Trajectcontrole in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 10 sep 2016, 9:40

Ik mag hopen dat die flitspalen verwijderd worden eens die absurde grenscontroles afgevoerd worden? Men heeft trouwens enkele jaren geleden besloten niet langer nieuwe flitspalen te plaatsen langs snelwegen. Dan zou het niet logisch zijn nu nog nieuwe flitspalen te plaatsen.

Flitspalen gaan ook niet voorkomen dat een afgeleide vrachtwagenchauffeur aan 90 km/u op een stilstaande file kan inrijden...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » ma 12 sep 2016, 22:04

Was een mobiele trajectcontrole niet goedkoper dan het plaatsen van 4 nieuwe flitspalen? Of gewoon de old fashion wat, een flitsauto in de zij of middenberm die van plaats veranderd of een flitser op een statief in de zij of middenberm?

(Ik weet dat dit niet een populaire uitspraak is, maar dit lijkt me een betere manier om de snelheid van 90km/u af te dwingen)
****

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » di 20 sep 2016, 20:05

^^
[sarcasm]Misschien verkeersdrempels plaatsen aan de grensovergangen? :mrgreen: [/sarcasm]

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » di 20 sep 2016, 21:26

^^ Die zijn er al. Met bordjes erbij "Slecht wegdek" :PP:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 20 sep 2016, 23:07

tompie schreef:Eind September worden er op de E17 richting Frankrijk thv van Kortrijk 4 vaste flitspalen geplaatst op de volgende locaties: Kortrijk-oost, verkeerswisselaar het ei(R8), thv het shell tankstation en thv aalbeke. De mobiele flitser blijft staan tot de nieuwe palen actief zijn. Ook wordt het vms bord in Kortrijk oost uitgerust met flashers.
De E19 wordt, ondanks het slechte wegdek rond Bergen, steeds aantrekkelijker als route naar Parijs.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 21 okt 2016, 8:23

Volgende trajectcontroles werden in 2016 in gebruik genomen:
- N13 Grobbendonk (kmpaal 11.1 en 13.1) beide richtingen
- N13 Grobbendonk (kmpaal 15.0 en 17.7) beide richtingen

Volgende trajectcontroles worden nog dit jaar in gebruik genomen:
- R13 Turnhout
- N126 Geel
- N42 Oosterzele
- N18 Balen
- N19 Herselt
- N419 Zwijndrecht

Volgende zones zijn in uitwerking/ontwerp:
- N18 Dessel
- N14 Hoogstraten
- N126 Tessenderlo
- N45/N28 Denderleeuw-Ninove
- N45 Aalst
- N282 Sint-Pieters-Leeuw
- N19 Herselt
- N116 Ranst
- N282 Lennik
- N285 Herne

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » vr 21 okt 2016, 10:25

De Kempen, het trajectcontroleparadijs :D

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » zo 23 okt 2016, 18:36

^^
Hopelijk blijft het daar ook ...
Vlaanderen gaat trajectcontroles zelf betalen: 20 nieuwe tracés per jaar

laams minister van Mobiliteit Ben Weyts gaat trajectcontroles op gewestwegen voor 100 procent financieren. "Gedaan met getreuzel en lange onderhandelingen", zegt Weyts. "Ik wil kordate controle op alle tracés waar veel verkeerslachtoffers vallen". Ook belooft de minister dat er meer controles komen: vanaf 2017 moeten er elk jaar 20 tracés uitgerust worden met trajectcontrole.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... jaar.dhtml
Het is duidelijk dat logisch denken onbekend is voor Weyts. Vlaanderen zal zo almaar meer uitgroeien tot een politiestaat met dergelijke dictatoriale handhaving. Dat bewijst ook het laatste stuk tekst van het artikel.
HLN schreef:De trajectcontroles kunnen bovendien ingezet worden in de terreur- en criminaliteitsbestrijding. Samen met zijn federale collega Jan Jambon mikt Weyts op termijn op een gebiedsdekkend web van camera's.
Dat maakt nogmaals pijnlijk duidelijk dat N-VA de terreurdreiging als drogreden gebruikt om zulke maatregelen als noodzakelijk voor te stellen. In wezen is het echter een illusie dat terreuraanslagen kunnen worden vermeden door overal te pas en te onpas zulke camera's te plaatsen. Het toont tevens aan dat de NV-A handhaving boven logisch denken en realiteitszin stelt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 23 okt 2016, 19:17

Tja, de NV-A, het moge duidelijk zijn dat ook hier op dit forum beide kampen van pro en contra al lang hun zeg hebben gedaan over dat thema. Wimpie zal er nooit geen graten in zien en Lambo en ik zullen wel altijd de zaken kunnen weerleggen.

