Ringwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Ringwegen

Bericht door Mikhail » do 04 okt 2007, 15:39

Ik was zo eens op de map aan het scrollen, en ik bemerkte dat sommige ringwegen wel heel groot zijn waar het soms niet nodig is en soms heel klein waar het dan wel nodig was geweest om groter aan te leggen.

Neem nu de ring van Geel, ok Geel is een druk oost - west en noord - zuid schakel. Maar de ring van Mechelen, R6, die overigens nooit voltooid is, en dezelfde aanlegstructuur heeft als de R14 van Geel, (2x2 configuratie met vluchtstrook en middenberm) stopt op de steenweg tussen Sint Katelijne Waver en Mechelen, die ken ik daar goed genoeg. Om een goede oost-west verbinding van de E19 tot aan de N15 naar Heist op den berg te kunnen benutten, zou al het verkeer komende uit Heist op den Berg zou een aansluiting op deze ring moten hebben, maar tot op de dag van vandaag moet nog altijd het drukke verkeer over de R12, in het centrum van Mechelen, een Vmax van 50km, en het verkeer is er verzadigd. Op de R6 is er een Vmax van 90km/u en zoveel verkeer rijdt hier nu niet, mocht deze ring voltooid worden zou de weg gebruikt kunnen worden waarvoor hij gebouwd is.
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: RINGWEGEN

Bericht door denne007 » do 04 okt 2007, 20:29

de R31 (ring oostende) is ook een 2x2 weg met vmax 50 voor het grootste deel. Die weg is gewoon helemaal dichtgebouwd. Er is gewoon een enorme noodaan een ring waar eens deftig doorgereden kan worden.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ringwegen

Bericht door vynkce » do 04 okt 2007, 20:33

De ring van Geel heeft zeker nood aan een 2x2 profiel, bij Geel komen immers de N71 en de N19 samen. De N71 zorgt voor een verbinding van Noord-Limburg naar de rest van de Kempen en steden als Antwerpen en Brussel. De N19 is de Kempense noordzuidverbinding en alle verkeer van Turnhout uit kruist hier dus met de N71 en via Geel-Punt gaat de verbinding verder naar de E313 Antwerpen-Hasselt-Luik. Die verbinding zal overigens verbeteren door aanleg van de bewuste "fly-over".

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Ringwegen

Bericht door Ds79m » do 04 okt 2007, 20:42

Hoe zit het eigenlijk met die al sinds jaar en dag gestippelde weg tussen Geel en Kasterlee? Op de ring van Geel zijn daarvoor altijd al voorbereidingen te vinden, maar van aanleg van die N19 lijkt het niet meer te komen. Dat is ook jammer voor Kasterlee dat een halve, maar nu ongebruikte, ring heeft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ringwegen

Bericht door vynkce » do 04 okt 2007, 20:48

Die nieuwe N19 komt er wel degelijk hoor ;)
Hier meer info:
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?f=13&t=1619

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ringwegen

Bericht door Mikhail » vr 05 okt 2007, 10:09

vynkce schreef:De ring van Geel heeft zeker nood aan een 2x2 profiel, bij Geel komen immers de N71 en de N19 samen. De N71 zorgt voor een verbinding van Noord-Limburg naar de rest van de Kempen en steden als Antwerpen en Brussel. De N19 is de Kempense noordzuidverbinding en alle verkeer van Turnhout uit kruist hier dus met de N71 en via Geel-Punt gaat de verbinding verder naar de E313 Antwerpen-Hasselt-Luik. Die verbinding zal overigens verbeteren door aanleg van de bewuste "fly-over".
Een fly over bij dit af en oprittencomplex, en waar zijn die plannen dan wel opgetekent? Als deze er komt (kwa administratief geknoei) dan zou dat wel mooi zijn, ik ken het punt daar maar al te goed, het is er altijd zo druk ... Maar dat de ring een 2x2 profiel heeft begrijp ik maar al te goed.
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ringwegen

Bericht door Mikhail » wo 14 nov 2007, 13:37

Even stof afblazen ...

In belgie liggen er heel wat halve ringwegen, of kwartjes die ooit groots moesten worden maar er nooit gekomen zijn, de R6 (halve -grote- ring rond Mechelen) is hier een schitterend voorbeeld van, deze weg verdient eigenlijk geen R status ... maar in Herentals zou ik de weg dan wel een R nummer geven. Evenals de R11 die vertrekt van Wijnegem Shopping center, onder antwerpen passeert als een banaanvorm en dan doodloopt onder het viaduct van de A12 in Wilrijk. Deze weg is eigenlijk geen "hele" ringweg, het is eigenlijk een parallelverbinding gelijk aan de R1 die de E34-E313 met de A12 verbindt en over de E19 loopt met aansluiting enkel richting Brussel...
****

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Ringwegen

Bericht door tovm74 » wo 14 nov 2007, 19:08

Mikhail schreef:Even stof afblazen ...

In belgie liggen er heel wat halve ringwegen, of kwartjes die ooit groots moesten worden maar er nooit gekomen zijn, de R6 (halve -grote- ring rond Mechelen) is hier een schitterend voorbeeld van, deze weg verdient eigenlijk geen R status ... maar in Herentals zou ik de weg dan wel een R nummer geven. Evenals de R11 die vertrekt van Wijnegem Shopping center, onder antwerpen passeert als een banaanvorm en dan doodloopt onder het viaduct van de A12 in Wilrijk. Deze weg is eigenlijk geen "hele" ringweg, het is eigenlijk een parallelverbinding gelijk aan de R1 die de E34-E313 met de A12 verbindt en over de E19 loopt met aansluiting enkel richting Brussel...
De R13 rond Turnhout is ook maar voor 3 kwart af. En zal waarschijnlijk nooit helemaal afgewerkt worden.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ringwegen

Bericht door vynkce » wo 14 nov 2007, 19:31

Een gedeeltelijke verlenging van de R13 vanaf de Steenweg op Merksplas tot aan het Sint-Jozef ziekenhuis is nog steeds een openstaande optie. Zo zou men twee gevaarlijke kruispunten kunnen wegwerken.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Ringwegen

Bericht door tovm74 » wo 14 nov 2007, 21:03

vynkce schreef:Een gedeeltelijke verlenging van de R13 vanaf de Steenweg op Merksplas tot aan het Sint-Jozef ziekenhuis is nog steeds een openstaande optie. Zo zou men twee gevaarlijke kruispunten kunnen wegwerken.
En een sluipweg wegwerken langs de Heizijde, wat eigenlijk maar een landelijke wegje is. Maar wat ik gehoord heb is dat het een vogel richtgebied zou beschadigen en daarom niet zou doorgaan.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ringwegen

Bericht door Mikhail » do 15 nov 2007, 12:11

Als je via de E34/N49 naar de kust rijdt kom je ook een afrit tegen richting Eeklo en daar zou ook een R nummer voor zijn, maar ik heb me eens laten vertellen dat dit zelfs nog geen kwartje van een ring voorstelt?
****

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Ringwegen

Bericht door Rien » do 15 nov 2007, 12:13

De R43. Kijk op de kaart en je hebt een antwoord op je vraag. Plan was en is om deze ten zuiden van Eeklo te laten doorlopen tot op de N9 richting Gent.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ringwegen

Bericht door Alfa » zo 18 nov 2007, 1:16

Dat plan bestaat nog steeds. Het grote probleem in dit dossier is Het Leen, een bos waar het tracé toevallig net overheen loopt.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/R43_(Belgi%C3%AB)

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: Ringwegen

Bericht door Yoeri » zo 16 nov 2008, 23:22

tovm74 schreef:
vynkce schreef:Een gedeeltelijke verlenging van de R13 vanaf de Steenweg op Merksplas tot aan het Sint-Jozef ziekenhuis is nog steeds een openstaande optie. Zo zou men twee gevaarlijke kruispunten kunnen wegwerken.
En een sluipweg wegwerken langs de Heizijde, wat eigenlijk maar een landelijke wegje is. Maar wat ik gehoord heb is dat het een vogel richtgebied zou beschadigen en daarom niet zou doorgaan.
Kan iemand vertellen wat nummer 2 op de kaart op slide 15 (bovenaan pagina 8) van dit Turnhoutse Mobiliteitsplan (PDF document) is?

Zie http://www.turnhout.be/2006/index.php?p ... 132&site=1

De tekst is voor mij net niet scherp genoeg om te kunnen lezen.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Ringwegen

Bericht door tovm74 » ma 17 nov 2008, 1:06

Als je die rechthoek/ruit juist boven het centrum van Turnhout bedoelt, dan is dit een stads uitbreidings gebied. µ

Dit is nu landelijk terrein en men is van plan hier een grote verkaveling onder de naam "Heizijdse Velden". http://www.turnhout.be/2006/index.php?s ... eid=080701
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: Ringwegen

Bericht door Yoeri » ma 17 nov 2008, 9:13

Bedankt. Zeer interessant.

Ik ben zeer verbaasd dat dit gebied wel volgebouwd wordt maar toch de ring niet doorgetrokken wordt.

Het document "Plamaten 2 juni 2005" (pagina 6, i) zegt hierover:
Waarom wordt de ring niet meteen doorgetrokken?
Hugo Meeus, RO: Dit is een keuze. Nu verbindt de ring langs de ene kant tot Kastelein, langs andere kant tot de Steenweg op Merksplas, alle steenwegen rond Turnhout. Een optie was om deze ring rond door te trekken. Een nieuwe weg half door Boones Blijk en door het gebied van de Heizijde. We hebben deze mogelijkheid en de gevolgen ervan afgewogen tegenover een ander principe. We maken de ring niet rond, we houden het woongebied open en we zorgen ervoor dat de ring langs de zuidkant beter functioneert. Uiteindelijk is door de Vlaamse regering beslist dat de ring er niet komt in het Noorden. Dit is definitief geschrapt van het gewestplan. Waarom? Verkeerskundig onderzoek. Gebruik van de ring zit in Turnhout voor 70 à 80 % op het zuidelijk deel, in tussen de Steenweg op Antwerpen en de Steenweg op Mol, vooral de omgeving stadspark. Als we daar de toestand kunnen verbeteren, heeft de ring alle nodige functies voor de regio. Als we de ring zouden doortrekken, dan wordt dit een barrière tussen het wonen en het groene noorden, zoals ze dat ook is tussen de wijken in het zuiden van het centrum en de omgeving stadspark-Broekzijde. Die barrière willen we niet. We willen hier beter dan de wijken rond het oude kerkhof.
Geen vogelrichtgebied dus. Klaarblijkelijk heeft men er uitgebreid bij stilgestaan en diep over nagedacht. Zelf vind ik het nog steeds een gemiste kans.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ringwegen

Bericht door Mikhail » ma 17 nov 2008, 13:06

Naar mijn logisch inzien zou je aan de zuidkant van de ring het verkeer toch verminderen door de ring rond te maken in het noorden? Ipv het verkeer allemaal langs de zuidkant te sturen...
****

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Ringwegen

Bericht door tovm74 » ma 17 nov 2008, 23:49

Yoeri schreef:Bedankt. Zeer interessant.

Ik ben zeer verbaasd dat dit gebied wel volgebouwd wordt maar toch de ring niet doorgetrokken wordt.

Het document "Plamaten 2 juni 2005" (pagina 6, i) zegt hierover:
Waarom wordt de ring niet meteen doorgetrokken?
Hugo Meeus, RO: Dit is een keuze. Nu verbindt de ring langs de ene kant tot Kastelein, langs andere kant tot de Steenweg op Merksplas, alle steenwegen rond Turnhout. Een optie was om deze ring rond door te trekken. Een nieuwe weg half door Boones Blijk en door het gebied van de Heizijde. We hebben deze mogelijkheid en de gevolgen ervan afgewogen tegenover een ander principe. We maken de ring niet rond, we houden het woongebied open en we zorgen ervoor dat de ring langs de zuidkant beter functioneert. Uiteindelijk is door de Vlaamse regering beslist dat de ring er niet komt in het Noorden. Dit is definitief geschrapt van het gewestplan. Waarom? Verkeerskundig onderzoek. Gebruik van de ring zit in Turnhout voor 70 à 80 % op het zuidelijk deel, in tussen de Steenweg op Antwerpen en de Steenweg op Mol, vooral de omgeving stadspark. Als we daar de toestand kunnen verbeteren, heeft de ring alle nodige functies voor de regio. Als we de ring zouden doortrekken, dan wordt dit een barrière tussen het wonen en het groene noorden, zoals ze dat ook is tussen de wijken in het zuiden van het centrum en de omgeving stadspark-Broekzijde. Die barrière willen we niet. We willen hier beter dan de wijken rond het oude kerkhof.
Geen vogelrichtgebied dus. Klaarblijkelijk heeft men er uitgebreid bij stilgestaan en diep over nagedacht. Zelf vind ik het nog steeds een gemiste kans.
Toch wel hoor, het begin ervan ... Kijk hier maar eens op: http://geo-vlaanderen.agiv.be/geo-vlaan ... atura2000/

Hier een gedetaileerde kaart van de hierboven vermelde site: http://picasaweb.google.be/lh/photo/2vF ... masQwlAi_g
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: Ringwegen

Bericht door Yoeri » di 18 nov 2008, 20:34

Ik zie het groengebied, maar ik zie ook dat de ringweg hier juist onderdoor zou lopen. Die is als stippellijn al ingetekend.

Ik moet me overigens afvragen hoe oud de gebruikte kaart is aangezien ook de westezijde van de ring -- van de Antwerpse Steengweg tot de Steenweg op Merksplas -- op deze manier aanegegeven is maar dat terzijde.

Afbeelding

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Ringwegen

Bericht door tovm74 » wo 19 nov 2008, 19:32

Het zou er juist onder lopen, dat is juist. Maar daardoor zou het wel extra "druk" leggen op dat groen gebied. En er is al zo weinig in turnhout.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Ringwegen

Bericht door denne007 » do 20 nov 2008, 1:11

nieuwsblad schreef:Stad wil ring rond Konterdam (oostende)
Project houdt ook nieuwe op- en afrit van autosnelweg in

OOSTENDE - De stad Oostende wil in de toekomst een nieuwe ringweg realiseren rond de wijk Konterdam om het verkeer er te ontlasten. De ring zou starten aan het Adolf van Glabbekeplein en tot aan de Zandvoordeschorredijkstraat lopen waar aan de brug over de snelweg een nieuwe op- en afrit zou komen.


'We zijn al twee jaar aan het onderzoeken hoe we het verkeer buiten de Konterdam kunnen houden. De plannen zijn concreet, al zal de realisatie niet voor morgen zijn. Voor de verbinding Kennedy-De Bolle heb ik vooraf meer dan vijftig vergaderingen bijgewoond, en ook in dit dossier moeten we eerst onderhandelen met het Vlaamse Gewest. Het project zal wellicht zo'n acht miljoen euro kosten', zegt burgemeester Jean Vandecasteele (SP.A).

De nieuwe ringweg zou starten aan het Adolf van Glabbekeplein en lopen langs de Gouwelozekreek. Ter hoogte van het terrein waar vroeger de gebouwen van drukkerij Unitas stonden wordt via een brug een oversteek gemaakt om de verbinding naar de Zandvoordeschorredijkstraat te maken. Daar zou aan de brug over de autosnelweg een nieuwe op- en afrit worden gerealiseerd.

'Dit zou meteen het einde van de snelweg zijn zodat het laatste stuk van de A10 opgewaardeerd kan worden. De brug verderop zouden we dan afbreken en vervangen door een kruispunt met groen en veilige fietspaden. De twee wijken die gescheiden werden door de snelweg zullen zo opnieuw op een aangename wijze verbonden zijn', aldus burgemeester Vandecasteele.

De nieuwe ringweg rond de Konterdam is een van de plannen van het stadsbestuur om tot een betere doorstroming van het verkeer te komen. 'Twee nieuwe rotondes op de Torhoutsesteenweg ter hoogte van de Duinkerkseweg en de Oostendse hallen zullen daar zeker toe bijdragen. Verder blijft ook de ondertunneling van de Torhoutsesteenweg aan de Elisabethlaan een prioriteit. Dat dossier zit ondertussen in een ver gevorderd stadium. Enkel over de lengte en de bijhorende kost van de tunnel zijn we nog niet uit.'

De andere ringweg tussen de Torhoutsesteenweg en de Gistelsesteenweg is voorlopig niet aan de orde. 'Dit project is zinloos zolang de ring rond de Konterdam er niet is. Als we de vier projecten die op til staan kunnen realiseren zal de doorstroming in Oostende al een hele stap verbeterd zijn', besluit burgemeester Vandecasteele.
Er is veel verzet tegen het plan maar toch word het door de strot geduwd. de brug word weggenomen om er een levensgevaarlijk kruispunt van te maken waar elke dag 25000 auto's en veel vrachtwagens passeren.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ringwegen

Bericht door vynkce » vr 11 feb 2011, 14:25

Ik heb de informatie over de R41 rondom Aalst in een apart topic ondergebracht:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=15967

Plaats reactie