Pechstrook wordt zeven keer op de tien onwettig gebruikt

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Pechstrook wordt zeven keer op de tien onwettig gebruikt

Bericht door Tokke1976 » do 23 jan 2014, 12:01

Wimpie25 schreef:^^
Niet als je al een file achter je hebt staan die tot aan het vorige kruispunt reikt en de weg tot aan het volgende kruispunt leeg is. Het is de grootste gewoonte in Vlaanderen om een stuk pechstrook en gelijkgelegen fietspad mee te pikken om opstropping te vermijden. Jammer genoeg vind de politie dat niet en die dag hebben ze er toch een stuk of dertig een pv meegegeven. Ik heb die boete trouwens nooit betaald, je hebt altijd de kans om bezwaar aan te tekenen en ik had mijn verhaal uitgeschreven. Daar is nooit reactie op gekomen.
Dus je vind het geen probleem om een fietspad met je auto te gebruiken om toch maar te kunnen afslaan?
Kromme redenering. Je moet sowieso voorrang verlenen als een fietser rechtdoor wil en dan sta je stil op dezelfde plaats. Tenzij je ervan uitgaat dat die wel even zullen stoppen....

Of hoe je toch koste wat het kost probeert te vergoelijken dat je een bewust een overtreding maakt.
Waarom staan er dan nog wegmarkeringen, borden, signalisatie?
En wat betreft je aangehaalde gewoonte: dat is gewoon egoïstisch gedrag.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Pechstrook wordt zeven keer op de tien onwettig gebruikt

Bericht door Jeroen » do 23 jan 2014, 12:13

^^ In Vlaanderen worden fietsstroken vaak ingericht op pechstroken, ik neem aan dat Wimpie25 zo'n situatie bedoelt. In zo'n geval had ik dat denk ik ook gedaan als de fietsstrook vrij was en ik achterliggend verkeer zo niet zou hoeven te hinderen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Pechstrook wordt zeven keer op de tien onwettig gebruikt

Bericht door Attietattie » do 23 jan 2014, 12:17

^^ Het zou mij niet gaan om het hinderen van achteropkomend verkeer. Dat is 'de schuld van' de wegbeheerder. Het zou mij erom gaan dat ik een 40-tonner in mijn binnenspiegel op me af zie denderen, dan ga ik simpelweg liever niet in de rijrichting van die 40-tonner op de rem staan.

Afhankelijk van de hoeveelheid vulling in mijn binnenspiegel zou ik dus hetzelfde doen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Pechstrook wordt zeven keer op de tien onwettig gebruikt

Bericht door Wimpie25 » do 23 jan 2014, 18:44

Tokke1976 schreef: Of hoe je toch koste wat het kost probeert te vergoelijken dat je een bewust een overtreding maakt.
Waarom staan er dan nog wegmarkeringen, borden, signalisatie?
En wat betreft je aangehaalde gewoonte: dat is gewoon egoïstisch gedrag.
Ik noem dat persoonlijk de realiteit. Het is nog een verschil om een een pechstrook of fietspad over verscheidende honderden meters af te rijden of een klein stukje meepikken om het verkeer niet te hinderen. Een stukje waar je zelfs niet met vier wielen het fietspad of de pechstrook raakt. Hetgeen jij nu beschrijft (altijd en constant de regels tot in de puntjes volgen) is asociaal gedrag. Net zoals die knuppels die in de file persé net in het midden van hun rijstrook blijven staan om toch maar niet de ruimte aan motorrijders te geven.
Jeroen schreef:^^ In Vlaanderen worden fietsstroken vaak ingericht op pechstroken, ik neem aan dat Wimpie25 zo'n situatie bedoelt. In zo'n geval had ik dat denk ik ook gedaan als de fietsstrook vrij was en ik achterliggend verkeer zo niet zou hoeven te hinderen.
Brandenderwijs volledig actueel en compleet on-topic. Veel expreswegen in Vlaanderen die tot het OWN behoren zijn aangelegd volgens het profiel der autosnelwegen. Omdat het het OWN betreft mogen echter op deze wegen fietspaden ingericht worden. Bekend zijn de voorbeelden in Limburg, de Kempen en Oost-Brabant waar deze fietspaden bij elke op- en afrit deze weefstroken kruisen.
Het nieuwe beleid is dat deze expreswegen geleidelijk aan hun fietspaden zien verdwijnen. De recent gerenoveerde Lüdenscheidsingel in Leuven heeft na haar renovatie geen nieuwe fietspaden gekregen. Het expresswegprofiel komt nu volledig tot haar recht.

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Pechstrook wordt zeven keer op de tien onwettig gebruikt

Bericht door Tommy » do 23 jan 2014, 20:14

^^

Er is een groot verschil tussen een echt (vrijliggend) fietspad en een geschilderd fietspad (stippellijntjes) langs de (steen)weg.
Als er hier een auto staat om links af te slaan ga ik ook rechts langs rijden over het fietspad/bushalte. Iedere Vlaming weet dat het eigenlijk niet mag, maar velen doen het.
Wetten en regels zijn er om te volgen inderdaad. Klopt. In dat zelfde wetboek staat ook dat men zich zo links mogelijk moet opstellen om links af te slaan. Maar dat gebeurt ook vaak niet. 't Is geven en nemen.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Plaats reactie