[B][N042] Wetteren - Zottegem - Geraardsbergen - Lessines

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

[B][N042] Wetteren - Zottegem - Geraardsbergen - Lessines

Bericht door Pete » ma 25 feb 2008, 9:56

'Zeven ongevallen op N42 vergen dringend ingreep'
Burgemeester schrijft minister na nieuwe klap op dodenweg


OOSTERZELE/WETTEREN - De Oosterzeelse burgemeester Johan Van Durme (CD&V) is razend. Na het zevende ongeval deze maand op de aartsgevaarlijke N42 vraagt hij minister van Openbare Werken en partijgenoot Hilde Crevits dringend maatregelen te treffen. 'Dit is niet meer normaal.'

Vrijdagmorgen was het weer zover: de N42 raakte een versperd door een ongeval. Een vrouw, die uit de richting Zottegem kwam, week in de buurt van Kwaadbeek en Reigerstraat in een flauwe bocht van haar rijvak af en botste tegen een geparkeerde opligger. De 60-jarige vrouw zat gekneld in haar wagen en werd gewond overgebracht naar het UZ in Gent. Ze verkeert niet in levensgevaar.

Het ongeval is de zevende klap in februari, op de dodenweg, die de N42 intussen is gaan heten.

Johan Van Durme, de burgemeester van Oosterzele, trok in het verleden meermaals aan de alarmbel. Dit nieuwe ongeval is voor hem de druppel die de emmer doet overlopen. 'Ik heb de gegevens van de maand februari bekeken', zegt hij verontwaardigd. 'De ongevallen halen zelfs niet allemaal meer de krant. We mogen het niet normaal vinden. Ik aanvaard dat niet meer. Er wordt zo dikwijls gepraat over het feit dat de verantwoordelijken ook hun verantwoordelijkheid echt moeten oppakken. Dit moet hier nu gebeuren. Ik schrijf Vlaams minister Crevits een brief schrijven waarin ik wil aandringen op de verbreding van de N42 met de 2x2-rijstroken. Dit is nu een kwestie van prioriteiten stellen.'

Vanaf de Reigesrtraat tot aan de Gijzenzelestraat zijn de omstandigheden al zodanig aangepast dat snel actie kan ondernomen worden, vindt Johan Van Durme. 'Maar', vult hij aan, 'het vervolg tot aan de E40, aan de oprit in Wetteren, is erbarmelijk. De mensen moeten er met extreem hoge aandacht rijden, de weg is er slecht en er zijn constant zware verkeersproblemen, en dat zorgt voor frustratie. De situatie aan het oprittencomplex, met erbovenop nog een carpoolingparking, is anno 2008 compleet ondoenbaar. Het is er onveilig, er is geen comfort, er staan daar telkens 70 tot 80 wagens, maar doordat men moet door slijk en modder moet, staan die vaak op de weg. Ik blijf constructief meedenken, maar zo kan dit niet verder.'
Bron: 'De Gentenaar' - 25/02/2008

In ieder geval: naar mijn mening heeft hij 100% gelijk.

De weg richting Zottegem heeft inderdaad nood aan een tweede rijvak, waardoor de rijrichtingen kunnen gescheiden worden, de verkeersstromen optimaler kunnen verlopen en frontale aanrijdingen minder snel kunnen voorkomen.

Betreffende het ronde punt boven de E40: jammer dat dit een 'test' was van de wegbeheerder: het ronde punt blijkt uiteindelijk in feite té klein te zijn uitgevoerd en de op- en afritten ervan te krap geconstrueerd, waardoor de vele in- en uitvoegende voertuigen op dat ronde punt continu vertragingen veroorzaken en elkaar gaan hinderen. Bovendien kunnen de 2 rijstroken op het ronde punt niet optimaal gebruikt worden door de te kleine straal van het knooppunt.

En hoe die parkings er uitzien, daar ga ik zéker over zwijgen.
Ze zijn de naam "carpoolparkings" totaal onwaardig... :shoot:
Laatst gewijzigd door Mark op wo 06 jul 2016, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel uitgebreid naar volledige N42

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door vynkce » ma 25 feb 2008, 10:00

Klinkt niet zo positief allemaal, de N42 staat trouwens al jaren bekend al dodenweg. Hopelijk komen er nu snel maatregelen, de pers is en blijft een machtig medium!

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door R4 » ma 25 feb 2008, 16:08

Zolang niet alle gemeenten langs het traject hun definitieve toestemming geven, kunnen we helaas niet beginnen, toch zeker niet als we meteen het volledige traject willen aanpakken, wat de beste optie is.

Alles ligt en staat klaar, maar we kunnen voorlopig niets anders doen dan wachten.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Alfa » ma 25 feb 2008, 18:28

Pete schreef: Betreffende het ronde punt boven de E40: jammer dat dit een 'test' was van de wegbeheerder: het ronde punt blijkt uiteindelijk in feite té klein te zijn uitgevoerd en de op- en afritten ervan te krap geconstrueerd, waardoor de vele in- en uitvoegende voertuigen op dat ronde punt continu vertragingen veroorzaken en elkaar gaan hinderen. Bovendien kunnen de 2 rijstroken op het ronde punt niet optimaal gebruikt worden door de te kleine straal van het knooppunt.
Afrit Wetteren is misschien niet perfect. Het blijft ontegenzeglijk een verbetering ten opzichte van de situatie vroeger.

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Pete » ma 25 feb 2008, 18:53

Da's correct, én het was bij mijn weten de eerste keer dat een dergelijk 'vliegend' rond punt werd aangelegd.

Jammer dat er geen ovaal van werd gemaakt, zoals (later) op de N60 in Gent. De nodige ruimte daarvoor was hier in Wetteren aanwezig. :|

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Ali » vr 29 feb 2008, 1:27

Pete schreef:Da's correct, én het was bij mijn weten de eerste keer dat een dergelijk 'vliegend' rond punt werd aangelegd.

Jammer dat er geen ovaal van werd gemaakt, zoals (later) op de N60 in Gent. De nodige ruimte daarvoor was hier in Wetteren aanwezig. :|
er zijn meer complexen die zich lenen tot een dergelijke oplossing, namelijk een rondpunt ...

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door mac0162 » zo 02 mar 2008, 10:37

Een doorgetrokken streep of een betonnen barrier zou ook kunnen helpen, dan hoef je niet pers te verbreden.

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Pete » zo 23 mar 2008, 10:54

Betreffende de parkeerproblemen rond de E40/N42 in Wetteren:
Carpoolparking aan E40
De Vlaamse overheid is van plan om te investeren in de aanleg van een carpoolparking vlakbij de E40 aan de Oosterzelesteenweg. Het wordt een carpoolparking voor 98 personenwagens.
Deze plannen staan al opgenomen in de streefbeeldstudie voor de N42.
Voor de realisatie van de parking is wel een RUP, een ruimtelijk uitvoeringsplan, noodzakelijk. Hierdoor zal het nog een paar jaar wachten zijn op de realisatie van de parking.
Momenteel wordt de toegangsweg naar de Krefel-winkel gebruikt door carpoolers, maar officieel is dat geen carpoolparking. "
Bron: grootwetteren.be - 22/03/2008

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Pete » za 07 jun 2008, 8:30

Tweede rotonde met tunnel maakt verkeer vlot
Oplossing dichtslibbende wegen pas na volgend jaar

WETTEREN - Wie zich in de ochtend- of avondspits een weg zoekt in de buurt van de Zuidlaan, de Oosterzelesteenweg of - aan de andere kant van de gemeente - de Scheldebrug en Kapellendries, kent de situatie: het verkeer slibt dicht in Wetteren.

Helaas, de toestand zal niet meteen veranderen, blijkt uit een debat van het maandblad 'Kwets'.
Eerst moet de Brusselsesteenweg in Melle klaar zijn.
En dat duurt nog ruim een jaar.

Steeds vaker schuiven de auto's op de pechstrook van de E40 aan om naar de zwevende rotonde in Wetteren te rijden.
"De rotonde heeft de problemen niet meer onder controle", vertelt John De Craene van de Federale Wegpolitie.
"De verkeersdruk neemt steeds toe. Als een snelweg berekend is op 5.500 wagens per uur en er komen er 7.000 voorbij, dat sta je stil. Zo eenvoudig is dat. Je krijgt dan, vooral vanaf 16.00 uur, de uiterst gevaarlijke situatie dat auto's, over een afstand van ruim 600 meter, de pechstrook opzoeken om de E40 in Wetteren te verlaten. Wie dat te laat ziet, en toch nog wil afslaan naar Wetteren, gaat op het eerste rijvak op de rem staan. Ik mag er niet aan denken wat er zou gebeuren als daar een truck op inrijdt."

Dat de rotonde het verkeer niet meer kan slikken, bevestigt ook verkeersdeskundige Johan Demol van de Universiteit Gent: "De capaciteit is onvoldoende. Bovendien komt men de rotonde te traag opgereden doordat de weggebruiker vanwege de hoge stootblokken eigenlijk niet goed kan inschatten wat er al op de rotonde gebeurt."

Maar er is nog een ander probleem.
Johan Demol: "Door de opwaardering van de N42 naar Oosterzele en Zottegem, komt er nog méér verkeer bij. Dat is een wetmatigheid: hoe meer aangepaste wegen, hoe meer verkeer."

Voorbij de rotonde, in de richting van Wetteren is het opnieuw aanschuiven, in de richting van het Bourgondisch Kruis.
"Het feit dat op dat traject een nieuwe functies, zoals een bedrijventerrein, een aantal benzinestations en een winkelcompex zijn bijgekomen, draagt bij tot een verkeersinfarct", zegt Frank Vanden Bulcke van het kabinet van minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A).
"Een dergelijke weg kan dat niet slikken."

Is er dan geen oplossing mogelijk?
"Verkeerslichten aan Mariagaard en het tegenoverliggende industrieterrein, zijn dat zeker niet", zegt Demol.
Een nieuwe rotonde, aan de Zuidlaan en het Bourgondisch Kruis, zal dat wel worden.
"Maar", zegt Demol, "belangrijk daarbij is wel dat er dan een beperkte tunnel bij komt, zoals dat bijvoorbeeld in Elversele het geval is. Dat zal de rotonde ontlasten."

Die werken kunnen pas beginnen na het afwerken van de Brusselsesteenweg in Melle.
Dat zal nog ruim een jaar duren.
Daarna pas is de nieuwe rotonde aan de beurt.

