Pechstrook wordt zeven keer op de tien onwettig gebruikt

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » za 15 sep 2007, 11:50

de morgen schreef:De pechstrook wordt slechts 1 keer op de 3 gebruikt waarvoor ze dient, namelijk voor pech, ongevallen of ziekte. Zowat zeven keer op de tien wordt de pechstrook echter onwettig gebruikt, bijvoorbeeld om te telefoneren of om een plasje te maken. Dat blijkt uit een enquête van automobilistenorganisatie VAB bij haar wegenwachters.

De pechstrook mag volgens de wegcode enkel gebruikt worden bij pech, ongeval of plotse ziekte. Toch is dat voor weggebruikers in amper in 1 op de 3 gevallen de reden om de pechstrook te gebruiken, zo blijkt uit de VAB-enquête.

Pech of ongeval is wel de hoofdreden voor het gebruik van de pechstrook (29 procent), maar weggebruikers gebruiken de strook ook vaak om te telefoneren of notities te maken (19 procent), of als rijweg bij files (16 procent) of om te plassen (12 procent). Sommigen gebruiken de pechstrook zelfs als ontmoetingsplaats (6 procent), om hun gps in te stellen (4 procent) of om uit te rusten of te slapen (1 procent).

In vergelijking met een gelijkaardige enquête uit 2000 is het gebruik van de pechstrook om te gaan plassen verdubbeld. Het aandeel automobilisten die de pechstrook gebruiken als rijbaan om files te ontvluchten, is zelfs meer dan verdubbeld.

VAB stelt dat het gebruik van de pechstrook moet vermeden worden, tenzij het niet anders kan bij pech, ongeval of plotse ziekte. Wie de pechstrook toch om andere redenen gebruikt, neemt "extra risico's", waarschuwt VAB.
Er moet moet meer gecontroleerd worden op het correct gebruik van de pechstrook. Dit is simpel te doen want de snelwegpatrouilles van de federale politie rijden er toch al rond. En als je moet plassen zul je het wel nog een 20minuutjes kunnen uithouden tot de volgende parking zeker.

JayBeeke
dorpsstraat

Re: Pechstrook wordt zeven keer op de tien onwettig gebruikt

Bericht door JayBeeke » za 15 sep 2007, 12:25

Er moet moet meer gecontroleerd worden op het correct gebruik van de pechstrook. Dit is simpel te doen want de snelwegpatrouilles van de federale politie rijden er toch al rond. En als je moet plassen zul je het wel nog een 20minuutjes kunnen uithouden tot de volgende parking zeker.
Dat gaat niet veel zoden aan de dijk brengen. Gezien de enorm triestige score van Vlaanderen op de simpele verkeerstest (ik noem het met opzet niet 'rijtest') van VTM kan je niet verwachten dat de gemiddelde Vlaming wéét wat mag en niet mag op de pechstrook. Bovendien slagen de 'onwettige' gebruikers van de pechstrook er ook heel vaak in om die op een incorrecte manier te verlaten - zo heb 'k zelf al 3 keer bijna 'n ongeval zien gebeuren.

De correcte manier om bij normaal verkeer de pechstrook te verlaten is, hoewel wettelijk gezien 'rijden op de pechstrook' niet toegelaten is, voldoende snelheid halen (70 km/u) op de pechstrook, en dan pas invoegen in het verkeer, met inachtneming van de voorrangsregels. Als dat niet kan, bv. omdat het stukje pechstrook beperkt is in lengte, moet je de federale politie vragen om je weer op de weg te begeleiden. In geen enkel geval mag je achteruit rijden.

Zo ;)

mvg
JJN

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 15 sep 2007, 14:27

In Nederland wordt streng op onnodig gebruik van de pechstrook (in NL "vluchtstrook" geheten) gelet. Gebruik is alleen toegestaan in noodgevallen, als het écht niet anders kan. De boetes zijn dan ook fors:
- onnodig stilstaan op de vluchtstrook: € 130
- onnodig over de vluchtstrook rijden: € 200
Langs een file rijden om een afslag te nemen is dus niet toegestaan, net zo min als stoppen voor een sanitaire stop. Je krijgt onherroepelijk een bekeuring!
Donateur Vereniging Wegenforum

CafeFresco
dorpsstraat

Bericht door CafeFresco » di 18 sep 2007, 20:11

Klopt het dat het voorbijsteken van een file via de pechstrook een gewone overtreding van de eerste graad is en dus maar 50 euro kost? ("Onrechtmatig op pechstrook rijden")

Of is dit een combinatie van "Rechts inhalen waar dit verboden is" én "Onrechtmatig op pechstrook rijden" (100+50).

Ik weet dat dit in de tijd van de superboetes 500 euro + een rijverbod was :schrikreactie: , wat nogal overdreven is, maar 50 of zelfs 150 is dan weer zo weinig ...
Of vergis ik me?

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 23 sep 2007, 14:49

Als je in Nederland over de vluchtstrook rijdt om een file te passeren, kost je dat 200 euro wegens "zonder noodzaak over de vluchtstrook rijden". Hoeveel dezelfde overtreding in België kost weet ik niet.
Donateur Vereniging Wegenforum

Ali
stadsweg

Bericht door Ali » ma 24 sep 2007, 12:15

Hajo schreef:Als je in Nederland over de vluchtstrook rijdt om een file te passeren, kost je dat 200 euro wegens "zonder noodzaak over de vluchtstrook rijden". Hoeveel dezelfde overtreding in België kost weet ik niet.
Dat zou hier ook mogen, als er iets is wat me irriteert, zijn het de asociale rijders ...

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » ma 24 sep 2007, 15:55

Als je in Nederland over de vluchtstrook rijdt om een file te passeren, kost je dat 200 euro wegens "zonder noodzaak over de vluchtstrook rijden". Hoeveel dezelfde overtreding in België kost weet ik niet.
Dat is hier geen expliciet beschreven overtreding, maar de zwaarste overtreding gelinkt aan het rijden op de pechstrook lijkt mij die op de regel "inhalen geschiedt links", een overtreding van de 2e graad, met boetes tussen 110 en 1375 EUR.

mvg
JJN

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 02 jan 2014, 21:35

Bijna 7 jaar later nog steeds hetzelfde nieuws: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binne ... strook_VAB
"6 op de 7 gebruikers van de pechstrook horen daar niet thuis"
Afbeelding
Zes op de zeven gebruikers van de pechstrook horen daar niet thuis en brengen hulpverleners, wegenwerkers, wegenwachters en pechvogels onnodig in gevaar. Dat meldt de mobiliteitsorganisatie VAB op basis van een onderzoek bij de 250 eigen wegenwachters.

De VAB-wegenwachters tonen zich zeer ongerust over de veiligheid van gestrande automobilisten op de autosnelweg en van iedereen die beroepshalve op de pechstrook aanwezig is.

Amper een op de zeven voertuigen op de pechstrook gebruiken die effectief in geval van pech, ongeval of ernstige ziekte. In 2011 was dat nog een op de vijf, aldus VAB.

De pechstrook wordt het meest gebruikt voor pech/ongeval (15 procent), om wat verder een afrit te nemen (11 procent), als extra rijstrook bij file (11 procent), door vrachtwagens die uitwijken uit verstrooidheid (10 procent) en door vrachtwagens als parkeerplaats om rust- en rijtijden te respecteren (9 procent). Nochtans is de pechstrook enkel bedoeld voor wie pech heeft of ziek wordt en voor hulpverleners en arbeiders.

"Graag structurele maatregelen"

De VAB-wegenwachters vragen daarom infrastructurele maatregelen om de pechstrook veiliger te maken, sensibiliseringscampagnes en controles op het foutieve gebruik van de pechstrook. Ze stellen ook ribbelstroken voor om de rijweg beter van de pechstrook af te schermen, en ruimere pechhavens.

De wegenwachters benadrukken ook dat automobilisten in geval van pech of een ongeval zich veilig moeten opstellen. "Dit wil zeggen: uit de auto stappen, fluo-jasje aan en achter de vangrail gaan staan", klinkt het.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

turaki
zandpaadje

Bericht door turaki » ma 13 jan 2014, 14:01

JayBeeke schreef:
Dat is hier geen expliciet beschreven overtreding, maar de zwaarste overtreding gelinkt aan het rijden op de pechstrook lijkt mij die op de regel "inhalen geschiedt links", een overtreding van de 2e graad, met boetes tussen 110 en 1375 EUR.

mvg
JJN
Om van in te halen spreken, moet men op de rijbaan rijden. En daar de pechstrook buiten de rijbaan gelegen is, kan je er ook niet inhalen. Net zoals een fietser op een fietspad een trage file niet inhaalt, omdat hij zich niet op de rijbaan bevindt.

