Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door Jeroen » do 11 aug 2016, 23:31

Er zijn anders nog met name veel expreswegen waar deze borden ontbreken. In theorie mag je daar dus nooit inhalen. Ook moeten er borden geplaatst worden als inhalen altijd is toegestaan, waar daar vroeger niets hoefde te staan.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door Alfa » vr 12 aug 2016, 0:11

^^Inhalen is geen recht voor vrachtwagens. Vaak is het ook nog eens overbodig. Als er geen borden staan is het dus gewoon verboden, simpel. Dat is dan ook de algemene regel en die regel steun ik voor de volle 100%. Er zijn juist veel te veel uitzonderingsborden geplaatst. Die uitzondering tussen 22u en 6u zou ik op veel plaatsen elimineren. Juist s nachts is het nog gevaarlijker dat vrachtwagens inhalen omdat mensen dan hogere snelheden rijden en de zichtbaarheid veel minder is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door duikgek89 » vr 12 aug 2016, 0:29

Alfa schreef:^^Inhalen is geen recht voor vrachtwagens.

Maar voor auto's wel?
Alfa schreef:Vaak is het ook nog eens overbodig.
Want? En wie ben jij om dat te bepalen?
Alfa schreef:Als er geen borden staan is het dus gewoon verboden, simpel. Dat is dan ook de algemene regel
Dat is iedereen inmiddels wel bekend.
Alfa schreef:en die regel steun ik voor de volle 100%. Er zijn juist veel te veel uitzonderingsborden geplaatst. Die uitzondering tussen 22u en 6u zou ik op veel plaatsen elimineren. Juist s nachts is het nog gevaarlijker dat vrachtwagens inhalen omdat mensen dan hogere snelheden rijden en de zichtbaarheid veel minder is.
Als jij jezelf in die situaties op de vaak prettige Belgische snelwegen in de problemen brengt dan ga je waarschijnlijk beter je rijbewijs inleveren. Als in Duitsland heel veel mensen 's nachts kunnen rijden aan hoge snelheden en gewoon voor een inhalende vrachtwagen kunnen afremmen, dan moet het in België waar af en toe eens iemand 150 doet waar 120 toegestaan toch ook mogelijk zijn.

Die vrachtwagen-haat-houding van jou is toch best apart te noemen, is er ooit iets gebeurd wat je nu nog dwars zit?

Overigens denk ik niet dat deze combinatie van verkeersregels en bebording de beste is, los van waar wel en waar geen inhaalverboden nodig zijn. Voornamelijk omdat deze manier gigantisch afwijkt van de rest van Europa. Dan kun je natuurlijk wel met het argument aankomen dat men de lokale regels moet kennen en daar heb je natuurlijk gelijk in, maar deze vreemde uitzondering die niet nodig is omdat er ook een gangbare oplossing bestaat zorgt wel sneller voor verwarring en fouten. Bovendien stoelt "normale" principe op wat vaak gebruikelijk is: Wat niet verboden wordt, dat mag. Het Belgische systeem zegt dat het verboden is tenzij het is toegestaan. Dat is ongebruikelijk en dus niet handig.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op vr 12 aug 2016, 0:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door Wimpie25 » vr 12 aug 2016, 0:33

^^
De Belgische relegeving wordt binnen de krijtlijnen van Genève gesignaleerd. Onduidelijk is het niet.
Jeroen schreef:Er zijn anders nog met name veel expreswegen waar deze borden ontbreken. In theorie mag je daar dus nooit inhalen. Ook moeten er borden geplaatst worden als inhalen altijd is toegestaan, waar daar vroeger niets hoefde te staan.
... vroeger moesten er borden geplaatst worden op plaatsen waar inhalen nooit is toegestaan. Voor alle duidelijkheid, dat waren er dus een pak meer.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 12 aug 2016, 0:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door Alfa » vr 12 aug 2016, 0:35

duikgek89 schreef:Maar voor auto's wel?

