[B][N062] St Vith - Luxemburg

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Chris » wo 28 apr 2010, 9:55

De N62, ook wel E421, is een belangrijke hoofdroute vanaf Oost-België naar het noorden van Luxemburg. Aangezien dit een E-route is, mag je verwachten dat deze enigzins hoogwaardig is uitgebouwd, zeker in West-Europa. De N62 is dat niet, er zitten scherpe bochten in en dorpspassage's die niet zijn ingericht voor doorgaand verkeer.

Zijn er wel eens plannen (geweest) om de N62 recht te trekken als een 2+1 of 2x2 weg? Het Luxemburgse deel is aanzienlijk beter uitgebouwd, ook wel wat rotondes en dorpspassage's maar wel beter ingericht voor doorgaand verkeer, met een aantal 2+1 delen waar je 110 km/uur mag. Met name in de winter lijkt me die N62 nog niet al te prettig met flinke hellingen en scherpe bochten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Mandelsoft » wo 28 apr 2010, 10:26

Ah, de N62. Ben er twee keer overheen geweest. Het is niet een prettige weg. Erg veel bochten en het asfalt valt het best te omschrijven als een lappendeken.

Wat een verschil met de N7/E421 in Luxemburg! Keurig onderhouden, veel stukken 2+1 en vrij recht.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Pino » wo 28 apr 2010, 10:37

Heb het idee dat bij veel E-routes, zeker bij driecijferige, een soort "de wens is de vader van de gedachte" speelt. Als je een grensoverschrijdende route maar tot E-nummer bestempelt, wil het buurland misschien ook de route aan haar kant van de grens wel upgraden. Voor een dergelijke toevoeging in het E-systeem heb je de instemming van beide landen nodig, maar ik stel me zo voor dat het Luxemburg was dat het voorstel heeft gedaan om haar N7 als E-weg te benoemen, deels in de hoop dat België iets zou doen aan het verlengde van die weg. België is de rotste niet en aanvaardt dat voorstel, maar voelt zich vervolgens niet in het minst geroepen om nou echt enorm hard aan die weg te gaan werken. Het Verdrag van Genève is al met al toch te zwak om te dwingen tot een dergelijke upgrade.

De Nederlandse A37/E233 geeft me een vergelijkbaar idee, en er zijn wel wat meer E-wegen die het gevolg zijn/lijken van politieke spelletjes. Vind dat altijd erg jammer; heeft het E-systeem niet bruikbaarder gemaakt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Vinny » wo 28 apr 2010, 11:25

Er is maar één eis aan E wegen: dat is een minimale rijstrookbreedte van 3.50 meter. Daar is nog een rechtszaak over geweest, toen de A 27 een spitsstrook kreeg. Hoe dat is afgelopen weet ik niet meer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door harry » wo 28 apr 2010, 13:17

Ter illustratie:

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Euregio » wo 28 apr 2010, 13:24

Het ziet er inderdaad niet uit als een hoofdroute..
Alleen vind ik de borden die ik hier zie wel erg duidelijk en mooi.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door waldo79 » wo 28 apr 2010, 13:25

Het is vooral het zuidelijke deel wat te wensen overlaat.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Pino » wo 28 apr 2010, 13:51

Vinny schreef:Er is maar één eis aan E wegen: dat is een minimale rijstrookbreedte van 3.50 meter. Daar is nog een rechtszaak over geweest, toen de A 27 een spitsstrook kreeg. Hoe dat is afgelopen weet ik niet meer.
Ik inmiddels wel: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AT0595. En wat principiëler en uitgebreider in deze zaak over de A2.

Conclusie: je kunt als burger in je bezwaar naar de minimum-eisen van het Verdrag verwijzen, maar de minimale rijstrook-breedte is niet iets dat je voor de Nederlandse rechter kunt afdwingen. Dat is alleen al zo, omdat het verdrag geen keiharde norm stelt, maar aangeeft dat moet worden afgewogen tussen verkeersveiligheid, milieubescherming, doorstroming etc. (die afweging laat dus ook smallere E-wegen toe in bergachtige gebieden). De overheid hoeft daarom slechts te laten zien dat de verschillende belangen voldoende zorgvuldig heeft afgewogen en in die context tot een smallere breedte is gekomen.

Weet uiteraard niet hoe het in België zit. Maar de Waalse overheid kan vast wel een afweging op tafel leggen waaruit volgt dat het niet geïndiceerd is om de E421 verder uit te bouwen dan haar huidige niveau. Als gezegd, het Verdrag van Genève is niet hard genoeg om keihard af te dwingen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Willem » do 29 apr 2010, 11:45

Bij de N62 speelt een verschil in belang van de weg. Voor de Luxemburgers is de N7 de belangrijke hoofdweg naar het verre noorden van het land; voor de Belgen is de N62 maar een ontsluitingsweg in een uithoek van het land, die toevallig doorloopt naar een buurland. Vanuit Belgisch perspectief is het wel te begrijpen dat ze geen zin hebben in de uitbouw van de weg, er zijn andere prioriteiten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door waldo79 » do 29 apr 2010, 12:44

De N68 (Vielsalm-Gouvy-Clervaux) in hetzelfde gebied is ook al niet bijster geweldig uitgebouwd :shutup:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Vinny » do 29 apr 2010, 17:29

Willem schreef:Bij de N62 speelt een verschil in belang van de weg. Voor de Luxemburgers is de N7 de belangrijke hoofdweg naar het verre noorden van het land; voor de Belgen is de N62 maar een ontsluitingsweg in een uithoek van het land, die toevallig doorloopt naar een buurland. Vanuit Belgisch perspectief is het wel te begrijpen dat ze geen zin hebben in de uitbouw van de weg, er zijn andere prioriteiten.
Ik denk dat de reden iets anders is: De weg behoort niet tot een klassieke hoofdroute zoals de N 4. Toen eind jaren '80 het autosnelwegnetwerk in de Ardennen is aangelegd, om de economie te stimuleren heeft men waarschijnlijk voor de hoofdas Luik - Luxemburg via Neufchateau gekozen omdat dit goedkoper uit te bouwen was (dan kun je meeliften met de snelweg Brussel-Luxemburg) dan de klassieke route via Bastenaken of geheel door Luxemburg heen. Je moet dit in de context zien dat in Luxemburg destijds ook nog niets erop wees om de A 7 aan te leggen.

Ik heb zelf altijd de E 42/A 27 een beetje een vreemde eend in de bijt gevonden. Volgens mij rechtvaardigen zowel de positie in het netwerk als de verkeersintensiteiten daar geen snelweg. Ik voor mij had liever gehad dat de Oostelijke Randweg van Luik aangelegd zou zijn (die nu overigens wel in de planning staat).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Chris » do 29 apr 2010, 17:36

Vinny schreef:Ik heb zelf altijd de E 42/A 27 een beetje een vreemde eend in de bijt gevonden. Volgens mij rechtvaardigen zowel de positie in het netwerk als de verkeersintensiteiten daar geen snelweg.
De E42 zou samen met een voltooiing van de Duitse A60 de kortste route vormen tussen de Waalse / Noord-Franse industriesteden (Liège, Charleroi, Mons, Valenciennes, Lens, Douai) en het Rhein-Maingebied (Mainz, Wiesbaden, Frankfurt, Darmstadt). Al met al toch geen onbelangrijke verbinding. Wel loopt de E42 in Oost-België, en de aansluitende Duitse A60 door een vrij dunbevolkt gebied, zodat vooral vrachtverkeer zal profiteren van zo'n directe snelweg.

Deze route is overigens eigenlijk ook maar 15 kilometer korter dan via de Duitse A4-A61.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door waldo79 » vr 30 apr 2010, 11:13

Deze route is overigens eigenlijk ook maar 15 kilometer korter dan via de Duitse A4-A61
Op welke relatie?
vooral vrachtverkeer profiteert
Het aandeel aan vrachtverkeer levert in elk geval totaal geen problemen op met de doorstroming. Op een aantal hellingen zijn kruipstroken aangebracht, zodat personenauto's 2 inhaalstroken tot hun beschikking hebben. En van die 2 rijstroken is er dan meestal één alsnog ongebruikt.

Auto
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 sep 2009, 14:46

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Auto » wo 12 mei 2010, 14:14

Ik rijd 2 keer per dag over deze straat en hoop echt dat er iets gebeurt!
Het is maar in de uithoek van Belgie maar voor de zuidelijke oostkantons is deze route heel belangrijk omdat er veel mensen in luxemburg werken, van 7 tot 8 en van 17 tot 18 uur is dit een erg drukke en gevaarlijke straat zoals je op deze website kunt zien: http://www.n62.eu/N62/index.php?Unfallfotos
De witte kruisen langs de straat zijn dan ook niet meer te tellen.
Ik hoop dus dat er vlug een nieuw tracé komt!

http://www.n62.eu/N62/index.php?Trassen-STORY_%28neu%29

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door waldo79 » wo 12 mei 2010, 14:55

^^Kan men de weg vanaf Grüfflingen niet wat meer rechttrekken en een omleiding om Oudler aanleggen?