Feit is dat camera's enkel belemmerend werken voor normale mensen en totaal onbelangrijk zijn voor de mensen waar ze voor ontworpen zijn. Als je miljoenen verdient of gewoon rasecht crimineel bent (religieus of niet) dan maken die camera's geen zak uit, integendeel, je kan ze nog gebruiken als imagoboosting. Natuurlijk blijft het momenteel politiek super correct om er nog meer te plaatsen en ze achteraf eigenlijk niet te benutten. Want moesten ze echt benut worden zou er van die hele tereurdreiging al lang geen sprake meer zijn. Waarom? Omdat er resultaten zouden te bespeuren vallen, en die zijn 6 maanden na Zaventem-Brussel eigenlijk onbestaande.

Eende welke graffiti-artiest kan een levensgrote piemel tekenen in Brussel en niemand maar dan ook niemand heeft er iets van gezien, uren werk...niemand iets gezien.

Bravo, veiligheid!

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » ma 24 okt 2016, 7:27

Voor alle duidelijkheid, ik ben geen fan van trajectcontrole maar wel van een gebiedsdekkend cameranetwerk.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » ma 24 okt 2016, 8:58

^^ En dan hopen dat de mensen die die beelden bekijken niet megalomaan worden of geen Big Brother trekjes vertonen? Moeten we dat dan maar als vanzelfsprekend aanvaarden om de leugen van "'t is voor uw veiligheid" goed te spreken? B(

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » ma 24 okt 2016, 9:24

^^
We leven in een georganiseerde maatschappij met gegarandeerde rechten. Een land als het VK toont aan dat een gebieddekkend cameranetwerk in een westers, ontwikkeld en vrij land prima werkt. Camera's in de openbare ruimte vormen geen inbreuk op uw privacy, sinds dat hier in de stad overal camera's hangen zijn er al meerdere winkeldiefstallen en vechtpartijen opgelost die anders telkens op een dood spoor waren gekomen.

Eerlijk gezegd, het lijkt mij eerder iets typisch Belgisch te zijn, de drang om zich aan alle mogelijke priemende blikken te onttrekken. 's Avonds thuis, gordijnen toe, rol naar beneden en een haag van 3 meter rond het perceel. Denk je nu eerlijk dat jouw leven zo interessant is?

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door tovm74 » ma 24 okt 2016, 9:52

Mijn vizie op dit alles woord door dit artikel perfect beschreven.

Vooral nummerkes 9 & 10 zijn heel juist:
9. De overheid is niet te vertrouwen

Hoewel je nooit precies kunt weten welke beslissingen de overheid over jou maakt, is het sowieso geen goed idee de instanties aan wie je jouw gegevens afstaat te vertrouwen. Want: keer op keer blijkt de Nederlandse overheid niet in staat te zijn om de persoonsgegevens van de Nederlandse burger goed te beveiligen. Van het Elektronisch Patientendossier tot de Stemcomputer tot de OV-Chipkaart: het is niet overdreven om te stellen dat zo goed als ieder groot ict-project van de afgelopen jaren dusdanige technische mankementen vertoonde dat het een direct gevaar vormde voor de veiligheid van onze gegevens.

We hebben dus wellicht niets te verbergen voor de partij waar we bewust bepaalde persoonlijke informatie aan afstaan - onze medische gegevens aan de dokter, onze politieke voorkeur aan het stembureau en ons reisgedrag aan de vervoerder - maar dat verandert als niet kan worden uitgesloten dat ook andere partijen daar toegang tot hebben. Anders gezegd: we denken dat we niets te verbergen hebben omdat we erop vertrouwen dat onbevoegden niet bij onze persoonlijke informatie kunnen. Maar dat vertrouwen is naïef: het is al vele malen geschonden.

Sterker, zelfs de keurige Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) concludeerde twee jaar geleden in het rapport iOverheid dat burgers, in plaats van de overheid te vertrouwen, er maar beter vanuit kunnen gaan dat hun informatie in handen van de overheid onveilig is.

10. De overheid maakt fouten

De bredere trend die de WRR in hetzelfde rapport beschrijft is samen te vatten met de woorden Big Brother. De Nederlandse overheid houdt haar burgers op steeds meer manieren in de gaten: we worden geregistreerd, geanalyseerd en gelabeld. De Nederlandse overheid lijdt aan een kwaal die je wel datobesitas kunt noemen: een onstilbare honger naar de gegevens van haar burgers, met uitdijende databases als gevolg. '(Het) wordt […] voor burgers vrijwel onmogelijk zich te onttrekken aan de informatie die over hen wordt verzameld, bewerkt en uitgewisseld,' schrijft de WRR.

Nu kun je daarvan zeggen: maakt dat iets uit? Ik heb toch niets verkeerd gedaan? Nee, dat kun je niet zomaar zeggen. Want het probleem is niet zozeer dat de overheid zoveel van je weet, maar dat er conclusies aan die informatie worden verbonden. Onze data zijn niet slechts gegevens; het is informatie die leidt tot handelen. En ‘foute’ informatie in overheidsdatabanken is eerder regel dan uitzondering, concludeerde de WRR: 'Over de hele linie moet de assumptie dat informatie juist is vervangen worden door het besef dat de informatie op onderdelen hoogstwaarschijnlijk niet accuraat, verouderd en soms zelfs misbruikt en gemanipuleerd zal zijn.'
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

turaki
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 04 mei 2012, 8:28

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door turaki » di 25 okt 2016, 9:00

Km357 schreef:^^ En dan hopen dat de mensen die die beelden bekijken niet megalomaan worden of geen Big Brother trekjes vertonen? Moeten we dat dan maar als vanzelfsprekend aanvaarden om de leugen van "'t is voor uw veiligheid" goed te spreken? B(
Nu niet overdrijven. Deze camera's doen een automatische berekening (nu ja, de achterliggende computer) van de gemiddelde snelheid van elk voertuig, en enkel als er een overtreding wordt vastgesteld, worden de gegevens van het overtredend voertuig opgeslagen en doorgegeven om PV op te stellen.

En ja, 't is voor uw veiligheid. Trajectcontrole wordt geplaatst op locaties waar veel ongelukken gebeuren door overdreven snelheid, en hebben op deze locaties onmiddellijk geleid tot minder ongelukken. Heeft niks te maken met terrorismedreiging of zakkenvullerij. Wil je trouwens je zuurverdiende centjes niet afgeven aan de staat? Rijdt niet te snel, echt niet moeilijk, en de tijd die je hiermee verliest is verwaarloosbaar (probeer zelf maar eens).

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 25 okt 2016, 9:18

^^ Ik rij heel vlot maar krijg zelden tot nooit boetes (mijn laatste Belgische is van 2008), dus daar gaat het mij niet om. Het gaat er mij wel om dat we constant gefilmd worden en we eigenlijk niet zomaar moeten denken dat het voor onze veiligheid is. De gebeurtenissen van het voorjaar hebben dat nog maar eens aangetoond dat in een cameramaatschappij de veiligheid er niet zo beter op wordt.

Zolang de staat blijft volhouden in ridicuul lage snelheidslimieten ga je mij niet overtuigen van het feit dat het voor de veiligheid is maar eerder gemakkelijke inkomsten, die onze regering heel hard nodig heeft.
Wimpie25 schreef:^^
We leven in een georganiseerde maatschappij met gegarandeerde rechten. Een land als het VK toont aan dat een gebieddekkend cameranetwerk in een westers, ontwikkeld en vrij land prima werkt. Camera's in de openbare ruimte vormen geen inbreuk op uw privacy, sinds dat hier in de stad overal camera's hangen zijn er al meerdere winkeldiefstallen en vechtpartijen opgelost die anders telkens op een dood spoor waren gekomen.

Eerlijk gezegd, het lijkt mij eerder iets typisch Belgisch te zijn, de drang om zich aan alle mogelijke priemende blikken te onttrekken. 's Avonds thuis, gordijnen toe, rol naar beneden en een haag van 3 meter rond het perceel. Denk je nu eerlijk dat jouw leven zo interessant is?
Kennelijk wel, want onmiddellijk dat ik uit mijn huis stap word ik constant gefilmd door de staat...levert immers centjes op en het moet de drones doen geloven dat het voor "mijn veiligheid" is. Is het zo vreemd dat ik niet wil gefilmd worden in mijn dagelijks doen en laten? Die keuze mag ik toch nog hebben in een vrij land right?

turaki
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 04 mei 2012, 8:28

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door turaki » di 25 okt 2016, 9:43

Km357 schreef:Kennelijk wel, want onmiddellijk dat ik uit mijn huis stap word ik constant gefilmd door de staat...levert immers centjes op en het moet de drones doen geloven dat het voor "mijn veiligheid" is. Is het zo vreemd dat ik niet wil gefilmd worden in mijn dagelijks doen en laten? Die keuze mag ik toch nog hebben in een vrij land right?
En waar woon jij? En hoe verdienen ze geld daaraan? Als het gaat over flitscamera's of trajectcontrole, dan wordt je pas gefilmd als je te snel rijdt, en niet zodra je de deur uitkomt. En ja, dan wordt er ook geld aan jouw verdient, maar dat heb je ook zelf in de hand. Gaat het over andere camera's, dan is de tijd dat men dit mag bijhouden beperkt, en mag men de beelden pas nakijken indien er iets gebeurt is dat voldoet aan de voorwaarden van het plaatsen van de camera's. Houdt men zich daar niet aan, kan je altijd terecht bij de privacycommissie (waar je ook kan navragen welke camera's voor wat dienen).

Pas op, ik wil niet zeggen dat ze alles zomaar gaan mogen filmen, maar naar mijn mening zijn er voldoende garanties en maatregelen om ieders privacy te verzekeren (en voor je begint te roepen van niet, lees eerst eens de relevante wetgeving en voorwaarden betreffende camera's, zodat de discussie correct geïnformeerd kan voortgezet worden).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 25 okt 2016, 10:31

^^
Duidelijk verwoord, veel mensen hebben een enorme reactieve houding tegenover alles dat met cameraveiliheid te maken heeft zonder dat de achterliggende wetgeving en principes gekend zijn. Live-monitoring via camera's is een in België ongebruikelijke techniek en moet zoals normale camerabewaking ook aangekondigd worden.

Straatbeelden worden dus pas geraadpleegd als daar reden toe is. Particiere camerabewaking is minder geregulariseerd maar als je het idee hebt dat er daar iets niet klopt, moet je de privacycommissie maar contacteren.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 25 okt 2016, 11:06

Waar ik woon heeft niemand op dit forum enige zaken mee, ik snap ook niet wat dat er toe doet trouwens.

De privacycommissie, ... wie is er nu eigenlijk naïef hier?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 25 okt 2016, 18:59

turaki schreef:
Km357 schreef:Kennelijk wel, want onmiddellijk dat ik uit mijn huis stap word ik constant gefilmd door de staat...levert immers centjes op en het moet de drones doen geloven dat het voor "mijn veiligheid" is. Is het zo vreemd dat ik niet wil gefilmd worden in mijn dagelijks doen en laten? Die keuze mag ik toch nog hebben in een vrij land right?
En waar woon jij? En hoe verdienen ze geld daaraan? Als het gaat over flitscamera's of trajectcontrole, dan wordt je pas gefilmd als je te snel rijdt, en niet zodra je de deur uitkomt. En ja, dan wordt er ook geld aan jouw verdient, maar dat heb je ook zelf in de hand. Gaat het over andere camera's, dan is de tijd dat men dit mag bijhouden beperkt, en mag men de beelden pas nakijken indien er iets gebeurt is dat voldoet aan de voorwaarden van het plaatsen van de camera's. Houdt men zich daar niet aan, kan je altijd terecht bij de privacycommissie (waar je ook kan navragen welke camera's voor wat dienen).

Pas op, ik wil niet zeggen dat ze alles zomaar gaan mogen filmen, maar naar mijn mening zijn er voldoende garanties en maatregelen om ieders privacy te verzekeren (en voor je begint te roepen van niet, lees eerst eens de relevante wetgeving en voorwaarden betreffende camera's, zodat de discussie correct geïnformeerd kan voortgezet worden).
Het gaat ook niet enkel om wat wettelijk toegestaan is. Er is bv altijd de vrees dat de wet kan veranderen of een beëdigd ambtenaar misbruik maakt (het zou naief zijn blindelings te geloven in good gouvernance). Zie die politieinspecteur die in zijn vrije tijd iedereen aan het opzoeken was. Tot slot is er ook nog altijd de mogelijkheid dat kwaadwilige externen de gegevens misbruiken. Dat kan gemakkelijk via hacking. Ik heb sowieso geen hoge pet op van de ICT-skills van overheidsdiensten. Best niet teveel gevoelige informatie daar stockeren dus.

