[GGW] Gent "De Sterre"

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Alfa » wo 29 jan 2014, 22:09

Zelfs als het aan een of andere papieren norm voldoet betekent het niet dat het in orde is. De norm is niet heilig en resulteert zeker niet altijd in onfeilbare wegwijzers. Ik ga niet ontkennen dat het zeker mogelijk is dat in de realiteit deze wegwijzer iets beter zichtbaar is dan op foto, maar een topwegwijzer is het niet. Ook de plattegrond van de nieuwe Sterre is nogal onduidelijk.
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 31 jan 2014, 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Tommy » wo 29 jan 2014, 23:09

^^

Ik werk er in de buurt volgende week. Is er interesse dat ik er enkele fotootjes ga nemen?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Davy » wo 29 jan 2014, 23:15

^^ Laat maar komen! :top:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Vinny » wo 29 jan 2014, 23:17

Alfa schreef:Jij verdraagt gewoon geen kritiek op Vlaams beleid. Zelfs als het aan een of andere papieren norm voldoet betekent het niet dat het in orde is. De norm is niet heilig en resulteert zeker niet altijd in onfeilbare wegwijzers. Ik ga niet ontkennen dat het zeker mogelijk is dat in de realiteit deze wegwijzer iets beter zichtbaar is dan op foto, maar een topwegwijzer is het niet. Ook de plattegrond van de nieuwe Sterre is nogal onduidelijk.
Wimpie heeft denk ik wel een punt. Vergelijk die borden eens met de auto's op de foto. Dit zijn echt gigantische borden - dus lettergrootte lijkt me het punt niet. Wel de toepassing van engschrift en het vermelden van te veel bestemmingen. Daarnaast kun je je afvragen of de boogie-woogie op het tweede bord wel functioneel is. De bestemmingen komen daardoor in het gedrang.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Tommy » do 30 jan 2014, 10:06

^^

Ik zal volgende week foto's nemen :)

Vergeet niet dat dit allemaal zone 50 is.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Rene » do 30 jan 2014, 21:53

De kapitaalhoogte van de letters is in een stedelijke omgeving als deze volgens mij wel in orde.
Probleem met de leesbaarheid zit vooral in het lettertype zelf, SNV, en in het bijzonder de gekernde versie ervan.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Tommy » vr 31 jan 2014, 16:18

't Was mij al eentje voor!

Mooie foto reeks op gentblogt:
http://www.gentblogt.be/2014/01/31/en-w ... le-staan-2
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Snelwegfreak » vr 31 jan 2014, 16:36

Rene schreef:De kapitaalhoogte van de letters is in een stedelijke omgeving als deze volgens mij wel in orde.
Probleem met de leesbaarheid zit vooral in het lettertype zelf, SNV, en in het bijzonder de gekernde versie ervan.
Inderdaad, het lijkt bijna onleesbaar doordat alles zo ver in elkaar gedrukt is. Als je wat meer ruimte laat tussen de letters onderling en sowieso bredere letters hebt is het al verholpen. Maar nee, alles moet weer in engschrift... :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Alfa » vr 31 jan 2014, 17:22

Hoe verloopt de verkeersituatie? Het blijft toch een unieke situatie in Vlaanderen, zo'n peusdo-turborotonde. Dus ik kan me voorstellen dat velen het nog niet helemaal snappen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Wimpie25 » vr 31 jan 2014, 18:26

Snelwegfreak schreef:
Rene schreef:De kapitaalhoogte van de letters is in een stedelijke omgeving als deze volgens mij wel in orde.
Probleem met de leesbaarheid zit vooral in het lettertype zelf, SNV, en in het bijzonder de gekernde versie ervan.
Inderdaad, het lijkt bijna onleesbaar doordat alles zo ver in elkaar gedrukt is. Als je wat meer ruimte laat tussen de letters onderling en sowieso bredere letters hebt is het al verholpen. Maar nee, alles moet weer in engschrift... :shutup:
SNV is een prima leesbaar lettertype. De enige versies ervan die in Vlaanderen van het lettertype gebruikt worden zijn SNV Middenschrift en SNV Breedschrift. Beiden zijn in de werkelijkheid prima leesbaar. De spatiëring voor snelwegen en het OWN is vastbepaald. Ik zou de mensen aanraden om eindelijk toch eens een grotere monitor te kopen?

Afbeelding

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Davy » vr 31 jan 2014, 18:30

Ik moet zeggen dat ik het middenschrift ook niet ideaal vind. Alleen gebruiken dus als het echt nodig is. Met het gewone snv is inderdaad niets mis, een uitstekend leesbaar lettertype.

