Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 26 jun 2006, 11:51

Ik reed gisteren op de A 4, en de vrachtwagen voor ons reed 100 op de teller... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 26 jun 2006, 12:32

Vinny schreef:Ik reed gisteren op de A 4, en de vrachtwagen voor ons reed 100 op de teller... :roll:
Op de teller is niet werkelijk :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 26 jun 2006, 12:38

Een vrachtwagenteller wel. Die mag maar 2% afwijking hebben.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 26 jun 2006, 12:41

Ik neem niet aan dat Vinny in een vrachtauto zat 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 26 jun 2006, 14:09

Ik reed zelf niet. (Ik heb nog geen rijbewijs)
Ik zat in een auto met een digitale snelheidsmeter. Ik kende die dingen nog helemaal niet. Volgens mij was deze wel redelijk betrouwbaar. (Kon zelfs een snelheid van 7 km/u aangeven).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 26 jun 2006, 14:15

Mijn pa heeft een Renault Espace waar zo'n digitale inzit. Kan alle snelheden van 0 tot 999 aangeven volgens mij. Niet dat dat ook gebeurd, want als je hard optrekt gaat het 0, 10, 18, 25 etc.

Niet dat het goed werkt overigens. Dat digitale spul is zeer kwetsbaar en wordt geplaagd door storingen. Nu knippert de snelheidsmeter constant, en reden om het heel zwak te zetten (dat kan).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 26 jun 2006, 14:22

en reden om het heel zwak te zetten (dat kan).
Wat bedoel je daarmee? Ik kan dit niet volgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 26 jun 2006, 14:27

De felheid van de snelheidsmeter. Het licht gewoon wat zwakker zetten. :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 26 jun 2006, 15:44

Instelbaar?
Sjonge.

Moet ik dit zien als een soort horloge-verlichting dat je vroeger had? In ieder geval klinkt het vreemd. Maar wel grappig natuurlijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 26 jun 2006, 15:50

Het is een draaiknop onder het stuur. Als je niet weet dat het er zit, kom je er niet snel achter, tenminste bij mijn pa's auto. Het is wel handig 's nachts als mensen achterin proberen te slapen, is het licht van 't dashboard niet zo fel.

Maar mijn pa wil misschien een analoge snelheidsmeter erin zetten, aangezien het 700 euro kost om het knipperen te verhelpen :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 26 jun 2006, 15:54

Vinny schreef:Instelbaar?
Sjonge.
Is al een tijdje standaard bij de meeste middenklassers.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 26 jun 2006, 16:01

Mijn vader rijdt dan ook geen standaard middenklasser ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » wo 30 mei 2007, 17:48

**stofstof**

Volgend jaar wordt het inhaalverbod ingevoerd.
[url=http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=197]www.wegcode.be[/url], 4 mei 2007 schreef: Op 4 mei 2007 verscheen het koninklijk besluit van 26 april 2007 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg in het Belgisch Staatsblad.
Door dit koninklijk besluit wordt een inhaalverbod ingevoerd dat van toepassing is voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en dit buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat.

Deze wijziging van de wegcode treedt in werking op 1 januari 2008

*******

Nieuw inhaalverbod van toepassing vanaf 1 januari 2008

1. Voor wie is het inhaalverbod van toepassing ?

Het inhaalverbod is van toepassing voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton.

Teneinde de maximaal toegelaten massa van een sleep te kennen, moet de MTM van het trekkend voertuig bij de MTM van het getrokken voertuig geteld worden.

Merk op dat het inhaalverbod alleen van toepassing is voor het vervoer van zaken en niet op het vervoer van personen (autobussen en autocars).

2. Waar is het inhaalverbod van toepassing

Het inhaalverbod is van toepassing op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat.

3. Ten opzichte van welke andere weggebruikers is het inhaalverbod van toepassing ?

Het inhaalverbod (links inhalen) is van toepassing t.o.v. van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen.

4. Wanneer is het inhaalverbod niet van toepassing ?

4.1. Rijstrook voor traag verkeer en landbouwvoertuigen

Het inhaalverbod is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

4.2. Verkeersbord F107

Vanaf het bord F107 tot aan het bord F109 is het voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton toegelaten om een gespan, een tweewielig motorvoertuig of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.
(Let op: het inhaalverbod blijft ingevolge art. 17.2.6° wèl van kracht bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.)

F107 Afbeelding

Het einde van de toelating voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton om een gespan, een tweewielig motorvoertuig of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen wordt aangegeven door het verkeersbord F109.

