Trajectcontrole in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » do 03 aug 2017, 21:51

^^ En juist die discussie werd enkelen onder ons onlangs nog zwaar afgestraft als zijnde eindeloos geleutel en "slecht nieuws show" over het mobiliteitsbeleid in Vlaanderen.

Ik dacht, ik zeg het gewoon maar even.
Doet me ergens wel deugd dat er nu toch wat kritiek komt van bij onze Noorderburen over dit kapitalistisch gedoe. Want net zoals zovele vaste camera's in Frankrijk, heeft dit niks, maar dan ook niks met veiligheid te maken.

Voor mij is het duidelijk:
In Mechelen kom ik niet meer. Net zoals het circulatieplan in Gent is de burgemeester die z'n natte droom ziet uitkomen van hetzelfde allooi trouwens.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » zo 24 jun 2018, 14:20

De komende jaren zal het aantal trajectcontroles op gewestwegen in Vlaanderen fors worden uitgebreid met maar liefst 69 nieuwe installaties. In 2019 worden er 40 nieuwe controles voorzien op autosnelwegen. :nuts:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180624_03577589

Het mag duidelijk zijn dat de opzet van dit plan bitter weinig met verkeersveiligheid te maken heeft dan wel met het binnenharken van meer inkomsten uit snelheidsboetes.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 24 jun 2018, 14:37

^^ Net zoals de 80km/h in Frankrijk op gewone wegen. Maar goed de redenering van een politieker gaat zoals volgt:

Te veel verkeersdoden? Meer repressie
Minder verkeersdoden? YAY, repressie werkt, nog meer repressie
Meer verkeersdoden? Mensen zijn misdadigers, en tegen misdadigers helpt enkel meer repressie!

Wat er dus ook gebeurt, meer en meer controles, repressie en stupid lage VMax is gegarandeerd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door boe! » zo 24 jun 2018, 14:41

^^ Tijd om te emigreren!

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Chrysa » zo 24 jun 2018, 14:48

Heb ook het idee dat de gekozen locaties nou niet bepaald de gevaarlijkste zijn.. Gelukkig doen ze in Wallonie vooralsnog niet mee.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 24 jun 2018, 14:52

boe! schreef: zo 24 jun 2018, 14:41 ^^ Tijd om te emigreren!
Want er zijn nog overheden die niet op dezelfde bandwagon zijn gesprongen?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » zo 24 jun 2018, 15:08

Is er leven op Pluto? Kun je dansen op de maan? Is er een plaats tussen de sterren waar ik heen kan gaan?
:denk:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Groningen » zo 24 jun 2018, 19:16

Km357 schreef: zo 24 jun 2018, 14:37 ^^ Net zoals de 80km/h in Frankrijk op gewone wegen. Maar goed de redenering van een politieker gaat zoals volgt:

Te veel verkeersdoden? Meer repressie
Minder verkeersdoden? YAY, repressie werkt, nog meer repressie
Meer verkeersdoden? Mensen zijn misdadigers, en tegen misdadigers helpt enkel meer repressie!

Wat er dus ook gebeurt, meer en meer controles, repressie en stupid lage VMax is gegarandeerd.
Zolang jij je aan de vigerende Vmax houd, heb jij geen last van repressie hoor.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 24 jun 2018, 19:36

^^ Morgen VMax 50km/h op de snelweg, probleem?

Nee, hou je gewoon aan de Vmax en dat is niet repressief... :emo:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 24 jun 2018, 20:33

Hopelijk in 2019 een andere minister. Gezien het feit dat N-VA en CD&V niet meer door dezelfde door kunnen is een vederzetting van de huidige coalitie onwaarschijnlijk.

Weyts is gewoon te principieel. Dat zie je ook bij zijn andere bevoegdheden zoals dierenwelzijn (zie de hetze rond de neergeschoten leeuw in Planckendael).

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Groningen » zo 24 jun 2018, 21:11

Km357 schreef: zo 24 jun 2018, 19:36 ^^ Morgen VMax 50km/h op de snelweg, probleem?
Nee hoor. Rijd al niet sneller dan 90, dus 40 eraf is geen punt. Mooi zuinig in z'n 4 :top:
Km357 schreef: zo 24 jun 2018, 19:36 Nee, hou je gewoon aan de Vmax en dat is niet repressief... :emo:
Dan zou ik emigreren naar Duitsland, en dan via de snelwegen gaan. Daar heb je daar geen last van.
Immers, een maximumsnelheid is niet de minimumsnelheid (wat in NL ook zeer veel bestuurders lijken te denken (en dan vooral in duurdere auto's, dat is altijd opvallend)).
En dan kun je een maximumsnelheid repressie vinden - niet iedereen kan even goed rijden als jij. Anderen moeten er wellicht bij geholpen worden door o.a. het instellen van een maximumsnelheid (ik rijd ook niet zo heel goed, dus voor mij geldt het zeker).

Ik las vandaag iets:
De Belgen geven verder toe dat ze massaal rechts inhalen op de snelweg (40 procent, tegenover een Europees gemiddelde van 34 procent) en nauwelijks vertragen bij wegwerkzaamheden (67 procent bekent de snelheidsbeperkingen bij wegwerken aan zijn laars te lappen, tegenover 55 procent gemiddeld).

De Belgen hebben ook het minst respect voor snelheidslimieten. [...] Als het gaat om de veiligheidsgordel doen de Belgen het wel goed. Die draagt bijna iedereen altijd.
Hele artikel vind u hier.
Ik ken het onderzoek niet, maar in deze zin is de grote groei aan (geplande) trajectcontroles wel te begrijpen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 24 jun 2018, 21:19

40% is nu al massaal :emo: Trouwens rechts inhalen is volledig legaal binnen bebouwde kom - ik weet niet of dat zo is in NL - dus dat is niet zo verwonderlijk. Doe het constant want immers volledig ok.

Over snelheid bij wegwerkzaamheden, tja, als je 30-50km/h VMax instelt op de autosnelweg gewoon omdat er aan de andere kant van de weg gewerkt wordt dien je je af te vragen of het de bestuurders zijn die fout doen of dat de VMax gewoon realiteitszin mist.

Er is genoeg te zeggen over de gemiddelde Belgische bestuurder - die ik nog nooit ben tegengekomen trouwens - maar volgens mij is het eerder de repressieve of betuttelende wetgeving die gevoel voor realiteit is kwijtgeraakt ten behoeve van kassa-kassa. Een argument dat uiteraard met de mantel der "ten behoeve der verkeersveiligheid" wordt toegedekt. Aan de kritische burger om te durven te beseffen waar het precies om gaat.

Zoals Alfa zei; tijd voor wat anders, waarschijnlijk dezelfde zooi, maar toch weer eens een andere naam.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door boe! » zo 24 jun 2018, 21:22

Km357 schreef: zo 24 jun 2018, 21:19 40% is nu al massaal :emo: Trouwens rechts inhalen is volledig legaal binnen bebouwde kom - ik weet niet of dat zo is in NL - dus dat is niet zo verwonderlijk.
Dat is in Nederland niet zo en in België ook niet (zie artikel 16 lid 3 van de wegcode).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » zo 24 jun 2018, 23:17

^^
Rechts inhalen binnen de bebouwde kom is toegestaan op wegen met meerdere rijstroken per rijrichting. De verplichting om op die wegen zoveel mogelijk rechts te houden vervalt ook.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » ma 25 jun 2018, 0:01

Het huidige beleid m.b.t. snelheidscontroles en met name trajectcontroles slaat in mijn ogen de bal helemaal mis. Laat duidelijk zijn dat ik absoluut geen probleem heb met snelheidscontroles. Controles op de maximumsnelheid zijn niet noodzakelijk een slecht iets en hebben niet per sé als doel mensen geld hun zakken te kloppen (zo zou het toch moeten zijn). Net als andere verkeerscontroles (alcohol, verzekering, gsm-gebruik) zijn snelheidscontroles ook in het leven geroepen om de verkeersveiligheid te bevorderen.

Mede door het feit dat er in de afgelopen decennia alsmaar meer aandacht ontstond en middelen werden vrijgemaakt voor verkeerscontroles en sensibilisatie maakt dat het verkeer vandaag aanzienlijk veiliger is dan 10 jaar geleden. Het bekendste voorbeeld is zonder twijfel de BOB-campagne (die trouwens ontstaan is in België). Dankzij de BOB-campagne wordt het vandaag niet meer (sociaal) aanvaard om met enkele glazen bier op achter het stuur te kruipen laat staan in duidelijk dronken toestand. Dat is een mentaliteitswijziging die wel degelijk toe te schrijven valt aan de toegenomen verkeerscontroles en bewustmaking over de gevaren van rijden onder invloed. Nog nooit bliezen er sinds de start van de campagne in 1996 zo weinig bestuurders positief als vorig jaar. Vergeleken met de eerste campagne betreft het drie keer bestuurders die positief bliezen ondanks dat het aantal gecontroleerde voertuigen explosief steeg. https://www.datawrapper.de/_/CHILd/

Die sterke daling inbreuken is iets dat niet geldt voor snelheidsovertredingen. Dat komt uiteraard doordat de pakkans hierbij vele malen hoger is en bovendien is wat iets te snel rijden als snel gebeurd. Desondanks ben ik ervan overtuigd dat snelheidscontroles ervoor gezorgd hebben dat mensen wel 2 keer nadenken voor ze het gaspedaal stevig induwen. Overdreven en zeker onaangepaste zijn immers ook zaken die gevaar opleveren voor andere weggebruikers. Het feit dat snelheid geautomatiseerd kan worden gehandhaafd in combinatie met soms ronduit lage en onrealistische maximumsnelheden maakt dat snelheidscontroles natuurlijk een mooi bedrag opleveren voor de schatkist.

De meeste snelheidsboetes worden uitgedeeld voor 10-15 km/h te snel. Die groep is eigenlijk de dupe van een beperkte groep notoire hardrijders/verkeerscriminelen die aan de basis liggen van (vermijdbare) verkeersongevallen. Het zijn ook die excessen die je uit het verkeer moet weren wil je vermijden dat het vroeg of laat een keer fout loopt. Dat de maximumsnelheid op heel wat wegen de afgelopen jaren is verlaagd maakt de pakkans ook groter en zorgt ervoor dat snelheidscontroles des te meer (terecht) bestempeld worden als geldklopperij. Je ziet nu ook dat er heel wat snelheids- en trajectcontroles plaatsvinden op wegen waar de Vmax niet overeenstemt met het wegbeeld en/of recentelijk is verlaagd. Sinds vorig jaar is er op een weg hier in de buurt de maximumsnelheid verlaagd van 70 naar 50. Sindsdien vindt er wel maandelijks een snelheidscontrole terwijl er voorheen nooit controle plaatsvond en iedereen zich ook aan de Vmax hield.

Wie deze onzinnige en repressieve vorm van handhaving verdedigt onder het mom van verkeersveiligheid heeft er maar weinig kaas van gegeten.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » zo 09 sep 2018, 22:08

^^ Groot gelijk! Dat zie je hier ook, wegen die verlaagd zijn van 70 naar 50 zonder enige reden, en waar er nu plots massaal geflitst wordt... Lang leve coyote nu het nog legaal is!
****

teaser
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 04 jan 2008, 19:55
Locatie: Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door teaser » do 24 jan 2019, 10:26

Weeral uitstel voor de trajectcontrole op de E313 in Wommelgem: https://www.gva.be/cnt/dmf20190123_0412 ... h-probleem

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » do 21 feb 2019, 15:44

Over trajectcontroles gesproken. Ik heb gemerkte dat er in Vlaams-Brabant na knooppunten met andere snelwegen overal palen opduiken om ANPR camera’s op te hangen (dezelfde die nu al op de grenzen staan), ik denk dat dit te maken heeft in functie met het aangekondigde cameraschild in 2017 op de Belgische snelwegen ifv van de anti terrorisme maatregelen. Ik vermoed dat men deze camera’s ook gaat inzetten voor trajectcontroles tussen de knooppunten onderling...
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » vr 22 feb 2019, 0:15

^^In Zelzate heb ik die palen ook al zien opduiken, ze staan in alle richtingen. Het is volstrekt overdreven. Het risico bestaat inderdaad dat ze ingezet worden voor trajectcontroles. Dat zou de 'veiligheidsstaat' compleet maken.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 997
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door jdb2 » vr 22 feb 2019, 8:41

België wordt geterroriseerd door laagvliegers.
Teruggekeerde Syriëstrijders houden zich maar beter snelheidslimiet, ze zijn gewaarschuwd. :rofl2:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door sven_engelen » vr 22 feb 2019, 14:29

jdb2 schreef: vr 22 feb 2019, 8:41 Teruggekeerde Syriëstrijders houden zich maar beter snelheidslimiet, ze zijn gewaarschuwd. :rofl2:
Dit had wat mij betreft niet gehoeven... :nahzeg:
Svenlo

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 997
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door jdb2 » vr 22 feb 2019, 18:01

Ik doelde op het verhaal dat de camera's voor terrorismebestrijding bedoeld waren.
In de realiteit pakken ze er vooral gewone mensen mee op kleine overtredingen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » vr 22 feb 2019, 19:36

^^ Dat was niet duidelijk, maar ik apprecieer de connectie nu des te beter. En daardoor snap ik de grap nu ook.

Touchy, maar wel correct.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door tompie » za 23 feb 2019, 20:48

Mikhail schreef: do 21 feb 2019, 15:44 Over trajectcontroles gesproken. Ik heb gemerkte dat er in Vlaams-Brabant na knooppunten met andere snelwegen overal palen opduiken om ANPR camera’s op te hangen (dezelfde die nu al op de grenzen staan), ik denk dat dit te maken heeft in functie met het aangekondigde cameraschild in 2017 op de Belgische snelwegen ifv van de anti terrorisme maatregelen. Ik vermoed dat men deze camera’s ook gaat inzetten voor trajectcontroles tussen de knooppunten onderling...
In de regio Kortrijk hangen de camera's al aan de palen al staan de meeste wel op een op-of afrit en niet op de snelweg zelf.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » za 23 feb 2019, 21:11

Ongelooflijk hoe men in Vlaanderen snel camera's kan plaatsen maar andere meer nuttige zaken jaren of decennia dienen in beslag te nemen. Mij maak je écht niet meer wijs dat het voor de veiligheid is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Chris » za 23 feb 2019, 21:31

Tja als de pakkans zo omhoog gaat moet misschien de marge ook wel omhoog. Ik ben niet tegen het aanpakken van verkeershufters die asociaal hard rijden (je leest het elke dag in de regionale media), maar in Nederland worden 90% van de snelheidsboetes uitgeschreven voor overtredingen tot 10 km/h te snel. Daar ontstaat snel het beeld dat de gewone burger met een minimale overtreding makkelijk gepakt wordt terwijl echte criminelen telkens de dans ontspringen of kleine straffen krijgen.

Als je alleen boetes uitschrijft voor gecorrigeerd +10 km/h dan haal ontlast je de burger van onzinboetes en pak je nog steeds de verkeersveiligheid aan. Maar ja, dat kost veel inkomsten...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 24 feb 2019, 8:23

^^ Dat is een gevoel dat in BE en nog meer in FR zeker zo leeft. Moest men tot 11km/h te snel in Frankrijk nu geen punt inleveren maar enkel een boete à la Duitsland betalen geloof ik dat er veel minder protest zou zijn.

En de veiligheid zou er zeker niet door verslechteren, maar ja die kassa hé. Welke staat wil toegeven dat het hen noodzakelijk geld oplevert als verborgen belasting?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Basjuh1981 » zo 24 feb 2019, 16:21

Chris schreef: za 23 feb 2019, 21:31 Tja als de pakkans zo omhoog gaat moet misschien de marge ook wel omhoog.

Als je alleen boetes uitschrijft voor gecorrigeerd +10 km/h dan haal ontlast je de burger van onzinboetes en pak je nog steeds de verkeersveiligheid aan. Maar ja, dat kost veel inkomsten...
Toen :A1-130: werd ingevoerd is zelfs de foutmarge omlaag gegaan. Nu kun je letterlijk voor 1 km overschrijding bekeurt worden :nuts: :nuts:

Dit geldt overigens alleen voor :A1-130:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 feb 2019, 10:06

^^ Er geldt nog steeds een 3% correctie, dus de foutmarge is niet aangepast. Het enige dat is aangepast is dat bij :A1-130: een overschrijding van de snelheidslimiet met 1-3 km/u ook een boete oplevert, waar dat bij alle andere maximumsnelheden pas vanaf 4 km/u overschrijding is.

Dit betekent dat pas bij een gemeten snelheid van 136 km/u je een boete zou kunnen krijgen (vergelijking: bij Vmax 120 pas vanaf een gemeten snelheid van 128 km/u).

Ernie
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 10:32

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Ernie » ma 25 feb 2019, 10:16

Chris schreef: za 23 feb 2019, 21:31 Tja als de pakkans zo omhoog gaat moet misschien de marge ook wel omhoog. Ik ben niet tegen het aanpakken van verkeershufters die asociaal hard rijden (je leest het elke dag in de regionale media), maar in Nederland worden 90% van de snelheidsboetes uitgeschreven voor overtredingen tot 10 km/h te snel. Daar ontstaat snel het beeld dat de gewone burger met een minimale overtreding makkelijk gepakt wordt terwijl echte criminelen telkens de dans ontspringen of kleine straffen krijgen.

Als je alleen boetes uitschrijft voor gecorrigeerd +10 km/h dan haal ontlast je de burger van onzinboetes en pak je nog steeds de verkeersveiligheid aan. Maar ja, dat kost veel inkomsten...
Misschien moeten ze ook eens kijken naar de rijopleiding of het gebrek hieraan. Als Nederlander in België verbaas ik me nog altijd over het verkeersgedrag. OK veel te hard rijden is moet bestraft worden, maar hoe 3 of meerstrooks snelwegen worden bereden.... Inhalen, gas terug, weer inhalen, op de tweede of derde rijstrook blijven etc etc...

Plaats reactie