[B][N044] Aalter - Maldegem

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Davy » wo 14 okt 2009, 22:31

update:

vandaag deze weg bereden, meteen na de aansluiting met de N49 als je naar aalter rijdt, is de Vmax nu 90 en dit blijft zo tot de gemeentegrens Aalter - Knesselare... dus op het grondgebied van Aalter heb je nog 2 stukjes waar je nog 120 mag.

niet overal heeft de N44 vluchtstroken trouwens.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door vynkce » di 05 jan 2010, 20:26

Het Laatste Nieuws 31-12-09 schreef:Geen geluidsarm wegdek op N44

Er komt geen geluidsarm wegdek over de hele Knokkeweg (N44) tussen Aalter en Maldegem. Dat laat minister Hilde Crevits weten aan Vlaams volksvertegenwoordiger Valerie Taeldeman.
In verschillende zones van de N44 werd al geluidsarm asfalt aangelegd om de geluidshinder voor de buurt te beperken. "Minister Crevits laat nu weten dat er geen plannen zijn om een geluidsarm wegdek aan te leggen over de volledige zone tussen Aalter en Maldegem. Prioritair op dit wegvak zijn de onderhoudswerken in functie van de technische staat van de weg. Iets wat wel een positieve invloed zal hebben op de geluidshinder is het aanbrengen van geluidsschermen bij de realisatie van het aansluitingscomplex met de E40 in Aalter."

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door vynkce » di 27 apr 2010, 16:53

Het Plan-MER voor de herinrichting van de N44 tussen Aalter(E40) en Maldegem(E34) kan via onderstaande link ingekeken worden:
http://www.mervlaanderen.be/uploads/b651.pdf

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » do 29 apr 2010, 23:38

daviedoff schreef:update:

vandaag deze weg bereden, meteen na de aansluiting met de N49 als je naar aalter rijdt, is de Vmax nu 90 en dit blijft zo tot de gemeentegrens Aalter - Knesselare... dus op het grondgebied van Aalter heb je nog 2 stukjes waar je nog 120 mag.

niet overal heeft de N44 vluchtstroken trouwens.
Op 2x2-wegen zou ik 90 over de gehele lengte normaal een overdreven maatregel vinden, maar langs de N44 staan vrij veel woningen. Het is sowieso een ruimtelijk gedrocht die N44, vooral door die huizen .

Ik denk niet dat dit soort wegen in Nederland bestaan:

Afbeelding
(noot: het is dus een 2x2-weg met verkeerslichten, op de foto ziet je hiervan slechts 1 vak. De pechstrook wordt soms als parking gebruikt. Vroeger mocht je hier 120 rijden, nu dus maar 90 meer)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door vynkce » wo 02 jun 2010, 16:38

