[B][N044] Aalter - Maldegem

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door vynkce » ma 14 mar 2011, 10:56

Dit is de geplande situatie:

Afbeelding

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Tommy » ma 14 mar 2011, 13:22

Mooie oplossing!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » ma 14 mar 2011, 17:14

Dit verbaast me. Ik dacht dat men voor onderstaande oplossing zou kiezen. Waarom zijn de plannen veranderd?

Afbeelding afkomstig van het eerder geposte MER-plan.
Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door vynkce » ma 14 mar 2011, 17:18

^^ ik heb mij info van hier:
http://www.josdemeyer.be/node/156

Ik weet nu ook niet meer wat de juiste is... :p

webstermc
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:44

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door webstermc » ma 08 aug 2011, 13:57

Ik volg dit als Aalternaar van dichtbij .

De optie met de drie kleine rotondes is de juiste. Dit is zo goedgekeurd in de Vlaamse regering in juni 2009

http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/gr ... d_3tnt.pdf

Dat ander ontwerp (één grote rotonde) is een voorontwerp dat in 2003-2004 de ronde deed, maar wasafgekeurd omdat er geen splitsing was tussen het lokaal (Lostraat & Steenweg op Deinze) en het bovenlokaal verkeer (N49, N37, E40). In het goedgkeurde ontwerp is dit wel nog zo.

Normaal gezien zouden ze nu bezig moeten zijn met de nodige onteigeningen. Maar de laatste jaren maken zel elk half jaar bekend dat dit project met een half jaar uitgesteld is.

Laatste prognoses voor de start (volgens wat ik in de krant gelezen heb): begin 2012 voor de nutswerken / geschiedkundige opgravingen en vanaf mid 2012 (lees september) de eigenlijke werken .

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » ma 08 aug 2011, 13:59

Die eerdere oplossing kon toch makkelijk aangepast worden aan de eisen. Ik denk aan de volgende ingreep:
Afbeelding

Het huidige ontwerp leidt aan rotonditis, zoals vele moderne wegontwerpen. Ik hoop van harte dat ze niet te klein ontworpen zijn, zoals dat tegenwoordig ook meer regel dan uitzondering is.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 08 aug 2011, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

webstermc
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:44

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door webstermc » ma 08 aug 2011, 14:51

Alfa schreef:Die eerdere oplossing kon toch makkelijk aangepast worden aan de eisen. Ik denk aan de volgende ingreep:
Afbeelding

Het huidige ontwerp leidt aan rotonditis, zoals vele moderne wegontwerpen. Ik hoop van harte dat ze niet te klein ontworpen zijn, zoals dat tegenwoordig ook meer regel dan uitzondering is.
Het kan inderdaad zo aangepast worden, ik had niet gezien dat dir reeds om een aangepast voorstel ging. Maar een andere reden waarom dit niet goedgekeurd werd (het werd toch zo gezegd op de laatste info vergadering van de gemeente zo'n 2 jaar geleden), is dat er in dit ontwerp nog een 3de brug moest bijkomen en dat dit te duur was. Die twee andere bruggen moeten immers ook al afgebroken en heropgebouwd worden.

Wat die rotonditits betreft geef ik wel voorkeur aan het huidg plan met de 3 rotondes. ik vind het wel een logisch plan met een goede verkeersafwikkeling. Maar dat is natuurlijk mijn standpunt

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Mikhail » vr 12 aug 2011, 19:17

Voor mij primeert nog altijd de goede verkeersafwikkeling, het voorstel met de 3 rotondes dus ... maar waar is de oprit richting Brussel naartoe vanaf het zuiden richting Aalter?
****

webstermc
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:44

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door webstermc » vr 12 aug 2011, 20:51

^^
Je kan dit niet zo goed zien, maar aan het rondpuntje linksonder (op de Tieltsesteenweg), kun je ook de E40 oprijden richting Brussel. Dit komt samen met het verkeer dat van Knokke komt in de bocht naar de snelweg toe. Vanaf daar bestaat de oprit uit twee rijstroken

Kom je van Tielt, Deinze of Aalter Centrum (Lostraat waar de colruyt en aldi is), dan kan je daar de E40 op.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » vr 12 aug 2011, 22:42

Mikhail schreef:Voor mij primeert nog altijd de goede verkeersafwikkeling, het voorstel met de 3 rotondes dus ..
Die opmerking snap ik niet. Waarom zou een voorstel met 3 kleinere rotondes in godsnaam beter het verkeer afwikkelen dan een voorstel met 1 grote rotonde? Integendeel zelfs: verkeer dan van Oostende de N44 opwil zal in het huidige plan twee kleine rotondes moeten passeren.

Worden het trouwens tweestrooksrotondes? Dat valt uit de tekening minder goed op te maken.

webstermc
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:44

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door webstermc » zo 14 aug 2011, 9:34

^^
De rotonde van de tieltseteenweg (linksonderaan) zal in dit plan veruit de drukste rotonde worden en heeft twee rijstroken. De anderen hebben er slechts één.

En wat die verkeersafwikkeling betreft moet het verkeer dat van oostende komt dan inderdaad over 2 rotondes. Op die tweede zullen ze trouwens nooit moeten wachten, want wie van de E40 van Brussel komt, slaat tenlaatste af op de Tieltsesteenweg, en wie van de N44 op die rotonde komt, kan alleen naar Tielt (of terugdraaien de N44 op, maar dat zal bijna niemand doen)

Bij die grotere rotonde, dan moet het verkeer komende van Oostende en naar de N44 gaat bijna gans de rotonde nemen, en dat zou evenveel tijdverlies zijn.

Ik vind nog altijd dat bij die 3 kleinere rotondes de verkeersstromen meer geplitst zijn (kortere routes, en meestal niet alle rotondes moeten nemen). Bij die grotere rotonde komt weer alles samen wat opnieuw files kan geven.
Laatst gewijzigd door Davy op zo 14 aug 2011, 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Indien je op het vorige bericht reageert, gebruik dan ^^ i.p.v. de quote-knop a.u.b. M.v.g., BE-moderator Daviedoff.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Vinny » zo 14 aug 2011, 12:32

Merk op dat bij de grote rotonde verkeer Brussel - Maldegem in beide richtingen conflictvrij verloopt. Dus niet "al het verkeer" komt samen. Ik denk zelfs dat het de drukste relatie is, die "van de rotonde" wordt gehaald, kortom ik zie het wat dat betreft niet zo somber in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

webstermc
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:44

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door webstermc » zo 14 aug 2011, 18:58

^^
Bij de kleinere rotondes is dit net hetzelfde, buiten als je van de E40 van brussel komt en de E40 richting brussel opnieuw opwilt. ik weet niet of je daar kunt veranderen van rijstrook of door moet rijden naar rotonde 2. dit is niet duidelijk genoeg.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » ma 15 aug 2011, 21:35

^^Ik veronderstel het tweede. Aangezien het hebben van een bypas weinig zin heeft als je nog van rijstrook kan veranderen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door vynkce » do 20 okt 2011, 10:02

Het Nieuwsblad 20-10-2011 schreef:Nieuwe betonplaten voor N44

AALTER - De betonplaten ter hoogte van Aalter-Brug hebben op verschillende plaatsen schade opgelopen en zijn aan vervanging toe.
De werkzaamheden beginnen op 7 november en zullen tot begin december duren. Bij slecht weer kan de timing echter opschuiven. De werfzone bevindt zich op de twee rijstroken van de N44 richting E40 tussen de kruispunten van de N44 met de Brugstraat en Ter Walle. Doorgaand verkeer zal zowel in de richting van Maldegem als in de richting van de E40 kunnen. Elke rijrichting zal één rijstrook ter beschikking hebben in plaats van twee. Wie van de E40 komt en naar de industriezone Lakeland wil, kan, zoals anders, afslaan aan de Brugstraat. Wie vanuit Maldegem komt, zal niet kunnen afslaan naar de Brugstraat.
Alle weggebruikers moeten verder rijden op de N44 tot aan de rotonde met de Brouwerijstraat om daar te keren. De fietsers die vanuit de richting van Maldegem komen, zullen moeten oversteken aan de Groendreef. Het verkeer vanuit industriezone Lakeland richting de E40 moet de industriezone verlaten via Ter Walle. Hiervoor wordt Ter Walle uitzonderlijk opnieuw opengesteld. In de straat zal tijdelijk eenrichtingsverkeer gelden.

