[B][N045] Expressweg Aalst-Ninove-Geraardsbergen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

[B][N045] Expressweg Aalst-Ninove-Geraardsbergen

Bericht door Mikhail » do 04 dec 2008, 12:17

Ik zit er al een tijdje mee in mijn hoofd, maar ik ga het hier dan toch neerplanten.

De mensen die niet bekend zijn in deze streek: de N45 Is een 2x2 expresswegverbinding semi-snelweg met vluchtstrook en fietspad, deze weg kent 3 gelijkvloerse kruisingen, ondertussen al met conflictvrije lichten regeling, en onlangs op sommige stukken is het asfalt vernieuwd geweest. De weg brengt je rechstreeks van Ninove naar Aalst op nog geen 10minuten, waar de weg (via een gevaarlijke rotonde en op en afrit) aansluit op de E40 richting Brussel en Gent en de N41 Dendermonde, en als je rechtdoor rijdt je in het stad van Aalst brengt.

Ik denk dat de oude plannen om een rechtstreekse expressverbinding van Aalst naar Geraardsbergen te realiseren in alle rust wordt uitgevoerd, zonder protest. Hoezo? Ik ben een amateurfietser en passeer regelamtig langs Ninove en Geraardsbergen. Vanaop de rotonde na de snelweg kan je via de 'oude steenweg', rechtstreeks naar G'bergen rijden, op zo'n 30minuten, door dorpskernen met meestal Vmax 50 of 70 buiten de kernen.

Oorspronkelijk was er een expressweg gepland, na de spoorwegbrug die over de N45 overgaat, om zo via Denderhoutem te passeren, de N8 te kruisen bij Voorde, om zo als Expressweg door te gaan naar G'bergen via Apelterre. Dit is nooit gerealiseerd geweest, let wel een stuk van de expressweg tussen het Voorde en Apelterren is voor een stuk aangelegd (N45).

De reservatiestroken over het beschreven stuk weg wat nooit is aangelegd ligt er nog steeds, en nu staan daar al enkele maanden oranje paaltjes in de velden, je kan duidelijk zien dat er een reservatiestrook is opengehouden!! Die loopt vanaf Denderhoutem, door de velden, tot parallel naast het huidige kleine stuk (2*1) expressweg tussen Voorde en Apelterre. Ik dacht eerst: misschien is dit voor een gasleiding? maar dan wel heel toevallig over die grote stuk. Tussen voorde en G'bergen (over een afstand van zo'n 10km) zijn als grond en graafwerken begonnen met zo'n breedte van minsten 20m!! Merkwaardig stopt dit op de N46 G'bergen-Lessines, waar er aansluiting is met de E429 (Doornik-Brussel).

Is men hier stiekem een snelle verbinding aan het aanleggen tussen deze 2 steden, met als gevolg dat de N41 ook aangelegd gaat worden tussen Lebeke en Aalst, zodat dit een semi-expressweg verbinding gaat worden tussen Frankrijk en Nederland. OF sla ik de bal hier helemaal mis? Ik heb veel vragen, maar allemaal onopgelost...
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Doortrekking (?) Expressweg Aalst-Ninove-G'bergen

Bericht door Mikhail » do 04 dec 2008, 12:36

Afbeelding

Mijn bewerkte kaartje

Legende:
Blauwe stippelijnen: geplande verbinding met reservatie stroken
Zwarte pijlen: reeds bestaande expresswegverbindingen
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Doortrekking (?) Expressweg Aalst-Ninove-G'bergen

Bericht door Mikhail » ma 08 dec 2008, 11:02

Heeft iemand hier meer informatie over? R4 misschien?
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Doortrekking (?) Expressweg Aalst-Ninove-G'bergen

Bericht door vynkce » ma 08 dec 2008, 19:10

Ik ga het eens bekijken, maar ik heb nogal een drukke week dus even geduld ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Doortrekking (?) Expressweg Aalst-Ninove-G'bergen

Bericht door Ds79m » ma 08 dec 2008, 19:21

Als er in deze regio echt iets moet gebeuren, dan denk ik meer aan een doortrekking van de Boulevard Henri Simonet in westelijke richting.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Doortrekking (?) Expressweg Aalst-Ninove-G'bergen

Bericht door Mikhail » di 09 dec 2008, 14:56

Ds79m schreef:Als er in deze regio echt iets moet gebeuren, dan denk ik meer aan een doortrekking van de Boulevard Henri Simonet in westelijke richting.
Over welke weg spreek je dan hier?
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Doortrekking (?) Expressweg Aalst-Ninove-G'bergen

Bericht door Alfa » di 09 dec 2008, 17:19

De Henri Simonetlaan in Anderlecht die om onduidelijke redenen als expresweg uitgevoerd is. De weg heeft als nummering B201 en loopt over in de N282.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Doortrekking (?) Expressweg Aalst-Ninove-G'bergen

Bericht door Mikhail » di 09 dec 2008, 17:45

Alfa schreef:De Henri Simonetlaan in Anderlecht die om onduidelijke redenen als expresweg uitgevoerd is. De weg heeft als nummering B201 en loopt over in de N282.
Om zo als snelweg naar Kortrijk te gaan... juist. Maar dit is toch nog wel een stukje weg van waarover ik het had... de expressweg rond Geraardsbergen
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Doortrekking (?) Expressweg Aalst-Ninove-G'bergen

Bericht door vynkce » di 16 dec 2008, 18:33

Ik heb niks kunnen terugvinden over de aanleg van de N45 buiten hetgeen je zelf al aangeeft. Het tracé staat nog steeds op het gewestplan, maar dat is dan ook alles. Er zijn geen werken aan de gang die de N45 door trekken en ik denk niet, gezien het gebied waar het tracé door heen gaat dat dit de komende jaren zal gebeuren.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Doortrekking (?) Expressweg Aalst-Ninove-G'bergen

Bericht door Mikhail » wo 17 dec 2008, 11:57

vynkce schreef:Ik heb niks kunnen terugvinden over de aanleg van de N45 buiten hetgeen je zelf al aangeeft. Het tracé staat nog steeds op het gewestplan, maar dat is dan ook alles. Er zijn geen werken aan de gang die de N45 door trekken en ik denk niet, gezien het gebied waar het tracé door heen gaat dat dit de komende jaren zal gebeuren.
Misschien zijn het grootschalige werken aan nutsleidingen of andere, want er werd met groot geschut gewerkt en er zijn nog altijd grondwerken bezig, van zover ik kan zien vanaf Denderhoutem N45 (dan de velden) aan de N8-N45 en zo verder parallel aan de N45 en verderop N460...
****

Medianieuws

Re: Doortrekking (?) Expressweg Aalst-Ninove-G'bergen

Bericht door Medianieuws » za 10 jan 2009, 15:33

Passpartout 07-01-2009 schreef:Toekomstvisie voor Expresweg N45

AALST / NINOVE - - Het Vlaams Gewest wil volgend jaar werk maken van een streefbeeldstudie voor de N45, de Expresweg tussen Aalst en Ninove. In dit streefbeeld wordt bestudeerd hoe de weg er in de toekomst moet uitzien om zijn functie van verbindende weg op een goede manier te kunnen vervullen.
De N45 verbindt Ninove met Aalst en het op- en afrittencomplex van de E40. Eén van de problemen is de rotonde Albatros in Erembodegem, die nog meer belast zal worden wanneer het nieuwe bedrijventerrein van Erembodegem Zuid 4 in ontwikkeling gaat. Op dit ogenblik zijn er al problemen voor het autoverkeer op de takken vanuit Ninove op de N45 en op de Geraardsbergsesteenweg. In de avondspits gaat het moeilijk voor wie van de E40 naar Ninove wil. Het streefbeeld zal de N45 bestuderen tussen de rotonde 'De Haring' in Aalst en 'De Tramstatie' in Ninove. Het voorstel om de rotonde 'Albatros' van een tunnel te voorzien, lijkt minder haalbaar. Er is wel een compromis om het kruispunt 'Den Doorn' in Ninove te ondertunnelen. Dit is één van de laatste van de 800 gevaarlijke punten in Vlaanderen die via het 'TV3V-programma' zou aangepakt worden. Met zeven takken op dit kruispunt, is een tunnel echter de enige oplossing om de vele bewegingen er in goede banen te leiden. Boven de tunnel komt een rotonde met twee rijstroken.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Doortrekking (?) Expressweg Aalst-Ninove-G'bergen

Bericht door Mikhail » ma 12 jan 2009, 14:26

Medianieuws schreef:
Passpartout 07-01-2009 schreef:Toekomstvisie voor Expresweg N45

AALST / NINOVE - - Het Vlaams Gewest wil volgend jaar werk maken van een streefbeeldstudie voor de N45, de Expresweg tussen Aalst en Ninove. In dit streefbeeld wordt bestudeerd hoe de weg er in de toekomst moet uitzien om zijn functie van verbindende weg op een goede manier te kunnen vervullen.
De N45 verbindt Ninove met Aalst en het op- en afrittencomplex van de E40. Eén van de problemen is de rotonde Albatros in Erembodegem, die nog meer belast zal worden wanneer het nieuwe bedrijventerrein van Erembodegem Zuid 4 in ontwikkeling gaat. Op dit ogenblik zijn er al problemen voor het autoverkeer op de takken vanuit Ninove op de N45 en op de Geraardsbergsesteenweg. In de avondspits gaat het moeilijk voor wie van de E40 naar Ninove wil. Het streefbeeld zal de N45 bestuderen tussen de rotonde 'De Haring' in Aalst en 'De Tramstatie' in Ninove. Het voorstel om de rotonde 'Albatros' van een tunnel te voorzien, lijkt minder haalbaar. Er is wel een compromis om het kruispunt 'Den Doorn' in Ninove te ondertunnelen. Dit is één van de laatste van de 800 gevaarlijke punten in Vlaanderen die via het 'TV3V-programma' zou aangepakt worden. Met zeven takken op dit kruispunt, is een tunnel echter de enige oplossing om de vele bewegingen er in goede banen te leiden. Boven de tunnel komt een rotonde met twee rijstroken.
Wat betreft dit krantenartikel, ik zie liever een volledige en grondige aanpassing tussen rond punt 'den haring' en 'albatros'. Waarom? Dit stuk weg is levensgevaarlijk voor fietsers, en ook gevaarlijk voor de weggebruiker die hier minder bekend is, en ook als je er dagelijks passeert. Dit rond punt geeft verschillende aansluitingen, er liggen hier zo'n 5 takken, waarvan 2 de hoofdrichting zijn (Noorden= Aalst, Zuiden= Ninove). Als fietser moet je hier zeker niet komen, op de rotonde word je omver gereden, en even verderop is er een onveilige oversteek over de semi snelweg!! Die aansluiting geeft op de E40 richting Kust-Brussel en Dendermonde... HIer zou men beter een fietsersbrug installeren, en de rotonde overbruggen, ondertunnelen...

Wat betreft kruispunt 'Den Doorn' hier komen inderdaad ook veel stromen samen, een tunnel aanleggen lijkt mij dan ook wel goed, met daarboven een rotonde met 2 rijstroken. Maar ik zie toch liever eerst een grondige aanpassing met de N45 en de aansluitingen met de E40 bovenliggend en de rotonde Albatros ondertunnelen voor de hoofdstroom richting Ninove en Aalst. Aan rond punt de 'Haring' is niets te doen, men kan wel het verkeer daar verminderen, door al het verkeer wat niet bestemming 'Aalst Centrum' heeft, gewoon rond te sturen via de N41-R41 Dendermonde, het verkeer wordt nog altijd door Aalst centrum gestuurd als je naar Opwijk, Asse en Erpe-Mere wilt. Deftige bebording om de N41 richting Dendermonde te gebruiken voor dit verkeer (2*2 semi snelweg en westelijk ring om aalst) zou hier veel miserie vermijden...
****

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][N045] Expressweg Aalst-Ninove-Geraardsbergen

Bericht door Tommy » di 26 mar 2024, 22:05

De N28 is fysiek gezien het verlengde van de N45. De overgang gebeurd hier:
https://www.google.com/maps/@50.8622939 ... ?entry=ttu
Het is hier al eerder aangehaald hoe dat historisch zo gegroeid is. De N45 moest hier eigenlijk afdraaien naar hier:
https://www.google.com/maps/@50.8312258 ... ?entry=ttu

Bon, terug naar de N28, waar geen aparte draad van bestaat op het forum. Dit enorm gedrocht (of berg asfalt) gaat aangepakt worden. Als ik het goed voor heb zal er een 1x1 tunnel komen:
https://www.google.com/maps/@50.8452364 ... ?entry=ttu

https://www.hln.be/ninove/kruispunt-den ... gle.com%2F
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Kenw00t
dorpsstraat
Berichten: 110
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58

Re: [B][N045] Expressweg Aalst-Ninove-Geraardsbergen

Bericht door Kenw00t » wo 27 mar 2024, 16:57

Tommy schreef: di 26 mar 2024, 22:05 Bon, terug naar de N28, waar geen aparte draad van bestaat op het forum. Dit enorm gedrocht (of berg asfalt) gaat aangepakt worden. Als ik het goed voor heb zal er een 1x1 tunnel komen:
https://www.google.com/maps/@50.8452364 ... ?entry=ttu

https://www.hln.be/ninove/kruispunt-den ... gle.com%2F
Neen, in het krantenartikel staat duidelijk dat een herinrichting met tunnel er niet gaat komen wegens geen budget. De heraanleg van dit jaar zal helemaal niets wijzigen aan de bestaande kruispunten.

Plaats reactie