Eén taal, twee woorden

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » za 23 apr 2005, 16:51

Ds79m schreef:Ik luisterde onlangs eens naar de Belgische radio (Q-Radio oid), en daar hadden ze het steeds maar over "Vallende Sterren". De eerste dacht ik nog, "nou daar zal je overdag toch weinig van merken", maar later begreep ik dat het hier om de snelheidscontroles ging. Wie heeft die term "Vallende Sterren" eigenlijk bedacht?
Haha, ik stelde mij er aanvankelijk ook vragen rond.
Is Q-music te ontvangen tot in Dordrecht? Q-music was - voor zover ik weet - de eerste Vlaamse zender die over flitscontroles berichtte; inmiddels is dat ook in de verkeersinformatie van alle zenders van de openbare omroep opgenomen, en daar zeggen ze simpelweg "Er wordt geflitst op de E40 ter hoogte van..." o.i.d. De term 'vallende sterren' wordt dus enkel door Q-music gebruikt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 23 apr 2005, 17:42

Rien schreef:
Ds79m schreef:Ik luisterde onlangs eens naar de Belgische radio (Q-Radio oid), en daar hadden ze het steeds maar over "Vallende Sterren". De eerste dacht ik nog, "nou daar zal je overdag toch weinig van merken", maar later begreep ik dat het hier om de snelheidscontroles ging. Wie heeft die term "Vallende Sterren" eigenlijk bedacht?
Haha, ik stelde mij er aanvankelijk ook vragen rond.
Is Q-music te ontvangen tot in Dordrecht? Q-music was - voor zover ik weet - de eerste Vlaamse zender die over flitscontroles berichtte; inmiddels is dat ook in de verkeersinformatie van alle zenders van de openbare omroep opgenomen, en daar zeggen ze simpelweg "Er wordt geflitst op de E40 ter hoogte van..." o.i.d. De term 'vallende sterren' wordt dus enkel door Q-music gebruikt.


Aha OK, maar wat zou Q-music er dan toe bewogen hebben om deze, in mijn ogen nogal vreemde, uitdrukking te gebruiken? We waren vorige week overigens in Limburg, waar we even de Belgische radio op hadden en dit hoorden. Normaal gesproken kun je de Belgische zenders hier in Dordrecht alleen met ruis erdoor ontvangen. Er was ooit een tijd dat Studio Brussel hier op de kabel zat, maar dat is helaas niet meer zo.
Laatst gewijzigd door Ds79m op za 23 apr 2005, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 23 apr 2005, 18:41

Ds79m schreef:Er was ooit een tijd dat Studio Brussel hier op de kabel zat, maar dat is helaas niet meer zo.
Ach ja, vroeger had ik hier ook de radiozenders BRT 1, 2, 3, Studio Brussel, WDR 1, 2, 3 en 4 op de kabel. Bijna allemaal hebben ze het veld moeten ruimen voor meer of minder onzinnige Nederlandse commerciële stations, die allemaal hetzelfde mainstream-geblèr laten horen :neenee:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 24 apr 2005, 10:01

Gelukkig kun je hier Radio Donna nog net ontvangen, ook een hele leuke zender. De Nederlnadse commerciele sh*t (incl. Sky Radio) heb ik al lang verbannen van mijn autoradio.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Bericht door Breyten » za 25 jun 2005, 0:45

He-le-maal eens met deze discussie. Wij hebben alleen schreeuwzenders, die niet verder komen dan: 'hahaha, en heb je gisteren nog geneukt? hahaha'.

Stubru heeft echt meer smaak en subtielere humor. Ik snap echt niet dat Ruud de Wild of Dennis Ruyer zo leuk gevonden kunnen worden.

En ja, de muziek is al helemaal beter. In België dúrven ze gewoon een (staats-)zender te hebben die coole, geen enkele middle of the road muziek, draait, weinig reclame heeft èn toch goed beluisterd wordt.
Vaak hoor ik in elk geval het verschil niet tussen radio 3 of 538. Wat een gemis hier!
Nog een ding wat ik niet begrijp is dat we deze sympatieke, onderscheidende en verrijkende radiozender in veel steden niet op de kabel kunnen ontvangen en van internet afhankelijk moeten zijn.

Om toch nog enigszins in het topic te blijven, zal ik een mooie link achterlaten met daarin de verschillen tussen het NL en Vlaams wetenschappelijk uitgelegd:

http://neon.niederlandistik.fu-berlin.d ... northsouth

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 25 jun 2005, 11:43

Wij zetten skyradio vaak rond de tijd van de verkeersinformatie op, omdat ze daar nog alle files noemen boven een bepaalde lengte. En niet van:
<Begin verkeersinformatie>
"Er staan alleen de dagelijkse files rond de grote steden"
<Einde verkeersinformatie>

Verder hebben wij altijd Radio 2 (NL) aan staan. Soms wil ik nog wel eens switchen naar Q-Music of StuBru, net waar ik zin in heb.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 25 jun 2005, 12:57

Wij kunnen hier verschillende Belgische zenders aan, waaronder Radio Donna. Ik luister er eigenlijk best weinig naar, maar als we in Belgie zijn en hij staat wel op dan vind ik de muziek die ze draaien best goed.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » di 28 jun 2005, 21:01

Ik kan op mijn werk in Spijkenisse Stubru nog *net* ontvangen. Soms net niet. Helaas verhuizen we over een paar maanden naar Rotterdam-noord. Daar kan ik het vergeten.

Plaats reactie