Intussen worden de verantwoordelijken van het 'Frunpark', langs de Oosterzelesteenweg, bij schepen Anne Marie Hoebeke uitgenodigd voor een gesprek: het winkelcomplex heeft de ontsluiting van de site nog niet volgens de afspraak aangepakt.
Wetteren wil daar nog deze maand een verklaring voor.

Aan de andere kant van Wetteren, blijft het overigens ook aanschuiven.
De Kapellendries wordt vanaf 17 augustus heraangelegd.
Om de Scheldebrug te ontlasten, pleitte Respect-kopman Walter Govaert voor een tweede brug.
"Niet zinvol", zegt Johan Demol, "dat trekt alleen maar meer verkeer, en meer problemen aan."
Bron: 'De Gentenaar' - 07/06/2008

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Alfa » zo 08 jun 2008, 16:40

Ik hoop dat men niet gaat bezuinigen op de tunnel. Anders krijgen we opnieuw een doorstromingsbelemerende rotonde die de files nog langer zal maken.

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Pete » zo 08 jun 2008, 18:25

De start van de aanleg van het rond punt op het kruispunt N9/N42/N417 (het 'Bourgondisch Kruis') zou voorzien zijn in 2009, nà de werken aan de N9 in het centrum van Melle.

Van die tunnel onder hetzelfde kruispunt is er blijkbaar voorlopig nog geen sprake.
Dat moet blijkbaar nog bediscussieerd worden... :?

JPD
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 aug 2008, 22:18

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door JPD » do 06 nov 2008, 23:36

Ik woon achterlangs deze N42 in Oosterzele. De N42 is reeds anderhalve week afgesloten voor werken. Dat weerhoudt er veel bestuurders niet van toch in de verboden richting verder te rijden (derdegraadsovertreding). Er was er al eentje een paar dagen geleden die door in de verkeerde richting te rijden op de wegversperring verderop was ingereden en in een gat in de weg op zijn zijkant was komen stil te staan. Diegenen die de omleiding volgen komen voor mijn deur in de bebouwde kom. Toegelaten snelheid: 50, gisteren een paar gemeten: 93 km/h, 94 km/h, 104 km/h. Van de eerste 50 auto's waren er welgeteld 2 die minder dan 51 km/h reden.
Dat is dus het verkeer dat normaal op die N42 rijdt. Met zijn jaarlijks paar doden wegens overdreven snelheid.
Gelukkig komen er nu drie dozijn flitspalen of iets daaromtrent op een paar kilometer tussen Wetteren en Zottegem, zodat dit bloedbad in mijn achtertuin stopt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Alfa » vr 07 nov 2008, 13:17

Hoeveel is de maximumsnelheid op die weg? In de buurt van Oosterzele gaat de N42 over in een expresweg, ik zou het enorm kortzichtig vinden mocht de snelheid op die plaatsen tot 70 beperkt worden. Het eerste deel van Wetteren tot Oosterzele verijst dergelijke beperkingen natuurlijk wel.

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Pete » ma 10 nov 2008, 9:15

JPD, wat is men op de N42 in Oosterzele aan het uitvoeren?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Mikhail » wo 11 feb 2009, 9:49

Alfa schreef:Hoeveel is de maximumsnelheid op die weg? In de buurt van Oosterzele gaat de N42 over in een expresweg, ik zou het enorm kortzichtig vinden mocht de snelheid op die plaatsen tot 70 beperkt worden. Het eerste deel van Wetteren tot Oosterzele verijst dergelijke beperkingen natuurlijk wel.
Vanaf het overgaat in de 'typische' expressweg, mag je 90km/u rijden, het is er 1x1 met enige rijstrookscheiding een witte doorlopende en wisselende onderbroken lijn...
****

JPD
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 aug 2008, 22:18

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door JPD » do 12 feb 2009, 21:11

Pete schreef:JPD, wat is men op de N42 in Oosterzele aan het uitvoeren?
Vermoedelijk ga ik hierbij het forumrecord breken qua tijdsduur bij het reageren :oops:

Men was flitspaalinductielussen aan het installeren. Sinds gisteren staan er in Oosterzele nu ook vier flitspalen aan de kruispunten van de N42 met de reigerstraat en de houtemstraat respectievelijk. Let wel: alleen de palen staan er voorlopig. De vogelkastjes ontbreken vooralsnog, maar dat lijkt maar een kwestie van een paar dagen te gaan worden ;)

Sinds november is de toegelaten snelheid in de nabijheid van de kruispunten met verkeerslichten verlaagd tot 70 km/h, en heeft men "vertikale elementen" geïnstalleerd, oftewel plastic paaltjes. Laat ons hopen dat er een paar doden per jaar minder vallen nu in mijn buurt.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Mikhail » vr 13 feb 2009, 10:49

Dat zijn te minste nuttige geplaatste flitspalen.
****

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Rene » vr 13 feb 2009, 11:09

JPD schreef:Vermoedelijk ga ik hierbij het forumrecord breken qua tijdsduur bij het reageren :oops:
Geen flauw idee, maar je doet wel een serieuze gooi naar de trofee ;)

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Pete » vr 13 feb 2009, 15:19

:wow:JPD, toch bedankt voor je reactie, hoor! :bosbloemen:

'k Heb ondertussen de wijzigingen aan die kruispunten bekeken.
Als voorlopige maatregel lijkt me dit niet slecht, al was het maar omdat die plastic zuiltjes telkens een visueel poorteffect veroorzaken en dit passanten aanzet trager te gaan rijden.

