Bewegwijzering tapers
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Bewegwijzering tapers
Pijlen omhoog heeft een significant capaciteitsvoordeel bij divergerende tapers.
-
- Wegnummerfotograaf
Het is vast niet ironisch, maar alleen een hoop vakjargon.hjschuurman schreef:Het is mij niet duidelijk of dit ironisch bedoeld is.René schreef:Pijlen omhoog heeft een significant capaciteitsvoordeel bij divergerende tapers.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- polderweggetje
Maar dan nog. Waarom zouden pijlen die omhoog wijzen een capaciteitsvoordeel hebben bij divergerende tapers?harry schreef:Het is vast niet ironisch, maar alleen een hoop vakjargon.hjschuurman schreef:Het is mij niet duidelijk of dit ironisch bedoeld is.René schreef:Pijlen omhoog heeft een significant capaciteitsvoordeel bij divergerende tapers.
Capaciteitsverschil ten opzichte van wat?
En bedoelt men verkeerscapaciteit of capaciteit op de borden?
En wat is significant?
Vandaar dat ik vroeg of het ironisch bedoeld was

-
- 2x2 autosnelweg
-
- polderweggetje
-
- 2x2 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
IQ[]: die foto van de splitsing naar BAB6 - BAB61 is precies wat ik bedoel.
In het Nederlandse systeem hangt er dan een 2-strookspaneel boven de linker 2 stroken, en een enkelstrookspaneel boven de rechter rijstrook. Ter plaatse van het puntstuk (=divergentiepunt) worden dan 2 tweestrookspanelen opgehangen. Gevolg is dat van de rechtsaffers het hele koor persé onder dat enkelstrookspaneel door wil, en dat betekent dat de capaciteit nodeloos wordt gereduceerd tot één rijstrook. Het verschil tussen één en twee rijstroken is qua capaciteit m.i. significant te noemen.
In de variant op de foto van IQ[] zul je zien dat de middenrijstrook ook optimaal wordt benut door afslaand verkeer. Wat op deze foto te zien is, krijg je met vallende pijlen niet goed voor elkaar.
Omdat bewegwijzering het wegontwerp moet ondersteunen (en niet andersom), is dat voor mij de belangrijkste reden waarom ik omhoog staande pijlen prefereer boven vallende pijlen.

In het Nederlandse systeem hangt er dan een 2-strookspaneel boven de linker 2 stroken, en een enkelstrookspaneel boven de rechter rijstrook. Ter plaatse van het puntstuk (=divergentiepunt) worden dan 2 tweestrookspanelen opgehangen. Gevolg is dat van de rechtsaffers het hele koor persé onder dat enkelstrookspaneel door wil, en dat betekent dat de capaciteit nodeloos wordt gereduceerd tot één rijstrook. Het verschil tussen één en twee rijstroken is qua capaciteit m.i. significant te noemen.
In de variant op de foto van IQ[] zul je zien dat de middenrijstrook ook optimaal wordt benut door afslaand verkeer. Wat op deze foto te zien is, krijg je met vallende pijlen niet goed voor elkaar.
Omdat bewegwijzering het wegontwerp moet ondersteunen (en niet andersom), is dat voor mij de belangrijkste reden waarom ik omhoog staande pijlen prefereer boven vallende pijlen.
-
- 4x3 autosnelweg
Zoveel tapers hebben we nou ook weer niet in Nederland. Daar moet je naar mijn gevoel niet je hele afritbewegwijzering op aanpassen.Seat Ibiza schreef:Met omhoogwijzende pijlen kun je aangeven dat een rijstrook zich verderop splits in twee richtingen (vorkbord). Met een omlaagwijzende pijl kan dat niet.
Verder denk ik terug aan onze taper-discussie van een paar weken geleden, met name aan het volgende punt. Tapers worden problematisch bij file. Dan straalt de file op de afrit namelijk uit naar de hoofdrijbaan. René zei ergens in die discussie nog dat de grap van tapers nou juist is dat niet iedere weggebruiker ze kent, maar alleen de ter plaatse bekenden (wij hoeven ons dus niet schuldig te voelen, als we eerst de file op de uitvoegstrook voorbij rijden en dan alsnog de taper op rijden). Ook in die context moet je je afvragen, hoe wenselijk het is om die taper nu juist wél algemeen bekend te maken, waardoor méér mensen de taper willen gebruiken met alle risico's van dien.
Tenslotte: als je tapers zou willen aangeven, ben je er met alleen een omhoogwijzende pijl nog niet, je moet ook nog eens voor een lange omhoogwijzende pijl kiezen. Pak je een korte omhoogwijzende pijl (model Hessen), dan kom je nog nergens.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
Neem zelf elke ochtend de taper bij Lunetten (vanaf Den Haag richting Hilversum). Die staat in de regel zo vol, dat er vóór de taper een file staat. Of dat je zelf nog precies past, maar de taper op dat punt nog zo smal is dat de auto's je links voorbijsuizen.René schreef:Zeer wenselijk, want daardoor verdwijnt in heel veel gevallen de file voor die afrit. Dan kan iedereen doorrijden.Pino schreef:Ook in die context moet je je afvragen, hoe wenselijk het is om die taper nu juist wél algemeen bekend te maken, waardoor méér mensen de taper willen gebruiken
In die situaties geloof ik niet dat je files zou oplossen, wanneer nog meer mensen de taper op zouden rijden.
-
- 2x2 autosnelweg
Bij het Nederlandse systeem van bewegwijzering weet je (met name bij knooppunten) nooit hoe het verloop van de weg verder gaat. Dan zijn pijlen omhoog die duidelijk het verloop verderop aangeven zoals in het voorbeeld van IQ[] perfect en wordt het asfalt optimaal gebruikt en verbetert het ook nog eens de veiligheid. Niets is zo irritant als bewegwijzering die niet duidelijk het verloop van de weg aangeeft.
Waar ik ook kritiek op heb in Nederland is de indeling van de weg voor een aantal knooppunten. Als voorbeeld noem ik Rijnsweerd (uit de richting Amersfoort) en knooppunt Azelo (uit de richting Deventer). Pas in een heel laat stadium wordt duidelijk hoe het verdere verloop is, maar dan is het kwaad al geschiedt. Lange rijen op de rechterrijstrook met een lege linker rijstrook. Zo wordt het asfalt niet optimaal benut en het is ook onveilig.
Met deze bewegwijzering weet iedereen waar die over 1000 meter aan toe is.

Dit valt in de categorie "waardeloos". Je krijgt hier een melding dat de rechterrijstrook afslaat maar waar die naar toe gaat zie je pas verderop. Gevolg: remmende mensen en gevaarlijke situaties.

Waar ik ook kritiek op heb in Nederland is de indeling van de weg voor een aantal knooppunten. Als voorbeeld noem ik Rijnsweerd (uit de richting Amersfoort) en knooppunt Azelo (uit de richting Deventer). Pas in een heel laat stadium wordt duidelijk hoe het verdere verloop is, maar dan is het kwaad al geschiedt. Lange rijen op de rechterrijstrook met een lege linker rijstrook. Zo wordt het asfalt niet optimaal benut en het is ook onveilig.
Met deze bewegwijzering weet iedereen waar die over 1000 meter aan toe is.

Dit valt in de categorie "waardeloos". Je krijgt hier een melding dat de rechterrijstrook afslaat maar waar die naar toe gaat zie je pas verderop. Gevolg: remmende mensen en gevaarlijke situaties.

De autogordel: een band voor het leven.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- autoweg
Ik vind het een bijkomend voordeel om de bestemmingen erbij te zien. Alleen wegnummers zoals bij ViaHaaren is niet duidelijk, omdat je bij een knooppunt vaak 2 kanten op kunt op bijv. de A58.. ri. Eindhoven en ri. Breda
Laatst gewijzigd door jeroent op di 24 jan 2006, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Niet lullig bedoeld hoor, maar jouw knooppuntbord geeft niet exact de situatie met een taper aan. Jouw bord suggereert namelijk dat er meteen al twee rijstroken rechtsaf gaan, terwijl in feite pas de taper er op het laatste moment pas bijkomt.ViaHaaren schreef:En dat probleem verhelpt mijn knooppuntbord nou.
Gewoon duidelijk de rijstrokenindeling weergeven d.m.v. de borden, i.c.m. met duidelijke portaalbewegwijzering.
Dus met zo'n soort bord: http://pic19.picturetrail.com/VOL1066/4 ... 773581.jpg
Laatst gewijzigd door Jeroen op di 24 jan 2006, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Wat ik in Nederland ook vokomen onlogisch vindt, is dat we eerst plaatsnamen aangeven en verderop pas de naam van het knooppunt. Ik zou juist eerst de naam van het knooppunt doen en daarna duidelijk met "pijlen-omhoog" borden aangeven, hoe het verdere verloop is.
-
- 4x5 autosnelweg
Zo denk ik er dus ook over. Veel duidelijker.Frits schreef:Wat ik in Nederland ook vokomen onlogisch vindt, is dat we eerst plaatsnamen aangeven en verderop pas de naam van het knooppunt. Ik zou juist eerst de naam van het knooppunt doen en daarna duidelijk met "pijlen-omhoog" borden aangeven, hoe het verdere verloop is.
-
- 2x2 autosnelweg
Mwah, plaatsnamen zijn relevanter. Mensen weten lang niet altijd de naam van de knooppunten. Bovendien, als je die knooppuntborden nog eens vóór die bewegwijzering wilt gaan zetten, dat is wel erg vroeg dan. Je hebt vaak ook nog te maken met afritten die vrij dicht op het knooppunt liggen, dus dat wordt dan wel een beetje een probleem. W.m.b. voldoet het huidige systeem goed genoeg: je ziet de plaatsnamen, je weet waar je heen wilt dus je kiest de juiste rijstrook en het knooppuntbord bevestigd nog eens dat je bij het juiste knooppunt de goede richting kiest.Frits schreef:Wat ik in Nederland ook vokomen onlogisch vindt, is dat we eerst plaatsnamen aangeven en verderop pas de naam van het knooppunt. Ik zou juist eerst de naam van het knooppunt doen en daarna duidelijk met "pijlen-omhoog" borden aangeven, hoe het verdere verloop is.
-
- autoweg
Dat vind ik ook. Bovendien vind ik "rechtdoor-borden" lelijk binnen het huidige Nederlandse systeem, aangezien rechtdoorgaande richtingen op portalen altijd met pijlen naar beneden worden weergegeven.Jeroen schreef:Mwah, plaatsnamen zijn relevanter. Mensen weten lang niet altijd de naam van de knooppunten. Bovendien, als je die knooppuntborden nog eens vóór die bewegwijzering wilt gaan zetten, dat is wel erg vroeg dan. Je hebt vaak ook nog te maken met afritten die vrij dicht op het knooppunt liggen, dus dat wordt dan wel een beetje een probleem. W.m.b. voldoet het huidige systeem goed genoeg: je ziet de plaatsnamen, je weet waar je heen wilt dus je kiest de juiste rijstrook en het knooppuntbord bevestigd nog eens dat je bij het juiste knooppunt de goede richting kiest.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.

-
- 2x2 autosnelweg
Hier nog een voorbeeld van hoe het niet moet. Dit is knooppunt Zoomland.

Een file van heb ik jou daar op de rechterrijstrook. De taper even verderop is zo onhandig geconstrueerd dat die niet gebruikt wordt. Oorzaak is de bewegwijzering voor het knooppunt die niet aangeeft hoe het verdere verloop is en ook de markering speelt een rol. Je zou de Zwitserse-methode kunnen toepassen, n.l. vanaf het begin van de taper de blokmarkering compleet verwijderen. Een goede wegmarkering en verandering van de bewegwijzering zou de situatie een stuk overzichtelijker maken en leiden tot een optimaal gebruik van het asfalt.

Een file van heb ik jou daar op de rechterrijstrook. De taper even verderop is zo onhandig geconstrueerd dat die niet gebruikt wordt. Oorzaak is de bewegwijzering voor het knooppunt die niet aangeeft hoe het verdere verloop is en ook de markering speelt een rol. Je zou de Zwitserse-methode kunnen toepassen, n.l. vanaf het begin van de taper de blokmarkering compleet verwijderen. Een goede wegmarkering en verandering van de bewegwijzering zou de situatie een stuk overzichtelijker maken en leiden tot een optimaal gebruik van het asfalt.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Moderator
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
De bewegwijzering hieronder van het Kreuz Bochum is een toonbeeld van duidelijkheid. Hier weet je al ruim van tevoren hoe dit knooppunt in elkaar steekt. Zouden alle rechtsaf-plaatsen onder elkaar worden gezet met één rechtsaf-pijl, wordt het ineens een stuk onduidelijker.

Wat een contrast met bijvoorbeeld knooppunt Rottepolderplein. 300 meter voor het knooppunt krijg je deze informatie.

En hoe gaat het 300 meter verder? Zo!
[/img]

Wat een contrast met bijvoorbeeld knooppunt Rottepolderplein. 300 meter voor het knooppunt krijg je deze informatie.

En hoe gaat het 300 meter verder? Zo!

-
- polderweggetje
Toch wel. Zie USA.Seat Ibiza schreef:Met omhoogwijzende pijlen kun je aangeven dat een rijstrook zich verderop splits in twee richtingen (vorkbord). Met een omlaagwijzende pijl kan dat niet.
Edit: rijbaan gecorrigeerd naar rijstrook![]()

(Interstate 85 in Georgia)
Laatst gewijzigd door hjschuurman op di 24 jan 2006, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.