen, waarmee het bord niet meer nodig is. Scheelt weer wat bordenwoud langs de snelweg...
Staat er bij KP Azelo niet nog zo'n bord?
Wel bij oprit Tilburg-Noord in de A261. ;)
Wel typisch dat net bij díe afrit met nog zo'n voorrangsbord nu een man is overleden die vanaf de afrit op een ambulance reed. Reden: geen voorrang geven... :roll:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Gele strepen op Belgische wegen

Bericht door Wimpie24 » wo 03 jun 2009, 12:14

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Gele strepen op Belgische wegen

Bericht door Seat Ibiza » wo 03 jun 2009, 13:22

^^
En wat is 't nut van dit plaatje, behalve het omhoog schoppen van een drie jaar oud topic? :roll:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Gele strepen op Belgische wegen

Bericht door Wimpie24 » wo 03 jun 2009, 14:04

Ja, de uitleg daarbij is dat in die tijd dit de standaardwegmarkeringen waren op normale stukken snelweg.
Kwestie van die zaken een beetje levend te houden ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Gele strepen op Belgische wegen

Bericht door harry » wo 03 jun 2009, 16:12

^^ Ik begrijp hier helemaal niks van.
Het rechtvaardigt in ieder geval niet het posten van een plaatje zonder verdere uitleg. :(
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Gele strepen op Belgische wegen

Bericht door Wouter N14 » wo 03 jun 2009, 16:41

Ah, Wimpie heeft een tekening gemaakt naar aanleiding van de eerste post op deze pagina, een post van 10 april 2005 :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie