[B][N069] Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

[B][N069] Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door vynkce » wo 01 jun 2011, 15:05

De Standaard 01-06-2011 schreef:De meest controversiële weg van Wallonië

[youtube]TsMJmCBZDoc&feature=player_embedded[/youtube]

Opschudding in Wallonië. Letterlijk ook, voor wie zich aan het onderwerp van de controverse waagt: tussen de Luikse gemeenten Braives en Hannut is de Romeinse steenweg heraangelegd met een hele reeks vernauwingen. Een filmpje op Youtube klaagt de toestand aan.
Op de weg zijn 250 paaltjes geplaatst, allen op een twintigtal vernauwende eilandjes, omringd door een bos van verkeersborden, en dat over een afstand van slechts vijf kilometer. In een filmpje dat op meerdere sites opduikt, wordt de situatie aangeklaagd. Ook op de weg zelf is tegenstand te merken: op een betonblok is 'Vous???? êtes fous!!' gespoten.
Volgens Le Soir zou Waals minister van Openbare Werken Benoît Lutgen (CDH) geprobeerd hebben om het filmpje van het net te halen. Zijn naam wordt nadrukkelijk genoemd als initiatiefnemer van de wegenwerken, terwijl de minister zelf niet rechtstreeks betrokken is. Lutgen zou zelfs gevraagd hebben om zijn naam te laten vallen uit de titel van het filmpje, of anders zou hij gerechtelijke stappen ondernemen. De video werd daarom van Youtube gehaald, maar is er intussen weer opgezet.
De Waalse Overheidsdienst is alleszins niet van plan om iets te veranderen aan de weg. De werken, die 300.000 euro hebben gekost, kwamen er na overleg met de betrokken gemeenschappen en de politie.
'We wilden de weg verbreden zodat vrachtwagens elkaar kunnen kruisen, want voordien was hij begrensd door bomen', aldus woordvoerdster Laurence Zanchetta. 'We wilden ook vermijden dat het een gewone rechte weg bleef die mensen aanzet om snel te rijden. Deze werken waren dus een noodzaak.'
'Wie aandachtig blijft, zal geen problemen hebben', luidt het nog.
Blijkbaar is er over bovenstaande weg een serieuze polemiek bezig in Wallonië!

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Rien » wo 01 jun 2011, 15:05

De heraangelegde gewestweg N69 in het westen van de provincie Luik stuit op veel protest bij de lokale bevolking. Bij wie het Youtube-filmpje bekijkt, zal dat geen verwondering wekken. Zogenaamd ter bescherming van het 'historisch patrimonium' - de weg volgt het tracé van de Romeinse heirbaan Keulen-Tongeren-Bavai - werd de weg a.h.w. herschapen tot een go-cartpark voor kinderen. Afgezien van de totale miskenning van de bovenlokale functie van de weg, is het resultaat esthetisch gezien een regelrecht gedrocht. Bovendien wordt een bedrijventerrein gepland langs de weg en vormt deze laatste de enige toegang tot het terrein. En de plaatsen waar er op gebied van de verkeersveiligheid ingrepen hadden moeten gebeuren (een oversteekplaats van een toeristische fietsroute), blijven er onbeveiligd bij liggen. Op het heraangelegd vak, 5 km lang tussen de N64 (Braives) en de N80 (Moxhe), geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u.
Te gek voor woorden!
De Standaard (01-06-2011) schreef:De meest controversiële weg van Wallonië

Opschudding in Wallonië. Letterlijk ook, voor wie zich aan het onderwerp van de controverse waagt: tussen de Luikse gemeenten Braives en Hannut is de Romeinse steenweg heraangelegd met een hele reeks vernauwingen. Een filmpje op Youtube klaagt de toestand aan.
Op de weg zijn 250 paaltjes geplaatst, allen op een twintigtal vernauwende eilandjes, omringd door een bos van verkeersborden, en dat over een afstand van slechts vijf kilometer. In een filmpje dat op meerdere sites opduikt, wordt de situatie aangeklaagd. Ook op de weg zelf is tegenstand te merken: op een betonblok is 'Vous???? êtes fous!!' gespoten.


Afbeelding

Volgens Le Soir zou Waals minister van Openbare Werken Benoît Lutgen (CDH) geprobeerd hebben om het filmpje van het net te halen. Zijn naam wordt nadrukkelijk genoemd als initiatiefnemer van de wegenwerken, terwijl de minister zelf niet rechtstreeks betrokken is. Lutgen zou zelfs gevraagd hebben om zijn naam te laten vallen uit de titel van het filmpje, of anders zou hij gerechtelijke stappen ondernemen. De video werd daarom van Youtube gehaald, maar is er intussen weer opgezet.

De Waalse Overheidsdienst is alleszins niet van plan om iets te veranderen aan de weg. De werken, die 300.000 euro hebben gekost, kwamen er na overleg met de betrokken gemeenschappen en de politie.

'We wilden de weg verbreden zodat vrachtwagens elkaar kunnen kruisen, want voordien was hij begrensd door bomen', aldus woordvoerdster Laurence Zanchetta. 'We wilden ook vermijden dat het een gewone rechte weg bleef die mensen aanzet om snel te rijden. Deze werken waren dus een noodzaak.'

'Wie aandachtig blijft, zal geen problemen hebben', luidt het nog.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door vynkce » wo 01 jun 2011, 15:09

Op exact hetzelfde moment gepost. Ik heb beide onderwerpen samengevoegd. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Chris » wo 01 jun 2011, 15:19

Doet me denken aan de bizarre afwaardering van de N34 in Nederland...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door keokiracer » wo 01 jun 2011, 15:21

^^ De Belgen zijn er wat beter in, maar of ze daar trots op moeten zijn :?
Foto op Google Maps, toen was de weg nog normaal
Laatst gewijzigd door keokiracer op wo 01 jun 2011, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Vinny » wo 01 jun 2011, 17:53

Haha, er hebben een paar ambtenaren te goed naar Nederland gekeken... :rofl2:

Maar on topic: Het is een vrij lastige zaak, kennelijk vond de wegbeheerder het risico te groot dat mensen met hoge snelheid tegen de boom knallen terwijl het vanwege het historisch patrimonium ongetwijfeld onmogelijk is om de bomen te kappen. Ik had gewoon de oude inrichting behouden (ondanks dat de weg dan te smal is) en een limiet van 70 km/h ingesteld op de bochtige en smalle trajectdelen.
Bovendien wordt een bedrijventerrein gepland langs de weg en vormt deze laatste de enige toegang tot het terrein
Dit lijkt me ook fout. Kan dat bedrijventerrein niet gewoon binnen de ring van Hannuit gepland worden. Daar is nog ruimte zat en hebben de wegen ook nog voldoende capaciteit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Pino » wo 01 jun 2011, 22:44

De oude mythe dat Walen niet om verkeersveiligheid geven is hoe dan ook van tafel. Maar iets zegt me dat ze hun prioriteiten verkeerd stellen ...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Alfa » wo 01 jun 2011, 22:50

^^
Is dat dan een mythe? Volgens mij denkt niemand dat Wallonië niet om verkeersveiligheid geeft. Het enige wat je kan zeggen is dat Wallonië verkeersonveiliger is door het feit dat men ginds minder geld heeft om te investeren in verkeersveilige maatregelen.
Laatst gewijzigd door Davy op wo 01 jun 2011, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Wimpie24 » do 02 jun 2011, 9:07

^^
Wat dat betreft heeft Pino gelijk als hij zegt dat ze hun prioriteiten verkeerd stellen. Het Vlaamse budget bedraagt ondertussen ongeveer een vijftienvoud van het Waalse en dan nog steken ze al hun geld in het omtoveren van een weg tot een wandelpad in Wallibi.
En zoals al gezegd, de cruciale punten op die weg betreffende verkeersveiligheid zijn dan net niet aangepakt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door vynkce » do 02 jun 2011, 9:46

^^Volgens mijn gegevens bedraagt de Vlaamse uitgavenpost "Mobiliteit en Openbare Werken" in 2011 ongeveer 2,9miljard euro. Na even doorrekenen lijkt mij 194miljoen voor het Waalse gewest dan toch wat aan de lage kant. ;)

http://fin.vlaanderen.be/nlapps/data/do ... g_2011.pdf

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Vinny » do 02 jun 2011, 10:19

Oef ik ben onlangs nog wat cijfers tegengekomen op internet over de Waalse investeringen in het wegennet. Ik kon nu alleen zo snel dit vinden (Nederlandstalig):
http://www.eib.org/projects/press/2010/ ... llonie.htm
dan nog steken ze al hun geld in het omtoveren van een weg tot een wandelpad in Wallibi.
Dit is natuurlijk ook een karikatuur scheppen van de situatie. Er is bij Walibi een rotonde aangelegd om verkeer in beide richtingen van de Route National naar de parkeerplaats te faciliteren. Qua doorstroming lijkt me dat ding niet erg verstandig, maar een verkeersveilige manier om een zware linksaf beweging mogelijk te maken had denk ik ook niet heel veel anders opgelost kunnen worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Mandelsoft » do 02 jun 2011, 11:39

Is dit nu Duurzaam Veilig in Wallonië? :twisted:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [B] [VIDEO] Videos van wegen in België

Bericht door Wesso » do 02 jun 2011, 11:47

Zo zag de Chaussée Romaine er voorheen uit:

Afbeelding
Panoramio

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Alfa » do 02 jun 2011, 11:58

Mandelsoft schreef:Is dit nu Duurzaam Veilig in Wallonië? :twisted:
Eerder Duurzaam Belachelijk. Mochten al die borden bomen geweest zijn haalden we probleemloos Kyoto.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Mandelsoft » do 02 jun 2011, 13:37

^^ Mee eens. Ik had het ook ietwat spottend bedoeld ;)
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Wimpie24 » do 02 jun 2011, 18:36

vynkce schreef:^^Volgens mijn gegevens bedraagt de Vlaamse uitgavenpost "Mobiliteit en Openbare Werken" in 2011 ongeveer 2,9miljard euro. Na even doorrekenen lijkt mij 194miljoen voor het Waalse gewest dan toch wat aan de lage kant. ;)

http://fin.vlaanderen.be/nlapps/data/do ... g_2011.pdf
Klopt, ze hebben hun budget recentelijk verdubbeld naar bijna 400 miljoen euro :p

Alfa schreef:
Mandelsoft schreef:Is dit nu Duurzaam Veilig in Wallonië? :twisted:
Eerder Duurzaam Belachelijk. Mochten al die borden bomen geweest zijn haalden we probleemloos Kyoto.
Ik heb vandaag eens rondgekeken en zo'n situatie met versmallingen om de zoveel meter kom je eigenlijk in heel veel Vlaamse verkavelingswijken tegen op lange rechtdoorgaande straten. Echter, wij zetten die niet vol met borden die de voorrang regelen. Meestal staat er enkel een reflectorpaal.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Vinny » do 02 jun 2011, 21:57

Dat is me in Belgie vaker opgevallen: Daar waar in Nederlands een drempel zou liggen opteert men in Belgie (zowel in Wallonie als in Vlaanderen) vaker voor een wegversmalling.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Wimpie24 » vr 03 jun 2011, 2:47

^^
Kan kloppen, men komt nu sterk terug op het gebruik van verkeersdrempels in Vlaanderen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Via » za 11 jun 2011, 17:09

Wát een lelijke weg met al die paaltjes en borden, haalt het Romeinse karakter nogal onderuit. En ook vreemd dat die versmallingen in beton zijn uitgevoerd, je zou zeggen dat je ze onverhard laat om de bomen ernaast wat meer groeiruimte te geven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Vinny » za 11 jun 2011, 17:25

Ja eigenlijk had men of de bomen moeten kappen of de weg niet verbreden. Kennelijk is dit er als een soort compromis uitgerold: we verbreden de weg wel, behalve waar bomen staan, want daar versmallen we hem dan weer. In Nederland doen we dan dit:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... .33,,0,2.1
:nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Groningen » za 11 jun 2011, 17:31

Hoe maken we het hulpdiensten moeilijk :facepalm: . Het is helemaal compleet met aan beide kanten flitskasten...

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door JonasCoryn » za 11 jun 2011, 19:45

Vinny schreef:In Nederland doen we dan dit:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... .33,,0,2.1
:nothanks:
O hoe ziekelijk! Ik zou hier elke keer onnozel van worden denk ik. Wachten aan de lichten voor... werkelijk niks!

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Mikhail » do 23 jun 2011, 16:32

zie ik dat goed dat er tussen die beide lichten nog eens een verkeerslicht ingepland staat voor voetgangers?
****

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Vinny » do 23 jun 2011, 17:42

En ook nog eens voor twee uitritten... (ieder één). :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Alfa » do 23 jun 2011, 19:13

Vinny schreef:In Nederland doen we dan dit:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... .33,,0,2.1
:nothanks:
Het is zo belachelijk dat ze er al een flitscamera moeten bijzetten om het af te dwingen. Hoe zielig ben je dan als wegbeheerder.

Ik zie ook de reden van de versmalling niet echt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Vinny » do 23 jun 2011, 20:56

Het plaatsen van verkeerslichten was goedkoper dan het aankopen van 1,5 meter grond van de aanliggende percelen... :geeuw:

(de weg moest verbreed worden om zo vrijliggende fietspaden mogelijk te maken)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Davy » zo 04 sep 2011, 22:29

Vandaag deze weg eens bewonderd, en vastgesteld dat er al enkele versmallingen weggehaald zijn... Dit is dus duidelijk een geval weggegooid geld vind ik persoonlijk...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Palance » ma 05 sep 2011, 17:12

Net alsof de asfalteerder en de lijnenverver dronken waren.

(en de wegontwerper trouwens ook)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Wimpie24 » ma 05 sep 2011, 17:37

daviedoff schreef:Vandaag deze weg eens bewonderd, en vastgesteld dat er al enkele versmallingen weggehaald zijn... Dit is dus duidelijk een geval weggegooid geld vind ik persoonlijk...
En het is niet dat ze daarvan teveel hebben...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Heraangelegde N69 (tussen Braives en Moxhe)

Bericht door Alfa » ma 05 sep 2011, 23:11

Onbegrijpelijk dat ze zelfs nieuwe bomen zo dicht bij de weg planten.

Plaats reactie