Op die borden zijn de normale bestemmingen goed leesbaar, de witte doelen zijn wat aan de kleine kant maar ook nog redelijk te lezen, snelheid ligt er ook laag. Ik heb al erger gezien...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Wimpie25 » vr 31 jan 2014, 18:36

Bewegwijzering van dit type, daar wachten we in Vlaanderen al jaren op. Dus ik vind de kritiek inderdaad ook niet terecht ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Snelwegfreak » vr 31 jan 2014, 19:12

@Wimpie: Leuk verhaal dat je hier afsteekt, maar als ik de plaatjes zie (op een monitor van ruim 2000 px breed..) kan ik niks anders zeggen dat de letters niet per se te klein zijn, maar wel te smal zijn en te dicht op elkaar staan. En dat terwijl er genoeg ruimte op de borden is voor het gewone schrift. Dit smalle schrift is gewoon slechter leesbaar, dat moet je hier toch wel erkennen. Het wordt een te opgepropt zooitje en dat verslecht de leesbaarheid.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Alfa » vr 31 jan 2014, 19:31

Wimpie25 schreef:Bewegwijzering van dit type, daar wachten we in Vlaanderen al jaren op.
Ik wacht er in ieder geval niet op. Gaarne een optimale vulling van de borden en geen onnodig gebruik van smallere lettertypes om een of andere norm te respecteren.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Wimpie25 » vr 31 jan 2014, 19:33

Liever een norm die gerespecteerd wordt dan terug in een situatie te vallen zoals onder Kris Peeters en al zijn voorgangers, punt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Alfa » vr 31 jan 2014, 20:01

^^Nochtans werd engschrift op oude wegwijzers nooit zo algemeen gebruikt als nu. Op dat punt is er dus wel degelijk een achteruitgang.
Daviedoff schreef: Op die borden zijn de normale bestemmingen goed leesbaar, de witte doelen zijn wat aan de kleine kant maar ook nog redelijk te lezen, snelheid ligt er ook laag. Ik heb al erger gezien...
Ik heb ook al erger gezien. Maar het ging er hier vooral om dat ze zulke kanjers van wegwijzers geplaatst hebben om dan toch nog met engschrift te prutsen.

Nog even over de Sterre: in Het Nieuwsblad stond een foto die een beter beeld geeft van wat er nu gebouwd is:
Afbeelding
Volgens het artikel verliep de circulatie zeer vlot, maar dat zegt opzich niet veel omdat de Kortrijksesteenweg nog afgesloten is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Vinny » vr 31 jan 2014, 21:52

Alfa schreef:
Wimpie25 schreef:Bewegwijzering van dit type, daar wachten we in Vlaanderen al jaren op.
Ik wacht er in ieder geval niet op. Gaarne een optimale vulling van de borden en geen onnodig gebruik van smallere lettertypes om een of andere norm te respecteren.
Nou voor veel bestemmingen is dat toch nodig. Door dan alles in engschrift te houden voorkom je dat de linker bestemmingen te veel aandacht naar zich toe trekken. Dat op zich begrijp ik dan nog wel. Ik had liever gezien dat er wat minder bestemmingen werden aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Snelwegfreak » vr 31 jan 2014, 22:01

Ik zie trouwens dat de rotonde soort van turbo-achtige aspecten kent. Grappig dat ze dit in België ook over gaan nemen :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Jump » vr 31 jan 2014, 23:03

^^

Een goed plan is hier te zien: http://www.wegenenverkeer.be/images/des ... 0%20v2.jpg (wou het niet als afbeelding plaatsen, aangezien het een groot formaat is)
Bron: http://www.wegenenverkeer.be/desterre

Ruben
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 17:53

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Ruben » za 01 feb 2014, 18:18

Zie ik het goed dat er officieel eigenlijk geen sprake is van een rotonde? Dit zou wel consequenties hebben voor de voorrangsregels...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Mikhail » za 01 feb 2014, 20:24

Het ziet er wel allemaal mooi en strak uit, ook de afwerking is zeer goed geslaagd. Wel opmerkelijk dat men op dit punt gebruik maakt een dubbele witte doorlopende lijn, lijkt mij rechtstreeks overgenomen uit Nederland?

En zoals Ruben aanhaalt schort er inderdaad iets met de bewegwijzering, er staan geen borden D1 op het 'verkeersplein' maar voordat je oprijdt staat er het voorrangsbord B1 gecombineerd met bord D5, dus dit is geen rondpunt!

Dit laatste zie je nooit zien bij het oprijden van een rondpunt omdat er op elk rondpunt het bord D5 staat, wat inhoudt dat je rechts moet meedraaien met het verkeer. Dus eigenlijk,hebben we hier wel een speciale verkeerssituatie.
Laatst gewijzigd door Mikhail op za 01 feb 2014, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Alfa » za 01 feb 2014, 20:33

In de basis verschillen turborotonde en normale rotonde niet qua voorrangregels. Het zijn allebei gewoon rotondes waarbij het verkeer op de rotonde voorrang heeft. Ook in Nederland worden rotondebordjes geplaatst op turborotondes.

In ieder geval, dit is de eerste echte turborotonde in België. Er waren al pogingen in Dilsen-Stokkem en Kallo. Maar daar was altijd iets op aan te merken waardoor het net geen turborotonde was.


