Verkeersinformatie België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 06 aug 2005, 19:09

Dan horen wij nog tot die 0,1% die het niet heeft. :P

Nee, ik vind een algemene zender goed, maar Sky Radio was hopelijk een grapje? :wtf:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 06 aug 2005, 20:52

Dus moet je gewoon op Radio 1 afstemmen voor verkeersinformatie. Dan hoeft er niemand te klagen over de muzieksmaak ;).

Jammer alleen dat welke FM frequentie je ook kiest voor een nationale zender er altijd diverse frequenties benodigd zijn. Anders krijg je teveel ruis.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 06 aug 2005, 21:05

radio 1 heeft wel helaas weinig muziek.... De beste frequentie is in ieder geval 100.7 FM omdat die een grote dekking heeft, alleen helaas zit Noordzee FM er al op.....

Maar dit zou een goede frequentie zijn voor een verkeerszender

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 06 aug 2005, 22:02

Voor Belgen is onze verkeersinformatie wel goed, aangezien wij weten waar de genoemde plaatsen zich ongeveer bevinden en daaruit de afstanden kunnen afleiden, maar er worden inderdaad geen lengtes vermeld, tenzij het een uitzonderlijke file is en/of ze langer is dan 5km dacht ik. We hebben veel files, maar de meeste zijn in vergelijking met het buitenland niet zo lang. Zo kan je op de Brusselse ring veel files hebben, die op zich wel redelijk kort zijn, en dan is het moeilijk om afstanden te gaan geven, zeker omdat de verkeersinformatie dan nog langer zou duren. Wat ik in Nederland dan soms weer vervelend vind is dat men op bepaalde zenders de neiging heeft die informatie in sneltempo af te rammelen, waardoor het zeker voor een buitenlander onverstaanbaar wordt.
Verkeersinformatie in Vlaanderen wordt verzorgd door alle zenders die in gans Vlaanderen uitzenden, maar het snelst is men op Donna en Q-music en daar geeft men elk halfuur een volledig overzicht. Donna is de interrupt-zender op dat vlak, tenminste als je naar een VRT-net luistert. Vroeger was dat Studio Brussel, maar die borden moeten nog vervangen worden, dat zou binnenkort moeten gaan gebeuren. Donna onderbreekt dus de andere VRT-netten via het RDS/EON-systeem bij verkeersinformatie. Tussen 23u en 6u wordt die taak overgenomen door Radio 2, aangezien dat de enige zender is die 24/24 live gaat.
Een verkeerszender zou wel handig zijn, maar dan volgens het Franse systeem op Péage-autostrades: een zender met enkel verkeersinformatie en nieuws, en voor de rest gewoon de hele tijd muziek. No-nonsens dus.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 06 aug 2005, 22:50

Vinny schreef:Jammer alleen dat welke FM frequentie je ook kiest voor een nationale zender er altijd diverse frequenties benodigd zijn. Anders krijg je teveel ruis.
Radio Autoroute zit in Frankrijk overal op dezelfde frequentie. Gewoon veel kleine steunzendertjes gebruiken langs de snelwegen.
Een soort Radio Autoroute voor de snelwegen van Nederland en Vlaanderen, zou dat niet levensvatbaar zijn ?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 07 aug 2005, 0:01

Het zou alleszins een goed initiatief zijn, voor Nederland en Vlaanderen apart dan, want samen zou de berg verkeersinfo misschien wel ietsje te groot worden en zou er niet veel muziek meer overblijven. Maar ik veronderstel dat je het op die manier bedoelde?

Radio Autoroute zit in Frankrijk inderdaad overal op 107.7, enfin, "overal" is een beetje eufemistisch: op de stukken autosnelweg waar Péage betaald moet worden, daarbuiten mag je vaak zelf uitzoeken waar de files staan. :roll: Zelfs op stukken waar 107.7 uitzendt, heb je soms ontvangstproblemen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 07 aug 2005, 10:21

R4 schreef:Het zou alleszins een goed initiatief zijn, voor Nederland en Vlaanderen apart dan, want samen zou de berg verkeersinfo misschien wel ietsje te groot worden en zou er niet veel muziek meer overblijven. Maar ik veronderstel dat je het op die manier bedoelde?
Ja, dat bedoel ik.

Overigens is het zo dat op 107.7 niet overal hetzelfde programma wordt uitgezonden. Iedere Frankrijk-ganger weet dat je zuidelijk van Lyon een ander programma met andere verkeersinfomatie krijgt aangeboden dan noordelijk van Lyon.

Op dezelfde manier zou je het ook bij ons kunnen doen. 107.7 als frequentie lijkt me ook voor hier een heel goed idee. Binnen de verschillende ontvangstgebieden kun je een ander programma met andere verkeersinformatie en ander nieuws uitzenden.

Overigens vind ik dat zo'n zender primair verkeersinformatie en nieuws uit moet zenden - muziek is bijzaak. Wie het andersom wil, en alleen in 30 seconden de files van 20 km of langer wil horen, schakelt maar over naar de commerciële meuk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 07 aug 2005, 11:41

Nou zo lang zijn de files over het algemeen ook weer niet.

Ik kan me herinneren dat men ooit sprak over "files op ongebruikelijke plaatsen en langer dan 10 kilometer...,"; 10 jaar geleden zou een file langer dan 10 kilometer extreem zijn genoemd.

En rondom Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam staan de gebruikelijke files. "Ja wat heb ik dáár nou aan"
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 07 aug 2005, 15:49

René schreef: Overigens is het zo dat op 107.7 niet overal hetzelfde programma wordt uitgezonden. Iedere Frankrijk-ganger weet dat je zuidelijk van Lyon een ander programma met andere verkeersinfomatie krijgt aangeboden dan noordelijk van Lyon.
Verandering van programma heeft meestal ook te maken met verandering van Péagemaatschappij, zoals je op de A10 richting Bordeaux ook een andere zender te horen krijgt, bij overschakeling van Cofiroute naar Autoroutes du Sud.
René schreef: Overigens vind ik dat zo'n zender primair verkeersinformatie en nieuws uit moet zenden - muziek is bijzaak. Wie het andersom wil, en alleen in 30 seconden de files van 20 km of langer wil horen, schakelt maar over naar de commerciële meuk.
Uiteraard, en in Frankrijk zijn nieuws en verkeersinfo op die zenders inderdaad primair, maar ze slagen er toch goed in om er nog heel wat muziek tussen te krijgen, want enkel gebabbel (en daar kunnen de Fransen wat van) werkt nogal enerverend na verloop van tijd (veel commerciële muziek ook, maar een zender met muziekgenre zoals radio 1 hier zou wel meevallen denk ik).

wout
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 23:56

Bericht door wout » zo 07 aug 2005, 17:14

Als je in Nederland zo'n landelijke verkeerzender hebt. Dan kunnen teminste alle files worden opgelezen, zonder van "we noemen de files langer dan 10km". Anders heb je toch niks aan verkeersinformatie??. Nee ik ben wel voor een landelijke zender voor geheel Nederland/Belgie met verspreid over het uur verkeersinformatie. Niet alleen files, maar ook over afgesloten wegen, ongevallen, intensiteit van het weer of dat ze zeggen "het is vandaag een extreem drukke dag of vanwege vakantie is er geen echte avondspits".

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 20 aug 2005, 11:47

Code : E19 Bxl/Bsl > Mons - Valenciennes(F) in Ville-sur-Haine 20-08-2005 | Laatste update : 11u28

Bron : Wegpolitie Hainaut meldt :

Verkeersongeval op de E19 Bxl/Bsl > Mons - Valenciennes(F) ter hoogte van Ville-sur-Haine richting Frankrijk/France. Verkeer over de pechstrook.

KmP 48 - caravan + inboedel over de ganse rijbaan verspreid



Voorbeeld van Belgische verkeersinfo: ze vertellen er nog net niet bij waaruit de inboedel bestaat. ;)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 20 aug 2005, 14:47

De laatste tijd vemeldt men trouwens vaker de kilometerpaal erbij.

Die caravan...zou het een Nederlander zijn?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 20 aug 2005, 16:24

R4 schreef:Die caravan...zou het een Nederlander zijn?
Nee, een Belg. :hap: ;)

"aanschuiven" vind ik een leuke term. "Het is weer aanschuiven op de Brusselse ring". :D

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 20 aug 2005, 16:31

Hajo schreef: "aanschuiven" vind ik een leuke term. "Het is weer aanschuiven op de Brusselse ring". :D
:D Welja, het zegt alleszins duidelijk wat je daar moet doen :P

Plaats reactie