[B][N044] Aalter - Maldegem

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door vynkce » di 29 jun 2010, 20:21

Het probleem is eigenlijk dat door een gebrek aan visie en inzicht in de periode 1960-1995 er her en der in Vlaanderen zulke wegen aangelegd zijn. Na de goedkeuring van het Mobiliteitsplan Vlaanderen en het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ontstond eindelijk een beleidsdocument met richtlijnen en categorisering van wegen. De Vlaamse regering probeert nu deze plannen uit te voeren en kwam tot de vaststelling dat de N44 geselecteerd is als primaire weg type 1. Indien volledig uitgevoerd volgens de richtlijnen zal dit de weg een heel pak veiliger maken, nadeel is dat er langs de weg ook huizen staan en er dorpscentra doorsneden worden. Langs de ene kant is de overheid gebonden aan deze beleidsplannen terwijl die afgewogen moeten worden tegen het menselijk belang en andere factoren zoals de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Niet steeds een makkelijke keuze...

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Euregio » di 29 jun 2010, 20:52

^^
Daar heb je helemaal gelijk in. Alleen mischien bied een tunnel een oplossing? Of gewoon 1 oversteekplaats ipv een aantal.
Maar het is inderdaad moeilijk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Vinny » di 29 jun 2010, 21:31

Is het nou zo moeilijk om op de plek van deze zebra een voetgangersbrug (of tunnel) te bouwen? En is het echt nodig om zoveel stennis te schoppen als daar een huis voor moet wijken? Ik zou zeggen, geef die mensen gewoon de gelegenheid om een nieuwbouwwoning van gelijke grootte aan de andere kant van het dorp te betrekken... :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Davy » di 29 jun 2010, 23:36

N44lintworm schreef:Nou zo veel ongelukken gebeuren er niet, de meeste gebeuren dan nog aan de verkeerslichten door aanrijdingen van auto's die remmen voor rood en jammer het achterop volgend verkeer niet.
en hier zie je het grote nadeel aan flitskasten bij VRI-kruisingen: mensen die zoooooo bang zijn geflitst te worden dat ze bij oranje alles dichtgooien, ook al rijden ze 85 per uur en zijn ze nog 10 meter van de stopstreep verwijderd... de extreemste gevallen staan dan midden op de kruising stil en durven geen vin meer verroeren.
en zo krijg je dan wel eens typische kopstaartaanrijdingen...

en enkel de snelheid verlagen zonder voor de rest iets te veranderen... tjah super goedkoop en kassa-kassa natuurlijk. en en hoop gefrustreerde automobilisten erbij, waaronder mezelf. ook al staan er huizen, het wegbeeld oogt er niet naar om zomaar een lagere snelheid in te stellen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Vinny » wo 30 jun 2010, 0:45

:wall: Er staat zelfs een zebrapad gemarkeerd. Is het nou zo moeilijk om de dicipline op de brengen om af te remmen naar de geldende maximumsnelheid? Ik begin steeds meer voor keiharde repressie te voelen. Kennelijk is dat het enige waar de automobilist nog ontzag voor kan opbrengen... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door waldo79 » wo 30 jun 2010, 9:01

^^Punt is dat de Vmax voor de oversteekplaats evengoed 90 km/h bedraagt. En dat is niet belachelijk laag :shutup:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Wimpie24 » wo 30 jun 2010, 12:44

^^
Ik ben zo gewend aan willekeurige oversteekplaatsen in het midden van nergens op wegen met een hoge snelheid, dat ik mij meer verbaas over sommige reacties hier dan over de weg zelf :rofl2: .
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door waldo79 » wo 30 jun 2010, 13:08

^^Maar dat betekent wel dat als er een voetganger een beweging maakt over te steken dat jij stevig in de remmen moet ;)

En bovendien ben je nogal vaak verbaasd over reacties van d'n Ollanders :lol:

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Tommy » wo 30 jun 2010, 13:10

Wimpie24 schreef:^^
Ik ben zo gewend aan willekeurige oversteekplaatsen in het midden van nergens op wegen met een hoge snelheid, dat ik mij meer verbaas over sommige reacties hier dan over de weg zelf :rofl2: .
Ik ook...

