Trajectcontrole in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » ma 19 okt 2015, 23:07

^^ Q.E.D.: Trajectcontroles zijn bijlange na niet altijd doeltreffend qua verkeersveiligheid...net zoals vele belachelijke snelheidsverlagingen zonder de échte reden van ongevallen aan te pakken.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 19 okt 2015, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert i.p.v. de quote-knop!!!

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 20 okt 2015, 14:28

Wimpie25 schreef:^^
Vrijwel elke partij binnen het Vlaams spectrum houdt er een relatief linkse visie binnen mobiliteit op na.
Links misschien, geldklopperij allemaal. Daar hebben ze met de huidige regering weer hun best voor gedaan op de meest hypocriete manier mogelijk:

- Dieselprijs omhoog, man in de straat betaalt toch graag. Leasing wordt wel ontzien...cause reasons...
- Repressiemaatregelen omhoog meestal zonder enige grond of aanwijsbaar nut.
- Ondanks veiligere auto's en verkeer in het algemeen, blijft de staat denken dat een overbetutteling van de weggebruiker de beste oplossing is.
- Niet-autosnelweg infrastructuur is in vele gebieden nog steeds uit de jaren 70-80.
- Nog meer Zone 30's in steden gecombineerd met hogere parkeertarieven drijft de consument naar KMO zones buiten de stad op infra die daar totaal niet op berekend is.


Het probleem qua mobiliteit (wel 1 van de problemen) in België is dat de regering al jaren (rechts, links, midden) constant consequent de weggebruiker viseert terwijl men eigenlijk weigert om te kijken of de infrastructuur nog wel van deze tijd is. Als de discussie daarover dreigt te gaan wordt het onderwerp nogal snel van de hand gedaan.

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Tommy » wo 03 feb 2016, 20:53

Sint-Katelijne-Waver
Afbeelding

De Walemstraat is een sluipweg om de R6 te mijden. Dit zal alleen maar toenemen als de bruggen R6xN14 en R6xN1 worden aangelegd. Deze zouden er moeten zijn tegen de opening van het nieuwe Mechelse ziekenhuis aldaar (2020).
De Berlaarbaan is een grote doorvoersweg in de gemeente...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » di 09 feb 2016, 12:32

Camera’s tegen terreur controleren ook snelheid
Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) slaat twee vliegen in één klap met de installatie van 260 camera’s op de snelwegen. Naast terroristen zullen de camera’s ook snelheidsduivels klissen.
http://www.gva.be/cnt/dmf20160209_02117 ... k-snelheid
:nuts:
Men is weeral op zoek naar extra inkomsten...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 09 feb 2016, 12:40

^^ Was toch te verwachten? NV-A is nu eenmaal een partij die volledige controle wil over het doen en laten van de burger.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door RSK » di 09 feb 2016, 12:49

^^ Je moet nu ook niet doen alsof de N-VA als ware het een communistisch één-partij-regime over Belgistan heerst. Er zijn zat andere partijen in de diverse regeringen die hier blijkbaar bij staan en er naar kijken. Ik heb nochtans geen enkel tegengeluid gehoord vanuit andere partijen dat trajectcontrole een slecht middel is. Sterker nog: ik denk dat ze stuk voor stuk staan te juichen voor het feit dat ze met een drogreden de 'verkeersveiligheid' kunnen 'aanpakken' op een manier die geld oplevert in plaats van dat het geld kost. Al het geld dat je niet in het veiliger maken van de infrastructuur hoeft te steken, kun je immers aan leuke prestigeprojectjes uitgeven.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door vynkce » di 09 feb 2016, 13:23

Km357 schreef:^^ Was toch te verwachten? NV-A is nu eenmaal een partij die volledige controle wil over het doen en laten van de burger.
Enkel Vlaams Belang is niet zo een grote fan van trajectcontroles. ALLE andere partijen zijn voor :!:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 09 feb 2016, 13:40

Dit is vergelijkbaar met het privacydebat. Telkens je kanttekeningen plaats bij het massaal gebruik van camera's wordt je bekeken als 'maar, je hebt toch niets te verbergen?' als drogreden om 100%-controles te verdedigen. "België politiestaat" komt niet alleen dichtbij, het wordt stilaan realiteit. Dat moet stoppen! Overal trajectcontrole is gewoon buiten proportie.

Ook weer typisch dat terrorisme weer als stok gebruikt wordt om allerlei beperkende maatregelen voor de burger ingang te doen vinden. Dat was volledig te voorspellen en daarom dat ik een gloeiende hekel heb aan de opgeklopte massahysterie rond terrorisme.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 09 feb 2016, 14:38

^^ En je ziet aan de comments dat zo veel mensen daar gewoon blind blijven in mee volgen, gewoon hilarisch. :nothanks: Totaal geen enkel besef van hoe ze hun eigen rechten aan het opofferen zijn zonder ook maar één enkel positief resultaat in return.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » di 09 feb 2016, 15:59

Waarom zou men nog gordijnen plaatsen in huis als men "niks te verbergen heeft" ? :nuts:

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 999
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door jdb2 » di 09 feb 2016, 17:40

Slim gezien van Jambon. Eerst roepen dat er meer blauw en camera's op straat moet, maar dat er geen geld beschikbaar is. In plaats van een onpopulaire belastingverhoging, zet je die camera's gewoon in voor kilometerheffing en trajectcontroles, en die extra politieagenten verdienen zichzelf terug. Wie weet vangen ze tussendoor misschien nog een terrorist!

Wel best wat extra investeren zodat ze kunnen gebruikmaken van slimme agenten, anders ben je niet veel met slimme camera's.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » di 09 feb 2016, 19:52

Km357 schreef:^^ En je ziet aan de comments dat zo veel mensen daar gewoon blind blijven in mee volgen, gewoon hilarisch. :nothanks: Totaal geen enkel besef van hoe ze hun eigen rechten aan het opofferen zijn zonder ook maar één enkel positief resultaat in return.
Mensen schijnen inderdaad niet in te zien dat over camera's en trajectcontrole allesbehalve normaal zijn. Eigenlijk verbaas ik me erover dat sommige burgers zich schijnen meer ergeren aan bv. alcoholcontroles i.p.v. dit soort nonsens.
Politici zetten dan ook massaal in op trajectcontroles met als argument dat er voor trajectcontrole een breed draagvlak is onder de bevolking.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » do 11 feb 2016, 19:25

De stad Mechelen zal vanaf volgend jaar ook massaal trajectcontroles invoeren op de gewestwegen. Ook in de centrum van de stad zal trajectcontrole in gebruik worden genomen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160211_02122338

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » do 11 feb 2016, 22:08

Van overdrijven gesproken...
****

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Tommy » do 11 feb 2016, 22:47

Tijd dat ik verhuis inderdaad :(
Mechelen gaat camera's inzetten voor trajectcontrole
Afbeelding
De stad Mechelen zal in de toekomst camera's met automatische nummerplaatherkenning (ANPR) aanpassen zodat ze ook voor trajectcontrole kunnen worden ingezet. Daarnaast zullen ze ook dienen om vrachtwagens te weren uit bepaalde straten. De vernieuwing van het huidige cameranetwerk en de aanpassingen eraan zullen zo'n 1,25 miljoen euro kosten.

Sinds 2010 heeft de stad Mechelen zwaar geïnvesteerd in de uitbouw van een gestructureerd ANPR-netwerk.

Vanaf eind dit jaar zullen die camera's ook worden ingezet om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rond de stad te verbeteren. Niet alleen wordt het aantal camera's vergroot, maar ook worden op bepaalde trajecten slimmere camera's geïnstalleerd zodat ze ook trajectcontrole kunnen doen.

"We gaan in de loop van 2016 en begin 2017 ons cameranetwerk structureel vernieuwen", zegt Dirk Van de Sande, woordvoerder van de politiezone Mechelen-Willebroek. "Een deel van de huidige camera's wordt vervangen door nieuwe, slimmere camera's, enkele 'oudere' camera's krijgen een nieuwe locatie. Door ook trajectcontrole mogelijk te maken met onze ANPR-camera's kunnen we de verkeersveiligheid op bepaalde pijnpunten veel beter aanpakken. Elf trajecten krijgen trajectcontrole. In de plaats van twee uur een agent ter plaatse te laten controleren, doen we dit nu systematisch. Dat zal hopelijk een gedragswijziging met zich meebrengen."

Op zes trajecten dienen de camera's ook als vrachtwagensluis. "De camera's zullen elk voertuig dat geen personenwagen is, detecteren", aldus Van de Sande. "Daarna wordt manueel gekeken welke voertuigen in overtreding zijn en welke niet."

Het voordeel van deze digitale vrachtwagensluizen is dat er geen aanpassingen aan de infrastructuur moeten gebeuren, zoals asverschuivingen die vaak gevaarlijk zijn voor fietsers en voetgangers, maar ook dat in geval van uitzondering de straat nog wel toegankelijk blijft voor vrachtwagens.
Bron: De Redactie
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door tovm74 » do 11 feb 2016, 22:55

Kom naar Turnhout, daar houden ze u al sinds 2009 in het oog ... :(
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

tvintje
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 17:43
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door tvintje » vr 12 feb 2016, 8:54

Gewoon op de maximumsnelheid rijden, toch niks moeilijks aan?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door RSK » vr 12 feb 2016, 9:29

Op zich vind ik het wel interessant dat Vlaanderen een soort proeftuin aan het worden is voor ultrarepressief handhaven op snelheid. Als de mortaliteit dan over vijf jaar nog altijd op het niveau van een tweederangs oostblokland ligt, is voor eens en voor altijd bewezen dat snelheid slechts een zeer beperkte factor is voor de verkeersveiligheid. Enige risico is dat het een fijne inkomstenbron blijkt te zijn, zodat ze ondanks hun ineffectiviteit wel in bedrijf blijven.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » vr 12 feb 2016, 9:32

tvintje schreef:Gewoon op de maximumsnelheid rijden, toch niks moeilijks aan?
Ik heb gewoon geen zin om constant gefilmd, gecontroleerd en geviseerd te worden, dus vermijd ik gewoon Mechelen vanaf nu...is helemaal niet moeilijk hoor.

Trouwens, het nooit in vraag stellen van wetten en limieten loopt ook nooit goed af.
Laatst gewijzigd door Km357 op vr 12 feb 2016, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Tommy
autoweg
Berichten: 1973
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Tommy » vr 12 feb 2016, 14:54

tvintje schreef:Gewoon op de maximumsnelheid rijden, toch niks moeilijks aan?
Neen, klopt. En dat er controles zijn is ook normaal. Mechelen staat ook op kop in Vlaanderen qua alcoholcontroles. Ook zeer terecht. Moet allemaal gebeuren. Het frustrerende voor mij is dat het daar dan ook stopt. Niet alleen in Mechelen, maar redelijk algemeen eigenlijk.

Deze week was het een regenweek. Dus mogen de vrachtwagens niet voorbij, ook niet op 3 strooks autosnelwegen. Wordt niet nageleefd, amper gecontroleerd. Er is nog steeds niet veel licht in de ochtend- en de avondspits. Toch slagen er nog steeds mensen in om zonder lichten te rijden. Het aantal bellende en sms'ende chauffeurs die ik dagelijks tegenkom zijn niet op één hand te tellen. Wordt beide ook amper gecontroleerd.

Wie te snel rijdt of onder invloed (wat ik nogmaals gezegd ook niet goedkeur!) wordt afgeschilderd als moordenaar en geviseerd. Alle andere verkeersinbreuken (die even gevaarlijk kunnen zijn) worden sociaal aanvaard en luchtig over gedaan. En dat vind ik jammer.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » vr 12 feb 2016, 16:12

tvintje schreef:Gewoon op de maximumsnelheid rijden, toch niks moeilijks aan?
100%-controle is buiten proportie. Zeker omdat je er vooral de normaal rijdende mensen mee treft terwijl het de excessen zijn die gevaarlijk zijn (zoals 70 rijden in zone 30).

En je altijd aan de maximumsnelheid houden is niet zo simpel als je ziet hoe de zone 30 alsmaar groter wordt en stilaan het standaard snelheidsregime wordt in de bebouwde kom in veel steden.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » ma 15 feb 2016, 1:49

Kijk maar eens naar landen zoals Noord-Korea wat er gebeurt als mensen totalairiteit blijven slikken en niet in opstand komen...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » ma 15 feb 2016, 8:05

^^ Daar zijn we gelukkig nog een hele tijd van verwijderd, maar het is onraadzaam om zo maar altijd van ja te knikken inderdaad.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6914
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » ma 15 feb 2016, 11:01

België en Nederland zijn volgens internationaal onderzoek, de enige landen ter wereld (samen met Taiwan) waar de mensen een absolute persoonlijke vrijheid genieten en waar geen onderwerp te kwaad is om op het publieke toneel besproken te worden.

Landen zoals Italië hebben binnen Europa op dat vlak een abominabele score maar ook Duitsland en Denemarken blijken aan een vorm van godsdienstig fanatisme onder bevolking te lijden. In deze relatief christelijke landen blijkt de bevolking toch minder de mogelijkheid te hebben tot mondigheid zonder consequenties.

Wat heeft dit nu met trajectcontrole te maken? Ik begrijp de sentimenten, gezien wij niet gewend zijn om ons onder vergaande camerabewaking met de dagelijkse beslommeringen bezig te houden, kan er heftig op gereageerd worden. Grote-Broer situaties zoals in Noord-Korea zijn echter absoluut niet te vergelijken. Daar worden je dagelijkse activiteiten niet enkel gevolgd, maar ook van je geboorte tot aan de kist voor je uitgestippeld.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Peter » ma 15 feb 2016, 11:33

Mee eens, Wimpie25.

We hebben veel vrijheden (soms wellicht zelfs teveel misschien) en worden voornamelijk beknot, waar een meerderheid dit wil. Dat een minderheid dit niet leuk vindt is jammer maar helaas. Ik zou als 17 jarige ook balen, dat ik (legaal buitenshuis) geen bier meer kon drinken.

Ik heb veel liever camera's op straat (die jouw auto volgen en niet direct jouwzelf) dan onzinnig lage snelheden. Dus liever een tunnel met Vmax 100 en trajectcontrole dan een tunnel met Vmax 80. En dat OVERAL is een schromelijke overdrijving.

Die controle in Noord-Korea, Iran of zelfs Rusland komt niet van camera's maar van je buren, familie of collega's, die jouw slecht gedrag bij de overheid aangeven, vaak tegen een vergoeding.

Mensen die tegen trajectcontrole zijn mogen best in opstand komen, zolang dat maar via woord en schrift gebeurt. Natuurliik krijgen hooligans wel vaker gelijk van bange politici...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Peter » ma 15 feb 2016, 11:35

Km357 schreef: Ik heb gewoon geen zin om constant gefilmd, gecontroleerd en geviseerd te worden, dus vermijd ik gewoon Mechelen vanaf nu...is helemaal niet moeilijk hoor.
.
Liever geviseerd dan gevisiteerd..... :hap:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door RSK » ma 15 feb 2016, 11:46

Peter schreef:Ik heb veel liever camera's op straat (die jouw auto volgen en niet direct jouwzelf) dan onzinnig lage snelheden. Dus liever een tunnel met Vmax 100 en trajectcontrole dan een tunnel met Vmax 80.
Het probleem met trajectcontroles (vanuit Nederlands perspectief, ik ken de situatie in Vlaanderen onvoldoende) is dat ze juist worden ingezet om ongeloofwaardig lage snelheden te handhaven. Als je in die tunnel van jou onder normale omstandigheden 120km/h kunt rijden, dan zou men bij 80 zonder handhaving toch al gauw 100-110 rijden, terwijl men bij 100 met controle eerder voor 95 kiest. Wat mij betreft zouden trajectcontroles enkel voor mogen komen op plaatsen waar de verkeersveiligheid in het geding is bij te hoge snelheden, zoals bochtige expresswegen met slecht doorzicht en erfaansluitingen. Op veel perifere (snel)wegen is het echter je reinste onzin om een kunstmatig lage limiet te handhaven met een 100%-controle. Dat wekt alleen maar frustratie in de hand, daarnaast ben ik er van overtuigd dat mensen de opgekropte irritatie onder de controles 'compenseren' met opgefokt rijden daarbuiten. Dat kun je irrationeel noemen (is het ook), maar mensen zijn nu eenmaal niet rationeel. En zo maak je de woongebieden dus onveiliger, omdat mensen die zich een kwartier ingehouden hebben op de snelweg nog even flink het gas in trappen zodra ze hun nooit gecontroleerde woonwijk in rijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6914
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » ma 15 feb 2016, 12:41

Peter schreef: Die controle in Noord-Korea, Iran of zelfs Rusland komt niet van camera's maar van je buren, familie of collega's, die jouw slecht gedrag bij de overheid aangeven, vaak tegen een vergoeding.

Mensen die tegen trajectcontrole zijn mogen best in opstand komen, zolang dat maar via woord en schrift gebeurt. Natuurlijk krijgen hooligans wel vaker gelijk van bange politici...
Een goed voorbeeld daarvan in Vlaanderen is de zogenaamde kliklijn van de fiscus. Enkele jaren terug is die opgericht om mensen de mogelijkheden te geven "verdachte" zaken rechtstreeks aan de fiscus door te geven. Het gaat dan over naastenspionage, in de trant van; "mijn buurman rijdt met een Porsche Cayenne maar trekt officieel een invaliditeitsuitkering", "Mijn buurman heeft een zwembad laten leggen maar heeft dit niet doorgegeven aan het kadaster" etc, etc...
Op de 3 jaren dat dit systeem bestaat zijn er nog maar 3 of 4 meldingen via deze kliklijn binnengekomen. Nijd, afgunst en koppigheid zijn schering en inslag bij de burentwisten op de Vlaamse verkavelingen maar blijkbaar vecht men het nog liever onder mekaar of bij de vrederechter uit dan de oneer te moeten ondergaan van mekaar te verklikken bij de overheid.
Om maar te zeggen, mocht het ooit te ver gaan met camera's op onze wegen, de gemiddelde Belg of Nederland zal zich niet zomaar laten doen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 15 feb 2016, 14:51

Wimpie25 schreef:België en Nederland zijn volgens internationaal onderzoek, de enige landen ter wereld (samen met Taiwan) waar de mensen een absolute persoonlijke vrijheid genieten en waar geen onderwerp te kwaad is om op het publieke toneel besproken te worden.
Verbod op holocaustontkenning, veroordeling van een politieke partij als het Vlaams Blok, antiracismewet die op zeer gespannen voet staat met vrijheid van meningsuiting, ...
Wimpie25 schreef: Ik begrijp de sentimenten, gezien wij niet gewend zijn om ons onder vergaande camerabewaking met de dagelijkse beslommeringen bezig te houden, kan er heftig op gereageerd worden. Grote-Broer situaties zoals in Noord-Korea zijn echter absoluut niet te vergelijken. Daar worden je dagelijkse activiteiten niet enkel gevolgd, maar ook van je geboorte tot aan de kist voor je uitgestippeld.
Gevolgd worden gaat ook al te ver. Dan geef je de autoriteiten veel te veel macht. Dat leidt altijd tot machtsmisbruik.