Auto's hinderen geen ander verkeer als ze inhalen omdat ze aan de maximumsnelheid rijden. Vrachtwagens rijden standaard 30 per uur onder de maximumsnelheid. Dat is het fundamentele verschil.

duikgek89 schreef: Voornamelijk omdat deze manier gigantisch afwijkt van de rest van Europa.
Het Belgische wegennet is ook meer verzadigd met vrachtwagenverkeer dan elders in Europa. Dus dat is dus een plaatselijke omstandigheid die regels op maatwerk rechtvaardigt.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door Egbert » vr 12 aug 2016, 7:03

Alfa schreef:^^Inhalen is geen recht voor vrachtwagens.
Waarschijnlijk denk jij ook van "inhalen is geen recht voor mensen met een caravan" "Inhalen is geen recht voor mensen met een aanhanger" "Inhalen is geen recht voor mensen die 100 km/h rijden" "Inhalen mag je alleen doen als IK daar geen last van heb en anders flikker je maar op omdat je mij hindert".

Misschien moet je je instelling in het verkeer eens aanpassen. Zo heb je het iig nooit geleerd (of je bent Belg, dan geloof ik direkt dat iemand die het nooit geleerd heeft het jou zo geleerd heeft).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door Mark » vr 12 aug 2016, 7:12

Alfa schreef:Juist s nachts is het nog gevaarlijker dat vrachtwagens inhalen omdat mensen dan hogere snelheden rijden en de zichtbaarheid veel minder is.
Met deze redenering kan je alles wat afwijkend is wel verbieden 's nachts. Auto's met caravans, campers, bussen, allemaal objecten die je wellicht over het hoofd ziet. Dan kan je net zo goed ook maar alle bochten uit een autosnelweg halen, want dat zou je ook kunnen missen :dontknow: .

Ik mag toch hopen dat er enige vorm van oplettendheid is bij de (Belgische) bestuurders? Anders is het voorkauwgehalte nog erger dan in Nederland...

Edit: ik denk zelfs dat inhalende vrachtwagens op langere afstanden nog beter zichtbaar zijn, doordat vrachtwagens over het algemeen meer verlichting voeren dan personenauto's. Volgens de redenering van zichtbaarheid zou je dan ook een inhaalverbod voor auto's moeten hebben, want die kunnen ook slecht zichtbaar zijn.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Snelwegfreak » vr 12 aug 2016, 7:57

De recente discussie over het inhaalverbod is verplaatst naar deze draad, hier kan verder worden gedisucssieerd over het onderwerp. Wel een waarschuwing niet op de man te spelen: dat is nergens voor nodig :!:

Met vriendelijke groet,
Moderator Snelwegfreak
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2016, 8:03

Alfa schreef:^^Inhalen is geen recht voor vrachtwagens. Vaak is het ook nog eens overbodig.
Wie ben jij om te bepalen of het overbodig is of niet? Ik kan me voorstellen dat iemand met z'n planning in de knoei komt als hij achter een vrachtwagen moet blijven hangen die bijna 10 km/u langzamer gaat.
Als er geen borden staan is het dus gewoon verboden, simpel. Dat is dan ook de algemene regel en die regel steun ik voor de volle 100%.
Dat mag je doen, maar dat betekent niet dat het een goede of logische regel is. Het is alleen België die zo'n afwijkende regelgeving heeft en kiest voor 'inhalen verboden, tenzij...' in plaats van 'inhalen toegestaan, tenzij...'
Er zijn juist veel te veel uitzonderingsborden geplaatst. Die uitzondering tussen 22u en 6u zou ik op veel plaatsen elimineren. Juist s nachts is het nog gevaarlijker dat vrachtwagens inhalen omdat mensen dan hogere snelheden rijden en de zichtbaarheid veel minder is.
Dus omdat automobilisten 's nachts het gaspedaal graag wat harder intrappen zouden vrachtwagens niet meer mogen inhalen? :shutup: Er is ook niks gevaarlijks aan, het is hooguit hinderlijk. Dat is nog niet hetzelfde als gevaarlijk. Hoeveel ongelukken zijn er nou werkelijk van automobilisten die 's nachts op een inhalende vrachtwagen knallen? Als dat al gebeurt, dan heb je ook niet goed opgelet.
Alfa schreef:Het Belgische wegennet is ook meer verzadigd met vrachtwagenverkeer dan elders in Europa. Dus dat is dus een plaatselijke omstandigheid die regels op maatwerk rechtvaardigt.
Nee, dat is bullshit. Die paar assen, voornamelijk in Vlaanderen, zoals de E17, E19, E34, E40, E313 en E314. That's it. Op de meeste andere wegen (en ook op delen van de genoemde wegen) valt het wel mee.
Wimpie25 schreef:^^
De Belgische relegeving wordt binnen de krijtlijnen van Genève gesignaleerd. Onduidelijk is het niet.
De borden op zich zijn niet onduidelijk, maar de regelgeving wijkt sterk af van wat in Europa gangbaar is.
duikgek89 schreef:Bovendien stoelt "normale" principe op wat vaak gebruikelijk is: Wat niet verboden wordt, dat mag. Het Belgische systeem zegt dat het verboden is tenzij het is toegestaan. Dat is ongebruikelijk en dus niet handig.
Nou ja, ongebruikelijk... Afgezien van Duitsland hanteert ook elk Europees land een algemene snelheidsbeperking die bij de grens wordt aangegeven.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Peter » vr 12 aug 2016, 8:37

Het is aan ieder land om bepaalde voertuigen meer of minder regels op te leggen. Voor snelheden kan je deels vertrouwen op je routeplanner (al weet ik niet of de meeste finesses hebben als rijden met een caravan of aanhanger). Probleem is dat sommige beperkingen van politieke aard zijn. De Vmax van 60 voor vrachtwagens op (de meeste) Bundesstrasses is ook belachelijk en hinderlijk laag.

Voor een inhaal of parkeerverbod heb je niets aan je routeplanner en zal je op borden moeten vertrouwen. Als er dan afwijkende basisregels zijn, is dat juist een zaak om die te harmoniseren binnen Europa. De Vmax Bubeko is al zo'n ratjetoe van 80 tot 100 km/h, met ook daar nog uitzonderingen (zoals op 2+2 wegen in Belgie of Duitsland). Laten we het niet erger maken.

PS het is denkbaar dat vrachtwagen-routeplanners wel specifieke informatie hebben over voor hun toepasselijke inhaalverboden (en tijden daarvan). Jeroen ? Dat is niet waterdicht natuurlijk, omdat borden uiteindelijk de regel zetten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door duikgek89 » vr 12 aug 2016, 9:24

Alfa schreef:
duikgek89 schreef:Maar voor auto's wel?

Auto's hinderen geen ander verkeer als ze inhalen omdat ze aan de maximumsnelheid rijden. Vrachtwagens rijden standaard 30 per uur onder de maximumsnelheid. Dat is het fundamentele verschil.
En daarom is het inhalen voor de één een recht en voor de ander niet? Zullen we dan om te voorkomen dat auto's met kleine verschillen inhalen de regel maar zo maken dat auto's alleen vrachtwagens mogen inhalen? Linkerstrook voor auto's, rechts voor vrachtwagens. Sorry Alfa maar ik vind je redenatie hier erg krom!

Op veel plaatsen zijn inhalende vrachtwagens onredelijk hinderlijk, ja. Maar zet er dan gewoon een bord neer om dat op die plaatsen, desnoods alleen op bepaalde tijden, te verbieden.

Alfa schreef:
duikgek89 schreef: Voornamelijk omdat deze manier gigantisch afwijkt van de rest van Europa.
Het Belgische wegennet is ook meer verzadigd met vrachtwagenverkeer dan elders in Europa. Dus dat is dus een plaatselijke omstandigheid die regels op maatwerk rechtvaardigt.
Ach kom Calimero. Heb je de Duitse A2 al gereden? A57? A40? Of de Nederlandse A1? A67? A16?
Het Belgische wegennet is niet het enige waar op bepaalde wegen erg veel vrachtwagens krijgen, het is hooguit het enige wegennet dat met name in Vlaanderen een gigantisch capaciteitsgebrek heeft omdat er al jaren nauwelijks dingen bijgebouwd worden.

