Afbeelding

Verlichting vs Diamond Grade

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Via
2x5 autosnelweg

Verlichting vs Diamond Grade

Bericht door Via » do 02 aug 2007, 10:54

foto

Deze foto kwam ik toevallig op Internet tegen. Laat wel duidelijk zien dat DG een stuk beter zichtbaar is bij nacht dan externe verlichting, waarvan je ook nog maar moet afwachten of hij het doet. :roll:

Edit RW: pas altijd op met foto's van Thomas Schlijper.
Als je het netjes aan hem vraagt, mag je meestal wel zijn foto's gebruiken.
Maar als je het niet vraagt kan hij wel eens een proces beginnen (èn winnen), en dit is dus geen citaat !
Ik heb daarom even de [img]-tags in [url] veranderd. Een aanklikbare link naar een plaatje op internet mag namelijk altijd.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » do 02 aug 2007, 12:08

Help, ik ben een leek - wat is DG en wat is externe verlichting?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 02 aug 2007, 12:21

DG = Diamond Grade, een soort reflecteringsmateriaal, het zit op het linkerbord op de foto.
Externe verlichting, zie je op deze foto goed:

Afbeelding

De verlichting zit in de uitstekende bak onderin. Het licht schijnt op het bord, zoals op het rechterbord op de foto van de A2/A67.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 02 aug 2007, 12:31

Feder schreef:Help, ik ben een leek - wat is DG en wat is externe verlichting?
Diamond Grade is de commerciële naam van een zeer sterk retroreflecterende folie van het merk 3M. De folie valt in klasse III (3). In Nederland worden ook folies andere merken gebruikt, maar het wordt vaak DG genoemd ongeacht het merk.