Wel een overtreding van de 3e graad: het overschrijden van de witte doorlopende lijn, die de grens van de rijbaan afbakent.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 13 jan 2014, 19:11

^^
Daar kan ik van meespreken, ik heb daar ooit eens een boete van rond de 200 euro aan mijn been gehad.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 13 jan 2014, 19:37

Dat is ook serieus overdreven. Voor het negeren van rood krijg je minder terwijl ik dat erger vind.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 13 jan 2014, 21:06

^^
Klopt, dat kan je zelden goedpraten. In mijn geval, ik had een stilstaande, links afslaande bus ingehaald door rechts een stukje van de pechstrook mee te pikken. Achter die bus - uit het zicht - stond dus een combi te wachten.

Tokke1976
stadsweg

Bericht door Tokke1976 » do 16 jan 2014, 18:52

Wimpie25 schreef:^^
Klopt, dat kan je zelden goedpraten. In mijn geval, ik had een stilstaande, links afslaande bus ingehaald door rechts een stukje van de pechstrook mee te pikken. Achter die bus - uit het zicht - stond dus een combi te wachten.
Dan had je evengoed even kunnen wachten...
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » do 16 jan 2014, 19:36

^^
Niet als je al een file achter je hebt staan die tot aan het vorige kruispunt reikt en de weg tot aan het volgende kruispunt leeg is. Het is de grootste gewoonte in Vlaanderen om een stuk pechstrook en gelijkgelegen fietspad mee te pikken om opstropping te vermijden. Jammer genoeg vind de politie dat niet en die dag hebben ze er toch een stuk of dertig een pv meegegeven. Ik heb die boete trouwens nooit betaald, je hebt altijd de kans om bezwaar aan te tekenen en ik had mijn verhaal uitgeschreven. Daar is nooit reactie op gekomen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 16 jan 2014, 21:22

Wimpie25 schreef:Jammer genoeg vind de politie dat niet en die dag hebben ze er toch een stuk of dertig een pv meegegeven.
Als het enkele meters voor een uitvoegstrook is vind ik het niet erg. Je moet het echter niet gaan overdrijven en honderden meters over de pechtstrook gaan rijden. Daar zal de politie het overigens wel mee eens zijn.
Wimpie25 schreef:Ik heb die boete trouwens nooit betaald, je hebt altijd de kans om bezwaar aan te tekenen en ik had mijn verhaal uitgeschreven. Daar is nooit reactie op gekomen.
Mooi om te weten dat je zo makkelijk onder een Belgische boete vandaan kunt komen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 16 jan 2014, 22:30

Wat mij in België ook opvalt dat ik geregeld voertuigen op de vluchtstrook zie staan zonder hun alarmlichten aan. En soms ook zonder mensen in de buurt.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 17 jan 2014, 0:08

Wimpie25 schreef:Ik heb die boete trouwens nooit betaald, je hebt altijd de kans om bezwaar aan te tekenen en ik had mijn verhaal uitgeschreven. Daar is nooit reactie op gekomen.
Werkt het in België dan zo, dat je bezwaar kunt maken zonder dat je hoeft te betalen? In Nederland moet je gewoon binnen de termijn betalen, als je bezwaar vervolgens gegrond wordt verklaard krijg je je geld pas terug.

Correctie: er was iets in mijn hoofd beland wat niet klopte.
Laatst gewijzigd door RSK op za 18 jan 2014, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 17 jan 2014, 0:33

^^ Nederland tast natuurlijk wat dat betreft een beetje de grenzen af, want zeker bij "Mulderboetes" ben je automatisch schuldig tenzij je tegendeel kan bewijzen. Centenkwestie natuurlijk ;) .

Sommigen zullen me nu denk ik wel finaal afschieten, maar...
In deze situatie ga ik altijd standaard op de "pechstrook" rijden, als ik rechtsaf wil: http://goo.gl/maps/bJyAA
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt overcorrect de regeltjes te volgen op een weg met Vmax 90 en dan op de rechterrijstrook naar 20 af te remmen.
Op deze manier hinder je niemand, en het voelt zelfs een flink stuk veiliger aan. Alleen uiteraard goed uitkijken voor een verdwaalde fietser, maar ik heb daar nog nooit problemen mee gehad (je ziet ze ruim op voorhand en kan er op anticiperen).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 17 jan 2014, 1:08

^^Is dat eigenlijk wel een pechstrook. Want die weg is daar geen autosnelweg. Dan zou je er misschien zelfs mogen parkeren.

