Waarom leggen ze geen ZOAB op de belgische snelwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

CborG
verkeersader

Waarom leggen ze geen ZOAB op de belgische snelwegen

Bericht door CborG » ma 28 feb 2005, 19:22

ZOAB is suprieur!, altans IMO, beter zicht bij regen, lekker 'zacht'
Het schijnt alleen snel glad te worden maar daar heb ik nog nooit wat van gemerkt.
Zo kraait den boer z'n haantje

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 28 feb 2005, 19:30

Is ZOAB wel zo super? Ik heb het idee dat het snel kapot gaat.

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » ma 28 feb 2005, 19:38

Mja, lijkt me wel, ze leggen het standaard aan op de snelwegen, volgens mij
Zelfs op sommige N-wegen wordt het toegepast.
Zo kraait den boer z'n haantje

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 28 feb 2005, 21:04

Het antwoord is al gegeven.Het slijt veel te rap.Iedere 8 à10 jaar moet het vervangen worden.Wij Belgen leggen liever iets dat de eerste 30 tot 40 jaar onderhoudsarm is.Zoals beton.

Daarmee dat België nu zo veel slechte wegen heeft.De meeste autosnelwegen zijn ongeveer in hetzelfde decenium aangelegd en de vervangtijd is nu ongeveer verstreken.Met veel wegenwerken terzelfdetijd tot gevolg.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 28 feb 2005, 21:57

Alfa schreef:Het antwoord is al gegeven.Het slijt veel te rap.Iedere 8 à10 jaar moet het vervangen worden.Wij Belgen leggen liever iets dat de eerste 30 tot 40 jaar onderhoudsarm is.Zoals beton.

Daarmee dat België nu zo veel slechte wegen heeft.De meeste autosnelwegen zijn ongeveer in hetzelfde decenium aangelegd en de vervangtijd is nu ongeveer verstreken.Met veel wegenwerken terzelfdetijd tot gevolg.
ZOAB is ideaal. Het dwingt de beheerder om zijn infrastructuur fatsoenlijk te onderhouden. Ieder 10 - 15 jaar heeft een snelweg groot onderhoud nodig. Ook de viaducten moeten dan compleet op betonrotschade nagekeken worden (Dit gebeurt vaker, maar tijdens de onderhoudsbeurten wordt vaak ook onder het asfaltdek gekeken).

Als men te lang (30 jaar of langer) wacht om de betonrotschade te herstellen, dan zullen de onderhoudskosten exploderen. Bij de Ketelbrug heeft enorm veel betonrotschade moeten herstellen, omdat de brug pas na ruim 30 jaar zijn onderhoudsbeurt kreeg. (bouwjaar 1970, renovatie in 2003)

Verder is het mogelijk tijdens deze onderhoudsbeurten de snelwegen te moderniseren.

In Belgie wacht men ook veel te lang op de onderhoudsbeurten. Het gevolg is dat de complete wegverharding (verharding wordt te belast, waardoor deze van onder uit bezwijkt / uitscheurt) vervangen moet worden. In Nederland gebeurt dat nauwelijks. In Nederland wordt vaak alleen de deklaag vervangen. Eventueel wordt de wegverharding verdikt, omdat de belasting van de wegverharding omhoog is gegaan. Het doel is om de wegverharding een eeuwige levensduur te geven en te voorkomen dat de wegverharding vanuit de onderkant gaat scheuren.

Het onderhoud van de Antwerpse Ring had een stuk goedkoper gekund, als men maar op tijd de deklaag vervangen en de wegverharding versterkt had. Nu moet men de complete verharding vervangen.

Daarnaast krijg je door dit beleid veel sneler calamiteiten (spoedreparaties). Dit soort werkzaamheden zijn niet te begroten, waardoor de kosten niet goed berekend kunnen worden. Er blijft dan alleen geld over om dit werkzaamheden te verrichten, terwijl er geen geld overblijft om zaken te vervangen. Daarnaast neemt de betrouwbaarheid van de infrastructuur sterk af!!!

MvG
Rogier de Groot

Santaarnpaal
verkeersader

Bericht door Santaarnpaal » di 01 mar 2005, 16:21

Wordt er buiten NL wel ZOAB toegepast? of is het een typisch Nederlands "product".

Bart
autoweg

Bericht door Bart » di 01 mar 2005, 16:23

volgens mij op de nieuwe A31 bij Gronau. Ik heb er zelf niet op gereden, maar het zag er wel bijzonder ZOAB uit...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 08 mar 2005, 15:06

Zelfs in Maleisie heb ik ZOAB gezien. Mag ook wel: een regenbui daar is te vergelijken met een douche.
Donateur Vereniging Wegenforum

dionysus1975
woonerf

Bericht door dionysus1975 » di 24 mei 2005, 23:24

Hajo schreef:Zelfs in Maleisie heb ik ZOAB gezien. Mag ook wel: een regenbui daar is te vergelijken met een douche.
En zo hard zal het nou ook wel weer niet slijten in Maleisie :-), denk dat het hier drukker is

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 25 mei 2005, 18:59

Ik ben het helemaal met Rogier eens. Nederland is goed op weg met ZOAB, maar het asfalt kan wat mij betreft nog wel verbeterd worden. En een aantal aannemers is daar al druk doende mee.