Afbeelding

Verlichting vs Diamond Grade

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Via
2x5 autosnelweg

Verlichting vs Diamond Grade

Bericht door Via » do 02 aug 2007, 10:54

foto

Deze foto kwam ik toevallig op Internet tegen. Laat wel duidelijk zien dat DG een stuk beter zichtbaar is bij nacht dan externe verlichting, waarvan je ook nog maar moet afwachten of hij het doet. :roll:

Edit RW: pas altijd op met foto's van Thomas Schlijper.
Als je het netjes aan hem vraagt, mag je meestal wel zijn foto's gebruiken.
Maar als je het niet vraagt kan hij wel eens een proces beginnen (èn winnen), en dit is dus geen citaat !
Ik heb daarom even de [img]-tags in [url] veranderd. Een aanklikbare link naar een plaatje op internet mag namelijk altijd.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » do 02 aug 2007, 12:08

Help, ik ben een leek - wat is DG en wat is externe verlichting?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 02 aug 2007, 12:21

DG = Diamond Grade, een soort reflecteringsmateriaal, het zit op het linkerbord op de foto.
Externe verlichting, zie je op deze foto goed:

Afbeelding

De verlichting zit in de uitstekende bak onderin. Het licht schijnt op het bord, zoals op het rechterbord op de foto van de A2/A67.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 02 aug 2007, 12:31

Feder schreef:Help, ik ben een leek - wat is DG en wat is externe verlichting?
Diamond Grade is de commerciële naam van een zeer sterk retroreflecterende folie van het merk 3M. De folie valt in klasse III (3). In Nederland worden ook folies andere merken gebruikt, maar het wordt vaak DG genoemd ongeacht het merk.

Externe verlichting is verlichting van buiten het bord zelf, dus met aanstralers, lampen die op het bord schijven. Die zijn soms boven, maar meestal onder het bord gemonteerd. Interne verlichting is verlichting met lampen in het bord zelf. Dat wordt op de Nederlandse snelwegen niet gebruikt.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 02 aug 2007, 12:32

Toch straalt dat rechterbord meer rust uit dan het linker. Maar dat kan misschien ook door de andere kleur blauw komen.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » do 02 aug 2007, 12:59

Bedankt voor de toelichtingen. De gebruikte coating is dan zeker ook de reden waarom sommige blauwe borden in het donker in zn geheel reflecteren, terwijl andere blauwe borden in het donker eerder op zwarte borden lijken waarvan alleen de tekste en de witte rand reflecteren. Dat laatste vind ik niet mooi - het komt zo ouderwets over.

Ik vind het linkerbord dan ook veel mooier dan het rechterbord.

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » vr 03 aug 2007, 21:46

Zo zie je maar dat al die intern verlichte handwegwijzers maar overbodig zijn. Als men ergens op kan besparen dan is dat het wel. En het milieu natuurlijk :dyn_hyp:

Kaaiman
Secretaris

Re: Verlichting vs Diamond Grade

Bericht door Kaaiman » do 23 aug 2007, 12:29

Ik ben niet overtuigd. Dauw heeft een groot effect op de zichtbaarheid van DG. En wie zegt dat die vergelijkingsfoto niet met een (sterke) flitser op de camera is gemaakt?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 24 aug 2007, 18:57

Ondertussen staat het hele snelwegennet vol met zinloze lantaarnpalen die de hele nacht branden. Maar aanstraal-verlichting van relevante bewegwijzering; iets waar iedere automobilist ook iets aan heeft wordt gezien als "slecht voor het milieu". Zeker omdat er in de regio Amsterdam nog altijd 'zogenaamd reflecterende borden staan', borden die niet voldoende reflecteren omdat het portaal te hoog is, of omdat de weg in een bocht loopt zodat het schijnsel van de koplampen niet goed op de borden valt, of het eerder genoemde dauwprobleem.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 24 aug 2007, 19:30

^^
Zo zinloos is wegverlichting niet. En aangezien DG-wegdek nog niet is uitgevonden...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 24 aug 2007, 19:50

Nou vooruit dan maar: Rij eens een rondje over Duitse autosnelwegen en verbaas je over de volkomen overbodigheid van de meeste snelwegverlichting in Nederland :idea:

Als je de nachtbus neemt naar Nederland is de grens meteen te merken. Het licht gaat aan.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 24 aug 2007, 20:00

Tijdens een verjaardag kregen we het laatst over verlichting van wegen. Hoewel het van mij niet zo hoeft, vonden de anderen het toch wel prettig rijden.
De autogordel: een band voor het leven.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 24 aug 2007, 20:08

Ik dacht ver vroeger net zo over, Vinny.
Maar niet iedereen heeft in het donker het zicht van een jong iemand.
Wacht maar tot je ouder wordt en je ogen wat achteruit gaan, Vinny.
Dan zul je wel merken dat die lichtmasten wel degelijk bijdragen aan zicht en verkeersveiligheid.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 24 aug 2007, 21:32

Vinny schreef:
Als je de nachtbus neemt naar Nederland is de grens meteen te merken. Het licht gaat aan.

Je bedoelt de A1 bij De Lutte? Dat is maar een heel klein stukje en dan zit je tot Deventer in het donker. Verder is de A1 op de Veluwe nog deels gevrijwaard van verlichting. De snelweg bij mij achter is tussen Gorinchem-Oost en Ressen zelfs in het geheel niet verlicht.

Juist op donkere wegen ga ik me sneller vermoeid voelen :)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 24 aug 2007, 23:46

Duitsland vind ik wel extreem als het gaat om niet-plaatsen van lantaarnpalen. Van mij mogen er best wel wat palen bij knooppunten, en dan vooral bij krappe klaverbladlussen. Daar zou ik toch niet graag rijden in het donker.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 25 aug 2007, 12:32

^^ Evenals de kruispunten op het OWN. Levensgevaarlijk (oké, je ziet anderen wel beter aankomen misschien...).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 26 aug 2007, 1:48

Ach, het is een kwestie van gewoonte.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 26 aug 2007, 11:22

Ik reed gisteravond laat over de Ring van Zwolle, en bij de ABN-Amro toren hangt tijdelijke bewegwijzering; een raar lettertype en een half redesign bord.
Maar erger; van de 3 panelen van het bord lijkt alleen het onderste DG te zijn, het onderste paneel reflecteerde perfect, alleen de bovenste 2 panelen waren totaal onleesbaar.

Ze maken dus ook borden die gedeeltelijk DG zijn? :dontknow:

Santaarnpaal
verkeersader

Bericht door Santaarnpaal » di 28 aug 2007, 17:00

Vinny schreef:Nou vooruit dan maar: Rij eens een rondje over Duitse autosnelwegen en verbaas je over de volkomen overbodigheid van de meeste snelwegverlichting in Nederland :idea:

Mij verbaaste me juist het zowat onbreken van snelwegverlichting in Duitsland. Niet echt prettig rijden. Wat België misschien te veel doet doet Duistland echt te weinig.
Even niks

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 28 aug 2007, 18:24

^^ Vinny zegt dus juist dat Duitsland donker is en Nederland niet ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Santaarnpaal
verkeersader

Bericht door Santaarnpaal » di 28 aug 2007, 20:10

^^

Ik heb het ook over Duitsland.
Even niks

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 10 feb 2008, 21:21

Vandaag even de E17 in het donker afgedaan in het donker en ik kan je zeggen dat de beruchte lichtbakken veel beter zichtbaar zijn dan die nieuwe, zogezegd 'reflecterende', borden. En ze werkten allemaal, ik ben het dus helemaal niet eens met de conclusie van de topic-starter.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 feb 2008, 8:52

^^
Ooit wel eens van geldbesparing gehoord, met altijd die lampen vervangen enzo.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 11 feb 2008, 11:21

http://photo.juerd.nl/verkeer/proeflocatie1.jpg laat duidelijk zien dat retroreflectie veel beter werkt dan lampen, als de lampen het om welke reden dan ook niet doen :).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 11 feb 2008, 12:34

Ik vind de Diamond Grade borden prima. Begrijp niet waarom dit niet binnen de bebouwde kom meer wordt toegepast bij handwijzers. Dat zijn bijna allemaal nog inwendig verlichte exemplaren.

Echter: nieuwe technieken in verlichting (LED) zouden energiezuinige verlichting van borden mogelijk moeten kunnen maken die ook nog eens zeer lang meegaat. :idea:

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 11 feb 2008, 16:07

@Snelwegfreak: lichtbakken moeten minder vaak gereinigd worden dan DG-borden, wat de onderhoudsprijs voor beiden in evenwicht brengt. Dat is dus alvast geen argument.

@Juerd: ik kan Alfa alleen maar bijtreden. Je mag nog gelijk welk type reflecterend bord hebben, niets kan op tegen een lichtbak. Je ziet ze al van ver staan in het donker (veel verder dan reflecterende borden), ze zijn groot en duidelijk leesbaar, ook bij slecht weer en mist. Want het is net bij de die omstandigheden dat reflecterende borden moeilijker leesbaar worden. Je hebt wel gelijk dat een onverlichte lichtbak uiteraard minder goed leesbaar is dan een reflecterend bord, maar het onderhoud van lichtbakken is sterk opgeschroefd zodat er steeds minder defecten zijn.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 11 feb 2008, 17:47

R4 schreef:@Juerd: ik kan Alfa alleen maar bijtreden. Je mag nog gelijk welk type reflecterend bord hebben, niets kan op tegen een lichtbak.
Als en alleen dan, wanneer de lamp werkt. Wat maar al te vaak NIET zo is bij handwegwijzers. Wegbeheerders zijn uiterst terughoudend met het vervangen van de lampen. Het zal wel duur zijn.

In België zie je veel lichtbakken. Langs de snelwegen werken die wel, maar lokaal laat het weer veel te wensen over. Vooral veel lichtgevende verkeersborden (geld over, buur?) zijn onverlicht. Was het nou maar reflecterend geweest.
R4 schreef:Je ziet ze al van ver staan in het donker (veel verder dan reflecterende borden), ze zijn groot en duidelijk leesbaar, ook bij slecht weer en mist.
Wat betreft het zien staan: ik hoef ze pas een paarhonderd meter voordat ik ze kan lezen, te zien staan.
R4 schreef:Want het is net bij de die omstandigheden dat reflecterende borden moeilijker leesbaar worden.
Onleesbaarheid van de borden komt maar heel weinig voor, in mijn rij-ervaring. Misschien is het in België nóg slechter gesteld met het weer? :)
R4 schreef:Je hebt wel gelijk dat een onverlichte lichtbak uiteraard minder goed leesbaar is dan een reflecterend bord, maar het onderhoud van lichtbakken is sterk opgeschroefd zodat er steeds minder defecten zijn.
Ik ben benieuwd naar wat dat kost. De productie van een lichtbak is duurder, het onderhoud is duurder. Ik blijf me afvragen of dat nou opweegt tegen de weinige voordelen, zeker met het grote nadeel van totale onbruikbaarheid bij een kapotte lamp of stroomuitval.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 feb 2008, 19:32

Onleesbaarheid van de borden komt maar heel weinig voor, in mijn rij-ervaring.
Ach ik heb wel eens een opmerking gemaakt over zgn. reflecterende borden in de regio Amsterdam. Hoongelach en onbegrip waren mijn deel. Sindsdien hou ik er over op. :shutup:

(Moet wel zeggen dat ze daarna eens zijn schoongemaakt (driewerf hoera) zodat de volgende avond dat ik met mijn ouders over de A 9 - A 4 - A 10 reed sommige borden ineens wel leesbaar werden, maar dat doen ze dus lang niet altijd adequaat)

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » di 12 feb 2008, 1:30

Vieze retroreflecterende borden schoon krijgen is eenvoudig: schrijf er met een nat doekje iets op, in grote duidelijke letters.

Ik heb hier in de buurt "1 2 3" (onder elkaar) en lijntjespatronen op gele BB22-paaltjes getekend, en die werden 2 weken later keurig schoongemaakt! Ze waren behoorlijk zwart en daarmee totaal onbruikbaar (en onveilig!) geworden.

Bovendien is het behoorlijk artistiek: je tekening lijkt in de lucht te zweven in het donker.

Dit principe is overigens niet zo bruikbaar op stroomwegen ;)

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » di 12 feb 2008, 10:31

Wat me wel opvalt is dat de aanstralers bij veel borden niet meer functioneren. Ik begrijp dat het onderhoudsintensief is, maar als je besluit om de oude borden met aanstralers te laten hangen, onderhoud die dan ook.

Een voorbeeld van hoe het wel moet is de A28 bij Zwolle en KP Hattemerbroek. Bij vrijwel alle borden functioneren de aanstralers naar behoren en zijn de borden prima leesbaar.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...