Dat het een turborotonde is is ook de reden waarom er zo opvallend veel en grote bewegwijzering voorzien is (op de letters na dan ;) ). Het enige wat ontbreekt zijn pijlen op de grond wat normaal voorzien wordt bij een turbo en het voor de weggebruiker duidelijker maakt in welk vak ze moeten voorsorteren. Maar dat ligt in het geval van de Sterre ook moeilijker vermits het een kluifrotonde is met 5 aansluitende wegen.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 01 feb 2014, 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Vinny » za 01 feb 2014, 20:34

Rotondebordjes zijn niet nodig, de voorrang wordt immers al geregeld door haaietanden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Alfa » za 01 feb 2014, 21:03

^^Dan zijn rotondebordjes nooit nodig.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door captain007 » za 01 feb 2014, 21:22

^^ Rotondeborden geven natuurlijk de verplichte rijrichting aan.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Alfa » za 01 feb 2014, 21:35

Dan zijn rotondeborden in het geval van de Sterre ook zeker geen overbodige luxe.

Ik heb het ontwerpschema er nog eens bijgenomen en ik begin er plotseling toch aan te twijfelen of we hier wel met een echte turborotonde van doen hebben. Mensen die verkeerd voorgesorteerd staan kunnen immers nog 'weven' waardoor in theorie een eindeloos rondje kan gereden worden. In een normale Turbo is dat moeilijker.

Afbeelding

Dus dan misschien toch geen echte turborotonde.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door boe! » za 01 feb 2014, 21:38

Het is een botonde (rotonde in de vorm van een bot). In Nederland heeft de N226 bij Maarsbergen er ook een en ook daar kan je van rijstrook wisselen op de 'rechte' stukken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Alfa » za 01 feb 2014, 21:45

^^Het is geen normale kluifrotonde (of 'botonde'), er zijn zeker 'turoborotondekenmerken'. Het is inderdaad misschien nog best met dat ding in Maarsbergen vergelijkbaar. De vraag is of dat een volledige turborotonde kan genoemd worden of eerder een quasi-turbo.


Ik heb even de eisen erbij genomen van turborotonde.nl:
Hieronder een korte toelichting bij a. t/m f.:
a: Indien verkeer op geen van de takken aan twee rotondestroken voorrang hoeft te verlenen is sprake van een enkelstrooksrotonde of rotonde met bypasses. De twee rijstroken waaraan voorrang moet worden verleend zien er als één geheel uit, dus geen breed gedeelte ertussen waar een auto zou kunnen wachten.
b: Voorrang moeten verlenen aan verkeer op drie rijstroken is ingewikkeld en voor veel weggebruikers niet meer te overzien. Daarom worden bij dergelijke grote rotondes verkeerslichten geplaatst. Bij een turborotonde wordt aan verkeer op maximaal twee rijstroken voorrang verleend.
c: Het verhoogde bandje zorgt ervoor dat iedereen een eigen rijstrook heeft en niet meer wisselt op de rotonde. Snij- en weefconflicten zijn daardoor verleden tijd. Helaas is een rondje rijden op de turborotonde niet meer uit alle richtingen mogelijk.
d: Auto’s worden geleidelijk via spiraalbelijning van binnen naar de buiten gebracht waardoor afsnijden van anderen niet meer kan voorkomen. De soepele rijlijn tussen de verhoogde bandjes leidt tot een maximum snelheid op de turborotonde van tussen 35 en 40 km/h.
e: Dubbele afrijstroken zijn nodig voor een hoge capaciteit. Soms kunnen ze vervallen omdat rechtdoorgaand verkeer beperkt is en is één afrijstrook voldoende. Voor de fietsers is dat gunstig omdat de oversteek wordt beperkt tot één rijstrook per keer en de beslissing over te steken wordt vereenvoudigd.
f: Bij elke tak moet de weggebruiker op de buitenste rijstrook kunnen kiezen om de turborotonde te verlaten of door te rijden. Verkeer op de binnenste rijstrook kan bij het volgende segment deze keuze maken.
Het lijkt me niet aan puntje c te voldoen door die langgerekte weefstroken.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 01 feb 2014, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Vinny » za 01 feb 2014, 21:50

Alfa schreef:^^Dan zijn rotondebordjes nooit nodig.
Het zou in Nederland rechts inhalen legaliseren. Een verplichte rijrichting kun je ook op andere manieren aangeven. Daarnaast geeft een rotonde natuurlijk een aardige indicatie aan de weggebruiker. De vraag is of het zinvol is om deze "kluif" als (turbo)-rotonde aan te geven. Ik denk zelf dat een "kaal" verkeersplein en goede bewegwijzering wellicht duidelijker is. De voorrang vloeit voort uit de haaietanden en de portaalbewegwijzering leidt automobilisten naar de juiste rijstrook. Wat wil je meer hebben?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [GGW] Gent "De Sterre"

Bericht door Snelwegfreak » za 01 feb 2014, 22:07

Jij als weggebruiker niks. Maar een wegbeheerder wil zich graag nog enigszins indekken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie