Tractoren en snelwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
belmanpoes
woonerf
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 07 jun 2006, 13:09
Locatie: Kloosterzande
Contacteer:

Tractoren en snelwegen

Bericht door belmanpoes » do 11 okt 2007, 9:14

Zijn op (bepaalde) Belgische snelwegen (bepaalde soorten) landbouwtractoren toegestaan? Ik dacht toch echt dat ik gisteren een tractor met aanhanger op de R2 zag rijden... :schrikreactie:

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Rien » do 11 okt 2007, 10:09

Lijkt me onmogelijk. Namelijk, de wegcode zegt:
[url=http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art21]KB 09-12-1975[/url], art. 21 schreef:De toegang tot de autosnelwegen is verboden aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Mikhail » do 11 okt 2007, 10:15

Was de 'tractor' misschien van een bouwwerf ergens aan de snelweg? Met de werken van de ring reden er ook 'tractoren' rond, maar die reden wel sneller dan 70 Vmax
****

belmanpoes
woonerf
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 07 jun 2006, 13:09
Locatie: Kloosterzande
Contacteer:

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door belmanpoes » do 11 okt 2007, 11:28

Aan de R2 zijn ze nu niet (meer) bezig, tot zover ik kan zien. Gisterochtend zag ik wel dat er bij KP Antwerpen-Haven 'iets' gebeurde op de rijbaan richting Ekeren (werkauto's met een verlichte 'X' achterop). Misschien had het daarmee te maken, alhoewel ik de tractor 's avonds pas zag, de zuidelijke buis van de Tijsmanstunnel inrijdend. Het was, zover ik zo snel kon zien, wel een behoorlijk grote tractor, zoéén die inderdaad bij werkzaamheden gebruikt zou kunnen worden. Het ding had er ook behoorlijk de vaart in, ging misschien wel harder dan 70...

Een opvallend gezicht. Maar ach, zo zie ik weleens op de 80 km-wegen rond mijn woonplaats een heftruck rijden... ;)

Slash
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 okt 2007, 15:06

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Slash » do 11 okt 2007, 13:40

Dat lijkt me niet onmogelijk. Ik meen me te herinneren dat er ooit al eens iemand een gelijkaardige melding gemaakt heeft.
belmanpoes schreef:Zijn op (bepaalde) Belgische snelwegen (bepaalde soorten) landbouwtractoren toegestaan? Ik dacht toch echt dat ik gisteren een tractor met aanhanger op de R2 zag rijden... :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Chris » do 11 okt 2007, 17:16

Ik heb wel eens een tractor gezien op de N25, dat is feitelijk een autosnelweg.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Rien » do 11 okt 2007, 17:45

"Feitelijk", d.w.z. dat hij er zo uitziet? Mja, maar hij heeft niet eens een autowegstatuut. De bepalingen voor een autoweg komen grotendeels overeen met die van een autosnelweg; grootste punt van verschil is dat er geen verplichte minimumsnelheid geldt.

Zie deze foto. De verbodsborden die je hier ziet, zouden er niet staan wanneer het een autoweg was.
KB 09-12-1975 schreef:Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Jeroen » do 11 okt 2007, 20:36

Voor de weggebruiker maakt dat natuurlijk geen verschil. Die schrikt zich een ongeluk, ongeacht of die weg nu een A- of N-nummer heeft. Dat soort toestanden moeten zo veel mogelijk voorkomen worden.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door IQ[] » do 11 okt 2007, 20:53

Op de 120 stukken van de N71 en N74 zie ik ook wel eens een trekker rijden. Levensgevaarlijk. Vandaag toevallig nog eentje gezien.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Mikhail » vr 12 okt 2007, 10:16

Rien schreef:"Feitelijk", d.w.z. dat hij er zo uitziet? Mja, maar hij heeft niet eens een autowegstatuut. De bepalingen voor een autoweg komen grotendeels overeen met die van een autosnelweg; grootste punt van verschil is dat er geen verplichte minimumsnelheid geldt.

Zie deze foto. De verbodsborden die je hier ziet, zouden er niet staan wanneer het een autoweg was.
KB 09-12-1975 schreef:Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.
Dat je op een Autoweg geen minimumsnelheid heb vind ik zo absurd ... zeker als het even vlot rijdt als een snelweg.
****

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door waldo79 » vr 12 okt 2007, 10:46

Betekent dat er op een autoweg meer langzamere voertuigen zijn toegelaten?

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door JayBeeke » vr 12 okt 2007, 11:14

Betekent dat er op een autoweg meer langzamere voertuigen zijn toegelaten?
Dat klopt. Dat maakt het verkeersbeeld op autowegen er een stuk gevaarlijker op - denken we maar aan het nieuwe 2x2 deel van de Noord-Zuid in Limburg. Helaas is de verkeerswetgever in ons land - lees: de voorbije ministers van verkeer - zo snel van begrip dat een verandering van dat artikel er nog niet meteen zit aan te komen.

mvg
JJN

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door IQ[] » wo 17 jun 2009, 21:09

Ik kwam er vandaag toevallig nog eens een "tegen". Gelijk een foto van gemaakt. Eigenlijk was ik net iets te laat daar.