Voorbeeldje:
http://maps.google.be/maps?client=firef ... 4,2.809222
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

N44lintworm
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 21:21

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door N44lintworm » wo 30 jun 2010, 16:17

het zou zeker geen probleem zijn om een voetgangerstunnel te maken of iets dergelijks, maar bij de plannen die op tafel liggen is daar geen sprake van. Het is niet een huis die zou moeten wijken, maar er zijn er véél meer. Hoeveel hangt af van welk plan ( 30 of meer ?) De gemeente kan blijkbaar geen gronden voorzien voor de bewoners. Toch niet voor dit aantal. Zodus hierover wordt geen zinnig woord gerept. Wat met de onteigeningspremie ? Koop je daarvoor een ander gelijkwaardig huis. Er staan hier jonge huizen tussen of volledig vernieuwde woningen. En wat met de oudere huizen, wat zullen deze mensen nog kunnen aankopen. Terug lenen (als dit al mogelijk is) of terug gaan huren. Nou mooie vooruitzichten voor die tientallen gezinnen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » do 15 jul 2010, 17:26

Vinny schreef::wall: Er staat zelfs een zebrapad gemarkeerd. Is het nou zo moeilijk om de dicipline op de brengen om af te remmen naar de geldende maximumsnelheid? Ik begin steeds meer voor keiharde repressie te voelen. Kennelijk is dat het enige waar de automobilist nog ontzag voor kan opbrengen... :?
Bij een bepaalde maximumsnelheid hoort een bepaald wegbeeld. Als de twee niet overeenkomen (wat in Vlaanderen eigenlijk meer regel dan uitzondering is) krijg je gefrustreerde automobilisten. 'Kijkharde repressiemaatregelen' (ik dacht dat de Middeleeuwen achter ons lagen) zal dat gevoel alleen maar vergroten. Hier helpt maar één ding en dat is iets structureel aan de weg te veranderen (bv voetgangerstunnels in plaats van zebrapaden op zulke wegen) en niet door goedkoop, goedkoop een bordje '70' te plaatsen en dan maar flitsen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door waldo79 » vr 16 jul 2010, 9:21

Kijkharde
Je bedoelde keihard?

Die 70 helpt niet zoveel tegen randdebielen op de weg. Gevoelsmatig voelt een veel te brede 70 weg niet veiliger aan dan die zelfde weg waar je nog 90 mag.
Op basis van het aantal erfaansluitingen op doorgaande wegen is die 70 in Vlaanderen terechter dan de 60 die in Nederland ook wordt toegepast op wegen waar je geen erfaansluitingen tegenkomt :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Vinny » vr 16 jul 2010, 13:22

Ja als je het zo bekijkt helpt uiteindelijk niets tegen idioten op de weg. Maar goed, uitgaande van het feit dat het grootste deel van de weggebruikers normale automobilisten zijn: Stel je rijdt op een weg, je ziet huizen vlak naast deze weg en er verschijnt een zebrapad. Wat doe je?
a. Je past de snelheid aan, totdat je langzaam genoeg rijdt om een volledig overzicht op de weg te hebben en in staat bent om verder af te remmen mochten er voetgangers willen oversteken.
b. Je scheurt met 100 km/h verder, immers kinderen en oude mensen leveren bonuspunten op - net als in het computerspelletje wat je die avond ervoor nog gespeeld hebt.

Ik mag toch hopen dat de meeste mensen voor optie a kiezen? :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Wimpie24 » vr 16 jul 2010, 14:40

Ik ken bij mijn weten geen enkel computerspel waar je punten krijgt als je mensen van een zebrapad afmaait, dat is bij mij oude venten geleuter.
Ik mag hopen dat jij je daar niet aan laat vangen Vinny ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 jul 2010, 14:45

^^ Nooit van het populaire spel Carmageddon gehoord?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Wimpie24 » vr 16 jul 2010, 14:58

Dat is eeuwen geleden uitgekomen, daar nu nog over zeuren zou in de game-wereld hetzelfde zijn als zeuren over een geweldadige film die 30 jaar geleden uitgekomen is. En dan nog is er geen verband tussen agressief rijgedrag en gaming. Je bent een psychopaat of je bent het niet, je kan het niet worden door een één of ander medium.
Sterker nog, als er 1 aantoonbaar gevolg is van regelmatig gamen is dat je hand-oog coördinatie en je reflexen alsook je algemene kennis van technologie en de interpretatie van verschillende signalen tegelijkertijd er sterk op vooruit gaat. Dus in principe zijn gamers betere chauffeurs
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door tsov » vr 16 jul 2010, 15:08

Vinny zeurt toch ook helemaal niet? Hij chargeert hooguit om z'n punt te benadrukken...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Pino » vr 16 jul 2010, 15:38

Op een weg waar 90 mag worden gereden, moet een voetganger er nooit op vertrouwen dat hij op een zebrapad voorrang zal krijgen. Niet omdat automobilisten dat niet willen, maar omdat ze het vaak niet kunnen in de tijd die hen ervoor gegeven is. Koppel je het zebrapad aan een verkeerslicht (dat in principe op groen staat voor automobilisten, maar met een knop voor de voetgangers kan worden geactiveerd), dan ziet de automobilist veel eerder dat hij moet remmen en kan hij ook tijdig stilstaan. De armatuur voor zo'n VRI staat er al ...

Wil je een dergelijke maatregel niet nemen, haal dan liever de zebra weg en maak er een "onbewaakte" oversteekplaats van. Dan heb je in ieder geval niet te maken met voetgangers die door de zebra onvoldoende opletten (lokale bevolking weet wel beter, maar vreemdelingen maken mogelijk die fout).

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Wimpie24 » vr 16 jul 2010, 16:38

Daarom ben ik voorstander van het invoeren van oversteekplaatsen voor voetgangers waarbij voetgangers niet automatisch voorrang hebben. Het gewone zebrapad kan daarnaast blijven bestaan. Zo'n systeem bestaat al in landen zoals Australië en de VS.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N44 Aalter - Maldegem

Bericht door Vinny » vr 16 jul 2010, 17:06

Dat systeem bestaat (bestond) ook in Nederland. Los daarvan vind ik dat vooral omwonenden en automobilisten zeuren. Ik vind gewoon dat dit soort situaties bij voorbaat al niet in het wegennet van een West-Europees land thuis horen. Dat gezegd hebbende realiseer ik me ook dat dit niet volgend jaar opgelost is. Als mensen zich gewoon een beetje gediciplineerder zouden gedragen zou dat in ieder geval al een beetje helpen... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

tvintje
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 17:43
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door tvintje » vr 18 feb 2011, 15:01

Ik stoot toevallig op dit document over de herinrichting van uitrit 11 van de E40:
http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/gr ... d_3tnt.pdf

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Tommy » za 19 feb 2011, 10:55

^^ Daarover is er al ergens anders een draad:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=242&t=12009
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door vynkce » za 26 feb 2011, 10:35

Het Nieuwsblad 26-02-2011 schreef:Knesselare wil kruispunt Maldegemseweg-N44 weg

KNESSELARE - De Knesselaarse gemeenteraad adviseert om de Maldegemseweg af te sluiten van de N44. Zo wil het verkeer weghouden uit de buurt.
‘We kunnen niet langer dulden dat er zoveel verkeer door de grootste wijk van onze gemeente rijdt', zegt burgemeester Fredy Tanghe (GROEP9910). Op een gemiddelde weekdag rijden ruim 3.300 auto's door de weg.

Gevaarlijk
‘Bewoners gaven eerder al te kennen dat ze het vele doorgaand verkeer in hun straat ook als gevaarlijk, storend en hinderlijk ervaren.' Het advies van de gemeenteraad zal nu overgemaakt worden aan de provinciale verkeerscommissie. ‘Die zal daar binnenkort over beslissen en hopelijk zijn ze met ons akkoord. Het afsluiten van de weg zal sowieso pas gebeuren eenmaal de riolerings- en wegeniswerken in de Maldegemseweg afgerond zijn', vertelt Tanghe.

Urselweg
Omdat er verwacht wordt dat de ingreep in de Maldegemseweg voor heel wat extra verkeer zal zorgen langs de Urselweg, is het gemeentebestuur voorstander om op het kruispunt met de Aalterseweg (‘de Poezenhoek') driekleurige verkeerslichten te plaatsen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » za 26 feb 2011, 14:43

^^Driekleurige verkeerslichten? Ik vraag mij af hoeveel kleuren een normale VRI-installatie heeft volgens het gemeentebestuur van Knesselare. Waarom het niet meteen goed en het kruispunt vervangen door een Hollands Complex?

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Sophie » za 26 feb 2011, 14:57

^^ Ik weet niet hoe het Belgie is, maar in Duitsland heb je geel-rode-verkeerslichten. Als niks brandt, betekent dat groen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Wimpie24 » za 26 feb 2011, 15:29

Alfa schreef:^^Driekleurige verkeerslichten? Ik vraag mij af hoeveel kleuren een normale VRI-installatie heeft volgens het gemeentebestuur van Knesselare. Waarom het niet meteen goed en het kruispunt vervangen door een Hollands Complex?
Er bestaan ook kruispunten met enkel 2-kleurige verkeerslichten ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » za 26 feb 2011, 16:16

^^Dat weet ik, maar op het kruispunt in Knesselare staan voor zover ik weet nu ook al driekleurige verkeerslichten. Geen idee dus wat men bedoeld met 'vervangen door driekleurige verkeerslichten'.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Wimpie24 » za 26 feb 2011, 16:17

Misschien dat men de palen een tricoloor motiefje gaat geven? ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door vynkce » zo 27 feb 2011, 13:41

Hoewel er in december een bouwvergunning afgeleverd werd voor het knooppunt met de E40 vernietigde eind december de raad van state deze, net zoals het RUP. Verdere juridische stappen worden onderzocht. Hoewel er 16 miljoen klaar ligt zullen de werken voorlopig dus nog niet starten.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Davy » zo 27 feb 2011, 13:47

^^ Het is nochtans echt wel nodig, die rotonde is gevaarlijk en er staan soms vrij lange files als je van de E40 komt.

Plaats reactie