Het Nieuwsblad 02-06-2010 schreef:Knokseweg wordt bijna snelweg

KNESSELARE - Met een openbaar onderzoek is een nieuwe belangrijke stap gezet naar de omvorming van de N44 tot snelweg. Het onteigeningsspook komt weer dichterbij.
Het onteigeningsspook waart al een kleine tien jaar rond langs de huizen aan de Knokseweg (N44) in Knesselare. De Vlaamse regering wil immers de weg omvormen tot snelweg, waardoor er zo goed als zeker huizen zullen moeten sneuvelen. Dit blijkt ook uit het onlangs gepubliceerde milieueffectenrapport waarbij het zogenaamde nulalternatief - het behouden van de huidige situatie - niet weerhouden wordt.
Toch geven de omwonenden nog niet op. Dat bleek uit een infovergadering die door bewoner Kurt Willemarck werd georganiseerd in café De Boldersvrienden. Als sprekers had hij gemeenteraadsleden David Geens (N-VA) en Roland Bonami (Groen!) uitgenodigd. 'Het volk bleef maar binnenstromen', aldus Willemarck. 'Er zijn blijkbaar nog heel wat mensen die hier aan de Knokseweg een toekomst willen uitbouwen. De meesten zijn gewoon op zoek naar informatie en duidelijkheid want dit is een complex dossier.'
Het alternatief van de Vlaamse regering, het insleuven van de N44 en ventwegen voor lokaal verkeer, vindt bijvoorbeeld geen genade in zijn ogen. 'Daar is de huidige Knokseweg te smal voor', klinkt het. 'Misschien dat ze hiervoor een kant van de weg zullen moeten onteigenen, daar waar er het minste huizen staan, maar ik wil een oplossing waarmee iedereen kan leven. Zo wordt een mogelijke ondertunneling van de N44 bijvoorbeeld niet vermeld, wat onteigenen zou vermijden.'
Willemarck wil nu een actiegroep oprichten om politieke aandacht te vragen voor de problematiek van de Knokseweg. 'Misschien dat we de N44 eens kunnen afsluiten zodat duidelijk wordt wat de impact zal worden op het verkeer in de gemeente, want door de omvorming zal de verkeersdruk in sommige straten van Knesselare flink opgevoerd worden.'
Ook de gemeente zit nog met enkele fundamentele vragen rond het rapport. Op 16 juni zit het bestuur aan tafel met de provincie en de Vlaamse regering. 'Er zijn nog enkele grote hiaten in dit rapport', aldus burgemeester Fredy Tanghe (Groep9910). 'Zo moet er meer duidelijkheid komen over de ontsluiting van bepaalde zones waar bedrijven liggen. Ook over de interne verkeersafwikkeling zijn er nog tal van vragen. Ook zullen we vragen om het alternatief van de ondertunneling te onderzoeken. Als er uiteindelijk toch onteigeningen komen willen we ook dat die minimaal blijven.'

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » do 03 jun 2010, 1:07

Ik vraag me af hoe ze dat gaan aanpakken. Op sommige plaatsen staan er echt nog veel huizen, aan beide kanten.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Tommy » do 03 jun 2010, 9:12

Alfa schreef:Ik vraag me af hoe ze dat gaan aanpakken. Op sommige plaatsen staan er echt nog veel huizen, aan beide kanten.
Inderdaad. En daar is die echt niet breed.
De rest van de N44 is cava nog...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Vinny » do 03 jun 2010, 11:48

Alfa schreef:Ik vraag me af hoe ze dat gaan aanpakken. Op sommige plaatsen staan er echt nog veel huizen, aan beide kanten.
Onteigenen en afbreken ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » vr 04 jun 2010, 21:43

Ik denk niet dat die mensen zich zo makkelijk zullen laten onteigenen. De administratie Wegen en Verkeer zal zich aan een enorme golf protest mogen verwachten. Voorbeelden genoeg die aantonen dat 1 buurtbewoner al genoeg is om een heel project te kelderen.

Over hoeveel huizen gaat het eigenlijk? Ik schat minstens een honderdtal. De N44 gaat zelfs dwars door een dorp (Kleit), betekent dit dat het halve dorp zal gesloopt worden?

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Davy » za 05 jun 2010, 2:40

^^ dwars erdoor is veel gezegd, eerder vlak erlangs... daar is er denk ik wel plaats voor ombouw van de weg.
het probleem zit hem eerder in de doortocht Knesselare en ook thv Aalterbrug, op deze stukken staan de huizen wel dicht bij de weg...

N44lintworm
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 21:21

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door N44lintworm » do 24 jun 2010, 21:47

Inderdaad we laten ons niet zomaar verjagen. Destemeer als men weet dat er op de N44 (volgens planMer ) slecht een doorvoerverkeer is van slechts 4%. Zodus 96% is lokaal verkeer dat niet het ganse traject aflegt. Hierdoor zal veel van dit verkeer langs de ventwegen en bestaande lokale wegen moeten rijden. Testen hebben uitgewezen dat een rit over het ganse traject met stilstanden aan alle verkeerslichten aan de voorziene snelheid slechts een tijdswinst oplevert van DRIE MINUTEN. Hiervoor zouden gemakkelijk een 40-tal huizen moeten wijken. Al die gezinnen terug voor problemen stellen terwijl de hogere machten strijden tegen enorme schulden. Dit projekt is geen gewoon projekt van enkele duizenden euro's maar van honderdduizenden. En dit in volle crisistijd. Men zou het niet zeggen. Vele euro's verkwisten (geld van u en mij) voor niks. Het enige dat men er mee bereikt is dat de auto's bij mooi weer drie minuten vroeger in de file zullen staan op de oprit van de E 40 in Aalter. Filevorming langsheen de N44 is zéér uitzonderlijk. Zelf nog niet veel gezien, terwijl ik hier toch mijn ganse leven woon. Temeer terug onteigeningen, dit terwijl in de jaren '80 er reeds onteigeningen zijn geweest om twee vakken bij te leggen.
Zeg nou zelf twee keer onteigening in één mensenleven voor zij die in die tijd zijn kunnen blijven wonen. En nu nog moeten verhuizen. Dit is toch van het goede teveel. Dit is enkel nog maar voor de bewoners van Knesselare langsheen het woonlint. Ja zo noemen ze ons ginder. Daarom sinds kort is er een werkgroep opgericht. We geven ons niet zomaar gewonnen. Dat zullen ze zeker niet graag hebben, maar allen tesamen kunnen we ze laten zien dat er zelfs hier langs zulke weg samenwerking is. Laat ze maar komen, we zijn strijdvaardig. Voor hen die ons een hart onder de riem willen steken, onze naam is de N44lintworm (vervelend beestje hé) met adres N44lintworm@hotmail.com.
kurt willemarck

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Davy » vr 25 jun 2010, 0:07

4 procent doorgaand verkeer op deze weg... sorry maar daar geloof ik dus niks van!
en er staan misschien niet echt files, maar er is ook het aspect veiligheid en gewoon ook vlotte doorstroming. vooral de passage van Knesselare en de kruispunten thv Aalterbrug zijn zeker voor verbetering vatbaar.
een snelweg hoeft het voor mij niet te worden, maar haal het langzame (landbouw)verkeer en de erfaansluitingen van de hoofdweg vandaan, net als de kleinere kruisingen met polderweggetjes, en je bent al een heel stuk verder!
maar aub geen overdreven veiligheidsoplossing en pakweg de weg gaan versmallen naar 2x1 met Vmax 70 ofzo... want dat zou niet echt een verbetering zijn.

N44lintworm
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 21:21

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door N44lintworm » vr 25 jun 2010, 4:41

Deze cijfers zijn niet van ons. Die komen rechtstreeks uit het planMer. Die zijn dus niet door ons de wereld ingestuurd. Dat ze aan de kruisingen verbeteringen kunnen aanbrengen. OK. Doch wat ze willen is er een weg van maken die bij ons minimum 36 meter breed is tot 44 meter. Is dit leefbaar denk je? Waar nu nog voortuinen en huizen zijn, zal er enkel nog beton zijn. In 2002 werd ons beloofd dat er geen onteigeningen zouden zijn. Hiervan heb ik nog een brief van in mijn bezit. Kruispunten veiliger maken dat moet, want verkeersveiligheid is in ieders belang. Maar tientallen gezinnen in de problemen storten, dat niet.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Davy » vr 25 jun 2010, 14:55

hoe oud is deze weg eigenlijk in zijn huidige vorm?
is de N44 een volledig nieuw aangelegde weg of een oude steenweg die ze hebben verbreed zoals het Westvlaamse deel van de N49.

en hoe men aan die 4 procent komt begrijp ik dus echt niet. zeker op mooiweerdagen krijgt de N44 een deel van het verkeer te verwerken die van/naar de Oostkust gaat, en er maakt ook wel wat vrachtverkeer van en naar Zeebrugge gebruik van deze weg.

wat zijn dan jullie concrete voorstellen voor deze weg?

N44lintworm
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 21:21

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door N44lintworm » vr 25 jun 2010, 16:02

Deze weg in zijn huidige vorm is ergens van de jaren '80. Deze weg is zeker niet in slechte staat, zeker niet als men veel andere wegen bekijkt. Ter hoogte van het woonlint werd indertijd een fluisterasfalt gelegd, doch die was versleten en is die onlangs hernieuwd. Dan was er inderdaad lichte filevorming in de spitsuren. Voor die cijfers bekijken ze dit waarschijnlijk op grond van alle dagen, hierdoor daalt het percentage waarschijnlijk. Doch ik denk wel dat die cijfers realistisch zijn. Zeker als men weet dat men maar met een verzadiging zit op piekmomenten en dit slechts op gedeeltes (is toch maar ongeveer 16 km lang) van ongeveer 40%. Zodus de mogelijke capaciteit is nog niet met de helft gebruikt. Ook omdat velen de N49 nemen tot de R4 en zo naar het binneland rijden, want de files op de E 40 zijn meestal verdwenen eens de verkeerswisselaar met de E17 voorbij. Daar kan ik zelf van meespreken. Luister maar naar de wegenbulletins "file van Aalter tot Nevele of Gent". Wat wij willen is zeker geen onteigeningen, indien de weg moet veranderen, dan met een tunnel. Liever de kruispunten veiliger maken en alles laten zoals het nu is. Dat die reeds verbeterd zijn heb je snel door wanneer je een door lichten bediend kruispunt nadert. Daar staan namelijk flitscamera's. Remlichten zie je keer op keer oplicten. Zodus men weet dat men te snel rijdt. Sommige kruispunten zijn reeds vernieuwd met langere stroken voor afslaand verkeer. Heb je een gps? Voer dan eens in van Knokke of iets dergelijks naar het binnenland (brussel) in. Mijn gps stuurt mij bijna nooit via de N44. Indien ze moeten verbreden, dan moeten er huizen verdwijnen. Eerst en vooral willen wij meer zekerheid, want dit duurt nu al jaren. Ongerustheid is het gevolg. In 2002 werd iedereen gerustgesteld, maar sinds 2008 is het onteigeningsspook er terug. Misschien eerst de N49 afwerken, daar staan geen huizen of is er mogelijkheid die te ontzien. Daar zijn ze reeds volop mee bezig, maar waarschijnlijk zijn de budgetten aan het slinken. Niemand wordt graag uit zijn huis weggejaagd. Kijk maar naar het dorpje Doel. Wat gebeurt er daar nu nog omtrent? Is ons hetzelfde lot geschoren? Als men iedere weg waar er file KAN ontstaan aanpakt, dan hebben ze nog heel veel werk hoor.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door waldo79 » vr 25 jun 2010, 16:08

Heb je een gps? Voer dan eens in van Knokke of iets dergelijks naar het binnenland (brussel) in. Mijn gps stuurt mij bijna nooit via de N44.
Dat komt omdat op zowel de N49 als de N44 de snelheidslimiet op 90 km/h ligt, terwijl je bijvoorbeeld via Brugge een langer stuk E40 tegen 120 km/h zou kunnen rijden :)

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Davy » vr 25 jun 2010, 16:23

als ik vanuit Sluis richting E40-Brussel wil, neem ik altijd de N44, nooit de R4, daar zitten te rare kronkels in.

enkele plaatjes om wat te verduidelijken:

ik denk toch dat er ruimte genoeg is hier om een wat smallere (nu zijn die rijstroken erg ruim) 2x2 hoofdweg te maken met een zijrijweg voor het lokale verkeer zonder grote onteigeningen, hoogstens misschien een metertje voortuin ofzo. een tunnel kan natuurlijk ook, maar zal denk ik een dure operatie worden en moeilijk aan te leggen zonder tijdens de werken voor heel grote hinder te zorgen.
Afbeelding
Afbeelding

thv Aalterbrug lijkt me een tunnel voor het doorgaande N44 verkeer zeker een goed idee, nu verloopt het verkeer hier soms chaotisch en stroomt dit punt wat moeilijk door bij momenten. foto is wel genomen tijdens de werken aan de brug enkele maanden geleden toen de verkeerssituatie afwijkend was.
Afbeelding

N44lintworm
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 21:21

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door N44lintworm » vr 25 jun 2010, 16:33

De N49 is slechts 90km/u tot grondgebied Maldegem. Vanaf de eerste lichten in Maldegem staan er geen borden meer van 90. Van Maldegem is er een brede tussenstrook met groen, maar richting Antwerpen is die er niet meer, en mag je 120 rijden. Omgekeerd zou logischer zijn. Als je via Brugge en de E 40 wilt, dan heb je ook wat snelheidsbeperkingen hoor. Moet je maar eens doen Zeebrugge naar Brussel via Brugge. Denk nu niet dat ik iets tegen die 120 heb, rij zelf veel over de snelweg. Mijn vraag is gewoon moet er voor een zogezegde betere doorstroming dan zoveel mensen in de ellende gestoken worden. Wat is het nut ervan? Tijdswinst? Veiliger ? De meeste van de ongevallen op de snelwegen zijn niet voor de poes. Zware blikschade en veelal gewonden (en erger). Uw snelheid aanpassen aan de situatie is toch niet zo moeilijk. Voor mij mag er op de snelwegen gerust sneller gereden worden, maar in een dorpskom (meestal smal) rijden aan hoge snelheid is toch ook niet veilig. Maak dat er nergens nog mensen op of af moeten rijden op een weg waar het een beetje druk is en alle problemen zijn opgelost. Lijkt dit niet een beetje op egoïsme. Iedereen aan de kant want hier kom ik. De problemen verleggen zich toch terug naar een andere plaats. Een beetje zelfdisipline kan geen kwaad. Ik rij soms ook harder dan ik mag. Maar niet in elke situatie. Vele wegen zijn nu reeds 70 ipv 90. Is dit de oplossing? Drievakswegen aan 70. Weinig of geen kruispunten. Wat is daar het nut van? Toch zijn ze er.
Wat uw foto's betreft en uw opmerking omtrent de ruimte, kan ik best wel op inkomen. Maar blijkbaar is dit niet genoeg. Ze willen echt een brede weg. Zoals reeds gemeld: minimum 36 meter tot maximum 44 meter. Nu is die ongeveer 25 meter breed. Heb het nog niet gemeten hoor.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Davy » vr 25 jun 2010, 16:49

ik zie hier weer een beetje het klassiek dooddoenertje weerkeren: "voor dat minuutje tijdswinst..."
en mensen die maar hameren op die snelheid en continu roepen dat er te hard gereden wordt zijn regelmatig mensen die zelf niet of amper met de auto rijden. mijn moeder behoort ook tot deze categorie :roll:
een weg verbeteren is meer dan dat: een vlotte doorstroming zorgt voor minder emissies, je krijgt een rustiger wegbeeld waardoor je minder ongevallenkans hebt en ook: het rijdt gewoon een stuk aangenamer (maar tegenwoordig is dat nogal onpopulair dit te verkondigen)! en erfaansluitingen horen gewoon niet thuis op dit soort wegen, net als landbouwverkeer, aan 90 km/u is iemand die ineens vanuit zijn oprit de weg opkomt een muur die voor je opdoemt, net als een tractor...

N44lintworm
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 21:21

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door N44lintworm » vr 25 jun 2010, 17:53

ik kan je verzekeren dat de bewoners steeds aandacht geven aan het komende verkeer. Maar indien er een vak vrij is vertikken sommigen het om naar het ander vak op te schuiven. Pas op ik kom er aan. Ik begrijp uw standpunt maar men kan toch moeilijk een weg aanleggen van aan uw deur tot aan uw bestemming (uw is niet persoonlijk bedoelt). Dan moet je inderdaad niet meer om kijken wat er voor je gebeurt. Pas op ik bedoel dit niet kritisch. Maar waarom werd in de jaren '80 dan niet besloten om dit zo te doen. Eerst veranderen en dan een tiental jaar later terug beginnen. Wat een verspilling man. Stel je eens in de plaats van die tientallen gezinnen die moeten verhuizen, zodat iedereen rustig kan rijden zonder omkijken. Iemand die rustig woont zou toch ook niet willen verhuizen omdat men beslist er bijv. een containerpark aan te leggen (of parking, ...). Stel u eens in onze plaats dat u morgen verneemt dat u maar moet verhuizen omdat ze andere plannen hebben met uw eigendom. Dat ze deze weg omvormen, kan ik inkomen, maar dan wel zonder dat mensen moeten boeten. Zodus geen onteigeningen. Zoals je zegt er is misschien wel voldoende plaats. Laat ze dan met iets concreets komen, waaruit blijkt dat wat ze willen zo weinig mogelijk onteigeningen meebrengt. Een voortuintje is misschien niet zo erg, maar buitenstappen en voor een betonnen weg staan van pakweg 40 meter is nu ook niet ideaal.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Davy » vr 25 jun 2010, 18:25

N44lintworm schreef:ik kan je verzekeren dat de bewoners steeds aandacht geven aan het komende verkeer. Maar indien er een vak vrij is vertikken sommigen het om naar het ander vak op te schuiven. Pas op ik kom er aan.
vaak zal dit inderdaad wel zo zijn, maar een kleine onoplettendheid kan fatale gevolgen hebben... en naar het andere vak gaan zal ik steeds doen, maar het moet mogelijk zijn ook natuurlijk!
N44lintworm schreef:maar men kan toch moeilijk een weg aanleggen van aan uw deur tot aan uw bestemming (uw is niet persoonlijk bedoelt). Dan moet je inderdaad niet meer om kijken wat er voor je gebeurt...
dit is een andere materie: hier betreft het een bestaande weg die aangepast wordt...
N44lintworm schreef:.. Maar waarom werd in de jaren '80 dan niet besloten om dit zo te doen. Eerst veranderen en dan een tiental jaar later terug beginnen. Wat een verspilling man...
hier zit waarheid in... denk dat het indertijd een gebrek aan centen was en dan voor deze goedkopere oplossing heeft gekozen.
N44lintworm schreef:Stel je eens in de plaats van die tientallen gezinnen die moeten verhuizen, zodat iedereen rustig kan rijden zonder omkijken. Iemand die rustig woont zou toch ook niet willen verhuizen omdat men beslist er bijv. een containerpark aan te leggen (of parking, ...). Stel u eens in onze plaats dat u morgen verneemt dat u maar moet verhuizen omdat ze andere plannen hebben met uw eigendom. Dat ze deze weg omvormen, kan ik inkomen, maar dan wel zonder dat mensen moeten boeten. Zodus geen onteigeningen. Zoals je zegt er is misschien wel voldoende plaats. Laat ze dan met iets concreets komen, waaruit blijkt dat wat ze willen zo weinig mogelijk onteigeningen meebrengt. Een voortuintje is misschien niet zo erg, maar buitenstappen en voor een betonnen weg staan van pakweg 40 meter is nu ook niet ideaal.
ik begrijp dit zeker en vast wel en als het niet noodzakelijk is zijn grootschalige onteigeningen zeker niet nodig. mijn idee met wat je met de weg kan doen schetste ik al eerder: een smallere 2x2 hoofdweg en zijwegen die je kan aanleggen waar nu de parkeerstrook en het fietspad ligt.

ik kan voor jullie actiegroep zeker begrip opbrengen, wat niet altijd het geval is: vaak zie je dan een paar enkelingen die alleen aan zichzelf denken hele projecten vertragen/tegenhouden, waardoor soms duizenden andere mensen als het ware gestraft worden, temeer ze vaak ook geen goed alternatief aanbrengen. NIMBY heet zoiets: "not in my backyard"... daarom was ik meteen "geprikkeld" toen ik je eerste post hier las, maar ben zeker verheugd een fatsoenlijke discussie hierover te kunnen voeren!

N44lintworm
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 21:21

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door N44lintworm » vr 25 jun 2010, 19:19

ben hierom ook blij.
want grove uitspraken doen is gemakkelijk maar deftige discussies leveren meer op en kunnen op begrip rekenen. Daarom antwoord ik met plezier.
Men moet de realiteit onder ogen zien. Dat doen wij ook, maar met zomaar te gaan vragen om te zoeken naar de meest bevredigend oplossing is jammer niet mogelijk met de overheid. Daarom is er nog geen aktie, maar wel een werkgroep . In de eerste plaats proberen we het met brieven voor elkaar te krijgen dat er rond de tafel wordt gezeten met de omwonenden. Vergeet niet er is niet enkel het woonlint. Verdiep u eens in het dossier en je zal nog andere vaststellingen doen. Kijk maar eens wat er met Aalter-brug gaat gebeuren. De mensen uit de kern komen er ook niet goed vanaf vind ik. Al dat verkeer dat ze gaan te slikken krijgen waar er nu bijna niks is. Amai. Omdat ik ook ga werken en ik het alleen niet meer zag zitten, heb ik gevraagd aan de bewoners om te helpen via de werkgroep die is opgericht.
Wees er maar gerust in , we bekijken de zaak nuchter. Velen zijn het niet eens met de plannen, maar ik kan je verzekeren als je hierop alleen wilt ingaan is dit meer dan je aankan. Wees maar gerust dat er in de andere gemeenten ook mensen zijn die als wij denken, enkel moet er daar ook iemand opstaan en het aandurven. Ikzelf had namelijk een samenkomst geregeld met sprekers ivm uitleg over het planMer. Dit vraagt reeds vele vrije uurtjes opofferen en dan nog rondgaan met op eigen kosten gedrukte briefjes. De toeschouwers waren talrijk. Iedereen moest toegeven dat ze wel wisten dat het plan ter inzage had gelegen, maar weinigen waren geweest. En zij die gaan kijken waren, begrepen er geen snars van. Waaronder ik ook. Slechts na verdieping in dit plan begon ik er iets van te begrijpen. Daarom gaf ik de uitleg er niet van. Het waren mensen van de plaatselijke politiek die dit gaven. Twee verschillende partijen. Dit om te vermijden dat het zou overkomen als zuiver politiek ( de verkiezingen kwamen er aan). Nu werken wij als werkgroep alleen zonder politiek. We mogen wel steeds bij hun ten rade gaan.Onze bedoeling is te strijden voor iedereen zonder uitzondering en als ik hierdoor als enige mijn huis moest verliezen zal ik dit héél jammer vinden en zullen er traantjes vloeien maar ik zal toch anderen geholpen hebben. Bij ons telt niet IK maar WIJ. Ik vind samenwerking creëert banden.
De mensen kennen soms hun eigen buur niet meer. Daarom organiseren wij ook een buurtfeest langs deze drukke weg. Hierbij wil ik bewijzen dat de mensen nog iets voor elkaar willen doen en kan je soms je eigen buur leren kennen. Dit is niet vanuit de werkgroep, maar wel met een paar van deze mensen. We kennen elkaar en ik kan toch moeilijk gaan vragen: wil er iemand een buurtfeest organiseren. Velen zien op tegen het vele werk eraan. En inderdaad het vraagt veel werk. Ik werk ook in shiften met daarbij nog weekends.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Vinny » zo 27 jun 2010, 10:27

Zou een short-cut naar de E 40 niet helpen? Ik denk dat de situaite zoals die nu bestaat in Aalter (een 2x2 weg dwars door een dorp) gewoon niet meer van deze tijd is. Helaas zijn er in Belgie nog veel te veel van dat soort wegen. In Nederland bestaat dit gelukkig niet veel meer, de N 200 is het belangrijkste voorbeeld wat me nu even te binnen schiet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Tommy » ma 28 jun 2010, 12:34

Is de MER ergens online te vinden?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door vynkce » ma 28 jun 2010, 12:43

^^ Er staat een link in een van de eerste posts op deze pagina ;)

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Davy » di 29 jun 2010, 0:14

Vinny schreef:Zou een short-cut naar de E 40 niet helpen? Ik denk dat de situaite zoals die nu bestaat in Aalter (een 2x2 weg dwars door een dorp) gewoon niet meer van deze tijd is. Helaas zijn er in Belgie nog veel te veel van dat soort wegen. In Nederland bestaat dit gelukkig niet veel meer, de N 200 is het belangrijkste voorbeeld wat me nu even te binnen schiet.

wat bedoel je precies?
in elk geval: geen NLoplossing aub, dwz degraderen naar 2x1 met tal van rotondes en 80 per uur... 2x1 volledig ongelijkvloers zou mss nog net kunnen, maar zal ook te weinig zijn denk ik bij piekmomenten.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Jump » di 29 jun 2010, 0:35

Zoiets als de rode of blauwe lijn denk ik dan als short cut.

google maps linkje

N44lintworm
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 21:21

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door N44lintworm » di 29 jun 2010, 16:46

de rode of blauwe lijn die je bedoelt is misschien niet slecht maar het grootste probleem ligt hem niet daar maar verder op grondgebied Knesselare. 2X1 is normaal het principe van een primaire weg. Maar met dat denk ik niet dat men er geraakt. Dan zouden ze langs beide kanten over de ganse lengte er een weg moeten langsleggen. Dat zou veel verkeer van die weg halen die maar een klein stukje ervan gebruiken. Dan is het mogelijk. Maar ik vrees dat er niet veel zijn die dit zien zitten. Wij willen ook geen extra problemen bijmaken, wij willen gewoon een oplossing waarbij er zoveel mogelijk mensen kunnen blijven wonen in goede omstandigheden. Want zeg nu zelf, vlak aan je voordeur 7 of 8 rijvakken (wel gescheiden van elkaar) dat is toch niet leefbaar. Denk maar niet dat deze op de middenstrook zich dan nog aan snelheidsbeperkingen zullen houden. Flitsers worden van ver opgemerkt. Niet dat ik tegen snelheid ben, maar wel op plaatsen waar het niet verantwoord is. Als men er toch een paar miljoen of miljard belastinggeld wil tegen aan smijten,
dat ze er dan volledig onderdoor gaan langs het woonlint. Dan is alles opgelost. Geen werken voor een paar jaar voor de deur, nadien een rustige weg, en geen gevaar meer voor schoolgaande kinderen en ouderen die de weg moeten oversteken. Maar ook zullen er op andere plaatsen grondige veranderingen zijn, maar ik denk dat er zich nog velen niet van bewust zijn. Aalter- brug, Kleit ?

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Euregio » di 29 jun 2010, 17:00

daviedoff schreef: Afbeelding
Ook in Nederland gaan er drukke wegen door een dorp of stad heen. Maar dit is echt in mijn ogen erg gevaarlijk.
Met 100 km per uur remmen voor een zeebrapad. Onbegrijpelijk in mijn ogen.

Het beste lijkt mij, om delen binnen de ''bebouwde' kom, het limiet terug te dringen naar 70 met om de 500 meter een flitskast. Dus als er teveel ergaansluitingen zijn, de snelheid te verlagen.

Dit is mischien wel vervelend, maar het is veel veiliger. Links van dit plaatje zie ik ook een trekker, nee er is maar een (goedkope) oplossing, de snelheid verlagen. En streng handhaven. Wil je deze weg veilig hebben.
Met 70 remmen gaat veel gemakkelijker dan met 100 remmen..

En in de toekomst bedenken hoe je een weg veilig moet aanleggen. In België zie ik veel gevaarlijke situatie's.

Nederland is er mischien in doorgeslagen, maar België mischien wel het tegenovergestelde. Duitsland, Nederland, Luxenburg en Frankrijk, vind ik ook veiliger rijden dan België. Maar nu jullie meer in de wegen inversteren, zie ik een grote kans om het weer goed te krijgen.

N44lintworm
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 21:21

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door N44lintworm » di 29 jun 2010, 18:41

dat zou inderdaad ook een oplossing zijn. Snelheid verlagen. Maar vergis je niet, hier zijn reeds veel kontroles en er zijn er al meer geflitst dan je je kan voorstellen. Zelfs aan snelheden die rond de 200km/u draaien. Zo zie je maar hoe men er mee inzit dat er plots iemand de straat oversteekt. Een beetje zelfdiscipline zou te mooi zijn om waar te zijn.
De grootste vraag is en blijft WAAROM ???? Voor de veiligheid ! Nou zo veel ongelukken gebeuren er niet, de meeste gebeuren dan nog aan de verkeerslichten door aanrijdingen van auto's die remmen voor rood en jammer het achterop volgend verkeer niet. Ongelukken gebeuren er altijd, dat is feit dat heel jammer is. Ze passen de ring rond Brugge aan, de N49 en de R4. Waarom is het dan zo belangrijk om de N44 uit te breiden? Of zit hier meer achter? Misschien zit er iemand met zijn geld in de gronden erlangs.

Plaats reactie