N74, afrit Grote Heide (N71), richting Eindhoven:

Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Frits » wo 17 jun 2009, 21:11

Het snelheidsverschil daar is in feite levensgevaarlijk.
De autogordel: een band voor het leven.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door IQ[] » wo 17 jun 2009, 21:12

In het beste geval "maar" 75 km/h :dyn_hyp:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Wimpie24 » do 18 jun 2009, 14:30

Het licht hem eraan wat voor statuut die wegen hebben. De N25 is op kaarten volledig ingetekend als snelweg en aan de hand van Chris' foto's kun je zien dat de wegmarkeringen en de bebording op die weg ook van het niveau snelweg is. De N74 heeft alle capaciteiten om een snelweg te zijn, breed profiel, goed zicht en volledig ongelijkvloerse kruisingen. Alleen is de Vlaamse overheid zo "politiek correct" (en gierig) dat ze er blijkbaar geen "echte" snelweg van willen maken.

snelwegmarkeringen:

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Mikhail » do 18 jun 2009, 21:21

Maar het is daar wel een autoweg, kijk naar het bordje daar op die foto...

Misschien was het nog een verdwaalde tractor van de betoging in Brussel?
****

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Wimpie24 » vr 19 jun 2009, 11:23

De n74 wel ja. De ongelijkvloerse kruisingen hebben op de N25 op veel plaatsen veel kleinere boogstralen, waardoor het eigenlijk geen snelweg mag zijn.
Toch beslist het Waalse Gewest om er geen gras over te laten groeien en er gewoon een snelweg van de maken.
De N74 heeft alles in zich om een snelweg te zijn maar het Vlaams Gewest houdt alles stil rond dat dossier.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door IQ[] » vr 19 jun 2009, 11:51

Mikhail schreef:Maar het is daar wel een autoweg, kijk naar het bordje daar op die foto...
Nee, dit is het kleine stukje NIET autoweg (met dank aan de gemeente Neerpelt). Waar je dus zonder visueel verschil in weglayout met 120 een trekker kan tegenkomen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door duikgek89 » vr 19 jun 2009, 12:44

Wat is dat dan voor een belachelijk gedoe? Er zijn daar toch genoeg andere wegen? Althans daar lijkt het op op google maps... Dan hoef je daar toch geen trekkers toe te staan?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Wimpie24 » vr 19 jun 2009, 14:54

Het ligt ook aan de boeren, als zij beslissen om andere weggebruikers in gevaar te brengen. Tractoren van 4 meter breed, 4 meter hoog en 8 meter lang met een gewicht van een triljoen ton, die dingen zouden zowiezo niet op de openbare weg mogen. Ik rijd toch ook niet met een tank rond?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Quattro » vr 19 jun 2009, 15:30

Vandaag enkele tractors gezien in Brussel. :|
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door boe! » vr 19 jun 2009, 15:33

IQ[] schreef:Nee, dit is het kleine stukje NIET autoweg (met dank aan de gemeente Neerpelt). Waar je dus zonder visueel verschil in weglayout met 120 een trekker kan tegenkomen.
Dan had ik dat toch goed gezien toen ik daar enkele weken geleden reed. Ik meende ineens een bordje einde autoweg in de berm te zien staan en eigenlijk dacht ik aan een foutje.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door duikgek89 » vr 19 jun 2009, 16:15

Wimpie24 schreef:Het ligt ook aan de boeren, als zij beslissen om andere weggebruikers in gevaar te brengen. Tractoren van 4 meter breed, 4 meter hoog en 8 meter lang met een gewicht van een triljoen ton, die dingen zouden zowiezo niet op de openbare weg mogen. Ik rijd toch ook niet met een tank rond?
melk, eieren, aardappels en vlees worden inderdaad in de winkel gemaakt. Die boeren rijden voor hun lol over de weg... :wall:

Uiteraard vind ik ook dat je met een trekker niet op zo'n weg moet gaan rijden als er redelijke alternatieven zijn, maar om dan tractoren maar overal te verbieden is belachelijk.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door vynkce » vr 19 jun 2009, 16:20

Quattro schreef:Vandaag enkele tractors gezien in Brussel. :|
Die hadden hun eigen ook opgesteld op de A201 en de E40 ;)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Wimpie24 » ma 22 jun 2009, 14:35

^^
Waarna ze beslisten om Aarschot onveilig te maken, om half tien 's avonds dan nog wel. Wat hebben wij nu met hun problemen te maken?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door duikgek89 » ma 22 jun 2009, 14:50

^^ Ik snap dat gedoe niet. Als ze de melkprijzen te laag vinden dan moeten ze niet bij de EU gaan liggen zaniken maar moeten ze voor dat geld gewoon niet leveren. Als er voor dat geld niemand levert dan stijgt de prijs vanzelf wel weer. Of er zijn boeren die voor dat geld wel kunnen leveren en dan gaan een aantal anderen failliet. Zo werkt het nou eenmaal in een vrije markt economie.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Tractoren en snelwegen

Bericht door Wimpie24 » ma 22 jun 2009, 16:33

Het probleem zit hem ook bij het feit dat ze allemaal net dezelfde soort melk produceren omdat ze allemaal achter de hoogste Europese subsidies azen.
Zogezegd om meer inkomsten te hebben en dat begrijp ik nog wel maar als je allemaal net hetzelfde product op de markt brengt, krijg je zowiezo een kleiner stukje van de taart. Zeker in de primaire sector.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie