[B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
DriesO
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 11:43

[B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door DriesO » vr 04 mar 2011, 14:48

Heel vreemd.
Dit lijkt een ingrijpende heraanleg te worden (de Vlaamse regering heeft een budget voor rioleringswerken opzijgezet), maar toch kon ik niet direct veel details - laat staan plannen - vinden.
Doortocht Ingooigem en weg- en rioleringswerken in Pastoor Verrieststraat
woensdag 12 mei 2010

Auteur: Eddy Recour

ANZEGEM - Waar? Doortocht: tussen Lijsternest en kruispunt met Schellebellestraat Pastoor Verrieststraat: tussen kruispunt met N36 en huisnr. 119 Wat? We vernieuwen de rijweg, voetpaden, riolering en de openbare verlichting. We leggen ook nieuwe fietspaden aan. Raming kostprijs? Er is nog geen raming opgemaakt. Vermoedelijke start? tweede helft 2011
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100502_004
[...]
Intussen is een ander belangrijk dossier al rond: de doortocht van gewestweg N36 in Ingooigem. De werken daar starten allicht in het voorjaar. Nadien volgt de doortocht in Tiegem en Vichte. Voor Kaster, waar de N382 passeert, hoopt het gemeentebestuur dat het gewest verkeersvertragende maatregelen neemt. Het is precies in die dorpskernen dat de meeste ongevallen voorkomen.

De geplande extra in- en uitrit van en naar de parking van het Molecule Center in Vichte is volgens schepen Van Marcke niet meer zo dringend. 'De situatie is er genormaliseerd.'

Het gemeentebestuur wil ook nog een betere busverbinding van Vichte naar Waregem. 'Wij stellen voor om een nieuwe buslijn Vichte-Waregem te creëren', besluit Van Marcke.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=GV34JNBD
Laatst gewijzigd door DriesO op vr 04 mar 2011, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Rene » vr 04 mar 2011, 15:51

Beste Dries, graag ook je EIGEN mening erbij zetten.
Een forumlid mag nieuwsberichten citeren om een discussie te starten c.q. discussie te voeren.
Het zomaar kopiëren van nieuwsitems is conform de NL en B auteurswetgeving echter niet toegestaan...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door vynkce » vr 19 feb 2016, 14:42

Er komt een voetganger- en fietsersbrug over de N36 ter hoogte van Deerlijk aan de Gaversstraat. De werken starten normaal gezien dit voorjaar nog:

Afbeelding

Afbeelding

Meer info:
http://wegenenverkeer.be/werken/aanleg- ... 6-deerlijk

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Boerenkool » di 22 nov 2016, 18:24

Men is niet tevreden. Ik zou me ook vraagtekens stellen bij het rijvermogen van een pak mensen.
http://m.hln.be/regio/nieuws-uit-ronse/ ... -a2996932/

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Lambo19 » di 22 nov 2016, 18:38

^^
Begrijpelijk, ik geeft die burgemeester gelijk als hij zegt dat men die verharde berm beter had behouden. Wel nogal ironisch dat 20 voertuigen zich meteen vast rijden in de berm.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Mikhail » wo 23 nov 2016, 19:26

Ik stel mij ook vragen bij de rijkunsten van deze bestuurders, vinden ze het dan logisch om op de vroegere 'harde' berm te rijden ipv op de juiste rijstrook?

Dat zijn zo van die bestuurders die denk ik ook niet terugdeinzen om op de stoep te rijden ipv te wachten totdat tegenligger gepasseerd is ... (trouwens 1 van mijn grootste frustraties, omdat ze geen rekening houden met voetgangers en fietsers)

Tot daar dit gezegd zeinde...
****

cracker1985
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 15 jan 2016, 13:20

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door cracker1985 » ma 28 nov 2016, 20:31

Intussen zouden zich (10 dagen na opening van de weg) al 50 wagens vastgereden hebben (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161127_02595385)

Het is een prachtige weg over de heuvels van de Vlaamse Ardennen waar nogal eens te snel wordt gereden en waar de vroegere parkeerstroken vooral werden gebruikt om de bochten af te snijden. Ook de organisatoren van de vele wielerwedstrijden in het voorjaar zijn niet echt tevreden.
Ik heb bij mijn verkenning vorige week opgemerkt dat de bladeren die van de bomen zijn gevallen de modder op vele plaatsen maskeren en dat de bordjes "zachte berm" die nog rechtstaan echt wel minuscuul klein zijn. Het grote oranje bord met waarschuwing "Nieuwe Weginchrting" (sic!) is inmiddels verwijderd wegens een spelfout... http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161123_02587924
Het lijkt erop dat het bord te smal was voor de correcte spelling van het woord, waardoor wellicht werd gedacht dat niemand het zou merken :rofl2:

Ik meen enkele weken geleden een artikel gelezen te hebben waarin stond dat "de slechte staat van de weg" niet de ware toedracht voor de werken was. Deze weg was bovendien in een vrij goede staat in vergelijking met sommige andere wegen in de regio (N8 Brakel - Oudenaarde bijvoorbeeld).
De echte reden zou zijn dat de Vlaamse Overheid door het wegnemen van de verharde berm een vrijliggend fietspad kon creëren, dat aldus meetelt als vrijliggend fietspad in de statistieken (Fietsersbond ook alweer tevreden). Ik heb het even opgezocht maar vind het artikel niet meer terug

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Wimpie25 » di 29 nov 2016, 12:07

Los van de gemaakte (spelfouten) en of deze vernieuwing nu nodig was, vind ik toch dat de fout voor het zich vastrijden geheel bij de betreffende chauffeurs ligt. Bovendien begint het een opgeblazen circus te worden, de weg volgt volledig de ontwerprichtlijnen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Lambo19 » di 29 nov 2016, 20:05

Men had best een deel van de weg opnieuw verhard en vervolgens de onverharde berm tussen het fietspad en de rijbaan beplant. Ik dacht dat de burgemeester van Ronse AWV had voorgesteld de volledige berm te verharden met grastegels indien de parkeerstroken zouden verdwijnen. Maar daarvoor zou geen budget voorhanden zijn geweest (vind het artikel niet meteen).

Afgezien van het feit dat velen zomaar blind de berm inrijden, blijkt het dus eerder negatief i.p.v. positief te zijn voor de veiligheid. Men had dus beter het asfalt vervangen en verder alles bij het oude gelaten. Los daarvan vind ik het ethisch ook geen verbetering. Hopelijk wordt de berm volgend jaar vooralsnog beplant met wat groen. Dat zou het groene karakter van de weg nog wat meer in de verf zetten. :D

EDIT, gevonden: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-rons ... -a2996932/

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door vynkce » di 06 dec 2016, 9:29

Midden volgend jaar gaan er werken van start aan de N36 ter hoogte van Roeselare (Oekene). Het nieuwe ziekenhuis en de uitbreiding van de industriezone zorgen de komende jaren voor heel wat extra verkeer. Er zal een ongelijkvloerse kruising worden aangelegd voor in totaal 5,5 miljoen euro.

Afbeelding

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Mikhail » wo 14 dec 2016, 17:31

cracker1985 schreef: Ik meen enkele weken geleden een artikel gelezen te hebben waarin stond dat "de slechte staat van de weg" niet de ware toedracht voor de werken was. Deze weg was bovendien in een vrij goede staat in vergelijking met sommige andere wegen in de regio (N8 Brakel - Oudenaarde bijvoorbeeld).
De echte reden zou zijn dat de Vlaamse Overheid door het wegnemen van de verharde berm een vrijliggend fietspad kon creëren, dat aldus meetelt als vrijliggend fietspad in de statistieken (Fietsersbond ook alweer tevreden). Ik heb het even opgezocht maar vind het artikel niet meer terug
Als dit dan toch een weg is geworden met 'vrijliggend fietspad' wordt de snelheid na 1 januari 2017 hier dan 90km/u? In ieder geval zal het nu wel veel veiliger zijn voor de fietsers aangezien deze nu wel moeilijk kunnen aangereden worden, de auto's rijden zich toch vast in de zachte berm... niet dat ik dit toejuich maar dit is blijkbaar ongewild een fietsvriendelijke oplossing.
****

Apolloboy
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 30 okt 2009, 20:15

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Apolloboy » do 15 dec 2016, 6:06

^^ ja, het is al zo momenteel. Op het vernieuwde stuk N36 staan in beide richtingen borden van 90km/u.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Jump » za 25 feb 2017, 22:26

Ondertussen blijft men zich vastrijden in de zachte berm...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170224_02749169

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Lambo19 » ma 27 feb 2017, 18:15

Is er een reden waarom er daar nog steeds voertuigen de berm inrijden. Ik zie afleiding en gebruik van de smartphone alvast als mogelijke oorzaken.
Of het moet zijn dat bestuurders hun voertuig niet binnnen de lijntjes kunnen houden. Dat zegt m.i. een heleboel over de rijvaardigheid.

Deze ongevallen doen alvast sterk vermoeden dat er voorheen door sommigen wel meer gezwalpt werd over de berm...

ttown
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 16:20

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door ttown » ma 27 feb 2017, 19:55

Het lijkt er inderdaad op dat het er alleen maar veiliger is geworden voor fietsers nu, die zo beschermt worden van "chauffeurs" die even over de berm heen rijden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Wimpie25 » di 28 feb 2017, 14:07

Jump schreef:Ondertussen blijft men zich vastrijden in de zachte berm...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170224_02749169
Ik vind het een enorm vreemde bedoening. Het ontwerp van de wegenis is niets dat van de standaard afwijkt.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Jump » di 28 feb 2017, 19:15

Zeker een schoolbus> Die rijden meestal toch op een vaste route en zou de baan ondertussen toch al goed moeten kennen. Twee opties volgens mij: afgeleid zijn achter het stuur, of iemand die stil staat om links af te slaan en de auto probeert er rechts voorbij te gaan.

En die tweede optie lijkt bij die schoolbus van toepassing te zijn. De middellijn is daar immers onderbroken en er is een opritconstructie aan de overkant.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Mikhail » di 28 feb 2017, 22:26

Van even wachten ga je niet dood... is dat geen spreuk van de bond zonder naam?
****

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Wesso » vr 12 mar 2021, 0:34

Ik kom nog eens in draadjes waar ik anders nooit kom... :lol:

Er blijkt een E3-tunnel in de N36 bij Harelbeke te liggen (onder de N43 Kortrijk-Gent, dat zal vroeger wel de E3 geweest zijn).

https://maps.app.goo.gl/KdL3RuX7NButmiLx8

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door TomTorquay » vr 12 mar 2021, 14:21

^^
De E3 is de oude naam voor (in deze regio) de huidige E17. Waarschijnlijk voerde de route inderdaad over de N43 vooraleer de huidige snelweg eind jaren '60 opgeleverd werd.

In Gent heb je trouwens ook het E3-plein, waar de aftakking van de E17 de stad binnenkomt: hier. En in Deinze de E3-laan: hier

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door tompie » vr 12 mar 2021, 19:53

De E3 tunnel in Harelbeke is eigenlijk niet vernoemd naar de snelweg maar wel naar de jaarlijkse wielerwedstrijd E3-prijs georganiseerd in Harelbeke.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/E3-prijstunnel

De E3 prijs is op zijn beurt dan wel vernoemd naar de aanleg van de E3( de huidige E17)
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door harry » vr 12 mar 2021, 23:45

Afbeelding
In Petegem is ook een E3-laan. Met een garage die dan weer E17 heet. :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N036] Ronse-Roeselare-Zarren (Diksmuide)

Bericht door Wimpie25 » za 13 mar 2021, 1:03

In een anders prachtige Helvetica-totem die weer moest verpest worden door Bekaert Advanced Coating....

Plaats reactie