lebre7
stadsweg

Bericht door lebre7 » vr 17 jan 2014, 22:55

RSK schreef:(...) In Nederland moet je gewoon binnen de termijn betalen, als je bezwaar vervolgens gegrond wordt verklaard krijg je je geld pas terug.
Zeker nooit een boete gehad? :nothanks:
ANWB.nl schreef:Stap 1: Schrijf een bezwaarschrift
Stap 2: Stuur uw bezwaarschrift naar de Officier van Justitie
Stap 3: Wacht met het betalen van de boete
Stap 4: Uw bezwaar is afgewezen, ga in beroep bij de rechtbank
Na de bezwaarprocedure kunt u bij afwijzing nog in beroep gaan bij de kantonrechter. Dit moet u doen binnen zes weken na dagtekening van de afwijzing van uw bezwaar. Let op dat u het bewijs moet leveren dat de overtreding niet begaan is. Kunt u dit niet, dan heeft uw beroep geen kans. Bij het beroep moet u het boetebedrag betalen.

http://www.anwb.nl/rechtshulp/in-het-ve ... rtredingen

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » vr 17 jan 2014, 23:17

Daviedoff schreef:^^ Nederland tast natuurlijk wat dat betreft een beetje de grenzen af, want zeker bij "Mulderboetes" ben je automatisch schuldig tenzij je tegendeel kan bewijzen. Centenkwestie natuurlijk ;) .

Sommigen zullen me nu denk ik wel finaal afschieten, maar...
In deze situatie ga ik altijd standaard op de "pechstrook" rijden, als ik rechtsaf wil: http://goo.gl/maps/bJyAA
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt overcorrect de regeltjes te volgen op een weg met Vmax 90 en dan op de rechterrijstrook naar 20 af te remmen.
Op deze manier hinder je niemand, en het voelt zelfs een flink stuk veiliger aan. Alleen uiteraard goed uitkijken voor een verdwaalde fietser, maar ik heb daar nog nooit problemen mee gehad (je ziet ze ruim op voorhand en kan er op anticiperen).
Daar zou ik inderdaad ook de pechstrook (of eigenlijk hier de parkeerstrook) om veilig af te slaan. Omgekeerd is ook waar. Hier aan de expressweg in Ieper gebruik ik de pechstrook om op te rijden. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt vanuit stilstand een expressweg van 90km/u op te rijden... (Trouwens het fietspad (of strook)) is er eigenlijk geen)

Deed me aan deze denken. Hier heb je pech... Geen pechstrook aanwezig die als in- of uitvoegstrook gebruikt kan worden...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 17 jan 2014, 23:24

lebre7 schreef: Zeker nooit een boete gehad? :nothanks:

Toevallig ééntje met de brommer, alweer een paar jaar geleden. De precieze tekst ben ik even kwijt, maar het kwam er op neer dat het uitdrukkelijk de bedoeling was om eerst te betalen, en dan eventueel in bezwaar te gaan. Wat de ANWB daar van vindt, interesseert mij vrij weinig, immers betalen zij de verhoging niet. :geenlach:

Correctie: er was iets in mijn hoofd beland wat niet klopte.
Laatst gewijzigd door RSK op za 18 jan 2014, 16:00, 2 keer totaal gewijzigd.

lebre7
stadsweg

Bericht door lebre7 » za 18 jan 2014, 0:09

Wijsneus..

Geloof je t CJIB misschien wel:
Als de officier van justitie uw bezwaarschrift in behandeling neemt, hoeft u de boete vooralsnog niet te betalen.
Ik ben bang dat je toch echt in de war bent met het in beroep gaan. Bezwaar en beroep zijn niet hetzelfde
Zekerheid stellen
Uw beroepschrift wordt pas in behandeling genomen als u het bedrag van de boete en de bijbehorende administratiekosten hebt betaald. Dit heet zekerheid stellen. U ontvangt hierover informatie van de CVOM. U kunt zekerheid stellen door het openstaande bedrag over te maken op het rekeningnummer van het CJIB.

Maargoed, ik hou op anders krijg ik een bekeuring voor het onwettig gebruik van de pechstrook ;)

http://www.cjib.nl/Onderwerpen/In-beroe ... eersboete/

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » za 18 jan 2014, 10:43

Interessant, ik was er van overtuigd dat het anders in elkaar stak. Ik duik even mijn archief in, die boete moet nog wel ergens liggen.

Edit: Het blijkt dat ik de tekst op de boete destijds verkeerd geïnterpreteerd heb en dat die foute interpretatie is blijven hangen. Ik heb niets gezegd. :oops:
Laatst gewijzigd door RSK op za 18 jan 2014, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » za 18 jan 2014, 14:05

Snelwegfreak schreef:
Wimpie25 schreef:Jammer genoeg vind de politie dat niet en die dag hebben ze er toch een stuk of dertig een pv meegegeven.
Als het enkele meters voor een uitvoegstrook is vind ik het niet erg. Je moet het echter niet gaan overdrijven en honderden meters over de pechtstrook gaan rijden. Daar zal de politie het overigens wel mee eens zijn.
Het betreft de situatie hier, de harmonicabus stond met haar voorkant al op het afslagvak terwijl de achterkant de rest van de weg blokkeerde. Ik moest toen rechtdoor dus ik sneed een stukje via die rechtse pechstrook af. Vandaag is de situatie daar trouwens heel anders. De weg is verbreed omdat de ring is doorgetrokken.

https://maps.google.be/?ll=50.99126,4.8 ... 26,,0,2.95

Snelwegfreak schreef:Mooi om te weten dat je zo makkelijk onder een Belgische boete vandaan kunt komen...
Gemakkelijk is dat zeker niet, het systeem zit gewoon een pak eerlijker in elkaar dan in Nederland. Hier ben je onschuldig totdat het tegendeel is bewezen. Je hebt nog ruim de kans om schriftelijk beroep aan te tekenen tegen een proces-verbaal. Wanneer het politierecht de inzichtelijkheiden van de vaststellende politieambtenaren toetst aan jouw schriftelijk beroep en oordeelt dat jij volgens de situatie terecht gehandeld hebt, ben je er vanaf. Sterker nog, je bent nooit ergens schuldig aan geweest.

In mijn geval zal men waarschijnlijk rekening gehouden hebben met volgende artikels
Overtredingen 2e Graad schreef:13° Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in het halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Overtredingen 3e Graad schreef:6° Wanneer het kruisen of het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.
Soms kan schriftelijk beroep verkeerd uit te draaien. Ik ken iemand die een tractor (op diezelfde weg) heeft ingehaald over de volle witte lijn. Hij had de pech dat er net een combi uit de andere richting kwam. De boete was gelijk aan die van mij, overtreding 3e graad. Hij had beroep aangetekend, de politierechter vond niet dat hij gelijk had en had er meteen ook een overtreding in de 4e graad van gemaakt. In deze hoogste rang is men van mening dat je personen rechtstreeks in gevaar brengt en dat fysieke schade bij een ongeval onmogelijk is. Je bent in deze graad zowiezo je rijbewijs 8 dagen kwijt. Dat had hij zich allemaal door schriftelijk beroep op de hals gehaald.

Dus nee, je komt er hier niet gemakkelijk vanaf, je krijgt hier gewoon meer kans om jezelf te verdedigen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 18 jan 2014, 14:39

Wimpie25 schreef: Gemakkelijk is dat zeker niet, het systeem zit gewoon een pak eerlijker in elkaar dan in Nederland.
Je klaagt soms dat Nederlanders over de Vlaamse situatie oordelen zonder te weten waarover het gaat en nu doe je net hetzelfde. Dat je in Nederland je boete sowieso moet betalen hier al lang weerlegt.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » za 18 jan 2014, 20:22

^^
Zie je dat stuk ergens terugkomen in mijn betoog?

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 19 jan 2014, 0:23

Je moet in NEderalnd wel je boete sowieso betalen alfa, ook als je bezwaar aantekent. Als dit wordt gehonoreerd krijg je het weer terug. Volgens mij krijg je een extra boete als je niet op tijd betaalt, ook al wordt je boete kwijtgescholden vanwege succesvol bezwaar.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 19 jan 2014, 1:46

^^Zie de post van lebre7.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 19 jan 2014, 10:02

sirdanilot schreef:Je moet in NEderalnd wel je boete sowieso betalen alfa, ook als je bezwaar aantekent. Als dit wordt gehonoreerd krijg je het weer terug. Volgens mij krijg je een extra boete als je niet op tijd betaalt, ook al wordt je boete kwijtgescholden vanwege succesvol bezwaar.
Léés jij wel eens andere postings of officiele informatiebronnen? :roll: Ik stel voor dat als jij ooit een strafbeschikking krijgt voor een hele hoge snelheidsovertreding hem gewoon betaalt ook al ben je het er niet mee eens. Zullen we zien hoe dat afloopt.

En daarnaast gaat het hier over België dus de Nederlandse situatie is geheel irrelevant.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk