Opmerkingen bij knooppuntenlijst (van Vincent)

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 29 mei 2005, 21:08

Ik snap de ophef niet. Er zijn zoveel situaties bij knooppunten waar je rechts moet afslaan om linksaf te gaan. Ook in Nederland. Denk alleen maar aan KP Nieuwe Meer als je vanaf de A10-west komt, of KP Watergraafsmeer als je vanaf de A1 komt.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook super logisch is ;)
(Mijn ouders iig, vinden het maar niets dit soort 'grappen')
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 30 mei 2005, 11:02

Nog enkele opmerkingen:

1) Leonard: de configuratie van deze "knooppuntachtige afrit" is recent grondig gewijzigd. Kan je de tekening aanpassen aan het model dat te zien is op deze kaart van ViaMichelin?

2) KP Heverlee: hier schrijf je "Op de A 2 lopen rangeerbaantjes voor dit knooppunt, terwijl het toch maar een simpele trompetkruising is." Bedoel je hier niet de A3 (E40) i.p.v. de A2 (E314)?

Ik zal binnen enkele weken de knooppunten aanvullen met wat geschiedenis (hoofdzakelijk data van aanleg en openstelling).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 30 mei 2005, 16:41

Ik vind dat ook de bij Maldegem gelegen trompetaansluiting tussen de E34 en de N44 een plaats verdient in de categorie 'knooppuntachtige afritten.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 30 mei 2005, 16:46

Als we zo beginnen, kunnen we nog een flinke lijst maken. Het is maar de vraag of Vinny daar om zit te springen ;)

Omdat Maldegem vlak over de Nederlandse grens is, mag die van mij wel worden opgenomen. Uit een vergelijkbare categorie komt de eerste afrit over de grens op de A12 (aansluitend op de Nederlandse A4).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 31 mei 2005, 12:47

Knooppunt-achtige aansluiting Sint Niklaas: De Hogeheerweg kruist de N16 (net als de A4) onderlangs.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 31 mei 2005, 14:01

Vincent, bij de afrit Zandvliet schrijf je:
Opmerkelijk: De Nederlandse A 4 loopt bewegwijzeringstechnisch door tot aan afrit Zandvliet in noordelijke richting.
Dit is in tegenspraak met zichzelf, een Nederlandse weg die in noordelijke richting doorloopt aan een zuidelijke grens. Hoe bedoel je dit precies?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 31 mei 2005, 14:26

Op een van de fotos van Frits was te zien dat bij de afrit Zandvliet de A 4 in noordelijke richting (al) was aangegeven i.p.v. de A 12.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 31 mei 2005, 14:41

Vinny schreef:Op een van de fotos van Frits was te zien dat bij de afrit Zandvliet de A 4 in noordelijke richting (al) was aangegeven i.p.v. de A 12.
Hm, maar op de Nederlandse A4 staat al het bord met A12 (op z'n Nederlands, niet op zo'n Belgisch), dus dan zou je ook kunnen zeggen dat de A12 daar al begint. Die A4 is gewoon al een verwijzing naar het nummer over de grens, iets dat je niet zo vaak ziet in Belgie. Maar dat heeft niks te maken met het wegnummer zelf, dat wisselt gewoon op de grens.
Het betreffende bord met A4 staat overigens zowat op de grens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 jun 2005, 21:56

*UPDATE* Ik heb knooppunt Marcinelle bij Charleroi aangepast aan de configuratie die ik heb opgezocht in een Belgisch stratenboek (in een boekwinkel vandaag).

Verder heb ik nog wat knooppunt-achtige afritten gepost.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 06 jun 2005, 18:40

Vinny schreef:en bovendien de gelijkvloerse kruising Kortrijk-West volgens ViaMichelin wel een knooppuntstatus heeft.
Hoezo gelijkvloers? Vanaf de snelweg-west kun je alleen rechtsaf de Ring-zuid op, en vanaf de Ring-noord kun je alleen rechtsaf de snelweg-west op. Er is geen enkel viaduct aanwezig, maar ook geen enkele gelijkvloerse kruising!
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » ma 06 jun 2005, 19:01

peejay schreef:Toch is het [Daussoulx] een raar knooppunt: voor de linksaf-verbindingen moet je uiterst rechts aanhouden. Het was m.i. logischer geweest om het plein iets ruimer uit te voeren, en de rechtsaf-verbindingen eerder in te zetten, en ze helemaal aan de buitenkant te houden (zodat je uiterst rechts aanhoudt om rechtsaf te slaan).
René schreef:Ik snap de ophef niet. Er zijn zoveel situaties bij knooppunten waar je rechts moet afslaan om linksaf te gaan. Ook in Nederland. Denk alleen maar aan KP Nieuwe Meer als je vanaf de A10-west komt, of KP Watergraafsmeer als je vanaf de A1 komt.
@René:
Zo te zien is er in alle richtingen een 'afrit' aan de rechterzijde. Deze afrit splitst, en de rechterkant van de splitsing voert het verkeer linksaf, terwijl de linkerkant van de spltising het verkeer rechtsaf voert. Ik vind dat op zijn minst verrassend (maar wel mooi, zo op het plaatje! :)).

Dat van één kant af de (eerste) mogelijkheid om rechtsaf te slaan voor het verkeer naar links is, komt inderdaad vaker voor, maar is zeker niet gebruikelijk op punten waar twee snelwegen kruisen. Jouw beide voorbeelden gaan over situaties waar een weg aansluit op ("doodloopt op") een andere (in beide gevallen de A10).

-----------
Zojuist de tekst enigszins aangepast, omdat ik mijn eigen bewooringen toch wat onduidelijk vond...
Laatst gewijzigd door peejay op wo 08 jun 2005, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Rij met je hart

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 jun 2005, 19:53

@ Harry: weet je dat zeker? Op mijn kaart staat wel degelijk een lusje naar links zodat je wel de buitenbaan van de R8 over kunt steken.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » ma 06 jun 2005, 20:12

harry schreef:
Vinny schreef:en bovendien de gelijkvloerse kruising Kortrijk-West volgens ViaMichelin wel een knooppuntstatus heeft.
Hoezo gelijkvloers? Vanaf de snelweg-west kun je alleen rechtsaf de Ring-zuid op, en vanaf de Ring-noord kun je alleen rechtsaf de snelweg-west op. Er is geen enkel viaduct aanwezig, maar ook geen enkele gelijkvloerse kruising!
Dat zou je inderdaad wel denken als je naar de kaart kijkt, maar die gelijkvloerse kruisingen zitten er toch wel degelijk in. Vlak voordat het verkeer vanaf de A19 op de R8 invoegt kun je nog via een gelijkvloerse kruising (met verkeerslichten) de R8 oversteken om linksaf te gaan. Je moet hier dus een belachelijk bocht van 180° nemen.

Zie ook onderstaande foto:

Afbeelding
Groet, Charles

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 11 jun 2005, 16:45

Ze kunnen beter een brug maken in plaats van dit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jun 2005, 0:16

Wie verzint zoiets? :roll:

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 11 apr 2007, 1:15

Iets wat me opvalt in je lijst, Vinny: bij het knooppunt in Gent van de E17 met de B401 schrijf je als opmerking dat het hier niet gaat om een knooppunt van snelwegen. Dat is echter wel degelijk het geval: zowel de E17 als de B401 zijn daar snelweg en het is dus een snelwegknooppunt. Eigenlijk maakt het deel uit van het complex van Zwijnaarde, vandaar dat het geen afzonderlijke aanduiding krijgt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 11 apr 2007, 11:02

Vinny mag weer aan het tekenen. De verbindingsboog Oostende-Veurne op Jabbeke ontbreekt 8-)