[R033] Poperinge doortrekking ring

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg

Re: [R033] Poperinge doortrekking ring

Bericht door Mikhail » di 29 apr 2014, 17:29

Is er eigenlijk al een studie verricht naar ongevallen waar bomen bij betrokken zijn? Dit is toch ook een niet te onderschatte factor van ongevallen met dode en zwaargewonden... Men had deze bomen beter wat verder van de weg geplaatst ipv zo dichtbij...

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 29 apr 2014, 18:48

^^
Bij ongeveer 3 op de 4 dodelijke ongevallen ligt een aanrijding met een object langs de weg aan de basis. Men is de laatste jaren bezig geweest om deze objecten op wegen buiten de bebouwde kom en een maximumsnelheid van boven de 70 km/u, waar mogelijk af te schermen of te verwijderen. In het geval van bomen houdt dat in dat het vaak nog pittoreske dreven betreft waar de bomen tientallen jaren oud zijn. Die knarren gaan meestal tegen de grond en worden vervangen door jonge boompjes waarin geen gevaar schuilt.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 29 apr 2014, 21:08

Is het eigenlijk wel nodig om de ring verder te sluiten. De Diepemeers loopt parallel. Zie http://goo.gl/maps/UBi87.

Wimpie25 schreef:^^
Die knarren gaan meestal tegen de grond en worden vervangen door jonge boompjes waarin geen gevaar schuilt.
Als er bomen omgehakt worden is dat meestal omdat er rioleringswerken zijn. Verkeersveiligheid zou maar een zwak argument zijn om eeuwenoude bomen te kappen. Dan schildert men liever witte kringetjes op de stam.

Hoe dan ook zijn obstakenvrije wegen een illusie. Maar bij nieuwe wegen kan men er uiteraard wel rekening mee houden. Het is jammer dat dit niet gedaan is.

PS: ik zie op Google dat er een straat is in Poperinge die Switch Road heet: http://goo.gl/maps/yu4ks. Dat is vrij uniek in Vlaanderen, anderstalige straatnamen.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 29 apr 2014, 21:16, 4 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 29 apr 2014, 21:09

^^ Zolang die ring verder vol ligt met rotondes zie ik de toegevoegde waarde ook niet echt...
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 29 apr 2014, 21:16

Alfa schreef:Verkeersveiligheid zou maar een zwak argument zijn om eeuwenoude bomen te kappen.
Tja. Een zwak argument vind ik niet. Als je écht wilt gaan voor verkeersveiligheid moet je ook aan dit soort maatregelen nemen.
Alfa schreef:Hoe dan ook zijn obstakelvrije wegen een illusie. Maar bij nieuwe wegen kan men er uiteraard wel rekening mee houden. Het is jammer dat dit niet gedaan is.
Lastig, ja. Illusie, allerminst. Het is altijd mogelijk om obstakels in de bermen te verwijderen. Dat dit niet overal gebeurt kan ik in komen. Dat dit niet gebeurt op een nieuwe weg, vind ik belachelijk. Helaas komt dit zelfs in Nederland voor.
Enne gojje mins blieft altied leave.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 29 apr 2014, 21:24

Ben benieuwd of men de ring nog volledig gaat sluiten. Er schijnt nu nog een stuk van 800 meter te ontbreken.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 29 apr 2014, 21:52

@Snelwegfreak: Oude bomenrijen beveiligen lijkt me niet zo moeilijk. Iedere derde boom omhalen en de stam in de lengte doorzagen. Vervolgens tussen de resterende bomen plaatsen en je hebt een geleiderail, volledig in stijl. Ook lijkt het me qua ruimte in Vlaanderen (en Nederland) nog niet zo problematisch als met de platanen in le midi. Hoewel daar ook simpele oplossingen voor zijn.
Laatst gewijzigd door captain007 op wo 30 apr 2014, 9:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ^^ vervangen door @Snelwegfreak om het een leesbare draad te houden.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » vr 02 mei 2014, 16:34

Ik was dus van de veronderstelling dat de hele ring dichtgemaakt was. Helaas is dat niet zo.
Het stukje tussen de Provenseweg en de Krombeekseweg ontbreekt nog.

Alhoewel de Diepenmeers vlakbij ligt is dat eigenlijk geen zo'n goed alternatief.
De laatste jaren is deze uitgegroeid tot woonstraat en is er een ook een redelijk helling.
Er is ook totaal geen fietspad aanwezig! Ik hoop dus dat de ontbrekende schakel er ooit nog komt!

De straatnaam Switch Road heeft een oorlogsgeschiedenis. De omleiding rond Poperinge werd door Britten aangelegd.
Omleiding aan de noordzijde van de stad - de zijdzijde van de stad (Singel)

In de buurt: De Toc H-straat ( https://inventaris.onroerenderfgoed.be/woi/relict/864 ).
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 02 mei 2014, 17:16

Tommy schreef: Alhoewel de Diepenmeers vlakbij ligt is dat eigenlijk geen zo'n goed alternatief.
De laatste jaren is deze uitgegroeid tot woonstraat en is er een ook een redelijk helling.
Er is ook totaal geen fietspad aanwezig! Ik hoop dus dat de ontbrekende schakel er ooit nog komt!
Is er dan zoveel verkeer waarvoor dat noordwestelijke kwadrant nuttig is? Want ten noordwesten van Poperinge ligt alleen maar platteland en wat dorpjes.

PS: hoe zit het met de Sint-Sixtusstraat en de Pezelstraat? Zijn die afgesloten of zijn dat ongeregelde kruispunten?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 02 mei 2014, 20:08

Wat is het nut van die :C1: borden?

http://goo.gl/maps/HKZsy

Jump
autoweg

Bericht door Jump » vr 02 mei 2014, 20:28

Vroeger lag er langs die kant ook een stuk beton reeds klaar. Dit zal opengebroken geweest zijn, maar de borden zullen niet in het bestek gezeten hebben :P Hetzelfde zoals aan de andere kant was tot voor kort.

Afbeelding

Claus Plein
stadsweg

Bericht door Claus Plein » za 03 mei 2014, 11:53

Op Street View is te zien dat ze het inderdaad hebben opgebroken alleen zijn ze een twee borden vergeten weg te halen :facepalm: Ziet er wel grappig uit zo!

https://www.google.com/maps/@50.856546, ... !2e0?hl=nl

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » za 03 mei 2014, 12:01

Jump schreef:Vroeger lag er langs die kant ook een stuk beton reeds klaar. Dit zal opengebroken geweest zijn, maar de borden zullen niet in het bestek gezeten hebben :P Hetzelfde zoals aan de andere kant was tot voor kort.
Klopt. En wie er toch rechtdoor zou gereden hebben botste op polyester koeien!
www.vanityplates.be

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 03 mei 2014, 19:39

Geinig dat er zulke borden worden neergezet bij uiteindes Is het in het verleden wel eens fout gegaan?

Dit kruispunt waar Jump naar linkt komt overigens ook heel Amerikaans en kolossaal over ten opzichte van de functie die het bedient nu.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » za 03 mei 2014, 21:55

Mark schreef:Geinig dat er zulke borden worden neergezet bij uiteindes Is het in het verleden wel eens fout gegaan?
Ja. Zowel aan de kant van Proven als de kant van Vleteren zijn er heel vroeger nog ongevallen gebeurd. Met name rechtdoor rijden.
Mark schreef:Dit kruispunt waar Jump naar linkt komt overigens ook heel Amerikaans en kolossaal over ten opzichte van de functie die het bedient nu.
Ik ben er in de streek geboren. Als kind herinner ik mij de ring van Poperinge als in de gehele lengte een 2x2 betonnen weg met fietsstrook er naast. Geen enkel kruispunt was rotonde of VRI geregeld (uitgezonderd de aansluiting met de Expressweg N38 naar Ieper). De kruispunten waren allemaal zoiets, maar dan 2x2 dus. Waar ik naartoe wil. De ring is overal overgedimensioneerd aangelegd. De toenmalige eindpunten dus ook. Ondertussen is het overal versmald naar 1x1, met (als ik even uit hoofd tel) 4 rotondes en één VRI kruispunt...
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 04 mei 2014, 15:47

Het is typisch van de tijd om alles zeer autogericht en ruim aan te leggen (en daardoor eigenlijk onveilig). Ik was gisteren in Merendree en daar had ik bij een lokale brug over het Schipdonkkanaal (uit vermoedelijk de jaren '70) net hetzelfde gevoel: http://goo.gl/maps/Fs7kk. Een gigantisch overgedimensioneerde weg die eindigt in een asfaltzee. Ik denk dat op dat profiel gewoon 2x2-weg zou passsen. :lol:

Jump
autoweg

Bericht door Jump » zo 04 mei 2014, 17:12

Vooral dat stopbord doet het hem :lol:

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » ma 05 mei 2014, 0:11

Alfa schreef:
Tommy schreef: PS: hoe zit het met de Sint-Sixtusstraat en de Pezelstraat? Zijn die afgesloten of zijn dat ongeregelde kruispunten?
Ik ben gisteren eens over het nieuwe stuk gereden.

De Sint-Sixtusstraat is gewoon op de ring aangesloten zonder lichten, je kan er de ring kruisen of opdraaien in alle richtingen.

De Pezelstraat is enkel richting het centrum op de ring aangesloten, echter behoudt de R33 hier zijn middenberm en kan je dus enkel rechts de ring opdraaien of je kan enkel de Pezelstraat rechts indraaien komende van het westen.
De Pezelstraat richting noordoosten is niet aangesloten op de ring, de straat is met gele plastieken paaltjes afgesloten van de ring.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 05 apr 2016, 9:01

Een sluiting van de ring van Poperinge moet de eerste jaren niet verwacht worden.

Veel meer informatie in het artikel: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-pope ... -a2663984/

Afbeelding

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 05 apr 2016, 9:29

^^ Gebeurd het eigenlijk wel eens dat een lagere overheid voorfinanciert in België? Dan kan in elk geval iemand het bedrag voorschieten en eerder iets aangelegd worden dan dat er tot een volgende budgetronde moet worden gewacht.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 05 apr 2016, 10:31

^^ Dat kan inderdaad! Hoewel al even van naam veranderd spreekt men toch nog vaak van de "modules". Module 13 was bijvoorbeeld de aanleg van fietspaden langs een gewestweg.

Het huidige mobiliteitsdecreet spreekt echter van "samenwerkingsovereenkomsten". Meer info: http://www.mobielvlaanderen.be/overhede ... hp?id=1409

Archeopendra1234
stadsweg

Bericht door Archeopendra1234 » di 05 apr 2016, 21:05

^^
Hoe moeilijk kan een logische doortrekking van een ring zijn met de bedragen die we moeten ophoesten aan verkeersbelasting etc...
De hoogste tijd dat men de prioriteiten eens verlegt naar autowegen in plaats van altijd maar bijna enkel te blijven investeren in fietspaden overal...het lijkt mij tegenwoordig net alsof fietsers de enige behoevende doelgroep is in het verkeer ;)

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 06 apr 2020, 8:23

Ondanks de concrete vraag vanuit de stad Poperinge zijn er momenteel nog steeds geen plannen om de ring te sluiten. Er ontbreekt nog 800m en dan is de ring voltooid. Het project zal bekeken worden in de verdere opmaak van het investeringsprogramma van de komende jaren.