R4 schreef:@Juerd: ik kan Alfa alleen maar bijtreden. Je mag nog gelijk welk type reflecterend bord hebben, niets kan op tegen een lichtbak.
Als en alleen dan, wanneer de lamp werkt. Wat maar al te vaak NIET zo is bij handwegwijzers. Wegbeheerders zijn uiterst terughoudend met het vervangen van de lampen. Het zal wel duur zijn.
In België zie je veel lichtbakken. Langs de snelwegen werken die wel, maar lokaal laat het weer veel te wensen over. Vooral veel lichtgevende verkeersborden (geld over, buur?) zijn onverlicht. Was het nou maar reflecterend geweest.
R4 schreef:Je ziet ze al van ver staan in het donker (veel verder dan reflecterende borden), ze zijn groot en duidelijk leesbaar, ook bij slecht weer en mist.
Wat betreft het zien staan: ik hoef ze pas een paarhonderd meter voordat ik ze kan lezen, te zien staan.
R4 schreef:Want het is net bij de die omstandigheden dat reflecterende borden moeilijker leesbaar worden.
Onleesbaarheid van de borden komt maar heel weinig voor, in mijn rij-ervaring. Misschien is het in België nóg slechter gesteld met het weer? :)
R4 schreef:Je hebt wel gelijk dat een onverlichte lichtbak uiteraard minder goed leesbaar is dan een reflecterend bord, maar het onderhoud van lichtbakken is sterk opgeschroefd zodat er steeds minder defecten zijn.
Ik ben benieuwd naar wat dat kost. De productie van een lichtbak is duurder, het onderhoud is duurder. Ik blijf me afvragen of dat nou opweegt tegen de weinige voordelen, zeker met het grote nadeel van totale onbruikbaarheid bij een kapotte lamp of stroomuitval.