:arrow: Voor de geïnteresseerden: alle info betreffende de 'verkeersmiserie' E40/N42/N9 te Wetteren verzamel ik op het forum van ons wijkcomiteetje K&NO (link: http://koophandelnijverheid.forumup.be/ ... rheid.html).

Medianieuws

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Medianieuws » za 06 jun 2009, 10:59

Het Nieuwsblad 06-06-2009 schreef:N42 blijft druk en aartsgevaarlijk

OOSTERZELE - In februari kwam minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) zich van de toestand rond de N42 vergewissen. Ze zag een ultradrukke, slecht onderhouden gewestweg. Een oplossing dringt zich op.
In het kielzog van de Vlaamse minister verschenen toen heel wat politici en beleidsmensen uit de gemeenten rond de N42. 'Door de aanwezigheid van zoveel mensen, ben ik me ervan bewust dat de nood aan een oplossing hier zeer groot is', vertelde de minister toen. Dat er flink wat pijnpunten op de N42 en, aansluitend, op de rotonde boven de E40 zijn, is enkele dagen voor de verkiezingen niet veranderd.

'In de vroege ochtend, zo rond zeven uur, slibt het verkeer hier al dicht', zeggen Cindy Schrauwen en Gerd Van Steenlandt. Zij baten sedert oktober vorig jaar restaurant Vertige uit, net voorbij de rotonde, in de richting van Oosterzele. 'In de ochtend is dat vooral naar de E40, de auto's staan hier voor onze deur volledig stil. 's Avonds vanaf 17 uur is het in de omgekeerde richting, naar Oosterzele en verder naar Zottegem, hetzelfde liedje.'
Tijdens de bijeenkomst met minister Crevits was de teneur om de N42 vanaf de E40 om te vormen naar een weg met twee keer twee rijstroken.

'Ik ben er niet van overtuigd dat dit de oplossing is', zegt Gerd. 'Al het verkeer moet immers sowieso naar de rotonde, en dan creëer je toch weer een flessenhals. De weg raakt daar hoe dan ook verzadigd. En ik verwacht met een verdubbeling van het aantal rijstroken ook heel wat laagvliegers. Kijk maar eens buiten. Het is nu bijna half drie in de namiddag en de weg ligt er rustig bij. Met twee keer twee rijstroken, zal dit aanzetten tot hard rijden.'

Wie vooral in de vooravond de E40 wil afrijden in Wetteren, komt meestal in een hopeloze file terecht. De auto's bumperen zelfs op de pechstrook. 'Een verlenging van de uitritzone, waarbij we met dynamische borden een afrit van ongeveer 1 kilometer maken', leek Hilde Crevits een mogelijke oplossing. De restauranthouders springen bij, met advies: 'Dat de afrit ontlast moet worden, dat staat buiten kijf', zeggen Cindy en Gerd. 'Het lijkt me trouwens best dat er een afrit bij komt. Ideaal lijkt me een afrit naar Oosterzele, Zottegem en Geraardsbergen en een andere naar Wetteren.'

Om de werken te realiseren werkt de overheid aan een studie over hoe de N42 zal ingericht worden. 'De plannen lijken me voorlopig toch nog vaag', aldus Gerd. 'Ik denk dat er nog veel zal gebabbeld worden voor er iets concreets verandert. Maar onteigeningen zullen er wel komen, vermoed ik. Dan zijn wij een stuk van onze parking kwijt. En wat zal er gebeuren met het fietspad?' Cindy vult aan: 'We zouden toch graag hebben dat het blijft. We hebben immers nogal wat klanten die naar hier komen met de fiets.' Na het eerste stuk, net na de rotonde, wordt de N42 een stuk breder. Maar ook daar blijft het aartsgevaarlijk. Dat bewijzen de vele kruisjes in de wegberm. Ze zijn de stille getuigen van de vele zware verkeersongevallen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door vynkce » di 22 jun 2010, 11:50

Het Nieuwsblad 22-06-2010 schreef:Rechttrekking N42 ten vroegste in 2013

HERZELE, ZOTTEGEM, WETTEREN - De geplande rechttrekking van de N42 in Sint-Lievens-Esse loopt opnieuw vertraging op. Dat antwoordde Vlaams minister Hilde Crevits op een vraag van volksvertegenwoordiger Vera Van Der Borght.
De Aalsterse Open VLD-volksvertegenwoordiger informeerde naar de stand van zaken van de N42 en drong aan op een spoedige realisatie van de herinrichting die volgens haar noodzakelijk is voor de verkeersveiligheid en de economische ontwikkeling in de regio. Minister van Openbare Werken Crevits (CD&V) antwoordde dat de onteigeningsplannen vertraging hebben opgelopen door de uitspraak van de Raad van State van 6april op een klacht van de Herzeelse vzw 't Uilekot en een betrokken bewoner, waarna het onteigeningsbesluit werd geschrapt. ‘We gaan zo snel mogelijk een nieuw onteigeningsbesluit uitvaardigen om de gerechtelijke onteigeningen verder te zetten', zegt Crevits. ‘Intussen gaan de minnelijke onteigeningen onverminderd verder.' De rechttrekking op grondgebied Sint-Lievens-Esse zal effectief starten in 2013.
Voor het kruispunt van de N42 met de Langestraat op grondgebied Zottegem is er goed nieuws: de herinrichting start nog deze zomer, belooft de minister. Minister Crevits bevestigde ook de intentie om op termijn de N42 tussen Zottegem en Wetteren volledig uit te rusten met twee keer een dubbele rijstrook. Zij zal ondertussen maatregelen nemen om het verkeer aan het E40-afrittencomplex van Wetteren richting Brussel vlotter te laten verlopen met een dynamische signalisatie en met een gereserveerde afslagstrook naar Brussel.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door vynkce » wo 23 jun 2010, 9:59

Het Nieuwsblad 23-06-2010 schreef:Definitieve heraanleg N42 niet voor meteen

OOSTERZELE/WETTEREN - De N42 krijgt weliswaar binnenkort een nieuwe toplaag maar door de vernietiging van een onteigeningsbesluit, zal de grondige heraanleg van de N42 heel wat vertraging oplopen.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits blijft ervan overtuigd dat de nood aan een verdubbeling naar tweemaal twee rijvakken tussen Zottegem en de E40-afrit in Wetteren groot is, maar de realisatie ervan zal nog enkele jaren op zich laten wachten. Wel zullen er in 2011 enkele tussentijdse werken plaatsvinden om de verkeersveiligheid te verhogen.
Concreet zal de carpoolparking in Oosterzele deze zomer verharde bermen krijgen. Op de N42 zelf, momenteel een veredeld karrenspoor in Oosterzele, komt een voorlopige nieuwe toplaag. Om het aanschuivend verkeer op de pechstrook aan te pakken op de E40 richting Brussel ter hoogte van de afrit Wetteren, zal dynamische signalisatie worden geplaatst via een portiek over de E40. Deze werken starten vlak na de zomer.

Fietsbruggen
In de loop van 2011 zal er een kruispunt ter hoogte van Vantegem met verkeerslichten, een gelijkgrondse fietsoversteek en twee fietsbruggen over het spoor. Volgend jaar zullen ook studies worden uitgevoerd om de haalbaarheid rond de aanleg van fietspaden langs de N465a in Oosterzele langs de N495-Hogeweg te toetsen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door vynkce » do 09 sep 2010, 20:50

Programmering van de werken :

 Rotonde de Langestraat te Zottegem: werken starten najaar 2010: 1.500.000 euro
 Aanleg kruispunt “Vantegem” te Wetteren: inrichting met verkeerslichten, gelijkgrondse fietsoversteek en twee fietsbruggen over het spoor, sluiten van middenberm: gepland in 2011: 900.000 euro
 De studie (250.000 euro) van de definitieve herinrichting voor het deelvak (Wetteren-Oombergen) wordt in 2011 opgestart. In afwachting van deze definitieve herinrichting, worden in 2011 tijdelijke maatregelen genomen om de verkeersveiligheid op korte termijn te verhogen.
 Aanleg fietspaden langsheen N465a (module 13) gemeente Oosterzele: opstarten van studie voorzien in 2011
 Aanleg fietspaden vak N495-Hogeweg: module 13 wordt opgestart 2011
 Herinrichting kruispunt N9 “Bourgondisch kruis” (TV3V): aanleg tweestrooksrotonde gepland in 2013
 Omleiding Herzele: voorzien in 2013 (11.000.000 euro)
 Ombouw vak Wetteren-Oombergen tot 2x2 (2013-2018) (4.000.000 euro)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door vynkce » za 23 okt 2010, 13:29

Het Nieuwsblad 23-10-2010 schreef:N42 als biljartlaken, maar fileprobleem lang niet opgelost

OOSTERZELE - Vijf dagen duurde het om de Wetterse Steenweg van een karrenspoor om te toveren tot een prachtig wegdek. Maar er is nog veel werk aan de winkel.
‘Een schandalig karrenspoor', zo noemde Oosterzeels burgemeester, Johan Van Durme (CD&V), het stuk van de N42 dat door Gijzenzele loopt. Hij overdreef niet. De drukke verbindingsweg tussen de afrit van de E40 in Wetteren en Zottegem lag er erbarmelijk, met putten tot 20centimeter, bij. De probleemsteenweg werd in mei onder handen genomen. Amper vijf werkdagen duurde het om de weg af te schrapen en te voorzien van een biljartvlakke asfaltlaag. Burgemeester Van Durme is maar matig tevreden. De overlaging van het Gijzenzeelse stuk N42 zijn slechts een doekje voor het bloeden.
‘Ik ben tien jaar burgervader van Oosterzele en al bij het begin van mijn ambtstermijn wordt er gezegd dat het bewuste stuk van de Wetterse Steenweg een straat met tweemaal twee rijstroken moet worden. Dat is de enige manier om de dagelijkse lange files op de N42 op te lossen. De steenweg kan in zijn huidige vorm de stroom verkeer komend van de E40 en richting Oosterzele en Zottegem, niet slikken. Op erg drukke dagen staan de auto's in een rij van meer dan honderd meter lang op de pechstrook van de autoweg aan te schuiven om op de N42 te geraken. Vroeg of laat gaat daar een vreselijk ongeval gebeuren.'

Gekkenwerk
‘De N42 is ook bijzonder gevaarlijk voor fietsers, die een smal paadje hebben op de rijweg waar de auto's voorbijrazen. Ik raad niemand aan daar te fietsen, het is gekkenwerk. Op een 2X2-weg kan in een degelijk fietspad voorzien worden. De vraag om de N42 anders in te richten, wordt al lang gesteld, maar blijft onbeantwoord. Waarom? Omdat het op een kruispunt van drie arrondissementen ligt? Ik verwijt de politici over de partijgrenzen heen desinteresse voor het N42-probleem. Een streefdatum? Ik hoop op 2015. Maar dan zal men in actie moeten schieten want om de weg te verbreden, dienen de nodige onteigeningen nog te worden geregeld. En dat gaat niet van vandaag op morgen.'

Carpool-debacle
Het probleem van de N42 is ook niet het enige, de burgemeester kaart ook het carpool-debacle aan de afrit van de E40 aan . ‘Al jaren gevraagd, nog steeds niet in orde', zegt hij. ‘Er staan dagelijks meer dan 80 wagens, al is er geen plaats. De overheid stimuleert carpoolen. In faciliteiten voorzien is dan toch een minimum.'

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door vynkce » vr 26 nov 2010, 11:32

Het Nieuwsblad 26-10-2010 schreef:Landbouwverkeer en fietsen verboden op N42

OOSTERZELE/ WETTEREN - Vanaf 2011 wordt het fiets- en landbouwverkeer van de N42 gebannen tussen Wetteren en Oosterzele. Een tussentijdse maatregel, omdat de plannen voor de uitbreiding tot viervaksbaan blijven aanslepen.
De Open VLD-fractie in het Vlaams parlement heeft een resolutie ingediend waarin ze bij minister Crevits aandringt op een versnelde herinrichting van ontsluitingsweg N42 in Oosterzele. In eerste instantie willen de liberalen maatregelen om de bestaande situatie veiliger te maken. Maar hun hoofdeis is dat het dossier voor de omvorming van de tweevaksweg tot een veilige weg met vier rijstroken eindelijk vanonder het stof wordt gehaald.
De N42 heeft door de vele ongevallen die er gebeuren de bijnaam 'dodenweg' gekregen. Vooral het smalle stuk van het afrittencomplex van de E40 in Wetteren tot in Oosterzele, voldoet totaal niet voor de dagelijkse verkeersvloed. Tijdens de piekuren staan auto's van kilometers ver op de pechstrook van de E40 aan te schuiven. Ook op de autoweg geraken, vanuit Wetteren enerzijds en Zottegem anderzijds, is op de piekuren geen sinecure.
Het probleem is bekend op Vlaams niveau. Reeds in 2002, toen de rotonde aan de E40 in Wetteren werd geïnstalleerd, zei de toenmalige minister dat er dringend werk gemaakt moest worden van de verbreding van de N42. In 2005 moest het project opgestart worden, maar anno 2010 is er behalve een nieuwe asfaltlaag niks veranderd. Nochtans is de streefbeeldstudie glashelder: 2x2 rijvakken tussen Wetteren en Zottegem.
De Open VLD-politici stelden al verscheidene vragen aan Crevits, maar konden uit haar antwoorden afleiden dat de N42 niet meteen een prioritair dossier is. Zo zou er in 2011 pas een studie worden gemaakt rond de herinrichting van de N42. Gezien er tal van onteigeningen moeten gebeuren, spreekt het voor zich dat het project nog jaren zal aanslepen.

Middenbermen
Om de veiligheid te verhogen, zou Crevits toch al ingrepen doen in 2011. Zo zou alle fiets- en landbouwverkeer van de N42 worden geweerd en zullen er geschilderde middenbermen komen. De kruispunten met Kwaadbeek, Roosbloemstraat en alle zijwegen ten zuiden van 'tParksken worden afgesloten. Ter hoogte van het kruispunt met 'tParksken worden verkeersregelaarsinstallaties geplaatst. Aansluitend dient werk gemaakt van de herinrichting van de N42 tot 2x2 rijvakken met middenberm, het aanbrengen van ongelijkgrondse kruispunten en het aanleggen van fietspaden op een afzonderlijke weg tussen het Bourgondisch kruis in Wetteren en kruispunt 'De Vos' in Zottegem.
Eveneens moeten er fietsbruggen komen over de spoorwegbrug van de lijn Gent-Brussel. Bij de herinrichting van enkele geciteerde kruispunten dient er rekening mee gehouden te worden dat bepaalde wijken zoals de Ankerwijk in Oosterzele, niet worden afgesloten van andere delen van de gemeente. 'Alles dient in het werk gesteld om de leefbaarheid van de straten en wijken rond de N42 te garanderen', aldus de indieners
Open VLD eist dat de minister zich eindelijk aan haar beloftes houdt en wil vooruitgang zien in 2011. Als aparte eis wil de fractie dat er een portiek met dynamische signalisatie over de E40 aan de afrit Wetteren komt die aanduidt dat de rechterrijstrook voorbehouden is voor afslaand verkeer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Alfa » zo 05 dec 2010, 15:08

Fietsverkeer op expreswegen zou nu onderhand overal verboden moeten zijn.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door Snelwegfreak » zo 05 dec 2010, 15:49

Lijkt mij wel... Gebeurt dit nog in andere landen?
Ik weet wel dat op sommige Autovia's in Spanje ook mensen fietsen, hoewel het dan wel verboden is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N42 te Wetteren & Oosterzele

Bericht door vynkce » vr 04 feb 2011, 10:21

Het Nieuwsblad 03-02-2011 schreef:Eindelijk geld voor N42

OOSTERZELE - De Vlaamse overheid maakt nog dit jaar 250.000 euro vrij om een studie in gang te zetten over de heraanleg van de 'dodenweg' N42. In afwachting treden na de zomer alvast enkele tijdelijk maatregelen in werking. Zo worden onder meer fietsers en tractoren geweerd van de gewestweg.
Hoewel hij mooi oogt door een nieuwe asfaltlaag die vorig jaar werd aangebracht, blijft de N42 tussen het oprittencomplex van de E40 en het binnenkomen van Oosterzele een gevaarlijke steenweg. Beloftes om de weg te verbreden gaan al bijna een decennium mee, maar werden steeds uitgesteld. Toch lijkt er nu sprake van actie.
Op een vraag van volksvertegenwoordiger Jos De Meyer (CD&V) liet bevoegd minister Hilde Crevits (CD&V) weten dat er dit jaar een budget van 250.000 euro vrijgemaakt is om een 'streefbeeldstudie' uit te werken voor de N42. Wat dat 'streefbeeld' inhoudt, is eigenlijk al lang geweten: de steenweg moet twee keer twee rijstroken met een middenberm en van de weg gescheiden fietspaden. Om dat te realiseren moeten tal van eigenaars via onteigening een stuk grond afstaan. Eer die administratieve molen afgewerkt zal zijn, zullen we een flinke poos in de tijd opgeschoven zijn.

Fietspaden verdwijnen
Toch is de overheid niet langer blind voor de problemen op de N42, in de volksmond 'de dodenweg' genoemd. Na de zomer zullen er een resem maatregelen voor veiliger en vlotter verkeer genomen worden. Dat zal vooral voor landbouwvoertuigen en fietsers verstrekkende gevolgen hebben: zij worden geweerd van de gewestweg. De fietspaden van de N42 verdwijnen, in de plaats wordt de weg verbreed en komt er een geschilderde middenberm, om frontale botsingen te vermijden. De straten Kwaadbeek, Roosbloemstraat en enkele zijwegen ten zuiden van 'tParksken worden afgesloten. Aan het kruispunt met de N46 in Balegem komen er verkeerslichten. Er zullen ook twee ventwegen worden aangelegd: één tussen de Geraardsbergsesteenweg en de Steengroeve (ongeveer 700 meter), een tweede ten oosten van de N42 tussen de Leenstraat en de N46 (goed 1.200 meter). Deze maatregelen zullen 800.000 euro kosten.

DriesO
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 11:43

Re: [B][N042] te Wetteren & Oosterzele

Bericht door DriesO » wo 23 feb 2011, 6:56

Uit het Nieuwsblad:
Gemeente wil eerst garanties voor aanleg extra ventwegen

Oosterzele tegen weren fietsers en landbouwverkeer op N42
woensdag 23 februari 2011, 05u00
Auteur: Peter Dirix

OOSTERZELE - Oosterzele gaat niet zomaar akkoord met de beslissing van de overheid om fietsers en landbouwvoertuigen van de N42 te bannen om de rijweg breder te maken. Het bestuur wil eerst de alternatieve ventwegen compleet gerealiseerd zien voor het verbod ingaat.

Voor alle duidelijkheid: het Oosterzeelse bestuur is al jaren vragende partij om de N42 aan te pakken en de steenweg van zijn bijnaam 'dodenweg' te verlossen. Hoe sneller een oplossing, hoe beter. Maar fietsers en landbouwers weren alvorens er voor beide categorieën alternatieven zijn, kan niet. Volgens het bestuur moet het gedeelte ter hoogte van Gijzenzele met de aansluiting aan de E40 prioritair worden aangepakt omdat zich daar de echte problemen situeren. 'Starten met werken aan 't Parksken in Balegem is ridicuul, daar ligt de kern van de zaak niet', aldus schepen Meuleman. 'De plannen die nu op tafel liggen, lijken nattevingerwerk van iemand die de reële situatie niet kent. Daarom lanceren wij na overleg met de overheid compromisvoorstellen die moeten uitgevoerd zijn voor er sprake kan zijn van het verbod voor fiets- en landbouwverkeer.'

Klachten landbouwers

'Eén van die voorstellen is een uitbreiding van de fietsweg aan westelijke zijde tussen Heide en de Jonasweg in Zottegem', zegt de schepen die tal van klachten van landbouwers binnenkreeg. 'De ventweg aan oostelijke zijde die Eke met de N465b verbindt, zal niet kunnen gebruikt worden voor doorgaand landbouwverkeer, enkel voor fietsers. Aan 't Parksken mogen er voorlopig geen verkeerslichten komen daar de landbouwers er nog niet geweerd kunnen worden wegens te veel 'missing links' in de ventwegen. De ventweg die aangelegd wordt vanaf de Geraardsbergsesteenweg richting steengroeve Verlee kan enkel dienst doen voor auto- en fietsverkeer van Berg richting N42. Dit betekent dat het kruispunt van de steengroeve met de N42 open moet blijven en dat er op deze ventweg voorlopig geen vracht- of landbouwverkeer toegelaten wordt. Aan de steengroeve vragen wij in het midden van de N42 een afslagstrook naar links analoog met deze aan O.B.B.C. Wil men het landbouw- en fietsverkeer tussen 't Parksken en Wetteren bannen, dan kan dat pas als ook de ventwegen tussen 't Parksken en Yshoute aangelegd worden en als de overheid de Oude Geraardsbergsesteenweg herinricht met afzonderlijke fietspaden. Het afsluiten van kleinere wegen, zoals Kwaadbeek en Heide kan, voor andere wegen vragen wij om rechts afslaan toe te laten en de wagens de N42 niet te laten kruisen.'

Geluidsoverlast

'Pas als de ventwegen ten zuiden van 't Parksken aangelegd zijn, kunnen de fietspadmarkeringen verwijderd worden zodat er niet meer kan ingehaald worden. In plaats van beton moet op die plaats ook een asfaltverharding komen om de geluidsoverlast voor de wijk 'Leeg Bracht' te beperken. Het college heeft besloten dat er voorlopig niets wijzigt aan de N42 voor het landbouwverkeer en dat het voorstel van de Vlaamse Gemeenschap pas kan uitgewerkt worden als alle ventwegen er zijn.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=P336MS15

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N042] te Wetteren & Oosterzele

Bericht door vynkce » za 26 feb 2011, 10:51

Het Nieuwsblad 26-02-2011 schreef:Pleidooi voor afwerking N42 stuit op protest

SINT-LIEVENS-ESSE - Vijf Oost-Vlaamse parlementsleden kwamen bijeen aan de spookbrug in Sint-Lievens-Esse. Enkele tegenstanders die hiervan lucht hadden gekregen hielden een protestactie.
Zeven Oost-Vlaamse parlementsleden dienden een resolutie in om de Vlaamse regering aan te sporen om dringend werk te maken van de herinrichting van zowel de N42 Wetteren-Geraardsbergen, de N41 Aalst-Dendermonde als de rondweg N60 in Ronse. Eerder legden ook al de parlementsleden van de meerderheidspartijen een gelijkaardige resolutie neer.
'Onze resolutie is veel uitgebreider', vertelt Vera Van der Borght uit Aalst. 'De Vlaamse regering blijft beloftes doen, maar men houdt er zich niet aan. De doortrekking van de N41 en de aanpak van het kruispunt van de N9 met de Siesegemlaan zijn prioritair. Dat is veiliger voor Gijzegen en Lebbeke.'
De resolutie wordt op 24 maart besproken in de commissie Openbare Werken.
'We hebben drie resoluties, voor de N41, N42 en N60. Deze drie dossiers slepen al twintig jaar aan. Het is aan de minister om in een budget te voorzien en de plannen uit te werken. Men weet echter altijd iets om het uit te stellen. Intussen slibt alle verkeer dicht'.
In Sint-Lievens-Esse ligt sinds 15 jaar een brug over het tracé van de rondweg die nog niet is aangelegd.
'Het is om moedeloos van te worden', zucht Guido De Padt uit Geraardsbergen. 'De ontsluiting van Geraardsbergen is zeer slecht en zo mist de stad investeerders.'
Hij wordt bijgetreden door Herman De Croo uit Brakel. 'Zuid-Oost-Vlaanderen is moeilijk bereikbaar. Het is onbegrijpelijk dat de rondweg, waarvoor zo lang geleden al onteigend werd, er nog niet ligt. Sinds de eerste plannen passeerden al negen ministers. Er is geen ontwikkeling in de streek mogelijk zonder de herinrichting van de weg, ook omwille van de veiligheid. Deze dodenweg wil ik niet op mijn geweten hebben.'
Bovenop de spookbrug hadden actievoerder postgevat. Ze riepen dat ze geen beton meer willen. Ze droegen maskers tegen het fijn stof, veroorzaakt door het wegverkeer.
'De rechttrekking van de N42 zorgt alleen maar voor een snelle verbinding vanuit Antwerpen, richting Noord-Frankrijk. Dat heeft geen enkele invloed op de ontwikkeling van de streek', verklaart Filip De Bodt van 't Uilekot, gesteund door Groen!-parlementslid Filip Watteeuw.
Guido De Padt zegt precies het tegenovergestelde. 'Als de rechttrekking een feit is, zit onze regio op een uurtje van Rijsel. Zo'n verbinding zou de streek een economische boost kunnen geven.'
Burgemeester Johan van Tittelboom van Herzele heeft weinig begrip voor de protestactie.
'We hebben lang geleden een volksraadpleging gehouden. De bevolking kon kiezen uit de rondweg of een verbetering van de bestaande weg. Twee derden koos voor de rondweg. 't Uilekot beloofde zich bij het resultaat van het referendum neer te leggen, maar doet dat niet. Zij negeren de wil van het volk.'

Plaats reactie