Gelukkig dat we 70 jaar geleden niet dergelijke grootschalige camerabewaking kenden, of de Nazi's zouden hier nog steeds de baas zijn en de Sovjet-Unie zou nog steeds bestaan (verzet kan moeilijk gedijen bij 100%-controles)

Of zoals de wijsheid luidt: macht corrumpeert, en absolute macht corrumpeert absoluut. Het wordt tijd dat we daar wat vaker bij stilstaan ipv (zoals Wimpie steeds doet) blind uitgaan van good goverment. Dat 'good goverment' een fabeltje is bewijst alleen al de weerzin van bepaalde partijen. Denk aan PS bij een groot stuk van de Vlamingen. De overheid vertegenwoordigd altijd maar 50% van de bevolking. Uiteraard moet je wetten naleven, maar het mooie is dat het volk de macht heeft wetten te negeren en er tegen in opstand te komen als collectief. Camerabewaking en dergelijke beknotten die macht echter. Dat is een ideale voedingsbodem voor dictaturen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6914
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » ma 15 feb 2016, 16:18

^^
Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van verering, vrijheid van vergadering en vrijheid voor de pers. Dat geen idee bij voorbaat kan afgeschoten worden door ethische bezwaren en dat geen mening niet in het publieke toneel geventileerd kan worden, wil niet zeggen dat een samenleving wetteloos is. Bij vrijheden horen ook voorwaarden en verplichtingen met als doel de op vrijheid gestoelde samenleving te bezwaren. In een vrij land spreekt men van wetten en de Grondwet, een document dat vrijheden optekent, maar ook de vrijheid om zelfs de bestaande vrijheden te herzien.

Jij hebt de vrijheid om je op eender welk tijdstip van de dag, naar eender welke uithoek van het land te begeven. Je moet je daarbij wel aan de verkeersregels houden, eens aangekomen mag je er niet zomaar voor kiezen om een kruisje op de bodem te kalken, om er enkele bomen om te kappen en op de plaats van het kruisje een huisje te bouwen. Je hebt perfect de mogelijkheid om de holocaust te ontkennen, net zoals je de vrijheid hebt om te beweren dat de Aarde maar enkele duizenden jaren oud is. Echter niet alles kan je ontkennen zonder gevolgen indien je keuze rechtstreeks invloed heeft op een bepaald deel van de bevolking. Indien je ontkenning rechtstreeks ingaat tegen gestelde waarden of regelgeving, dan heeft het publieke toneel het recht om daar tegenin te gaan.

Jij zegt dat de regering nooit meer dan 50% van de bevolking vertegenwoordigt, in een meerpartijenstelsel zal dat altijd de realiteit zijn. Gelukkig bestaat er zoiets als de scheiding der machten. De uitvoerende macht legt verantwoording af aan de wetgevende macht, dewelke rechtstreeks een weerspiegeling is van de keuze van de bevolking. In de realiteit zal de regering dus altijd haar beleid moeten verantwoorden aan de volksvertegenwoordiging, wanneer die absoluut niet meer akkoord is met de gang van zaken, bestaan er een resem procedures (motie van wantrouwen) om het schip van koers te veranderen - of de regering te laten ontbinden.

Je haalt steeds extreme voorbeelden uit de kast, de Sovjets, de Nazi's, dat is absurd. De nationaal socialisten hadden een zeer uitgebreid inlichtingennetwerk, de Sovjets beschikten al voor een lange periode over camerabewaking (de technologie bestaat al ruim 40 jaar). Deze dictaturen hebben in de realiteit systemen gehad waar iedereen vergaand mee gevolgd kon worden.

In België hebben we daar 10 jaar geleden een hele discussie rond gehad, met de wet op Camerbewaking van 21 Maart 2007. Die is opgesteld, gestemd goedgekeurd en uitgevoerd. Een eerlijk democratisch proces en een duidelijk omlijnd kader.

Conclusie van het verhaal, een paar camera's gaan geen absoluut staatsmodel tot gevolg hebben. Het volledig omverwerpen van de gestelde waarden, georganiseerd geweld op grote schaal, indoctrinatie, strafkampen, heropvoeding, beuken totdat men breekt en de bevolking alle vormen van invloed ontnemen...dat lijkt mij al waarschijnlijker.

Plaats reactie