[B] Gebruik van beton

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Lambo19 » ma 24 aug 2015, 13:15

^^
Het is ook prettiger rijden op een wegdek bestaande uit asfalt, dan oud beton vind ik. Zeker bij oude betonplaten laat het rijcomfort te wensen over. DGB mag dan misschien wel fors langer meegaan dan asfalt, de kostprijs ligt ook pakken hoger dan die van asfalt.
Laatst gewijzigd door Lambo19 op zo 26 aug 2018, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Mandelsoft » ma 24 aug 2015, 13:39

ZOAB heeft ook nog als voordeel dat aquaplaning nauwelijks optreed, waardoor het zicht bij regenachtig weer een heel stuk beter is en het minder glad is.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Rogier » ma 24 aug 2015, 14:31

Lambo19 schreef:^^
DGB mag dan misschien wel fors langer meegaan dan asfalt, de kostprijs ligt ook pakken hoger dan die van asfalt.
Dat valt op zich wel mee.
In veel gevallen blijken de kosten nauwelijks te verschillen. Bitume is vrij duur.
Een betonverharding wordt doorgaans wel dikker ontworpen en in veel gevallen wordt er een asfaltlaag tussen de fundering en de betonverharding aangebracht. Met name dit laatste zorgt voor de hogere aanlegkosten. Overigens kan een asfaltverharding ook op een levensduur van 40 jaar of meer ontworpen worden. Echter in dat geval moet de verharding ook veel sterker ontworpen worden. Het onderhoud kan dan ook tot de deklaag \ bovenste 2 lagen beperkt blijven. En i.t.t. beton kunnen deze werkzaamheden in de nachturen uitgevoerd worden. Om die reden gebruikt RWS hoofdzakelijk asfalt als verharding.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Alfa » ma 24 aug 2015, 23:36

Onderhoudsarm en gebrek aan spoorvormingen lijken me de doorslaggevende argumenten om in België standaard voor beton te kiezen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Rogier » di 25 aug 2015, 8:47

Alfa schreef:Onderhoudsarm en gebrek aan spoorvormingen lijken me de doorslaggevende argumenten om in België standaard voor beton te kiezen.
En Frankrijk is men juist van beton afgestapt, omdat het niet te versterken valt.
Om die reden heeft men volgens mij het EME asfalt ontwikkeld. Spoorvorming krijgt nauwelijks vat op dit asfalt, waardoor het gebruik van beton niet meer noodzakelijk is.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Alfa » di 25 aug 2015, 21:09

Waarom zou het versterkt moeten worden? Als een wegdek er al 40 jaar ligt dan zal bijna iedere verharding tot op de fundering heraangelegd moeten worden. Versterking zou dan een onnodig lapjesmiddel zijn. Een heraanleg om de 40 jaar is sowieso heel weinig en ik betwijfel of asfalt met al die versterkingen de 40 jaar haalt. De benodigde 'versterkingen' zijn dan een nadeel omdat het als extra onderhoud te kwalificeren is.

Er heeft in België trouwens een proefvak EME-asfalt gelegen: http://www.abr-bwv.be/sites/default/files/I.2.4..pdf

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Mikhail » di 25 aug 2015, 22:06

Verder dan een proefvak is het dan ook niet gekomen, typisch...
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Alfa » wo 26 aug 2015, 0:01

Het moet zijn dat de resultaten niet bevredigend genoeg waren. EME-asfalt is dan ook geen wondermiddel en ik betwijfel of er echt nood aan is. Beton was lange tijd problematisch door slechte comfort en hoge geluid. Maar door de komst van doorlopend gewapend beton is dat ook van de baan.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Rogier » wo 26 aug 2015, 11:08

Alfa schreef:Waarom zou het versterkt moeten worden? Als een wegdek er al 40 jaar ligt dan zal bijna iedere verharding tot op de fundering heraangelegd moeten worden. Versterking zou dan een onnodig lapjesmiddel zijn. Een heraanleg om de 40 jaar is sowieso heel weinig en ik betwijfel of asfalt met al die versterkingen de 40 jaar haalt. De benodigde 'versterkingen' zijn dan een nadeel omdat het als extra onderhoud te kwalificeren is.

Er heeft in België trouwens een proefvak EME-asfalt gelegen: http://www.abr-bwv.be/sites/default/files/I.2.4..pdf
Hoe verklaar je anders dat RWS in Nederland de wegen 'nooit' heraanlegd.
Bij de A2 bij Eindhoven zijn bij de aanleg van de parellelbanen alleen de viaducten van de hoofdrijbaan vervangen.
De verharding van de hoofdrijbaan werd bij deze werkzaamheden niet vervangen. Men bracht alleen een versterkingslaag aan.
Inmiddels is de verharding hier bijna 50 jaar oud.
Bij de A28 bij Amersfoort is bij de aanleg van de plusstroken de verharding ook niet vervangen.
Hier is alleen de vluchtstrook opnieuw aangelegd, omdat bij de aanleg van de A28 de vluchstrook dunner \ minder sterk was, dan de verharding onder de rijstroken.

Heraanleggen heeft als nadeel dat het duur is en veel overlast geeft. In veel gevallen kan de levensduur van een verharding flink verlengd worden, als deze sterker aangelegd is en \ of tussentijds versterkt wordt. Dit is de strategie die RWS (en de V.S.) hanteert om vervangingsonderhoud zo klein mogelijk te houden. In sommige gevallen heb je inderdaad iets meer klein onderhoud, omdat sommige scheuren kunnen doorgroeien tot in de deklaag. Echter in veel gevallen heeft dit nauwelijks gevolgen op de sterkte van de verharding.

Bij de heraanleg van de A27 in Flevoland kun je zien hoeveel overlast heraanleg kan geven.
Deze werkzaamheden duren uiteindelijk bijna 9 maanden, terwijl normaal groot onderhoud \ versterking in de nachturen \ in de weekenden gedaan kan worden.

Heraanleg van de A27 is noodzakelijk, omdat RWS in 1998 - 1999 een ontwerpfout heeft gemaakt, bij het ontwerpen van de asfaltverharding. De fundering was niet flexibel genoeg om de verzakkingen te kunnen volgen.

Verder kan de levensduur van betonverharding ook langer worden, als deze sterker aangelegd wordt.
De meeste betonverharding moet vervangen worden, omdat deze gaat bezwijken. Dit is puur een (over)-belastingsprobleem, wat gemakkelijk op te lossen is, door de verharding bij de aanleg dikker te maken.

Echter ik blijf een tegenstander van betonverharding, omdat het te versterken valt. Verder is het aanpassen van de rijstrookinrichting niet goed mogelijk. De tussennaden tussen de rijstroken mogen namelijk bij herinrichting niet in het rijspoor vallen. Daar zijn deze voegen niet sterk genoeg voor, waardoor de verharding op deze plekken snel kan gaan bezwijken, waardoor heraanleg noodzakelijk wordt.
Laatst gewijzigd door Rogier op wo 26 aug 2015, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door vynkce » wo 26 aug 2015, 11:22

De vernieuwde kaart. Er is nog wel wat onduidelijkheid over het wegdek van de E411/E25 net voor de Luxemburgse grens. Onderstaand document spreekt van een geplande vervanging naar asfalt, maar het is mij niet geheel duidelijk of dit ook daadwerkelijk gebeurd is.
http://www.sofico.org/sites/default/fil ... WEYLER.pdf


Afbeelding
Oranje: beton
Blauw: asfalt

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Rogier » wo 26 aug 2015, 11:29

vynkce schreef:De vernieuwde kaart. Er is nog wel wat onduidelijkheid over het wegdek van de E411/E25 net voor de Luxemburgse grens. Onderstaand document spreekt van een geplande vervanging naar asfalt, maar het is mij niet geheel duidelijk of dit ook daadwerkelijk gebeurd is.
http://www.sofico.org/sites/default/fil ... WEYLER.pdf


