[GGW]Waarom een expat liever niet in België autorijdt.

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

[GGW]Waarom een expat liever niet in België autorijdt.

Bericht door Vinny » vr 23 sep 2005, 11:13

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 23 sep 2005, 17:37

Grappig. :D

Wel weer typisch: Amerikanen en zelfs Britten denken soms dat hier enkel Frans gesproken wordt (priorité a droite), terwijl 60% van de Belgen Nederlands praat. Dat vooroordeel heb ik al veel gemerkt bij Amerikanen... :roll:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 23 sep 2005, 17:40

Belgium, being a bilingual country has place names in Flemish and French.
Het lijkt me dat ze er bewust van zijn dat er in Vlaanderen Vlaams wordt gespoken. Opmerkelijk is dat men het in Frankrijk bijvoorbeeld ook over 'Flammand' heeft, zo werd de film die ik heb gezien daar ondertiteld in het Vlaams, volgens de aankondiging. Waarom maken ze in het buitenland wel onderscheid tussen het Nederlands en het Vlaams terwijl wij het niet doen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 23 sep 2005, 17:52

Omdat ze het ergens logisch vinden dat elk "land" (sommigen beschouwen Vlaanderen blijkbaar als een land) zijn eigen taal heeft, vandaar dat velen denken dat er zoiets als Vlaamse bestaat. Nu ja, als je het gaat bekijken in een taalonderzoek, en de oorsprong van het Zuid-Nederlands gaat opzoeken, dan merk je dat dit zich parallel ontwikkeld heeft met het Noord-Nederlands en Afrikaans.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Bericht door Westlander » vr 23 sep 2005, 19:16

Mooi land hoor België maar wat het verkeer e.d. valt nogal wat op te merken (hoeveel discussies zijn er al over geweest). Zelfs de Canadezen hebben het opgemerkt, nu moeten we gaan uitkijken :lol:

Ik denk dat niet alleen de schrijver denkt dat hij of zij op sommige uren langs een heel drukke snelweg woont terwijl het toch maar om een provinciale weg gaat maar dat veel Belgen dat hebben.
Ik verbaas mij altijd als ik België ben dat men door vele dorpen met 70 km/u er doorheen mag racen. Gelukkig neemt dat veel af en worden er drempels en 30 km-zones aangelegd in het centrum. Buiten het centrum van het dorp mag weer goed door getuft worden met 70 km/u :!:
Als laatst nog (misschien een beetje off-topic maar toch). In België zou ik niet zo snel op de fiets stappen om naar school of werk te gaan hoe gezond het ook mag zijn. Op de fiets langs een weg waar met 70 km/u (soms zelfs harder) of 100 km/u langs je heen wordt geraast en geen echt fietspad is zie niet zitten. Misschien is de Belg zelf dit wel gewend maar toch... Als de Belg naar ons zuinig Nederland komt dan is het fietspad langs de weg een verademing voor hem of haar.

Als afsluiting. Ik heb niet heel België gezien dus in anderen delen van België kan het heel anders zijn.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 23 sep 2005, 19:33

Als mooie reactie, wil ik mijn rij-instructeur citeren:
"Als ze die 70 wegen willen degraderen, kunnen ze beter van heel Vlaanderen een bebouwde kom maken."

Je moet niet vergeten dat er in België sprake is van erg veel lintbebouwing. De mensen weten niet beter dan dat er hard voor hun deur langs wordt gereden. Ik vind trouwens dat ze van de stroomwegen af moeten blijven; want ik heb al gemerkt bij recente snelheidsverlagingen dat de kans op opstoppingen groter is bij 50 dan bij 70. En de fietspaden? Ach, ik reed altijd 3.5km langs een 90km/h weg. Je bent alleen maar zwart als het regent, als je je fiets af komt. Maar dat heeft een andere oorzaak dan hard rijden (oude diesel auto's) :? Voor de rest, zolang je rechts rijdt op een fietsstrook is er maar weinig aan de hand. In ieder geval voor je gezondheid op korte termijn :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 24 sep 2005, 10:43

Het probleem met fietspaden is dat in België zelfs langs veel expresswegen nog geen vrijliggende fietspaden liggen. De Vmax is dan 120 km/u :!:

Overigens heb je in Duitsland (bijvoorbeeld de B 56 Jülich - Sittard, waar buiten de bebouwde kom in 1996 nog geen fietspad lag) en Frankrijk hetzelfde. Op de rondweg van Charleville moest je bijvoorbeeld in 1990 althans nog gewoon op de rijbaan fietsen. En dat terwijl desbetreffende weg 2*2 met ongelijkvloerse kruisingen is :roll:

Nee, Nederland loopt eigenlijk heel erg voor als het gaat om fietsvoorzieningen. Dat is trouwens ook de reden dat er bij 'ons' veel meer gefietst wordt. In Amsterdam vindt 22% van alle verplaatsingen per fiets plaats. Alleen Kopenhagen doet het beter met 28%. Alle andere steden scoren heel veel lager. (bron: Pavillion d'Arsenal, Planolgische dienst, Paris).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 24 sep 2005, 11:26

Vinny schreef:Nee, Nederland loopt eigenlijk heel erg voor als het gaat om fietsvoorzieningen. Dat is trouwens ook de reden dat er bij 'ons' veel meer gefietst wordt. In Amsterdam vindt 22% van alle verplaatsingen per fiets plaats. Alleen Kopenhagen doet het beter met 28%. Alle andere steden scoren heel veel lager. (bron: Pavillion d'Arsenal, Planolgische dienst, Paris).
Ik kan je vertellen dat ik andere dingen op het nieuws heb gehoord. Misschien loopt NEderland nu nog op kop, maar dat gaat vast niet lang meer duren. Nederland staat stil op het gebied van fietspaden en fietsroutes. Vlaanderen bijvoorbeeld is bezig aan een enorme inhaalsslag.
Ook een land als Zwitserland doet hard mee om fietsroutes uit te zetten, met zoveel mogelijk fietsstroken of aparte fietspaden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 24 sep 2005, 11:38

"De wet van de remmende voorsprong" ;) :roll: :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 24 sep 2005, 14:19

Dr worden hier anders nog genoeg fietspaden aangelegd hoor, alleen er ligt gewoon al veel. Daarom liggen wij ook aan kop. ;)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 24 sep 2005, 17:36

IQ[] schreef:
Vinny schreef:Nee, Nederland loopt eigenlijk heel erg voor als het gaat om fietsvoorzieningen. Dat is trouwens ook de reden dat er bij 'ons' veel meer gefietst wordt. In Amsterdam vindt 22% van alle verplaatsingen per fiets plaats. Alleen Kopenhagen doet het beter met 28%. Alle andere steden scoren heel veel lager. (bron: Pavillion d'Arsenal, Planolgische dienst, Paris).
Ik kan je vertellen dat ik andere dingen op het nieuws heb gehoord. Misschien loopt NEderland nu nog op kop, maar dat gaat vast niet lang meer duren. Nederland staat stil op het gebied van fietspaden en fietsroutes. Vlaanderen bijvoorbeeld is bezig aan een enorme inhaalsslag.
Ook een land als Zwitserland doet hard mee om fietsroutes uit te zetten, met zoveel mogelijk fietsstroken of aparte fietspaden.
Inderdaad, vooral in Limburg merk je dat Vlaanderen serieus zijn best doet om zijn schade in te halen, kijk maar naar het prachtige fietsroutenetwerk daar en de ondertunneling van kruispunten voor fietsers. Maar ook in de andere provincies gaat het de goede richting uit.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Bericht door Westlander » za 24 sep 2005, 19:02

Opzich leuk die fietsroutes en gemakkelijk. Zo kan zelfs iemand die geen kaart kan lezen van punt A naar punt B komen :!: . Alleen zijn deze niet handig om voor het gewone woon-werkverkeer op de fiets,je moet dab soms te ver om. Voorbeeld voor de Belgen: Als je op de fiets van Antwerpen naar Brussel wil, rij je ook niet via Gent. Voorbeeld voor de Hollanders: Als je op de fiets van Hoek van Holland naar Den Haag wil, rij je ook niet via Rotterdam. Je kiest voor de korste en snelste weg.

Opmerking:

Eigenlijk zou dat fietsroute systeem in heel Nederland in gevoerd moeten worden. Tot nu toe is dat alleen maar in Noord Brabant, Limburg en een deel van Drenthe. Wel moet de oude snelle manier van punt A naar B in tact blijven.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 24 sep 2005, 19:12

Westlander schreef:Opzich leuk die fietsroutes en gemakkelijk. Zo kan zelfs iemand die geen kaart kan lezen van punt A naar punt B komen :!: . Alleen zijn deze niet handig om voor het gewone woon-werkverkeer op de fiets,je moet dab soms te ver om. Voorbeeld voor de Belgen: Als je op de fiets van Antwerpen naar Brussel wil, rij je ook niet via Gent. Voorbeeld voor de Hollanders: Als je op de fiets van Hoek van Holland naar Den Haag wil, rij je ook niet via Rotterdam. Je kiest voor de korste en snelste weg.
Hè hè, de forens weet toch heus wel de makkelijkste route. Zo'n afstand Antwerpen-Brussel, rond 45 km, is nog een pittig traject >>woon-werkverkeer. Ik gok dat de trein dan populairder is. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 sep 2005, 11:54

Vinny schreef:Nee, Nederland loopt eigenlijk heel erg voor als het gaat om fietsvoorzieningen. Dat is trouwens ook de reden dat er bij 'ons' veel meer gefietst wordt. In Amsterdam vindt 22% van alle verplaatsingen per fiets plaats. Alleen Kopenhagen doet het beter met 28%. Alle andere steden scoren heel veel lager. (bron: Pavillion d'Arsenal, Planolgische dienst, Paris).
Ik heb een lijstje waarin Zwolle, Groningen en Leeuwarden nog beter scoren, tussen de 35 en 40%.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 25 sep 2005, 12:06

Ik heb een lijstje waarin Zwolle, Groningen en Leeuwarden nog beter scoren, tussen de 35 en 40%.
Dat zijn steden die niet erg bekend zijn in het buitenland, en dus niet zijn genoemd. Ik weet dat Groningen fietsstad nr. 1 is (althans, zo noemen ze zichzelf); alleen ik heb geen cijfers...

(En ik ken Groningen vooral lopend. Ik heb er twee keer een (korte) vakantie doorgebracht). ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » zo 25 sep 2005, 15:16

Ook Delft scoort beter (op nr. 5) op diezelfde lijst. (af en toe moet je toch chauvinistisch zijn ;) ).

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Bericht door Westlander » zo 25 sep 2005, 16:49

Waar halen jullie dat lijstje vandaan :?:
Ook mijn regio: Westland liggen veel fietspadden welke goed worden bijgehouden. Als het goed weer is op zondag dan pakt bij wijze van spreken heel het Westland de fiets voor een tourtochtje.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 25 sep 2005, 16:53

Westlander schreef:Westland liggen veel fietspadden welke goed worden bijgehouden.
Ja, zie dat ze wegspringen :mrgreen:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Bericht door Westlander » zo 25 sep 2005, 17:10

:oops: Ik voel mijzelf nu even de "domme Belg". Het moest natuurlijk fietspaden zijn. Iedereen heeft wel eens last van een splaakgeblek (spraakgebrek) of het nu met spreken of typen is.

Plaats reactie