Peter2
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 07 okt 2011, 22:11
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Peter2 » ma 16 apr 2012, 15:44

Wegen en verkeer 13 april 2012 schreef:Heraanleg complex Aalter:

In de komende jaren krijgt de E40 in Aalter een nieuw op- en afrittencomplex. Voor de werkzaamheden starten, moet een archeologisch onderzoek uitgevoerd worden op de terreinen waar straks het nieuwe complex komt. Dat onderzoek start op 16 april 2012. Twee weken lang gaan archeologen op zoek naar sporen langs beide zijden van de E40. Levert dat archeologische vondsten op, dan volgt nog een meer diepgaand onderzoek. De start van de heraanleg van het complex is gepland voor 2013.
Archeologisch onderzoek

Het onderzoek start met een archeologische prospectie. Langs beide zijden van de E40 worden proefsleuven getrokken van 30 tot 40 cm diep en 1.8 m breed. Om de 15 meter wordt een sleuf gegraven. In de sleuven gaan archeologen op zoek naar sporen. De prospectie zal twee weken duren. Achteraf gaan de sleuven terug dicht en zal het terrein er uitzien zoals ervoor. Voor de archeologen start dan een periode van opzoekingswerk en rapportering. Als daaruit blijkt dat er voldoende relevante sporen gevonden zijn, volgt eind 2012 een diepgaander archeologisch onderzoek.
De vernietiging door de raad van state van de bouwvergunning zou dus blijkbaar opgelost zijn, er zit terug vordering in het dossier.
En nu maar hopen dat die archeologen absoluut niets vinden. Nog geen potscherf gun ik ze :)

webstermc
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:44

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door webstermc » wo 18 apr 2012, 12:29

Vanavond is er een informatievergadering in Aalter over de werken (19u30 Cardijncentrum). Ikzelf kan er niet bij zijn (woon een half jaar niet meer in Aalter), maar mij ma gaat wel heel goed luisteren.

Wel frappant is dat er tijdelijk een 'nieuw' stuk autosnelweg gebouwd zal worden over het bestaande rondpunt om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperkgen als ze de brugen onder de E40 gaan vervangen. Dit zal veel kosten denk ik....

Dan gaan we ook definitief weten welk plan het nu zal halen, maar ik ben nog altijd 99% zeker voor het plan met de 3 rotondes en geen grote rotonde meer....

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door vynkce » za 30 jun 2012, 16:04

Stand van zaken "Ombouw N44":
Het plan-MER omtrent de omvorming van de N44 op het grondgebied van Maldegem is heden nog niet afgewerkt.
Een verdere timing voor het project is ook nog niet opgemaakt. Na goedkeuring van het MER zal er een definitief streefbeeld voor de N44 worden uitgewerkt. Na de goedkeuring hiervan, moet er een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan worden opgemaakt om de gewenste ombouw van de gewestweg N44 juridisch mogelijk te maken.

webstermc
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:44

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door webstermc » di 02 okt 2012, 13:30

Nieuwe op- en afritten E40

Onze gemeente zal in de komende jaren een nieuw op- en afrittencomplex voor de E40 krijgen. De start van de heraanleg is gepland voor 2013, maar de wakkere Aalternaar zal zeker al activiteit op het terrein opgemerkt hebben.

Archeologisch onderzoek

Alvorens de werken aan het complex van de E40 beginnen, wordt immers eerst een archeologisch onderzoek uitgevoerd op de terreinen waar het nieuwe complex komt. Hiervoor hebben archeologen langs beide zijden van de E40 proefsleuven getrokken van 30 tot 40 cm diep en 1,8 m breed. In de sleuven hebben zij gezocht naar sporen. Op twee locaties worden de laatste onderzoeken nog uitgevoerd, maar de prospectie heeft tot nog toe geen belangrijke archeologische vondsten opgeleverd. Begin oktober zal het onderzoek volledig afgerond zijn.

Afbraak en nieuwe nutsvoorzieningen

Begin oktober start dan de afbraak van een aantal onteigende woningen en zullen de nutsmaatschappijen voorbereidende werken uitvoeren. De nutsmaatschappijen gaan ongeveer één jaar aan de slag om alle nutsleidingen te verplaatsen of te vernieuwen. Fietsers zullen plaatselijk omgeleid worden, maar het autoverkeer zal weinig hinder ondervinden.

Wij houden je op de hoogte!

De gemeente, het Agentschap Wegen en Verkeer en de nutsbedrijven engageren zich om de hinder tijdens de werken zo beperkt mogelijk te houden. Tijdens de voorbereidende werken zullen de nutsmaatschappijen de bewoners aanschrijven om hen in te lichten. Daarnaast plannen de gemeente en het Agentschap Wegen en Verkeer ook een infovergadering die zal plaatsvinden begin 2013. Hier zullen bewoners en geïnteresseerden meer concrete informatie krijgen over de uitvoering van de werken. Ook tijdens de heraanleg houden we de omwonenden via verschillende kanalen op de hoogte van de stand van zaken.
Bron: http://www.aalter.be/E40

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » di 02 okt 2012, 13:40

Weten we nu al welk plan het gehaald heeft?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door vynkce » di 02 okt 2012, 13:47

Eindelijk!

webstermc
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:44

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door webstermc » di 02 okt 2012, 16:00

Alfa schreef:Weten we nu al welk plan het gehaald heeft?
Op de laatste inforvergadering in juni werd nog altijd uitgegaan van het ontwerp met 3 ronde punten. Dit is ook het ontwerp dat de laaste jaren getoond wordt in de krant. Ik vermoed dus dat dit het zal worden.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Davy » di 02 okt 2012, 20:49

Wat ik me altijd afvraag bij die archeologische onderzoeken: wie betaalt dit eigenlijk?

In ieder geval hoop ik ook dat de werken zelf zo spoedig mogelijk kunnen beginnen, want het is absoluut geen overbodige luxe daar!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door waldo79 » di 02 okt 2012, 20:56

daviedoff schreef:Wat ik me altijd afvraag bij die archeologische onderzoeken: wie betaalt dit eigenlijk?
De initiatiefnemer van het project (in dit geval: het Vlaams gewest).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » di 02 okt 2012, 20:58

daviedoff schreef:Wat ik me altijd afvraag bij die archeologische onderzoeken: wie betaalt dit eigenlijk?
Archeologisch onderzoek is verplicht bij werken. Wat betreft financiering is het heel simpel: de verstoorder betaalt. In dit geval is dat het Vlaams Gewest.

Bij de Vlaamse overheid gaan er trouwens stemmen op om het verplichtende karakter in te perken omdat meestal weinig toonbaar gevonden wordt maar de werken er wel langer door lopen. De grootste archeologiehater is Leuvens burgemeester Louis Tobback. Zie dit artikel.

Mijn mening is dat archeologie zeker zijn nut heeft. Wegenwerken en andere werkenvormen zijn vaak de enige mogelijkheid om de geheimen van de grond te doorgronden. Meestal vind men weinig opzienbarend maar die zaken scheppen wel een beter inzicht in de lokale geschiedenis. Soms stoot men echter op unieke resten van een belangrijk gebouw. In Brugge was dat bv het geval bij de bouw van het IBIS-hotel. Waar veel politici het echter moeilijk mee hebben is het onvoorspelbare karakter van het archeologisch onderzoek. Men kan immers nooit op voorhand weten of men iets opzienbarend zal vinden. Als dat wél gevonden wordt lopen de werken vaak vertraging op en komt het op de lokale politici zoals Tobback hun dak terecht.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Davy » di 02 okt 2012, 21:47

Tobback heeft groot gelijk :top: .

Wat mij betreft moet zoiets niet door de belastingbetaler worden gefinancierd, en nu zeker niet in deze minder goede tijden waar de centjes beter kunnen gebruikt worden dan wat graven in de grond... Dit soort onderzoeken zijn me al langer een doorn in het oog, omdat ze werken flink kunnen vertragen en omdat ze inderdaad geld kosten.

Voor mij is het simpel: een bepaalde tijdsspanne en geen minuut langer, en men bekostigt dat soort onderzoeken maar zelf als men dit wil (ook de meerkosten!), daar moet de belastingbetaler niet voor opdraaien. Meteen een mooie bezuiniging dus ;) .

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door Alfa » di 02 okt 2012, 22:13

daviedoff schreef: Wat mij betreft moet zoiets niet door de belastingbetaler worden gefinancierd, en nu zeker niet in deze minder goede tijden waar de centjes beter kunnen gebruikt worden dan wat graven in de grond...
Het wordt ook niet door de belastingbetaler betaald. Tenzij de overheid de bouwheer is.

webstermc
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:44

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door webstermc » di 13 nov 2012, 15:47

Allé, de voorbereidende werken zijn effectief van start gegaan

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 2_00355705

Ik heb met eigen ogen gezien dat ze effectief bezig zijn met de bouw van een nieuw electriciteitscabine aan de veldstraat en dat de onderboringen onder de N44 bezig zijn

webstermc
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:44

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door webstermc » vr 30 nov 2012, 9:06

Ondertussen zouden de eigenlijke werken pas starten in 2014. Ze zijn nogmaar bezig met het opmaken van de bouwaanvraag...

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 9_00386063

webstermc
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:44

Re: [B][N044] Aalter - Maldegem

Bericht door webstermc » wo 12 dec 2012, 9:37

OM even terug te komen over het ontwerp met ofwel de 3 rotondes of 1 rotonde.

Op de website van de gemeente aalter staat een kaartje van de boringen die momenteel uitgevoerd worden, en daarop staan ook de nieuwe plannen. Het wordt dus effectief de versie met de 3 rotondes

http://www.aalter.be/nieuwsdetail.aspx?id=164#

Plaats reactie