F109 Afbeelding

Noot: tengevolge van de invoering van deze nieuwe verkeerstekens werd ook het MB van 11 oktober 1976 (plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens) gewijzigd door het MB van 26 april 2007 (BS 7 mei 2007, 2e editie).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » wo 30 mei 2007, 23:26

Inhalen verboden tenzij toegestaan dus...
Rij met je hart

Medianieuws

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Medianieuws » vr 24 okt 2008, 11:26

Het Nieuwsblad 24-10-08 schreef:Schouppe stelt inhaalverbod vrachtwagens in vraag

Het inhaalverbod voor vrachtwagens op wegen met tweemaal twee rijstroken en bij neerslag wordt opnieuw onderzocht. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) beslist begin volgend jaar of het al dan niet behouden blijft.
Het inhaalverbod bij regenweer, ingevoerd begin 2004, stond van bij het begin sterk ter discussie. Buitenlandse chauffeurs kennen het niet, begrijpen het verkeersbord niet, en houden zich er ook niet aan. Bovendien wordt het zelden gecontroleerd. Maar dat het nu toch wordt herbekeken, gebeurt vooral omdat het ook geldt voor autocars.
'En als zij bij nat weer niet mogen inhalen, blijven ze vaak noodgedwongen hangen tussen trager rijdende vrachtwagens', zegt de woordvoerder van het kabinet-Schouppe.

Sinds begin 2008 mogen vrachtwagens ook niet inhalen op de zogenaamde 2x2-wegen, met in elke rijrichting twee rijstroken. Er bestaan wel veel uitzonderingen op. Zo is inhalen in bepaalde met verkeersborden aangeduide zones wél toegelaten, soms onbeperkt, soms op welbepaalde uren van de dag.
'In andere landen is het net andersom', zegt de woordvoerder van het kabinet-Schouppe. 'Daar is inhalen toegelaten, behalve als verkeersborden het uitdrukkelijk verbieden. Dat leidt alweer tot verwarring bij buitenlandse chauffeurs.'

Na overleg met de beroepsfederaties van transporteurs in het goederen- en personenvervoer is staatssecretaris Schouppe overeengekomen dat de federale commissie voor Verkeersveiligheid het inhaalverbod opnieuw bekijkt. Tegen eind dit jaar moet een advies klaar zijn, waarna de staatssecretaris de knoop doorhakt.
Ex-minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A), die het inhaalverbod op 2x2-wegen invoerde, reageert schamper. 'Schouppe luistert te veel naar lobbygroepen', zegt Landuyt. 'In Frankrijk zijn er zones groter dan Vlaanderen waar net hetzelfde verbod geldt, dus dat is geen argument. En met onze verkeersborden langs de snelwegen beschikken we nu over duidelijk afgebakende zones waar wel ingehaald mag worden.'

Automobilistenvereniging VAB is gekant tegen een simpele afschaffing van het inhaalverbod. 'Uit onderzoek is gebleken dat het in ieder geval leidt tot een grotere tussenafstand tussen de vrachtwagens, wat veel veiliger is', zegt woordvoerder Maarten Matienko. 'De staatssecretaris zou beter de bestaande regels duidelijker communiceren en grondiger laten controleren. Pas daarna is een evaluatie zinvol.'

Staatssecretaris Schouppe heeft gisteren met de sector ook afgesproken dat de jaarlijkse retributie van 66 euro per autocar wordt afgeschaft. De regels voor de rij- en rusttijden worden enigszins versoepeld: voertuigen die vaak stoppen en uitgerust zijn met een digitale tachograaf, krijgen per rijperiode van vier en een half uur een kwartiertje tolerantie. Ook op het einde van een dagprestatie is een beperkte afwijking mogelijk, zodat chauffeurs toch nog thuis geraken en niet verplicht worden hun voertuig te immobiliseren.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Mikhail » vr 24 okt 2008, 14:39

Bordenboer Janssen NV heeft hiermee natuurlijk weeral een mooie duid in het zakje gedaan. Kunnen ze in Belgie dan niet eens normaal overleggen? Ik bedoel: is het nu zo moeilijk om even naar de omliggende buurlanden te kijken wat daar de normen zijn voor inhaalverboden met vrachtwagens? Terwijl plaatst men in Belgie zomaar borden, of anders doet men eindeloze studies met als gevolg geld verspild, en eigenlijk niet veel resultaat in de praktijk...
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door denne007 » vr 24 okt 2008, 20:56

op de E313 is het wel goed merkbaar dat vrachtwagens er niet meer mogen inhalen (ook al gebeurd het er nog veel) je kan er nu toch wel 100 rijden op de meeste stukken.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door tovm74 » vr 24 okt 2008, 21:16

denne007 schreef:op de E313 is het wel goed merkbaar dat vrachtwagens er niet meer mogen inhalen (ook al gebeurd het er nog veel) je kan er nu toch wel 100 rijden op de meeste stukken.
Het nadeel van zo'n muur van vrachtwagen is dat je soms voor verrassingen komt te staan: Auto's die er ineens door komen gevlogen of een vrachtwagen die ineens toch probeert voorbij te steken. Verschieten hoor!
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door denne007 » za 25 okt 2008, 11:01

op de E313 halen sommigen nog in maar ik heb er al zien uitgehaald worden door de federale politie. De meeste truckers laten daar wel wat afstand omdat ze weten dat ze toch niet mogen inhalen dus een wagen ertussen valt wel op. enkel aan de op- en afritten zie je halsbrekende toeren.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Mikhail » ma 27 okt 2008, 10:52

Van het weekend in HLN nog een artikel gelezen waarin stond, dat elke minister wel zijn beleid heeft op verkeer, of het nu de bevoegde minister is of niet, en dat die ministers dan zo maar het inhaalverbod in vraag stellen... men zou eerst goed kunnen overleggen en communiceren...
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door vynkce » vr 09 apr 2010, 17:32

Het inhaalverbod voor vrachtwagens zal terug worden opgeheven.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door tovm74 » vr 09 apr 2010, 22:31

Eumh, en wat komt er in de plaats, niets ??? :roll:
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door denne007 » vr 09 apr 2010, 23:40

^^ een hoop extra gevloeg op snelwegen met slechts 2-rijstroken (E313 dus ook :cry: )

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Rene » za 10 apr 2010, 21:42

Of gewoon net als in Nederland op veel snelwegen spits-inhaalverboden voor vrachtverkeer instellen.

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door wooter » zo 11 apr 2010, 11:57

Men gaat gewoon terug naar de situatie voor het debacle wat dat algemene inhaalverbod is: de borden die alleen bestaan in België worden vervangen door borden die expliciet inhalen verbieden, net zoals in de rest van Europa.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door Tommy » di 09 aug 2016, 9:06

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2734350
Flitscamera's moeten inhaalverbod vrachtwagens afdwingen
Het inhaalverbod bij regenweer voor vrachtwagens moet volgend jaar gecontroleerd kunnen worden door de camera's die nu al langs de Belgische wegen staan: flitspalen en camera's voor trajectcontrole. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) laat de wet daarvoor aanpassen om dit mogelijk te maken. Dat schrijven de kranten van Mediahuis en werd bevestigd aan VRT Nieuws.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door Lambo19 » di 09 aug 2016, 11:09

^^
Dat werd tijd, gezien er nu amper controle is op de naleving van het inhaalverbod. Alleen zullen buitenlandse truckers er weinig gehoor aangeven.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door Jeroen » di 09 aug 2016, 11:40

Zinloos. België is bij mijn weten sowieso al het enige Europese land dat een dergelijke idiote regel heeft ingevoerd. Bovendien lijkt me de grens behoorlijk arbitrair om door camera's vast te stellen.

Ik zou het zelfs eerder andersom zeggen: ik zie bij regenval veel automobilisten gevaarlijk langzaam en onvoorspelbaar rijden. Daar ga ik juist bij regenval liever aan voorbij...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door Wouter N14 » di 09 aug 2016, 11:48

^^ Een personenauto maakt ook meer kans op aquaplaning dan een zware vrachtwagen en je hebt in een hoge wagen ook minder hinder van spray (toch?), dus bij zware regenval kan ik mij voorstellen dat vrachtwagens harder kunnen/willen rijden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door Coen Tunnel » di 09 aug 2016, 12:07

Jeroen schreef:Zinloos. België is bij mijn weten sowieso al het enige Europese land dat een dergelijke idiote regel heeft ingevoerd. Bovendien lijkt me de grens behoorlijk arbitrair om door camera's vast te stellen.
Ik ben het met je eens. Je kunt dan als vrachtwagenchauffeur ook niet meer naar links uitwijken in het geval van een calamiteit, want dan kun je geflitst worden...

België is de laatste tijd aardig op de repressieve toer met steeds meer flitsers en trajectcontroles. Met verkeersveiligheid lijkt het weinig te maken hebben, wel met ordinair geld binnenharken. :nothanks:

Plaats reactie