Daar komt nog bij dat ik de aanname dat je 100%-controle moet hebben om veiligheid te garanderen gewoon verwerp. Vergeet niet, ondanks de media anders suggereert leven we objectief gezien in de veiligste maatschappij ooit. Waarom zijn draconische veiligheidsmaatregelen nodig? Heb eens een beetje vertrouwen in je medemens ipv elke mens als potentiële crimineel te beschouwen. Echte criminelen worden bij het huidige veiligheidsniveau ook vrijwel altijd gevat.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mark » za 29 okt 2016, 23:01

Tja...

https://twitter.com/huibmodderkolk/stat ... 8577765376

Meer hoef ik niet te zeggen hopelijk?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 30 okt 2016, 9:07

^^ Voor mij alleszins niet nee.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door RSK » vr 04 nov 2016, 6:37

"Gedaan met getreuzel en lange onderhandelingen", zegt Weyts. "Ik wil kordate controle op alle tracés waar veel verkeerslachtoffers vallen".
Helder standpunt. Maar wat als na pakweg vijf jaar blijkt dat de mortaliteit op die trajecten niet gedaald is? Worden ze dan verplaatst? Afgeschaft? Ik ben wel benieuwd wanneer dat evaluatiemoment komt, wat de uitkomsten zijn en welke conclusies men er aan verbindt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door GuteFahrt » vr 25 nov 2016, 12:13

Lambo19 (16-02-16) schreef:Na de aankondiging van de talloze trajectcontroles die onze wegen zullen overspoelen, zal er in Vlaanderen binnenkort ook een nieuw type flitspaal te vinden zijn. Het betreft hier een flitspaal werkend met een infraroodflits De flitspaal flitst ook in beide richtingen en kan tot wel 6 rijstroken controleren. Vanaf volgende maand zouden de nieuwe flitspalen al geplaatst worden.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... napt.dhtml
Zijn die daadwerkelijk geplaatst? Volgens de NOS komen er nu spoedig superflitspalen welke 32 voertuigen tegelijkertijd over 8 rijstroken kunnen pakken.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door klopgeest » vr 25 nov 2016, 13:23

De trajectcontrole in het centrum van de Noord-Limburgse stad Peer krijgt ook zijn vorm:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » vr 25 nov 2016, 13:35

Is dat wel degelijk trajectcontrole en geen kilometerheffing?

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door klopgeest » vr 25 nov 2016, 15:48

Km357 schreef:Is dat wel degelijk trajectcontrole en geen kilometerheffing?
Dit is trajectcontrole:

Artikel: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160713_0238 ... -680-meter
SPOILER: TOON

EER - Het Peerse stadsbestuur heeft het licht op groen gezet voor een trajectcontrole van amper 680 meter. Het traject loopt tussen de twee stadspoorten en wordt ook als fietsstraat ingericht “De maximale snelheid is er 30 km/uur. Met dit systeem willen we vooral ’s avonds, wanneer er weinig fietsen rijden, auto’s afremmen”, motiveert schepen Rudi Vanhees (sp.a) de investering van 111.000 euro.
“Vandaag is er nog heel wat doorgaand verkeer in het centrum van Peer, in de late uren zelfs snelheidsduivels. Om dit te ontmoedigen hebben we verschillende opties afgewogen”, schetst mobiliteitsschepen Rudi Vanhees (sp.a). “Een knip maken in de doortocht zou voor de winkels niet goed zijn. We willen net dat mensen nog altijd hun boodschappen kunnen doen in het centrum. Daarom kozen we ervoor om over de lengte van 680 meter een fietsstraat in te richten waarbij auto’s en fietsers van dezelfde rijbaan gebruikmaken. Dit werkt op zich verkeersremmend.” Alleen valt dat effect weg als buiten de openingsuren van de winkels en scholen het fietsverkeer drastisch afneemt. “Daarom kwam de trajectcontrole op tafel, omdat die bestuurders ook op die momenten dwingt om de snelheidslimiet van 30 km te respecteren.” De schepen wijst erop dat er ook drie wegversmallingen komen om af te remmen.

Inkomsten

Het systeem van trajectcontrole maakt gebruik van camera’s met nummerplaatherkenning. Op de as die door het centrum loopt, komen hiervoor in totaal vier ANPR-camera's. “Aan de kerk komen twee camera’s, voor het in- en uitrijdend verkeer. En ter hoogte van de Oudestraat zullen twee camera’s op één paal worden bevestigd. De nummerplaten worden geregistreerd bij het in- en uitgaan, en automatisch wordt de snelheid geregistreerd. De gegevens worden verwerkt in een centraal systeem dat in verbinding staat met Politiezone Kempenland. Aanvankelijk laten we nog een kleine marge, maar na verloop van tijd zal iedereen die sneller rijdt dan 30 km per uur, een boete krijgen.” Een mooie inkomstenbron voor de stad? “Helaas. We doen wel een belangrijk stuk van de investering, maar de opbrengst gaat naar de federale overheidsdienst Justitie. Een klein deel zal via het boetefonds misschien nog bij de politiezone terechtkomen.”

De slimme camera’s hebben ook andere voordelen. “De software kan uitgebreid worden zodat we het verkeer kunnen analyseren. Ook de naleving van de tonnagebeperking kan gecontroleerd worden”, stelt Vanhees. Flitsen met deze camera’s kan niet.

Veiligheid

Oppositiepartijen N-VA en Appel lieten duidelijk verstaan dat ze een trajectcontrole in het centrum op een dergelijke korte afstand geen goed keuzen vinden. De investering van meer dan 111.000 euro zou op een andere locatie beter tot haar recht komen, stellen ze. Het beleid is van mening dat lengte van het traject er niet toe doet, wel de impact. “Er loopt nog een aanvraag bij Agentschap Wegen en Verkeer voor een tussenkomst van ruim de helft in de kostprijs. Trajectcontroles kunnen voor trajecten vanaf 600 meter. Maar het is niet louter een investering in verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld bij inbraken of andere criminele feiten kunnen de camera’s worden ingeschakeld om vluchtroutes te achterhalen. En de camera’s zijn verplaatsbaar, al is het geen evidentie.”

De werken aan de fietsstraat starten 8 augustus en gelijktijdig wordt de bekabeling voor de trajectcontrole voorzien. De bedoeling is dat op 3 december de vernieuwde straat opengaat. “De parking aan de markt blijft altijd bereikbaar. In de eerste fase is er toegang via de Kerkstraat, en nadien via de andere kant langs de Oudestraat”, besluit Vanhees.

“Eerste Vlaamse stad met trajectcontrole”

Bij Agentschap Wegen en Verkeer Limburg stelt Gijs Moors dat Peer voor zover hij weet de eerste stad in Vlaanderen is die kiest voor trajectcontrole. “Antwerpen heeft wel enkele proefprojecten met trajectcontroles binnen gemeenten lopen. In Limburg denken enkele gemeenten er over na, maar verder dan plannen gaat het voorlopig niet. Zo zou Heusden-Zolder het overwegen op de Koolmijnlaan om het joyriden tegen te gaan. Een belangrijke drempel voor veel besturen is de kostprijs. Ook moet gekeken worden welke toepassingen je allemaal wil meenemen en hoe de gegevens verwerkt worden. Het is een complex gegeven.”
Echter gaat dit over een stuk van ocharme 1.18 seconden tegen 30 km/u..

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » vr 25 nov 2016, 16:28

's Nachts rijden er minder fietsers dus juist dan wil men het verkeer afremmen. Wat een ongelooflijke kul.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » vr 25 nov 2016, 18:39

Aanvankelijk laten we nog een kleine marge, maar na verloop van tijd zal iedereen die sneller rijdt dan 30 km per uur, een boete krijgen.”
Waarom komen ze steeds met deze kul af? Ze zullen ook de correctiemarge moeten respecteren. Dus pas vanaf 37 flitsen ze, zoals elders. Het is niet dat het parket een uitzondering zal maken voor deze trajectcontrole.
klopgeest schreef: Echter gaat dit over een stuk van ocharme 1.18 seconden tegen 30 km/u..
1,36 minuten lijkt me aan 30 per uur. Zo extreem is het dus niet. Maar inderdaad wel kort.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 26 nov 2016, 15:15

Vanaf 2017 komen er een pak trajectonctroles bij in de omgeving van Mechelen. De camera's zullen op een vijftal locaties tevens dienst doen als vrachtwagensluis. In totaal bedraagt de kostprijs van de camera's 1,4 miljoen euro.
http://www.gva.be/cnt/dmf20161026_02540 ... ntroles-in

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Chris » za 26 nov 2016, 15:45

Tjonge, België wordt echt een politiestaat zo...

Plaats reactie