Trajectcontrole in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door tompie » za 31 dec 2016, 9:14

De burgemeester van Kortrijk verklaard vandaag in de pers dat na de installatie van de slimme camera's al zeker het stuk E17 tussen Kortrijk-Zuid en de Franse grens trajectcontrole wordt. Ook op de A19 komt er dan een trajectcontrole maar hier word geen precieze plaats aangegeven.
belgie is zo slecht nog niet

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Tommy » za 31 dec 2016, 10:16

^^
^Man man man. Pff. Zelfs West-Vlaanderen wordt beziekt :(
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » za 31 dec 2016, 15:30

Ik heb een vermoeden dat die 260 camera's waarvan sprake, geïnstalleerd zullen worden tussen elk knooppunt.
****

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » za 31 dec 2016, 18:14

^^ Tja, geen mens die daar vrolijker van wordt natuurlijk.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » zo 01 jan 2017, 20:18

^^ Tjah dat zal hier voor altijd een eindeloze discussie blijven op dit forum...

Het is wel al aangetoond dat het verkeer veiliger wordt na de invoering van de trajectcontrole, zie maar naar de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere waar er géén enkel dodelijk ongeval meer gebeurd was na een jaar na de invoering van de trajectcontrole.
****

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Chris » zo 01 jan 2017, 21:33

Een 10 kilometer lang traject is echt te kort om daar een dergelijke conclusie over te trekken. Het zou niet best zijn als gemiddeld elk jaar elke 10 kilometer een dodelijk ongeval plaatsvindt op een autosnelweg.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 01 jan 2017, 23:52

Mikhail schreef:^^ Tjah dat zal hier voor altijd een eindeloze discussie blijven op dit forum...

Het is wel al aangetoond dat het verkeer veiliger wordt na de invoering van de trajectcontrole, zie maar naar de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere waar er géén enkel dodelijk ongeval meer gebeurd was na een jaar na de invoering van de trajectcontrole.
En hoeveel van die ongevallen werden veroorzaakt door mensen die slechts 130 reden? En hoeveel procent van de boetes brengen mensen die rond de 130 rijden binnen van het totaal? Precies.

Het blijft ook statistische nonsens om de periode na de invoering van de trajectcontrole te vergelijken met het jaar ervoor om allerhande grote conclusies te trekken.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » di 03 jan 2017, 1:41

Ondertussen zijn er, gelukkig, al technologieën op de markt die het wel heel moeilijk maken een nummerplaat te registreren :D

Ik walg gewoon van het idee om 120 km/u te moeten rijden 's nachts, op een verlaten, droge en slaapwekkende snelweg (toch aan 120 km/h) ;)

(En ja, bij mist rijd ik nog geen 100 km/h op de snelweg, 's nachts)
Laatst gewijzigd door Archeopendra1234 op di 03 jan 2017, 1:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » di 03 jan 2017, 1:46

Palance schreef:
vynkce schreef:Ok ik liet me even gaan... Mijn excuses hiervoor.
Ik ben zelf van mening dat degenen die niet verder kunnen komen met termen als politiestaat en Stasi hun excuses moeten aanbieden voor het neersabelen van deze discussie, maar goed...
Ik ga zelfs verder met namen zoals Hitler, populisme en totalitaire staat...het is slechts een kwestie van tijd vooraleer de camera's in kwestie ook gebruikt kunnen worden om "schijnbaar vermoeide", of "schijnbaar abnormale" mensen te registreren en door te geven aan de politie...

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » di 03 jan 2017, 1:52

Mikhail schreef:
Km357 schreef:
vynkce schreef:
Km357 schreef: Een trajectcontrole doet mij niet veiliger rijden en ik voel me er ook niet veiliger door. Punt, andere lijn.
Hier wil ik wel even op inspelen, in zones met trajectcontrole vindt ik persoonlijk dat er een veel rustiger wegbeeld heerst, er zijn veel minder rijstrookwissels, de snelheidsverschillen liggen veel lager, en het fenomeen van bumperklevers is tot quasi 0 herleidt. Het rijdt gewoon veel prettiger in deze zones.
Ik ga juist wél meer bumperkleven in trajectcontroles, zeker die aan Gentbrugge als er op het linkse rijvak angstvallig 85 a 90 gereden wordt, terwijl 95 a 100 op de teller met zekerheid altijd onbeboet blijft :D

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » di 03 jan 2017, 1:54

Jeroen schreef:^^ Waar het wringt is het feit dat je met repressieve trajectcontroles op nota bene snelwegen dat asociale gedrag niet gaat voorkomen. Integendeel, mijn ervaring is juist dat bij trajectcontroles in zowel Nederland als in Vlaanderen er nòg minder afstand wordt gehouden dan normaal.
QED :D

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » di 03 jan 2017, 2:01

Coen Tunnel schreef:^^ Als iemand per se te hard wil rijden voorkom je dat sowieso niet met een flitspaal of trajectcontrole. Dan zul je de weg fysiek moeten inrichten dat het niet mogelijk is om harder te rijden dan een bepaalde snelheid, al is het inderdaad zo dat je bijvoorbeeld in een :zone-30: vaak ook wel 40 of 50 kan rijden, en soms nog sneller. Maar er zijn ook genoeg wegen die wel dusdanig zijn ingericht dat vrijwel niemand te snel zal rijden omdat het dan heel oncomfortabel wordt. Nee, daarmee zal niet iedereen zich aan de snelheid houden, maar dat is ook onmogelijk af te dwingen.
Infrastructuur (en dus veiligheid aanpassen) kost jammer genoeg geld, iets wat de komende jaren dus jammer genoeg nooit zal gebeuren :(

Altijd is snelheid de "publieke" boosdoener in de media, op forums, op Facebook en alle andere mogelijke kanalen, terwijl vooral de infrastructuur nu net het grote probleem is!

Hoe geloofwaardig is het om bv 's nachts aan elke school maar 30 km/h te mogen rijden of 120 km/h op een lege en verlaten snelweg?
Hoe geloofwaardig is het evengoed dat er bij dichte mist, regen en sneeuw zelfs geen enkele wet verbied om nog altijd 120 km/h te rijden (niet dat dat, in mijn ogen, nog mogelijk is) ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jan 2017, 8:41

Archeopendra1234 schreef:Hoe geloofwaardig is het evengoed dat er bij dichte mist, regen en sneeuw zelfs geen enkele wet verbied om nog altijd 120 km/h te rijden (niet dat dat, in mijn ogen, nog mogelijk is) ?
Is er geen Belgische equivalent van het Nederlandse artikel 5 (het 'kapstokartikel')?

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » wo 04 jan 2017, 1:57

^^ Ik vrees van niet..."aangepaste snelheid" is iets wat ik vaak hoor op de radio maar iets wat uiteraard nooit meetbaar is en totaal aan interpretatie vatbaar...
De keerzijde van gezonde interpretatie van "aangepaste snelheid" is in mijn ogen het kunnen en mogen rijden van 130 à 150 km/h op een volledig verlaten snelweg, 's nachts.

Misschien zou het veel beter zijn om gewoon ongewenst en gevaarlijk rijgedrag te beoordelen per situatie en niet met repressieve controles op de plaatsen waarvan men weet dar de meeste mensen te snel rijden; omwille van de infrastructuur en/of ongeloofwaardigheid (ja, ik bedoel met name Gentbrugge).
Laatst gewijzigd door mavas op wo 04 jan 2017, 6:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » wo 04 jan 2017, 22:52

Artikel 10.1 van de wegcode:
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
Dus 120 rijden als de omstandigheden het niet toelaten is op basis van dat artikel wel degelijk een overtreding, dat heet dan 'onaangepaste snelheid'. Dat is trouwens een overtreding van de tweede categorie. Het zal je dus €110 euro kosten (of hoeveel het ook moge zijn sinds 1 januari) en dus vaak meer kosten dan een gemeten snelheidsboete volgens het gangbare tarief (dat een overtreding van de eerste categorie is).

Het is inderdaad subjectief. Maar dat geldt wel voor meer dingen uit de wegcode (zoals 'voldoende afstand tot je voorligger' houden).

Ook te traag rijden kan altijd bestraft worden op basis van artikel 10.2:
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » do 05 jan 2017, 1:12

^^
Binnenkort moeten we waarschijnlijk overal "te traag rijden", zelfs al laten de omstandigheden het toe...

Zoals ik al vermoedde: dingen als "aangepaste snelheid" en "voldoende afstand" zijn subjectief en bijgevolg wel heel moeilijk handhaafbaar...terwijl uiteraard 120 km/h rijden in Gentbrugge (omwille van slechte voegen, infrastructuur dus) veel makkelijker valt te beboeten met de volledig heilige trajectcontrole die ongetwijfeld alle verkeersdoden gaat oplossen (sarcasm intended).

Nogmaals, het is veel beter, en veiliger om realistische limieten te hanteren en te stoppen met repressieve, en ja, totalitaire controles zonder stil te staan bij de infrastructuur.

De auto's zijn veel veiliger geworden tegen vroeger en toch wilt men 120 km/h in iedereens strot rammen, in die mate dat zelfs gekke systemen zoals luikjes voor de nummerplaat op afstandbediening interessant beginnen te worden...tot nu toe heb ik me nog ingehouden voor de verleiding, maar tegen 2018 wordt het misschien zelfs een noodzaak jammer genoeg :shutup:
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 05 jan 2017, 8:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je reageert op de post direct boven je

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » do 05 jan 2017, 1:33

^^Als je wil dat je auto in beslag genomen wordt moet je dat vooral doen. Het werkt vooral in je eigen nadeel. Het is gemakkelijker je er gewoon bij neer te leggen en de regels strikt te volgen als er trajectcontrole is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door duikgek89 » do 05 jan 2017, 12:23

Archeopendra1234 schreef:^^
Zoals ik al vermoedde: dingen als "aangepaste snelheid" en "voldoende afstand" zijn subjectief en bijgevolg wel heel moeilijk handhaafbaar...
Er zijn deels wel criteria voor op te stellen in vergelijking met zicht en gladheid, maar dat is nog steeds niet makkelijk te controleren natuurlijk. Wat dat betreft is een trajectbelasting efficiënter.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 07 jan 2017, 16:17

Nadat Weyts eerder al aankondigde Coyote te willen verbieden en op alle Vlaamse snelwegen in 2018 trajectcontrole uit te rollen wil hij dat Q-Music stopt met het melden van mobiele snelheidscontroles. :nuts:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... rren.dhtml

Werkelijk onbegrijpelijk, het doel is net dat weggebruikers zich aan de snelheid houden. De vermelding van snelheidscontroles is juist nuttig omdat het een lerende werking heeft. Dat is uiteraard van geen belang voor Weyts, zijn doel is zoveel mogelijk mensen op de bon te zwieren. :shutup:

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Tommy » za 07 jan 2017, 16:30

^^
Weyts is nu toch wel aan het overdrijven...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » za 07 jan 2017, 16:32

Machtsgeil ventje dat alles naar zich toe wil trekken zoals in de kindercrêche. Kan weinig voor de geest halen van zijn tijd als minister dat een positief effect heeft gehad.

Jammer op zich dat Stubru en MNM al zijn geplooid voor de "druk". Kan me op zich moeilijk voorstellen wat zo'n druk kan voorstellen zonder onmiddellijk de link te leggen met censuur.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 07 jan 2017, 17:41

^^
Alle radiozenders die eigendom zijn van de VRT zijn sinds een aantal jaren gestopt met het melden van snelheidscontroles. Het was een het een volledig vrijwillige beslissing van de VRT om daarmee te stoppen nadat er kritiek kwam op het omroepen van snelheidscontroles. Al is het zo dat de VRT gefinancierd wordt met overheids- en belastingsgeld in tegenstelling tot Medialaan.

Weyts heeft sowieso de macht niet om Medialaan te verbieden "vallende sterren" te verkondigen op hun radiozenders. Ik denk ook niet dat men zal toegeven aan het geroep van Weyts.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » za 07 jan 2017, 17:53

Weyts moet eens leren dat hij geen sheriff is. Vervolgingsbeleid is een zaak van het parket en het gerecht. En de wetgeving ter zake is een federale bevoegdheid.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » za 07 jan 2017, 18:11

Een partij die in het nieuws komt met "wereldvreemde rechters" kan je niet van verwachten dat zij het goede voorbeeld gaan geven over de scheiding van machten zolang het hen niet uitkomt.

Misschien dat er na Weyts weer eens een progressief iemand op de post kan belanden die de boel in dit land wat realistischer kan maken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » za 07 jan 2017, 18:31

De N-Va is heus niet de enige en eerste partij die kritiek uit op de Rechterlijke Macht. Het is net de wisselwerking tussen de gescheiden machten die leidt tot dynamiek en vooruitgang. Het is maar goed dat de gerechten niet zonder weerwoord zomaar een oordeel kunnen vellen over alles en iedereen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » za 07 jan 2017, 18:36

^^ Zegt toch ook niemand dat zij de enige en/of de eerste zou zijn. Er kan wel een verschil aangetoond worden over de manier waarop dat spelletje gespeeld wordt. Want het blijft een politiek spel, dat enkel handenvol geld kost. Gelukkig hebben we jou nog om onze overdreven realistische en liberale standpunten van weerwerk te voorzien. :lol: Waarvoor dank trouwens.
Laatst gewijzigd door Km357 op za 07 jan 2017, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » za 07 jan 2017, 18:36

Wimpie25 schreef:De N-Va is heus niet de enige en eerste partij die kritiek uit op de Rechterlijke Macht. Het is net de wisselwerking tussen de gescheiden machten die leidt tot dynamiek en vooruitgang. Het is maar goed dat de gerechten niet zonder weerwoord zomaar een oordeel kunnen vellen over alles en iedereen.
Fout. De rechtelijke macht moet altijd onafhankelijk blijven en de uitvoerende macht mag zich niet uitspreken over de rechtelijke macht. Zoals stellen dat rechters te laks zijn. Dan gaat de uitvoerende macht buiten haar boekje. Want rechters baseren zich op wetten en de daarin opgemaakte minimumstraffen en maxiumstraffen. Als de uitvoerende macht klaagt dat de door rechters uitgesproken straffen te laag zijn dan schiet ze op de verkeerde. Dan moet het eerder kijken richting het wetgevende macht. Die onafhankelijkheid van de rechtelijke macht is essentieel. Elke vorm van druk vanuit de politiek schaadt de onafhankelijkheid.

En het is inderdaad niet enkel N-VA. Ook Hans Bonte van sp-a ging deze week zijn boekje te buiten. Dat betekent niet dat het daarom goed is. Het lijkt eerder de tijdsgeest te zijn dat de rechtstaat voortdurend verkracht wordt.

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door rosemeyer » za 07 jan 2017, 18:42

Flitsmeldingen op de radio. Dat is zo 2008. :)
Tip: Waze

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 07 jan 2017, 18:55

^^
Dat is inderdaad ook een optie. ;)
Ik heb Waze op mijn smartphone staan maar gebruik het eigenlijk nooit. Enkele keren heb ik het wel eens gebruikt al was het voor de fun dat dat ik het echt nodig had. Mocht Q-Music daadwerkelijk ingaan op de oproep van Weyts zou het wel kunnen dat ik Waze een pak meer ga gebruiken. :D

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door rosemeyer » za 07 jan 2017, 19:01

Nuttige app met een krachtige community erachter. Gebruik 'm regelmatig, naast Google Maps.

Plaats reactie