Opmerkingen bij knooppuntenlijst (van Vincent)

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Opmerkingen bij knooppuntenlijst (van Vincent)

Bericht door Rien » do 19 mei 2005, 17:03

Ook begonnen aan de Belgische knooppunten zie ik. :top:

Opmerking: op de schets van KP Antwerpen-Noord heb je in de richting van de A12 naar Bergen op Zoom ook een vermelding Antwerpen-Oost gezet. Dit moet Antwerpen-Haven zijn.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 19 mei 2005, 17:09

Op zo'n topic wachtte ik al. ;)

Kan iemand mij meer vertellen over het principe van het knooppunt Antwerpen-West? Ik vind het qua vorm een heel mooi knooppunt (net een molentje) en het kost denk ik ook niet zoveel. Hoe heet dit knooppunt en werkt het ook?

In Nederland is er geen knooppunt van dit type volgens mij.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 19 mei 2005, 17:28

Antwerpen-west is een typisch Amerikaanse 3-level stack, met linkse in- en uitvoegbewegingen. Dat is ook zo "leuk" aan de E17 vanuit Gent naar de Kennedytunnel: 2x een linkse invoeger. Hoe verzin je het... :roll:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 19 mei 2005, 17:31

Leuk idee! :top:
ViaHaaren schreef:In Nederland is er geen knooppunt van dit type volgens mij.
Verbaasd me niet. Ik heb het idee dat de meeste Belgische knooppunten uniek zijn :D

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 19 mei 2005, 18:12

Hoe verzin je het
Ik dacht dat oorspronkelijk het knooppunt zo ingericht was dat je vanaf de E 17 gewoon moest invoegen op de weg vanuit het Noorden. Mogelijk na gereedkoming van het sluiten van de Ring komt deze oplossing weer in beeld. Overigens kan ik me niet herinneren op dit knooppunt moeilijkheden te hebben ondervonden, maar dat terzijde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 19 mei 2005, 19:40

Suggestie: om het topic echt Belgisch te laten worden de naam wijzigen in Verkeerswisselaars. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 19 mei 2005, 20:05

Ja en een officiele Franse vertaling er naast ... :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 19 mei 2005, 20:35

Even weer terzake: Eemnes heeft dus een belgisch broertje (zusje ?): Destelbergen.

Groot Bijgaarden is een bhoorlijk complexe sterturbine, dat had ik me nooit zo gerealiseerd. vooral de doorverbindingen in de rangeerbanen maken dat er heel wat gekunsteld is.

Kortrijk-oost is geen knooppunt, maar een samenstelsel van op- en afritten. Met een aantal levensgevaarlijke bochten.
Pfff, het klamme zweet breekt me nog uit als ik aan die situatie terugdenk, op terugweg van Barco in Kuurne richting Nederland...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 19 mei 2005, 20:44

Kortrijk-oost is geen knooppunt, maar een samenstelsel van op- en afritten
Het heeft daarom ook geen officiele knooppunt status, ;)

Toch zet ik hem er wel bij omdat de R 8 vroeger als snelweg gekwalificeerd was, en bovendien de gelijkvloerse kruising Kortrijk-West volgens ViaMichelin wel een knooppuntstatus heeft. Trouwens, als kind al wilde ik weten hoe deze kruising er uit zag, want vanaf de E 17 snap je hem echt niet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 20 mei 2005, 8:33

Even algemeen Vincent: Bij wegen met dubbele wegnummers (A en E-nummers) heb je niet alle nummers vermeld. Al bij het eerste knooppunt (Aalbeke) krijg je een rare situatie dat jij E17 vermeld, maar het kaartje zelf ook A14. Vergeet niet dat, hoewel Belgen alleen E-nummers aangeven, de hectometerpaaltjes daar wel het A-nummer vermelden. Wellicht een idee om ze er dan maar toch erbij te zetten??

En dan per knooppunt:

Aalbeke:
Lille is Rijsel in het Vlaams, met 1 s dus.

Antwerpen-Centrum:
Je schrijft A12, maar op het kaartje staat A112. A112 is overigens correct.

Antwerpen-Noord:
Inconsequent gebruik van wegnummers, zoals ik hierboven erbij heb gehaald: De R1 staat alleen als E19 aangegeven. Dus of alleen E19, of (mijn persoonlijke voorkeur) allebei de nummers. Afgezien van de KM-paaltjes heb ik nog nooit borden met R1 gezien.

Antwerpen-Oost:
Twijfelgeval: Op de bebording ter plekke staat ook E314 al weergegeven.
Overigens vind ik dat de Belgen E34 ook moeten aangeven over het zuidelijke deel van de R1, want die loopt immers ook nog ten westen van de stad. Dit terzijde.

Antwerpen-West:
Typo: Zelzathe moet Zelzate zijn. En de E17 loopt dood op dit punt, richting noord loopt de E34/R1. De R1 loopt nl. nog een klein stukje door tot de volgende afrit, vandaar heet het de A11.