Afbeelding
Oranje: beton
Blauw: asfalt
Heel simpel. Betonverharding is gedeeltelijk vervangen, maar de betonverharding is daarna met asfalt overlaagd.
Volgens mij heeft men in de jaren negentig geprobeerd om het puch-out probleem (wegspoelen van zand tussen de rechterstrook en de vluchtstrook) op te lossen, door de verharding met asfalt te overlagen. In dat geval was er minder kans dat er water door de voeg tussen de rechterstrook en vluchtstrook gaat sijpelen. Echter deze oplossing bleek niet te werken, waardoor de erosie bleef doorgaan.
Uiteindelijk heeft men gekozen om de betonverharding van de rechterrijstrook en de vluchtstrook te vervangen. De verharding van de inhaalstrook werd niet vernieuwd. Het gevolg was wel dat men de vernieuwde delen opnieuw met SMA moest overlagen, omdat op de bestaande inhaalstrook de SMA laag (nog) lag.

P.S. Op de A50 tussen Eindhoven en Oss ligt ook een betonverharding. Deze is echter niet zichtbaar, omdat de verharding met ZOAB overlaagd is.
Vreemd naar mijn mening, omdat hierdoor juist het onderhoudsvoordeel verloren gaat. Dan had je net zo goed een asfaltverharding kunnen aanleggen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Alfa » wo 26 aug 2015, 13:23

Rogier schreef: De verharding van de hoofdrijbaan werd bij deze werkzaamheden niet vervangen. Men bracht alleen een versterkingslaag aan.
Inmiddels is de verharding hier bijna 50 jaar oud.
Geen enkele fundering heeft het eeuwige leven. Je noemt getallen die de standaardlevensduurte van beton benaderen. Alleen behoeft beton bijna niets van onderhoud en moet RWS bijna elke tien jaar voor een deel heraangelegd worden (de toplaag). Ook de heraanleg van een toplaag veroorzaakt hinder. En ik geloof nog altijd niet dat het onderhoud in zowel Vlaanderen als Wallonië van dergelijk niveau is dat ze de levensduurte respecteren. Altijd proberen ze nog wat te rekken en onderhoud uit te stellen.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 26 aug 2015, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Rogier » wo 26 aug 2015, 13:30

Alfa schreef:
Rogier schreef: De verharding van de hoofdrijbaan werd bij deze werkzaamheden niet vervangen. Men bracht alleen een versterkingslaag aan.
Inmiddels is de verharding hier bijna 50 jaar oud.
Geen enkele fundering heeft het eeuwige leven. Je noemt getallen die de standaardlevensduurte van beton benaderen. Alleen behoeft beton bijna niets van onderhoud en moet RWS bijna elke tien jaar voor een deel heraangelegd worden (de toplaag). Ook de heraanleg van een toplaag veroorzaakt hinder. En ik geloof nog altijd niet dat het onderhoud in zowel Vlaanderen als Wallonië van dergelijk niveau is dat ze de levensduurte respecteren. Altijd proberen ze nog wat te rekken en onderhoud uit te stellen.
Geen enkele fundering heeft inderdaad het eeuwige leven. Echter je kunt de levensduur van een verharding enorm verlengen, als de verharding sterk genoeg is. Het doel moet zijn om de rek (buiging) van de verharding te beperken. In dat geval wordt de kans een stuk kleiner dat de verharding binnen 40 - 50 jaar gaat bezwijken, waardoor heraanleg van de gehele verharding noodzakelijk is.

De overlast van deklaag vernieuwing valt reuze mee en als men DAB of SMA toepast, hoeft de deklaag pas na 15 - 20 jaar vervangen te worden. Deze werkzaamheden kunnen gemakkelijk in de nacht uitgevoerd worden i.t.t. heraanleg van de gehele verharding.

Overigens hoeft niet in alle gevallen betonverharding volledig gewijderd te worden. In Nederland laat men in veel gevallen de betonverharding gewoon liggen en worden de instabiele \ bezweken stukken vervangen. Daarna wordt de verharding doormiddel van beuken spanningsloos gemaakt \ in stukken geslagen. De gebeukte betonverharding kan dan als een zeer sterke fundering voor de nieuwe verharding gebruikt worden. Bij de A28 is deze methode toegepast.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 aug 2015, 22:18

vynkce schreef:De vernieuwde kaart. Er is nog wel wat onduidelijkheid over het wegdek van de E411/E25 net voor de Luxemburgse grens. Onderstaand document spreekt van een geplande vervanging naar asfalt, maar het is mij niet geheel duidelijk of dit ook daadwerkelijk gebeurd is.
De laatste keer dat ik er geweest ben was begin juni. Toen lag er tussen Messancy en Sterpenich (richting Luxemburg) nog beton.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Techum » di 01 sep 2015, 7:13

Alfa schreef:
Rogier schreef: De verharding van de hoofdrijbaan werd bij deze werkzaamheden niet vervangen. Men bracht alleen een versterkingslaag aan.
Inmiddels is de verharding hier bijna 50 jaar oud.
Geen enkele fundering heeft het eeuwige leven. Je noemt getallen die de standaardlevensduurte van beton benaderen. Alleen behoeft beton bijna niets van onderhoud en moet RWS bijna elke tien jaar voor een deel heraangelegd worden (de toplaag). Ook de heraanleg van een toplaag veroorzaakt hinder. En ik geloof nog altijd niet dat het onderhoud in zowel Vlaanderen als Wallonië van dergelijk niveau is dat ze de levensduurte respecteren. Altijd proberen ze nog wat te rekken en onderhoud uit te stellen.
Ik reed onlangs op de E34 tussen Postel en Ranst. Het deel betonverharding hier is ongeveer 45 jaar oud. Op basis van deze ervaring kan ik zeggen dat het naderen van de langere technische levensduur het comfort nu niet echt ten goede komt.
Het kan zijn dat asfalt eens in de zoveel jaar onderhoud vereist, maar de eigenschappen van de weg zullen in de ogen van de automobilist gedurende de gehele levensduur beter zijn. Ook is de overlast zoals hierboven al gezegd relatief beperkt. Het verschil in kosten voor aanleg en onderhoud is een keuze.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Lambo19 » di 01 sep 2015, 7:36

^^
Precies, ikzelf ben ook voorstander van een asfaltverharding. Die moet dan misschien om de 10-15 jaar onderhouden worden, het rijdt wel pakken comfortabeler dan beton van meer dan 30 jaar oud. Eens het beton is beschadigd, zit je ook al gauw met een lappendeken aan opgevulde scheuren en putten.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door tompie » di 01 sep 2015, 10:18

vynkce schreef:De vernieuwde kaart. Er is nog wel wat onduidelijkheid over het wegdek van de E411/E25 net voor de Luxemburgse grens. Onderstaand document spreekt van een geplande vervanging naar asfalt, maar het is mij niet geheel duidelijk of dit ook daadwerkelijk gebeurd is.
http://www.sofico.org/sites/default/fil ... WEYLER.pdf


Afbeelding
Oranje: beton
Blauw: asfalt
De E42 richting Frankrijk heeft nu ook beton tussen de verkeerswisselaar met de E429 en de afrit Froyennes en dan terug na de oprit froyennes tot aan de verkeerswisselaar met de E403. Ook ligt er op de E429 nog een strook beton van zo een 500m komende vanuit Brussel net voor de aansluiting met de E42 ri Frankrijk, in de andere richting een strook van 300m in de richting van Brussel.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Chris » za 12 sep 2015, 19:27

Coen Tunnel schreef:
vynkce schreef:De vernieuwde kaart. Er is nog wel wat onduidelijkheid over het wegdek van de E411/E25 net voor de Luxemburgse grens. Onderstaand document spreekt van een geplande vervanging naar asfalt, maar het is mij niet geheel duidelijk of dit ook daadwerkelijk gebeurd is.
De laatste keer dat ik er geweest ben was begin juni. Toen lag er tussen Messancy en Sterpenich (richting Luxemburg) nog beton.
Volgens mij is dat overlaagd met asfalt. In de richting van Brussel is op de E25/411 bij Arlon het beton vrij duidelijk overlaagd met asfalt omdat je de hobbels nog voelt.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Rogier » za 12 sep 2015, 21:14

^^

Waarschijnlijk prutswerk van de aannemer.
Bij de Elburgerbrug (brug N309 over het Veluwemeer) reed het verkeer voor maart 2015 ook over het betonnenrijdek.
Dit rijdek was zeer hobbelig en verre van vlak.

Bij de renovatie in maart is het rijdek met een dunne asfaltlaag overlaagd en is het rijdek zo vlak als een biljartlaken.
Een vlakke asfaltlaag om die reden mogelijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 sep 2015, 12:58

Chris schreef:
Coen Tunnel schreef:
vynkce schreef:De vernieuwde kaart. Er is nog wel wat onduidelijkheid over het wegdek van de E411/E25 net voor de Luxemburgse grens. Onderstaand document spreekt van een geplande vervanging naar asfalt, maar het is mij niet geheel duidelijk of dit ook daadwerkelijk gebeurd is.
De laatste keer dat ik er geweest ben was begin juni. Toen lag er tussen Messancy en Sterpenich (richting Luxemburg) nog beton.
Volgens mij is dat overlaagd met asfalt. In de richting van Brussel is op de E25/411 bij Arlon het beton vrij duidelijk overlaagd met asfalt omdat je de hobbels nog voelt.
Ben er gisteren geweest, maar richting Luxemburg ligt er nog steeds beton tussen Messancy (afrit 32) tot even na de aansluiting Sterpenich (afrit 33), tot vlak voor de grensovergang. Dat is dus (nog) niet overlaagd met asfalt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Coen Tunnel » di 01 mar 2016, 10:06

^^ Afgelopen weekend ben ik er geweest, en de situatie is nog steeds hetzelfde: richting Luxemburg ligt er beton vanaf Messancy tot vlak voor de grensovergang.

De andere kant op ligt er asfalt. Op de E25 richting noorden is er nog steeds het betonwegdek tussen Sprimont en Beaufays, en uiteraard is er nog het betonwegdek in beide richtingen op het Vlaamse deel en een paar honderd meter Waals deel van de E25 bij Moelingen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wimpie25 » zo 06 mar 2016, 12:19

^^
Wat betreft die grensovergang zijn er voorlopig nog steeds geen Vlaamse plannen. Het stuk snelweg wordt door het Vlaams gewest jammer genoeg zeer stiefmoederlijk behandeld. AWV Limburg heeft op dit moment een pak grote plannen en actuele projecten in de steigers staan, maar niet in het Voerense.

Aan de wegmarkeringen kan je trouwens wel duidelijk zien waar het Vlaams gedeelte eindigt. De Limburgers en hun vakjesplast :D

https://www.google.be/maps/@50.751486,5 ... 312!8i6656

Het valt mij eigenlijk nu ook op dat dat de manier is waarop men in Nederland wegmarkeringen aanbrengt

https://www.google.be/maps/@50.7547145, ... 312!8i6656

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door RSK » zo 06 mar 2016, 15:55

Best een hoop leuke punten zijn daar te zien. Bijvoorbeeld de nogal smalle markering in Nederland, maar ook het RVV 1966-grensbord met 130-sticker.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Wimpie25 » zo 06 mar 2016, 17:55

^^
Inderdaad, er lijkt van alles samen te komen op een enkele grensovergang. Het is niet duidelijk wiens wegbeheer nu waar eindigt, er is een stuk Be kantmarkering dat een Nl-marnering onderbreekt. De uitvoeger aan Vlaamse kant begint met een afritmarkering maar gaat dan over in een naderingsmarkering. Dan heb je nog zo op het zicht 4 verschillende soorten wegdek op enkele tientallen m², NL en Vlaams dooreen :D

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door vynkce » ma 07 mar 2016, 9:09

Wimpie25 schreef:^^
Wat betreft die grensovergang zijn er voorlopig nog steeds geen Vlaamse plannen. Het stuk snelweg wordt door het Vlaams gewest jammer genoeg zeer stiefmoederlijk behandeld.
AWV heeft een bijdrage in het investeringsprogramma staan van een 0,5 miljoen euro, voorzien voor de renovatie van dit gedeelte. Deze renovatie zal uitgevoerd worden door SPW (de Waalse wegbeheerder), vermoedelijk in 2018. AWV investeert verder ook in de afbraak van het douanecomplex van Moelingen. Helemaal vergeten is het stukje dus niet. ;)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door vynkce » di 25 apr 2017, 16:04

Door een aantal laptopwissels vind ik zo op het eerste zicht nergens meer het SVG-bestand terug van dit kaartje... Een vernieuwde versie maken zit er voorlopig dus niet in.

Onderstaande zaken zijn zeker al gewijzigd ondertussen (of gaan wijzigen):
- E25 Voeren <-> NL grens van beton => asfalt (afgewerkt)
- E403 Lichtervelde van beton => asfalt (afgewerkt)
- E42 Kain <-> Lamain van asfalt naar beton (afwerking juli 2017)
- E34 Lille <-> Turnhout van beton => asfalt (afwerking juni 2017)
- E313 Hasselt van beton => asfalt (afwerking najaar 2017)
- E34 Eeklo <-> Maldegem van beton => asfalt (afwerking november 2017)
- R2 Liefkenshoektunnel <-> Tijsmanstunnel van beton => asfalt (afwerking najaar 2017)
- E34 Zelzate -> Moerbeke => onduidelijk (rijrichting Knokke is volledig uitgevoerd in beton, rijrichting Antwerpen die aangepakt wordt wisselt)(afwerking najaar 2017)
- E40 Jabbeke <-> Gistel van asfalt => beton (najaar 2017)
- E313 Beringen <-> Lummen van asfalt => beton (afwerking 2017-2018)

Vul gerust aan of verbeter :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Coen Tunnel » di 25 apr 2017, 16:31

^^ E25 heeft tussen afrit Weyler/Messancy (N81) en de grens (tot net voorbij de aansluiting Sterpenich, richting Luxemburg), net als ik in maart 2016 in deze topic ook al meldde, nog steeds beton. Die is ten onrechte blauw op het kaartje.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Jump » di 25 apr 2017, 18:27

vynkce schreef: - E34 Zelzate -> Moerbeke => onduidelijk (rijrichting Knokke is volledig uitgevoerd in beton, rijrichting Antwerpen die aangepakt wordt wisselt)(afwerking najaar 2017)

Afbeelding

Volgens de aanbesteding zou het in asfalt komen.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Mundial » wo 24 mar 2021, 11:22

Voor de liefhebbers van betonplaten.
Hier in de buurt is er beslist dat er in 2023 een traject met betonplaten zal verdwijnen.
Het gaat om de Matenstraat en Pierstraat in Niel en Aartselaar. Het beton zal vervangen worden door asfalt.
Dan blijft erin de Rupelstreek/Aartselaar nog een traject over een ander stuk Pierstraat tussen Aartselaar en Reet, dat zal wellicht aangepakt worden eens de N171 doorgetrokken is, je ziet dat men daar op de N171 wacht want het ziet er wat afgeleefd uit..

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] Gebruik van beton

Bericht door Davy » wo 24 mar 2021, 12:36

In mijn omgeving vind ik de N498 rijdend richting de N9 bij Maldegem een leuk stuk betonplatenweg. Geniet altijd wel van het typerende kedeng kedeng geluid.

Afbeelding

Plaats reactie