Auto
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 sep 2009, 14:46

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Auto » wo 12 mei 2010, 15:41

Er bestaan planen voor een nieuwe tracé (http://www.n62.eu) maar er zijn ook meerdere problemen. Het is een "bergachtig" gebied (voor Beneluxnormen toch), het is een Natura2000-zone, het is ver van Namur en in duitstalig gebied, het is voor grenspendelaars die de belastingen in Luxemburg betalen (heel veel belgische bedrijven uit de regio zijn net over de grens verhuist), Wallonie is niet rijk en last but not least zijn er net over de grens 2 grote shopping center die graag willen hebben dat de nieuwe straat voor hun huisdoor eindigt en niet bij de concurrentie shopping center.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Vinny » wo 12 mei 2010, 15:47

Nou is mijn Belgisch-Duits niet echt goed, maar volgens mij zijn dit de mogelijke tracé's. Ik kan niet overzien wat voor status de plannen hebben:

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Sophie » wo 12 mei 2010, 15:51

Tracé 3 lijkt wel een Goed idee, maar dan 2+1 ongelijksvloers en dat doortrekken tot Ettelbrück.
Anders heeft de hele luxemburgse A7 niet heel veel zin.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Mandelsoft » wo 12 mei 2010, 15:53

^^ Nou, zelfs de gelijkvloerse N7 rijdt best lekker door, dus dat hoeft niet.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: N62 St Vith - Luxemburg

Bericht door Sophie » wo 12 mei 2010, 15:59

Misschien niet kompleet gelijksvloers, maar de grote aansluitingen zo als met de E 42 alsjeblieft wel.
(En op het tweebaansgedeelte natuurlijk NIET 90 km/u, gewoon 110. (Of 120 als 110 in België niet mag)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Rene » vr 30 dec 2011, 14:59

Gegeven de discussie in de Luxemburg-draad wil ik toch een duit in het zakje doen voor wat betreft een kleinschaliger aanpassing aan de E-weg.

In die discussie schreef ik
Ook ik heb die route al eens bereden, en ook mijn conclusie is dat de N62 geen drukke weg is. Maar erg geschikt voor doorgaand verkeer is de weg niet, terwijl de weg wel een E-wegclassificatie heeft. Een snelweg lijkt me echter overbodig. Maar wellicht dat een klein stukje nieuwbouw geen kwaad kan, om een beter tracé te verkrijgen dat meer E-weg waardig is en bovendien de bebouwde kom van Oudler links laat liggen:

http://maps.google.nl/maps/ms?msid=2072 ... 5,0.154324

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Alfa » vr 30 dec 2011, 16:14

Is dat mogelijk naar reliëf toe? Want dat zal wel de grootste oorzaak zijn dat de N62 zo kronkelt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Rene » vr 30 dec 2011, 17:20

Alles is mogelijk met een beetje ingraven hier en een beetje ophogen daar. Dat bewijzen Duitse Umgehungsstraßen wel.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door waldo79 » vr 30 dec 2011, 17:25

Anders is omrijden via de N68-N827 ook nog een optie. Maar de N827 heeft wel een barslecht wegdek...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door waldo79 » ma 23 jul 2012, 16:10

Flinke trap omhoog....

De N62 is tussen Oudler en de grens met Luxemburg van een verse plak asfalt voorzien. Dat maakt het meteen een stuk aangenamer rijden.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Chrysa » wo 25 jul 2012, 19:48

^^ Naar mijn weten lag dat er al begin januari,toen was er alleen geen markering.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door waldo79 » do 26 jul 2012, 11:03

Ik ben erachter gekomen dat als er geen vervelende auto-caravancombinatie voor je zit je toch goed kunt opschieten op het kronkelige deel van de N62. Het lukt zelfs om de 80 km /h aan te tikken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Willem » do 26 jul 2012, 18:03

Het is inderdaad een kwestie van geluk hebben. De laatste keer dat ik daar reed zat ik achter een rijtje vrachtwagens en caravans en dan wordt je minder vrolijk van dat stuk.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Mandelsoft » zo 05 aug 2012, 19:01

Heb vandaag over dat nieuwe stuk asfalt gereden. Wat een verademing 8-)

Ook een deel van de E42 is geherasfalteerd, maar dat is voor een ander topic.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door RSK » ma 28 okt 2013, 15:24

Toevallig raakte ik deze week weer eens aan het lezen over de Lëtzebuerger Nordstrooss. Daarbij moest ik denken aan de laatste keer dat ik de E421 heb gereden, enige jaren geleden. Met name de N62 viel toen bitter tegen aan deze route. Van een goed doorstromende 2+1-weg sla je op een rotonde ineens af naar een of ander bochtig karrenspoor.

Nu kwam ik via dit topic terecht op de website van het burgerinitiatief. Daar staat een bericht van 1 oktober jl. aangehaald, waarin werd gemeld dat de minister door wil met 'trasse 10'. Het schijnt niet het meest favoriete en daarnaast een van de duurste tracés te zijn, maar er lijkt in ieder geval schot in de zaak te komen. Het is me echter nog niet duidelijk waar dat 10e tracé zou moeten lopen, en op welke termijn we de aanleg kunnen verwachten. Iemand een idee?

Het zou natuurlijk ideaal zijn als er een beetje doorgewerkt wordt, en de oplevering min of meer gelijk loopt met die van de tunnels in de A7, maar ik vrees dat dat ijdele hoop is. ;)


Edit: Via via heb ik intussen een tekening gevonden van het tracé. Zie hieronder.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Bron: http://diantonio.wallonie.be/n62-contou ... trace-n-10
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie