[B][N750]Genk wil deel Oosterring opschuiven

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Medianieuws

[B][N750]Genk wil deel Oosterring opschuiven

Bericht door Medianieuws » vr 17 okt 2008, 12:44

Het Belang van Limburg 17-10-08 schreef:Genk wil deel Oosterring flink stuk opschuiven
De Oosterring wordt ter hoogte van het staalverwerkend bedrijf Arcelor Mittal, het vroegere ALZ, mogelijk verschoven. De Limburgse afdeling van de dienst Wegen en Verkeer staat niet negatief tegenover het voorstel.
Het idee komt van gemeenteraadslid Nele Beckers (CD&V/N-VA), na de aankoop van ruim drie hectare woongebied door het stadsbestuur. De grond was in handen van immobiliënkantoor Thuis Best, dat het wilde verkavelen.
“Zowel ik als alle andere mensen in onze buurt vreesden dat in dat geval alle bestaande beplanting zou verdwijnen”, zegt Nele Beckers.
“En die is noodzakelijk om een groene buffer te hebben tussen de fabriek van Arcelor Mittal en de buurt in Sledderlo. Daarom ben ik blij dat de stad die grond heeft gekocht, zodat er weer mogelijkheden zijn om het gebied beter te ontwikkelen. Nu kan er een waardevolle buffer uitgebouwd worden. En als we de Oosterring wat verplaatsen, dan krijgen we een groene corridor tussen Arcelor Mittal en het onderste gedeelte van Sledderlo.”

Filte
Schepen van Ruimtelijke ordening Wim Dries ziet wel wat in dat idee. “Als we voor de juiste beplanting zorgen, dan ontstaat niet alleen een geluidsbuffer, maar ook een filter die de luchtkwaliteit in de buurt verbetert. Ik blijf er hoe dan ook voorstander van het probleem bij de bron aan te pakken. Dat wil zeggen dat de maatregelen in de fabriek van Arcelor Mittal moeten leiden tot een verbetering van de luchtkwaliteit. We hebben die gronden aangekocht voor 1,1 miljoen euro, vooral om de discussie over het al dan niet verkavelen van het gebied te stoppen."
"Het blijft woongebied, maar nu wij het in handen hebben, kan dat gerust decennia onaangeroerd blijven. We vinden het idee om de Oosterring te verschuiven goed. Ik heb op dat vlak ook al contact gehad met Gijs Moors van de dienst Wegen en Verkeer, en ook hij staat niet negatief tegenover het idee. Hij wijst er wel op dat daarvoor bijkomende budgetten vrijgemaakt moeten worden, omdat de maatregelen niet prioritair zijn. We kunnen ook de slingerbeweging die de weg nu maakt even voorbij de rotonde, rechttrekken aan de kant van Arcelor Mittal, waardoor weer heel wat vierkante meters vrijkomen om te bufferen.”

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Genk wil deel Oosterring(N750) flink stuk opschuiven

Bericht door harry » vr 17 okt 2008, 13:43

Schepen van Ruimtelijke ordening Wim Dries schreef:nu wij het in handen hebben, kan dat gerust decennia onaangeroerd blijven.
Ik vraag me dan af: waar halen ze het geld vandaan? In Nederland zou zoiets op zijn minst met enige woningbouw betaald moeten worden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Genk wil deel Oosterring(N750) flink stuk opschuiven

Bericht door Mikhail » ma 20 okt 2008, 16:54

Is er hier ook een verkeerskundige reden voor, of gewoon enkel om een groene buffer te creeren of omdat ze in Genk niet weten wat ze te doen hebben de komende jaren?
****

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Genk wil deel Oosterring(N750) flink stuk opschuiven

Bericht door wooter » di 09 dec 2008, 9:42

Het kruispunt Oosterring/Henry Fordlaan (N750xN702) was vroeger breed, zodat er ruimte was voor lussen om vrachtverkeer te laten draaien dat uit aanpalende uitritten kwam. Vervolgens heeft men het kruispunt vervangen door een rotonde, waarbij de zuidelijke rijrichting recht op de rotonde uitkomt en verlaat, maar de noordelijke rijrichting een chicane voor en een chicane na de rotonde te verwerken krijgt om de rotonde te bereiken.

http://maps.google.be/maps?f=q&hl=nl&ge ... iwloc=addr

Plaats reactie