Het maatwerk zou moeten bestaan in waar en wanneer inhalen verboden is, niet in het verzinnen van alternatieve regels en signalisaties gewoon omdat je jezelf op wil laten vallen. Deze signalisatie lost niks, maar dan ook echt niks, op en is voor veel chauffeurs zeer ongebruikelijk in vergelijking tot de rest van Europa waar men overal gewoon borden gebruikt om inhalen te verbieden, dat maakt het voor die chauffeurs gewoon lastiger.
Coen Tunnel schreef:
Alfa schreef:^^Inhalen is geen recht voor vrachtwagens. Vaak is het ook nog eens overbodig.
Wie ben jij om te bepalen of het overbodig is of niet? Ik kan me voorstellen dat iemand met z'n planning in de knoei komt als hij achter een vrachtwagen moet blijven hangen die bijna 10 km/u langzamer gaat.
Inderdaad, soms zelfs ruim 10km/u langzamer. Sommige chauffeurs rijden slechts 77 of 78, anderen 90. En zelfs de domme "het is maar een minuutje" dooddoener uit Nederland gaat niet op, die minuutjes stapelen zich wel op en er is een groot verschil tussen je tijd vol kunnen maken tot de geplande parking of klant, of dat niet meer kunnen halen en eerder moeten stoppen.
duikgek89 schreef:Bovendien stoelt "normale" principe op wat vaak gebruikelijk is: Wat niet verboden wordt, dat mag. Het Belgische systeem zegt dat het verboden is tenzij het is toegestaan. Dat is ongebruikelijk en dus niet handig.
Nou ja, ongebruikelijk... Afgezien van Duitsland hanteert ook elk Europees land een algemene snelheidsbeperking die bij de grens wordt aangegeven.
Dat is een vrij gebruikelijke regel in heel Europa (ook Duitsland geeft beperkingen aan bij de grens, alleen niet voor autobanen), evenals de verplichting zoveel mogelijk rechts te houden (hooguit hier en daar net iets anders geformuleerd). Maar het inhaalverbod in België is gewoon een random regel waarvan men verzonnen heeft dat men zich daarmee kan profileren.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door Alfa » vr 12 aug 2016, 11:40

Egbert schreef:
Alfa schreef:^^Inhalen is geen recht voor vrachtwagens.
Waarschijnlijk denk jij ook van "inhalen is geen recht voor mensen met een caravan" "Inhalen is geen recht voor mensen met een aanhanger" "Inhalen is geen recht voor mensen die 100 km/h rijden" "Inhalen mag je alleen doen als IK daar geen last van heb en anders flikker je maar op omdat je mij hindert".
Niet omdat je 'mij' hindert. Maar omdat je door substantieel trager te rijden dan de maximumsnelheid anderen sowieso hindert en daarmee onnodig gevaar creëert. Wat is daar zo moeilijk te begrijpen aan?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2016, 11:53

^^ Hinder staat niet gelijk aan gevaar. Waarom blijf je daar toch zo consequent op hameren? Wie een inhalende vrachtwagen op een autosnelweg gevaarlijk vindt mag wat mij betreft zijn rijbewijs inleveren. Als je het met 120 km/u nog voor elkaar krijgt om achterop een vrachtwagen te rijden die 80-90 km/u rijdt, dan zit je toch echt zelf fout. Je kunt moeilijk stellen dat de bestuurder van de vrachtwagen dan gevaar veroorzaakte door in te halen. Ja, ik vind een inhalende vrachtwagen ook hinderlijk. Ik denk dat niemand graag achter een inhalende vrachtwagen zit. Maar gevaarlijk? Nee, zo'n stupide gedachte is nog nooit in mij opgekomen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Alfa » vr 12 aug 2016, 12:09

Coen Tunnel schreef:
Alfa schreef:^^Inhalen is geen recht voor vrachtwagens. Vaak is het ook nog eens overbodig.
Wie ben jij om te bepalen of het overbodig is of niet? Ik kan me voorstellen dat iemand met z'n planning in de knoei komt als hij achter een vrachtwagen moet blijven hangen die bijna 10 km/u langzamer gaat.
10 per uur verschil is het bijna nooit. Eerder 1 à 5 per er uur verschil. En met alle respect, dat miniem snelheidsverschil is verwaarloosbaar. Geen reden om de snelweg een halve minuut te blokkeren.
Coen Tunnel schreef:
Als er geen borden staan is het dus gewoon verboden, simpel. Dat is dan ook de algemene regel en die regel steun ik voor de volle 100%.
Dat mag je doen, maar dat betekent niet dat het een goede of logische regel is. Het is alleen België die zo'n afwijkende regelgeving heeft en kiest voor 'inhalen verboden, tenzij...' in plaats van 'inhalen toegestaan, tenzij...'
En daar haar redenen voor heeft. Verzadigd wegennet, veel vrachtwagenverkeer.
Coen Tunnel schreef: het is hooguit hinderlijk. Dat is nog niet hetzelfde als gevaarlijk.
Alles wat hinderlijk is creëert onnodig gevaar. Het vereist extra andachtvermogen van bestuurders. We rusten wegen uit met vangrails om fail prove te zijn. Dan moet ook zo zijn met het verkeer zelf. Geen onnodig traag verkeer op de linkerrijstrook aub. Je moet maar 1 bestuurder hebben die aan 120 per uur rijdt en even wat minder aandacht is om een kop-staart-aanrijding te hebben.
Coen Tunnel schreef:
Alfa schreef:Het Belgische wegennet is ook meer verzadigd met vrachtwagenverkeer dan elders in Europa. Dus dat is dus een plaatselijke omstandigheid die regels op maatwerk rechtvaardigt.
Nee, dat is bullshit. Die paar assen, voornamelijk in Vlaanderen, zoals de E17, E19, E34, E40, E313 en E314. That's it. Op de meeste andere wegen (en ook op delen van de genoemde wegen) valt het wel mee.
Je noemt bijna alle snelwegen die er zijn op. En het inhaalverbod geldt enkel op 2x2-snelwegen. Niet op alle wegen zoals jij denkt.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Chrysa » vr 12 aug 2016, 12:28

duikgek89 schreef: Inderdaad, soms zelfs ruim 10km/u langzamer. Sommige chauffeurs rijden slechts 77 of 78, anderen 90. En zelfs de domme "het is maar een minuutje" dooddoener uit Nederland gaat niet op, die minuutjes stapelen zich wel op en er is een groot verschil tussen je tijd vol kunnen maken tot de geplande parking of klant, of dat niet meer kunnen halen en eerder moeten stoppen.
Reden ze maar 78 of 90. Dan ging het inhalen tenminste nog een beetje snel. In de praktijk is het meer zo dat de ene 82 rijdt en de andere 87 ofzo. Dan maakt het amper iets uit. Meer dan 10 minuten winst zal je niet halen op een rit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2016, 12:32

^^ 10 minuten tijdswinst kan wel het verschil betekenen tussen op tijd bij je rustplaats of klant zijn, of de rijtijdenwet overtreden.
Alfa schreef:10 per uur verschil is het bijna nooit. Eerder 1 à 5 per er uur verschil. En met alle respect, dat miniem snelheidsverschil is verwaarloosbaar. Geen reden om de snelweg een halve minuut te blokkeren.
Dat is voor jou verwaarloosbaar, maar jij hebt geen rijtijdenwet waar je je aan moet houden en waar een minuutje te lang doorrijden weken later nog een bekeuring op kan leveren.

De snelweg een halve minuut blokkeren? Ik vind met 90 km/u in plaats van 120 km/u rijden nou niet echt blokkeren. Maar dan zullen we van mening verschillen over de definitie van blokkeren.
En daar haar redenen voor heeft. Verzadigd wegennet, veel vrachtwagenverkeer.
Zoals al aangegeven door mij, dat gaat hooguit om (delen van) een paar internationale assen. En dat soort situaties heb je ook in Nederland (A1, A15, A16, A67) en in regio's zoals het Duitse Ruhrgebied.
Alles wat hinderlijk is creëert onnodig gevaar. Het vereist extra andachtvermogen van bestuurders. We rusten wegen uit met vangrails om fail prove te zijn. Dan moet ook zo zijn met het verkeer zelf. Geen onnodig traag verkeer op de linkerrijstrook aub. Je moet maar 1 bestuurder hebben die aan 120 per uur rijdt en even wat minder aandacht is om een kop-staart-aanrijding te hebben.
Werkelijk? Is het nou te veel gevraagd om met 120 km/u een beetje op te letten? Als je een vrachtwagen die maar 30 km/u langzamer rijdt mist heb je stront in je ogen en ben je je rijbewijs niet waard. Moeten we ook maar alle wild afschieten zodat we daar ook geen aanrijdingen meer mee hebben?

Inhalende vrachtwagens zijn nog wel één van de minst ter zake doende oorzaken als het gaat om het hoge aantal verkeersslachtoffers op Belgische wegen. :biertje:
Je noemt bijna alle snelwegen die er zijn op. En het inhaalverbod geldt enkel op 2x2-snelwegen. Niet op alle wegen zoals jij denkt.
Jij weet nu ook al wat ik denk? Nou, blijkbaar niet. Ik weet dat het inhaalverbod alleen op 2x2-snelwegen geldt, ik ga alleen aan dat er veel wegen zijn waar het met die enorme hoeveelheden vrachtverkeer wel meevalt. De E403, E429, E411, E25, E42, A54, R3, A19, A12 Antwerpen-Brussel, toch aardig wat wegen waar het volgens mij wel meevalt met het aandeel vrachtverkeer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Jeroen » vr 12 aug 2016, 12:39

Alfa, er wordt helemaal geen snelweg geblokkeerd, het is slechts kortstondig niet mogelijk om op dat moment op die plek 120 te rijden. Dat is heel iets anders.

Rotondes leveren ook gevaar op doordat verkeer plots moet afremmen. Verkeerslichten ook, al helemaal in België waar ze ook geregeld onverwachts op wegen voorkomen die er zichtbaar als snelweg uit zien (N11, A12, E429). Kunnen we die beter ook niet maar afschaffen?

Het is nu eenmaal altijd geven en nemen in het verkeer. Beroepschauffeurs maken soms andere keuzes dan de gemiddelde automobilist, doordat zij vaak onder hoge druk staan. Ik haal ook niet in bij < 5 km/h verschil en ik respecteer het inhaalverbod, maar de ene keer dat ik eens inhaal zou een klein beetje respect van medeweggebruikers niet weg zijn...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door duikgek89 » vr 12 aug 2016, 15:23

Chrysa schreef:
duikgek89 schreef: Inderdaad, soms zelfs ruim 10km/u langzamer. Sommige chauffeurs rijden slechts 77 of 78, anderen 90. En zelfs de domme "het is maar een minuutje" dooddoener uit Nederland gaat niet op, die minuutjes stapelen zich wel op en er is een groot verschil tussen je tijd vol kunnen maken tot de geplande parking of klant, of dat niet meer kunnen halen en eerder moeten stoppen.
Reden ze maar 78 of 90. Dan ging het inhalen tenminste nog een beetje snel. In de praktijk is het meer zo dat de ene 82 rijdt en de andere 87 ofzo. Dan maakt het amper iets uit. Meer dan 10 minuten winst zal je niet halen op een rit.
Als het verschil te klein is zouden de heren chauffeurs ook moeten besluiten om niet in te halen, tenzij de weg zo uitgestorven is dat ze niemand hinderen. Dat is ook best iets wat je wettelijk zou kunnen regelen en wat je kan handhaven.

10 minuten kan een wereld van verschil maken. Als chauffeur mag je maximaal 4,5 uur aan één stuk rijden en 9 uur per dag (twee keer in de week 10 uur). Als ik daarin bij mijn klant kan komen, kan lossen en daar meteen mijn 45 minuten kan maken, dan scheelt me dat dus een extra stop net voor de klant, die ik niet op 10 minuten afstand van de klant kan doen maar misschien op meer dan een half uur omdat ik anders het risico loop geen plaats te vinden om te stoppen.
Een keer een paar minuutjes teveel hier of een paar minuutjes teveel daar is ook geen goed idee, dat komt op je kaart terecht en de daaropvolgende maand kun je bij controle betrapt worden. De boetes zijn in sommige landen erg hoog en de controles soms erg streng. Bovendien kan je op die manier in bijvoorbeeld Frankrijk gestraft worden voor een overtreding die je in bijvoorbeeld Duitsland begaan hebt...

De streep 80 rijder met 77,7km/h gemiddeld kan in de 9 beschikbare uren 700km afleggen, de 90 rijder die daarmee 86km/h gemiddeld haalt legt in die tijd 774km af. Op een lange rit kan het dus zijn dat de treuzelaar zijn bestemming niet haalt en extra moet slapen, terwijl de chauffeur die gas geeft zijn bestemming wel haalt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Attietattie » vr 12 aug 2016, 16:59

Coen Tunnel schreef:Dat is voor jou verwaarloosbaar, maar jij hebt geen rijtijdenwet waar je je aan moet houden en waar een minuutje te lang doorrijden weken later nog een bekeuring op kan leveren.
Blurgh... Ik vind dit altijd zo'n dooddoener.

Ga anders 90 rijden ipv 88. Kan nét het verschil maken. En daarna 92 ipv 90. Weet je waarom? Kan namelijk nét het verschil maken.

En de afspraken (rijtijdenwet) zijn niet belangrijker dan die van menig ander weggebruiker. Iemand die bijvoorbeeld zorg moet leveren, moet solliciteren of geïnterviewd moet worden op radio of TV.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2016, 17:34

^^ Ik bedoel natuurlijk dat het wel binnen de regels moet zijn. Maar om dan te stellen dat 10 minuten tijdswinst verwaarloosbaar is, nee, niet altijd.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Lambo19 » zo 14 aug 2016, 10:45

Alfa schreef: Het punt is dat het onnodige gevaar oplevert. Een vrachtwagen die inhaalt blokkeert onnodig de weg en creëert dus gevaar.
Vaak is het ook zo dat er een kleine file ontstaat als zo'n vrachtwagen inhaalt. Dan volg je aan 120 per uur je voorganger, waarop die plots afremt. Dat is dus het gevaar waarover gesproken is.
En een auto die besluit een vrachtwagen in te halen aan 100 km/u op de linkse rijstrook vormt dan geen gevaar? Punt is dan het inhaalmanoeuvre vlot en veilig dient te gebeuren en in een zo kort mogelijke tijdsperiode. Het inhaalverbod op 2x2 snelwegen is net ingesteld om te vermijden dat vrachtwagen kilometers aan stuk besluiten links in te halen. Sowieso is daar weinig reden toe als niemand langzamer rijdt dan 90 km/u op de rechterrijstrook. Je ziet ook dat op een drukke 2x2 snelweg als de E313 de rechterrijstrook vaak volledig is ingenomen door vrachtverkeer. Als vrachtwagens elkaar dan gaan inhalen is dat hinderlijk en irriterend voor het achteropkomend verkeer ja. Een gevaar zou ik het zeker niet noemen, bestuurders die meer aandacht hebben voor hun smartphone achter het stuur dan op de weg, die vormen pas een groot gevaar voor de weggbruikers.

Er zijn echt wel andere zaken hoor die gevaarlijker zijn in het verkeer dan een vrachtwagen die besluit om te gaan inhalen op de snelweg. Het zou simpelweg al helpen als iedereen zijn verstand gebruikte en wat meer respect toonde voor de medeweggebruiker op de weg. Dat is misschien wel het grootste probleem: de mentaliteit.
Alfa schreef: Dat auto's aan miniem snelheidsverschil andere auto's inhalen is ook gevaarlijk. Je zou het zo kunnen regelen dat de miniumsnelheid op de rechtse rijstrook 90 is en op de linkse rijstrook 110.
Autobestuurders die op de snelweg 90 rijden vormen inderdaad een gevaar. Wat dat betreft is de huidige minimumsnelheid van 70 km/u eigenlijk compleet zinloos, die is enkel ingesteld op bepaalde voertuigen niet toe te laten op een autosnelweg. Voertuigen die de minimumsnelheid van 70 km/u niet kunnen rijden mogen niet op de snelweg rijden. Uitzondering zijn quads die in België nooit toegelaten zijn op snelwegen. Natuurlijk is het ondenkbaar en levensgevaarlijk om 75 te gaan rijden op de snelweg, indien een agent zulke zaken vaststelt kan je ook bekeurd worden.

De vraag is ook hoe je de minimumsnelheid gaat handhaven, je kan moeilijk met speedguns gaan controleren of mensen zich wel houden aan de opgelegde minimumsnelheid. De huidige minimumsnelheid wordt ook niet gehandhaafd omdat er simpelweg weinig inbreuken vast te stellen zijn.
Alfa schreef:^^Inhalen is geen recht voor vrachtwagens. Vaak is het ook nog eens overbodig.
Ik heb er totaal geen problemen mee als vrachtwagens inhalen op 2x3 snelwegen en dit tijdig kenbaar maken. Uiteraard moet de inhaalactie zo snel mogelijk uitgevoerd worden, het mag niet dat vrachtwagens kilometers aan een stuk op de middenrijstrook blijven rijden zonder daarbij andere voertuigen in te halen. Ik stoor me meer aan al die middenplakkers die het vertikken op een rijstrook naar rechts op te schuiven en irritatie veroorzaken bij iedereen dan inhalende vrachtwagens.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [B] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2016)

Bericht door mhkamp » zo 14 aug 2016, 12:55

Alfa schreef:Vrachtwagens zouden gewoon verplicht moeten worden aan constante snelheid van 90 per uur te rijden (tenzij de omstandigheden anders vereisen uiteraard), dan vervalt ook het argument van colonnevorming en is er gewoon geen reden meer om andere vrachtwagens in te halen gezien die toch even snel rijdt als jij. Overigens is het nu al zo dat vrachtwagens gemiddeld 90 rijden. Vrachtwagens halen mekaar in omdat de ene 89 rijdt en de andere 90. Dat minieme snelheidsverschil is geen rechtvaardiging om de hele snelweg voor een halve minuut te blokkeren. En ja, ook Nederlandse vrachtwagens zijn over het algemeen begrenst tot 90 per uur, niet 80.
Ga maar even naar een firma als Bertschi. Uit oogpunt van zuinigheid zijn alle wagens strak afgesteld op 80km/h. Mijn maat haalt dan nog net 83km/h met zijn vrachtwagen.

Ook Schenk tanktransporten hebben hun wagens afgesteld op 80km/h. Irritant, ja, ook ik rij liever 85km/h maar omwille van veiligheid / zuinigheid doen sommige bedrijven dat. Je kan een transporteur niet dwingen om 90km/h te rijden.

En laat België eens wat doen aan de verbreding van hun wegen. De E19 tussen Breda en Antwerpen is zo'n dramaweg dat het vragen is om ongevallen. Maar nee, dat kost geld. Maar wee gebeente als het mautkastje het niet doet... :nothanks:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Archeopendra1234 » di 20 sep 2016, 20:24

Voor mij is het anders héél simpel:
3 rijvakken per richting: inhalen voor vrachtwagens toegelaten
2 rijvakken per richting: inhalen verboden en netjes wachten tot je één van de grotere steden nadert en automatisch meer dan 2 rijvakken krijgt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Peter » wo 21 sep 2016, 5:21

Dat geeft hele vervelende treintjes op lange stukken 2+2, waar er eentje (de voorste ...) tussen zit, die bijvoorbeeld 75 km/h rijdt. Verkeerde afstelling begrenzer, zwaartransport, flauwe helling op, etc). En dan 200 km lang niet kunnen inhalen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Chrysa » wo 21 sep 2016, 7:16

Peter schreef:En dan 200 km lang niet kunnen inhalen....
Zo groot is België nou ook weer niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 sep 2016, 8:16

^^ Nee, en op de trajecten waar je wel 200+ km door België rijdt (bv. van Breda naar Luxemburg of van Aken naar Duinkerken) kom je ook wel stukken 2x3 tegen. Desalniettemin, op de E25 tussen Luik en Luxemburg heb je toch een lang deel met slechts 2x2 rijstroken - weliswaar zijn er een aantal kruispstroken, maar bergop is het voor vrachtwagens ook niet eenvoudig inhalen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Chrysa » wo 21 sep 2016, 10:22

Die weg is dan ook wel weer zo rustig dat inhalende vrachtwagens niet zo'n probleem is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Wimpie25 » wo 21 sep 2016, 10:58

Op de meeste belangrijke Noord-Zuid en Oost-West -assen zijn de trajecten met 2x3 uitgerust. Enkel de snelwegen die na 1986 aangelegd zijn is dat minder vanzelfsprekend.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Peter » wo 21 sep 2016, 10:59

Er is ook geen probleem op de E25, behalve als je het landelijk verbiedt op 2+2 snelwegen, zoals Archeopendra suggereert.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Jeroen » wo 21 sep 2016, 11:10

Coen Tunnel schreef:Desalniettemin, op de E25 tussen Luik en Luxemburg heb je toch een lang deel met slechts 2x2 rijstroken - weliswaar zijn er een aantal kruispstroken, maar bergop is het voor vrachtwagens ook niet eenvoudig inhalen.
Bergop is inhalen juist over het algemeen veel makkelijker. Door de grote verschillen in totaalgewicht en vermogen zijn de onderlinge snelheidsverschillen veel groter en ben je zo aan een langzamere collega voorbij.

Plaats reactie