Antwerpen-Zuid:
Typo: Antwepen Oost ipv. Antwerpen Oost

Beveren:
Typo: Zelzathe moet Zelzate zijn.
En waar jij niks aan kunt doen is de vermelding N49 op het kaartje dat de routeplanner blijkbaar zelf heeft bedacht, tegenwoordig is dit de A11.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 20 mei 2005, 10:18

Bij wegen met dubbele wegnummers (A en E-nummers) heb je niet alle nummers vermeld. Al bij het eerste knooppunt (Aalbeke) krijg je een rare situatie dat jij E17 vermeld, maar het kaartje zelf ook A14. Vergeet niet dat, hoewel Belgen alleen E-nummers aangeven, de hectometerpaaltjes daar wel het A-nummer vermelden. Wellicht een idee om ze er dan maar toch erbij te zetten??
Ik volg gewoon de richtlijnen van de Belgische bewegwijzering. Eigenlijk zou ik dan ook niet de R wegen moeten aangeven (want op ringwegen wordt alleen verwezen naar de uitstralende wegnummers), maar dat maakt het m.i. erg onduidelijk, vandaar dat ik daar wel het R nummer vermeldt. En nee, ik ga het er niet meer bijzetten, omdat ik doodziek wordt van de grote hoeveelheid wegnummers die ik dan erbij moet zetten, en de A nummers komen ook gewoon in de tekst te staan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 20 mei 2005, 10:42

R-wegen worden in België wel degelijk aangegeven. De R1 niet, want die is gelijk met de E19, maar er zijn plaatsen zat waar een R-weg niet gelijk loopt met een E-wg, en dus gewoon op de borden staat.

En nee, ik ga het er niet meer bijzetten, omdat ik doodziek wordt van de grote hoeveelheid wegnummers die ik dan erbij moet zetten
Dat is het risico van het vak, Vincent ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 20 mei 2005, 10:53

Indien de weg een ring is, wordt het R-nummer niet vermeld maar worden de wegnummers naast de overeenstemmende bestemmingen vermeld.
Een R nummer wordt dus in principe helemaal niet aangegeven, en worden de wegnummers van de uitstralende wegen gebruikt.

Trouwens, de andere opmerkingen worden genoteerd en worden zo snel mogelijk meegenomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 20 mei 2005, 11:39

Vinny schreef:
Indien de weg een ring is, wordt het R-nummer niet vermeld maar worden de wegnummers naast de overeenstemmende bestemmingen vermeld.
Een R nummer wordt dus in principe helemaal niet aangegeven, en worden de wegnummers van de uitstralende wegen gebruikt.
.
Vincent, ik denk dat je in de war bent met B-wegen. DIE worden niet aangegeven, en daar wordt het uitstralende nummer vermeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 20 mei 2005, 12:38

Vincent, ik denk dat je in de war bent met B-wegen.
Hmm, in Gent worden (werden?) de B wegen wel aangegeven op de bewegwijzering..., ik geef trouwens wel B, P en R wegen aan op mijn knooppuntenlijst, omdat ik anders helemaal geen nummer kan aangeven. Ik wil het mezelf zo simpel mogelijk maken. Bedenk dat de informatie vooral bedoeld is ter orientatie. Ik weet bijvoorbeeld ook absoluut niet of de door mij aangegeven bestemmingen ook op de bewegwijzering staan. Daarvoor rijd ik te weinig in Belgie rond. Trouwens ook in Nederland zit ik niet meer zo vaak in de auto.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » vr 20 mei 2005, 12:53

Vinny, je vermeldt bij KP Lummen de aanwezigheid van verkeerslichten. Die staan er inderdaad, maar voor zover ik weet staan ze al jaren op oranje te knipperen. Niet dat dat de doorstroming veel verbetert, het afslaand verkeer staat regelmatig nog vóór de afrit op de pechtstrook in de rij...
Rij met je hart

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 20 mei 2005, 13:10

Even een opmerking over Merelbeke. Ik meen me te herinneren van de enige keer dat ik er was (zo'n 10 jaar geleden) dat dit een gewone afslag was, met ook de mogelijkheid om de weg die ten zuiden van de afslag loopt op te rijden. Ik weet niet of dat inmiddels is gewijzigd, ik weet nog wel dat het destijds ook al onvolledig op de Michelinkaart stond. Misschien een Belgische kenner in de buurt?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 20 mei 2005, 14:11

Vinny schreef:
Vincent, ik denk dat je in de war bent met B-wegen.
Hmm, in Gent worden (werden?) de B wegen wel aangegeven op de bewegwijzering...,
Geen idee, ik heb het in ieder geval nog bij geen enkele B-weg gezien.
Vinny schreef: Ik weet bijvoorbeeld ook absoluut niet of de door mij aangegeven bestemmingen ook op de bewegwijzering staan. Daarvoor rijd ik te weinig in Belgie rond
Van een aantal knooppunten weet ik het wel, en onze Belgische mede-forummers vast ook wel. Dus dat kan verholpen worden :)
Ds79m schreef: Even een opmerking over Merelbeke. Ik meen me te herinneren van de enige keer dat ik er was (zo'n 10 jaar geleden) dat dit een gewone afslag was, met ook de mogelijkheid om de weg die ten zuiden van de afslag loopt op te rijden. Ik weet niet of dat inmiddels is gewijzigd, ik weet nog wel dat het destijds ook al onvolledig op de Michelinkaart stond. Misschien een Belgische kenner in de buurt?
Ik heb daar vorig gereden: het is geen knooppunt, maar het is afrit 16 op de A10/E40. Sterker nog, de R4 haakt er niet aan, maar er zit nog de B403 tussen (niet aangegeven op wegwijzers, wel op KM-paaltjes)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 20 mei 2005, 14:14

Oh, bij Machelen staat een typo: Zaventhem moet Zaventem zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 20 mei 2005, 14:19

Tsja, net mijn vorige bericht gepost, en weer heb je een serie knooppunten neergezet. Je bent niet bij te houden ;)

Stevens Waluwe : Dat moet zijn Woluwe. En ook hier de typo Zaventhem ipv. Zaventem.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 20 mei 2005, 14:56

Misschien is het leuk om bij knooppunt Ranst te vermelden, dat er ongebruikte zandlichamen liggen uit de tijd dat men hier de weg wou doortrekken als R2. :?:

Ik ben niet zeker hoe het traject van de R2 zou komen te lopen. Of vanaf Ranst zou de weg overgaan in R2 of zou de A21 door komen te lopen tot de R2 en daar aansluiten? Ik weet het niet meer :(

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 mei 2005, 15:44

Komen de Waalse knooppunten ook nog? :)

En, andere vraag: is het Léonard-kruispunt ook een knooppunt of niet?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 20 mei 2005, 16:12

Coen Tunnel schreef:Komen de Waalse knooppunten ook nog? :)
Vincent zit nu al te zweten op Cheratte of Loncin :)
En, andere vraag: is het Léonard-kruispunt ook een knooppunt of niet?
Tsja, de R0 heeft ter plekke geen snelwegstatus. Dus daar kun je flink over discussieren of je dan nog een een knooppuntstatus mag toekennen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » vr 20 mei 2005, 16:45

Palance schreef:Antwerpen-Oost:
Twijfelgeval: Op de bebording ter plekke staat ook E314 al weergegeven.
De E313 begint inderdaad ook bij knooppunt Antwerpen-Oost.

Bij knooppunt Machelen zijn trouwens niet alleen de grondwerken gereed voor doortrekking van de A1, maar is zelfs het gehele knooppunt al voltooid, compleet met fly-overs. Hieronder een luchtfoto ervan.

Even aanklikken, want het bestand is nogal groot:
Afbeelding
(luchtfoto afkomstig van: mappy.com)
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 20 mei 2005, 16:48

Mooi knooppunt. Jammer dat het niet helemaal benut wordt.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 20 mei 2005, 17:07

Je kan dan meteen ook aan de knooppunten van Luxemburg gaan beginnen. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 20 mei 2005, 17:16

Dat zijn er gelukkig maar 6. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 20 mei 2005, 17:21

Misschien is het leuk om bij knooppunt Ranst te vermelden, dat er ongebruikte zandlichamen liggen uit de tijd dat men hier de weg wou doortrekken als R2
Wordt aan gewerkt.
Komen de Waalse knooppunten ook nog?
Ja, maar mijn bron lijstje vermeld eerst de Vlaamse knooppunten. Dus eerst de Vlaamse af!
Tsja, de R0 heeft ter plekke geen snelwegstatus. Dus daar kun je flink over discussieren of je dan nog een een knooppuntstatus mag toekennen.
Ik zal ook weer met een lijstje twijfelgevallen op de proppen komen. Maar niet met de garantie dat het 'uitputtend' is. Vgl. de Nederlandse lijst.
Vincent zit nu al te zweten op Cheratte of Loncin
Nee dus :P
Ik zit te zweten op Zaventem. Cheratte heb ik in een andere draad al getekend en Loncin, daar ben ik voorlopig nog niet.
Je kan dan meteen ook aan de knooppunten van Luxemburg gaan beginnen.
Wacht maar af ;)
Laatst gewijzigd door Vinny op vr 20 mei 2005, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 20 mei 2005, 17:37

Ok ik wacht op de knooppunten van Luxembrug want het zijn maar 6 knooppunten. ;)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 20 mei 2005, 17:52

Vinny schreef:Zaventhem
Aaa!! De Θ is erg hardnekkig!!

Plaats reactie