Interessante websites van de overheid

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Interessante websites van de overheid

Bericht door vynkce » di 11 dec 2007, 16:16

GVA.be schreef:Website brengt geplande wegenwerken in kaart
Vanaf dinsdag is de website http://www.wegenwerken.be online.

Die website biedt een overzicht van alle wegenwerken die gepland zijn langs Vlaamse gewestwegen. In de toekomst zullen ook de werken langs andere wegen opgenomen worden in het systeem.

De website, het centrale instrument van het Coördinatiepunt Wegenwerken, werd dinsdag voorgesteld door Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits.

Het is de bedoeling dat de webstek gebruikt zal worden bij het plannen van wegenwerken. Momenteel worden alle geplande werken op Vlaamse gewestwegen in kaart gebracht op de website. Het systeem meldt automatisch waar geplande werken elkaar dreigen te hinderen (doordat ze te kort na elkaar of te dicht bij elkaar plaatsvinden) of waar werken gecombineerd kunnen worden.

De website helpt dus om conflicten te vermijden en om de werken beter te coördineren. Op die manier kan de overlast voor omwonenden en weggebruikers beperkt worden.
Een zeer goed initiatief, hopelijk houden ze de informatie actueel en worden er niet te veel werken vergeten, volledigheid en juistheid is zeer belangrijk op deze soort sites!

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Website brengt geplande wegenwerken in kaart

Bericht door R4 » di 11 dec 2007, 16:20

Op de site van het verkeerscentrum kan je ook steeds een opsomming van huidige en geplande wegenwerken op gewestwegen vinden. Deze nieuwe site zal alles echter overzichtelijker weergeven en -zoals aangehaald in het artikel- er zullen in de toekomst ook werken weergegeven worden die op niet door het gewest beheerde wegen plaatsvinden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Website brengt geplande wegenwerken in kaart

Bericht door Rene » di 11 dec 2007, 16:32

Lovenswaardig initiatief :blauweduim:

Zoiets valt of staat natuurlijk wel met een goede vulling, die ook altijd up-to-date gehouden wordt.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Website brengt geplande wegenwerken in kaart

Bericht door Mikhail » wo 12 dec 2007, 9:11

Ik lees dat men gepland heeft om begin juni tot eind december 2008 men gaat beginnen met het afschaffen van het middenvak Splitsing Kontich richting Antwerpen.

Dit is wel een nuttige site, ik kan lezen dan men in Kontich op de expresswegen de VRI's conflictvrij gaan maken, met looptijd tot eind volgend jaar. Maar men gaat de bochtstralen dan verkleinen voor vrachtwagens, maar hier komen dan wel rammelstroken. Dat snap ik zo even niet ... waarom de draaicirkel kleiner maken, voor de dode hoek en fietser/voetgangers in veiligheid te brengen?
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Website brengt geplande wegenwerken in kaart

Bericht door vynkce » wo 18 aug 2010, 15:11

Het agentschap wegen en verkeer beschikt tegenwoordig ook over een eigen website met heel wat interessant informatie. Volgens mij is de site nog tamelijk nieuw, ik had hem alvast nog nooit eerder gezien.

http://www.wegenenverkeer.be/nl/home.html

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door vynkce » wo 18 jan 2012, 16:34

Agentschap Wegen en Verkeer schreef:Lancering http://www.poortoost.be nieuwe portaalsite mobiliteitsprojecten ten oosten van Antwerpen

http://WWW.POORTOOST.BE

De kersverse portaalsite van Poort Oost Antwerpen geeft een overzicht van de geplande grote infrastructuurprojecten aan de Oostelijke (toegangs-)poort van de stad Antwerpen. Er wordt beknopte informatie gegeven en een overzichtskaart om elk van de projecten te situeren. Voor meer gedetailleerde informatie kan worden doorgeklikt naar de verschillende projectwebsites. Het gaat om een veelvoud aan projecten, in opdracht van verschillende overheden:

- E313/E34 tussen Antwerpen-Oost en de verkeerswisselaar in Ranst - Agentschap Wegen en Verkeer (Vlaamse overheid)
- 2e spoorontsluiting van de Haven van Antwerpen – Infrabel en TUC RAIL
- Vertakking Ekeren/ Oude Landen – Infrabel en TUC RAIL
- Oosterweelverbinding – nv BAM
- LIVAN 1 - De Lijn
- R11(bis) Krijgsbaan – Agentschap Wegen en Verkeer (Vlaamse overheid) en Provincie Antwerpen
- ENA Wommelgem/Ranst - Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (Vlaamse overheid)

Er staan heel wat ontwikkelingen op stapel in de omgeving van Antwerpen. Ontwikkelingen die cruciaal zijn voor de mobiliteit en bedrijvigheid in de regio. Van spoor- en tramverbindingen tot autosnelwegen en nieuwe bedrijventerreinen. De informatie over de verschillende projecten werd samengebracht op deze portaalsite. De opdrachtgevers willen de voorbereiding, de uitvoering en de communicatie over de projecten op elkaar afstemmen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door vynkce » zo 01 apr 2012, 20:29

Website over "Minder hinder":

http://www.minderhinderplatform.be/

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Jump » wo 12 dec 2012, 21:19

vynkce schreef:
GVA.be schreef:Website brengt geplande wegenwerken in kaart
Vanaf dinsdag is de website http://www.wegenwerken.be online.

Die website biedt een overzicht van alle wegenwerken die gepland zijn langs Vlaamse gewestwegen. In de toekomst zullen ook de werken langs andere wegen opgenomen worden in het systeem.

De website, het centrale instrument van het Coördinatiepunt Wegenwerken, werd dinsdag voorgesteld door Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits.

Het is de bedoeling dat de webstek gebruikt zal worden bij het plannen van wegenwerken. Momenteel worden alle geplande werken op Vlaamse gewestwegen in kaart gebracht op de website. Het systeem meldt automatisch waar geplande werken elkaar dreigen te hinderen (doordat ze te kort na elkaar of te dicht bij elkaar plaatsvinden) of waar werken gecombineerd kunnen worden.

De website helpt dus om conflicten te vermijden en om de werken beter te coördineren. Op die manier kan de overlast voor omwonenden en weggebruikers beperkt worden.
Een zeer goed initiatief, hopelijk houden ze de informatie actueel en worden er niet te veel werken vergeten, volledigheid en juistheid is zeer belangrijk op deze soort sites!

Even vermelden dat de site geüpdatet is. Je komt nu direct op de kaart terecht en je kan filteren op de soort werken. Enkel vind ik de optie niet meer terug voor de periode (3 maand, 6 maand of jaar) te selecteren.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door vynkce » vr 08 mar 2019, 11:51

De website van de Waalse infrastructuurbeheerder heeft een zeer grondige vernieuwing ondergaan: https://sofico.org/nl/

Gebruikersavatar
xxl_filip
woonerf
Berichten: 63
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 10:10

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door xxl_filip » di 12 mar 2019, 10:37

Ze doen zelfs moeite om enkele pagina's in het Nederlands te plaatsen, proficiat!

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door MaartenE » zo 17 mar 2019, 2:49

^^
Ik mag het toch hopen...
Ja, ik realiseer mij dat het een site is van de Waalse overheid, maar je zou toch vreemd opkijken als www.fryslan.frl alleen Fries als optie geeft.
Het Vlaams is een officiële taal in België, dan moet Waalse publieke informatie ook in het Vlaams beschikbaar zijn en vice versa.
Heb het nooit zo begrepen waarom alleen Brussel tweetalig is (ik reken Duits even niet mee). Wat mij betreft mogen borden in Antwerpen/Gent/Luik/Charleroi ook in de tweede taal.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door waldo79 » zo 17 mar 2019, 18:45

Daarmee raak je net een gevoelige snaar in België, MaartenE :lol:

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door MaartenE » zo 17 mar 2019, 19:17

I know I know ;)
Maar het is niet zo dat zulke informatie alleen maar van belang is voor Walen. Als Vlaming (of Nederlander) moet je dan maar afhankelijk zijn van een welwilligheid van iemand om het te vertalen. Best bizar. Nogmaals, je zou toch ook vreemd opkijken als de website van de provincie Friesland alleen in het Fries beschikbaar zou zijn.

Hoe doet het Duitse gewest dat dan? Dat moet helemaal een gekke gewaarwording zijn in Eupen/St Vith. Volgens mij zijn daar wel faciliteiten van de Franstalige gemeenschap meen ik. Betekent dat dan ook dat het Waals en wellicht Vlaams wel geleerd wordt op school?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Chris » zo 17 mar 2019, 19:34

België is grotendeels niet echt tweetalig he, het zijn eigenlijk twee eentalige gebieden (Vlaanderen en Wallonië). In Zwitserland is dat eigenlijk ook zo. Nederlanders gaan er kennelijk nog wel eens vanuit dat je met Nederlands overal in Wallonië terecht kan / moet kunnen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Alfa » zo 17 mar 2019, 22:32

België bestaat uit 4 taalgebieden:
Afbeelding

In elk van deze taalgebieden is enkel de aangewezen taal (of talen) officieel. Dus Frans heeft in Vlaanderen geen officieel statuut, net zoals het Nederlands in Wallonië ook geen officieel statuut heeft. Complicerende factor is dat er ook nog faciliteitengemeenten (aangeduid op bovenstaande kaart) zijn die officieel dus in een eentalig gebied liggen, maar waar de bevoegde overheid verplicht is taalfaciliteiten aan te bieden (die steeds ondergeschikt moeten zijn aan de officiële taal). De interne werking van de gemeente moet ook altijd eentalig zijn. Alle gemeenten in het Duitstalige gebied zijn trouwens ook Franse faciliteitengemeenten.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Tokke1976 » do 28 mar 2019, 9:01

Net echt een website maar wel een zeer interessante multimodale info-site voor zowel Antwerpen als Brussel
https://manyways.be/
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
xxl_filip
woonerf
Berichten: 63
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 10:10

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door xxl_filip » do 28 mar 2019, 10:43

MaartenE schreef: zo 17 mar 2019, 19:17 ... je zou toch ook vreemd opkijken als de website van de provincie Friesland alleen in het Fries beschikbaar zou zijn...
Nochtans is de website van Wegen en Verkeer enkel in het Nederlands beschikbaar. :( Je zou toch verwachten dat een dienst die een infrastructuur beheert waarop heel wat internationaal verkeer zit, toch een beetje moeite kan doen voor anderstaligen.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Tokke1976 » do 28 mar 2019, 11:17

^^
Dat heeft alles te maken met de taalwetgeving in België.
Maar in welke talen zou je dan de website moeten vertalen? Engels, Frans, Duits, Pools, Russisch, ..... naargelang de diversiteit aan internationale weggebruikers :)
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Lambo19 » do 28 mar 2019, 17:37

Is bekend hoever het staat met de vernieuwing van de website van het Vlaams Verkeerscentrum? De huidige website is inmiddels meer dan 10 jaar oud en kan een upgrade gebruiken.
http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/nieuws

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Jump » do 28 mar 2019, 20:16

Daar is vorig jaar een openbare aanbesteding voor geweest. Het voorbeeld wat er toen bij zat was wel een goede verbetering. Wanneer deze live is, of als die effectief in ontwikkeling is: geen idee.

Edit: dit was de openbare aanbesteding. Daar wat een bijlage bij van ongeveer 350MB met een demo website. Ik heb deze vorige maand van mijn pc gegooid

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Tokke1976 » vr 29 mar 2019, 6:32

^^
De release van de nieuwe website zou voor dit jaar zijn.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door vynkce » ma 09 dec 2019, 14:32

Jump schreef: do 28 mar 2019, 20:16 Daar is vorig jaar een openbare aanbesteding voor geweest. Het voorbeeld wat er toen bij zat was wel een goede verbetering. Wanneer deze live is, of als die effectief in ontwikkeling is: geen idee.

Edit: dit was de openbare aanbesteding. Daar wat een bijlage bij van ongeveer 350MB met een demo website. Ik heb deze vorige maand van mijn pc gegooid

Hij staat online: https://www.verkeerscentrum.be/

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Jump » ma 09 dec 2019, 20:47

vynkce schreef: ma 09 dec 2019, 14:32
Jump schreef: do 28 mar 2019, 20:16 Daar is vorig jaar een openbare aanbesteding voor geweest. Het voorbeeld wat er toen bij zat was wel een goede verbetering. Wanneer deze live is, of als die effectief in ontwikkeling is: geen idee.

Edit: dit was de openbare aanbesteding. Daar wat een bijlage bij van ongeveer 350MB met een demo website. Ik heb deze vorige maand van mijn pc gegooid

Hij staat online: https://www.verkeerscentrum.be/

Ziet er een pak beter uit.

- Leve beelden van de huidige situatie
- RSS en VMS borden (al staat er wel niet bij welke richting de RSS borden staan)
- Filegeschiedenis

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Mikhail » ma 09 dec 2019, 21:02

Niet slecht, maar er is wel nog ruimte voor verbetering.
****

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Lambo19 » do 07 mei 2020, 19:09

De website van Wegen en Verkeer heeft een beperkte vernieuwing ondergaan: https://wegenenverkeer.be/

Wat me opvalt is dat de nieuwe interactieve kaart op de homepage er erg gedateerd uitziet, een grote achteruitgang vergeleken met de vorige kaart. De kaart is volledig zwart-wit, wegnummers incluis. Op de vorige kaart kon je door het kleurgebruik bij de wegnummers in één oogopslag snelwegen van andere wegen onderscheiden. Dit was vooral praktisch als je inzoomde. De aantallen in de blauwe cirkels zijn ook slecht leesbaar.

Bij het inzoomen op de kaart zie je dat er op bepaalde wegen blauwe lijnen tevoorschijn komen, deze geven aan waar er wegenwerken plaatsvinden. De kaart lijkt niet te kloppen want quasi de gehele R1 en delen van de E313 en E34 zijn blauw ingetekend op de kaart. Wanneer je op de blauwe lijnen klikt verschijnt de melding "Hier werken wij aan de weg". Raar want bij mij weten wordt er op dit moment niet gewerkt op de locaties die aangeduid worden op de kaart.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Jump » do 07 mei 2020, 19:47

De website is in het algemeen een achteruitgang.

- De kaart toont werken waarvoor geen specifieke werfpagina is, nutteloos dus als je geen extra info kan tonen.
- De kaart heeft meerdere lijnen voor dezelfde werken (snap ik technisch gezien nog wel), maar niet altijd duidelijk. Dus het aantal werken op een uitgezoomd niveau klopt niet, dat is het aantal lijnen. Voorbeeld: sanering viaduct Gentbrugge telt zes lijnen, telt als zes werven
- Is de kaart getest bij kleurenblinde mensen? Dunne donkerblauwe lijnen op een (donker)grijze streep niet altijd even goed zichtbaar.
- Je kan niet meer zoeken op wegen. https://wegenenverkeer.be/wegen/e17 bijvoorbeeld werkt niet meer.
- Bij "Werken in de kijker" of bij zoekresultaten kan je pagina's niet meer openen in nieuwe venster. :dontknow:
- Op sommige werfpagina's staat de omleiding op dezelfde pagina, op andere moet je in het extra menu rechts "Alles over dit werk" (ja, ik heb er even naar moeten zoeken) doorklikken naar een pagina met "Actuele hinder"
- Het menu "Alles over dit werk" is zelf niet zichtbaar op de smartphone. Dus de helft van de info kan je zelf niet zien.

En vermoedelijk nog een hoop andere punten...

Hopelijk hebben ze een goede aannemer aangesteld voor de werken op de website. De signalisatie is nog niet overal even duidelijk. Tevens zijn enkele putten op de website ook nog niet volledig gevuld. ;)

Lambo19 schreef: do 07 mei 2020, 19:09
Bij het inzoomen op de kaart zie je dat er op bepaalde wegen blauwe lijnen tevoorschijn komen, deze geven aan waar er wegenwerken plaatsvinden. De kaart lijkt niet te kloppen want quasi de gehele R1 en delen van de E313 en E34 zijn blauw ingetekend op de kaart. Wanneer je op de blauwe lijnen klikt verschijnt de melding "Hier werken wij aan de weg". Raar want bij mij weten wordt er op dit moment niet gewerkt op de locaties die aangeduid worden op de kaart.
Volgens mij is de kaart gekoppeld aan de database van de Hinder-in-kaart app op geopunt.be. De werken die jij aanhaalt bijvoorbeeld zijn bruginspecties, en die lopen van 1 april tot 30 juni. Hier zie je dezelfde lijn, als je e rop klikt heb je meer info. (niet gevonden hoe ik rechtstreeks naar de infofiche kan linken).

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door EtienneM » wo 12 jan 2022, 20:07

Wellicht dat iemand het hier weet. Is er een website beschikbaar waar de Waalse richtlijnen omtrent het ontwerp van autosnelwegen te vinden zijn? Ik neem aan dat deze afwijken van het Vademecum zoals deze voor Vlaanderen beschikbaar zijn. Ik heb deze voor Wallonië tot nu toe nog niet kunnen vinden...
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Interessante websites van de overheid

Bericht door Snelwegfreak » wo 12 jan 2022, 20:11

Een website waar de Walen allerlei richtlijnen op aan het publiceren (en ontwikkelen) zijn, is: www.securotheque.be
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie