Zes miljard euro voor openbare werken

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Zes miljard euro voor openbare werken

Bericht door Wimpie25 » ma 11 jun 2012, 14:00

Een algemeen bekend fenomeen dat blijft terugkeren;
De standaard schreef: Zes miljard euro voor openbare werken dankzij gemeenteraadsverkiezingen

Afbeelding

Alle overheden hebben in 2011 bijna 6 miljard euro geïnvesteerd in openbare werken. De omvang van het bedrag houdt zeker verband met de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012, klinkt het bij de Confederatie Bouw.

De investering bedraagt exact 5,992 miljard euro. "Er is zeker een verband", met de gemeenteraadsverkiezingen, zegt Peter Boelaert, woordvoerder van de Confederatie Bouw. "In de jaren voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen zien we systematisch een toename van dit soort werken. In het jaar na de verkiezingen is er daarentegen een daling. De statistieken tonen dat duidelijk aan."

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Zes miljard euro voor openbare werken

Bericht door vynkce » ma 11 jun 2012, 19:37

Dit jaar alleen al werd hier in de gemeente het Kerkplein heraangelegd en zijn er actueel werken bezig aan 4 straten. :p

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zes miljard euro voor openbare werken

Bericht door Wimpie25 » ma 11 jun 2012, 19:54

Ik zal maar niet beginnen over wat er in Aarschot allemaal al heraangelegd/bijgelegd is aan straten, en dan zal ik zeker niet uitweiden over wat er allemaal aan prestigieuze kunstwerken, rinwegen, ovondes, boulevards, pleinen en Europees gesponsorde mini-wappers gebouwd is :p
Het is zelfs zo erg dat mijn was, die ik onlangs door mijn oma heb laten doen en die ze altijd buiten laat drogen, naar asfalt rook :p

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zes miljard euro voor openbare werken

Bericht door waldo79 » ma 11 jun 2012, 21:27

Je hebt geen eigen wasmachine?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zes miljard euro voor openbare werken

Bericht door Wouter N14 » ma 11 jun 2012, 21:55

^^ In het paradijs hoeft dat toch niet? :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Zes miljard euro voor openbare werken

Bericht door Davy » ma 11 jun 2012, 22:17

Nuja wat Wimpie zegt, klopt eigenlijk wel (zelf vastgesteld), dit is altijd een opvallend iets net voor vooral gemeenteraadsverkiezingen. Dit zal in Nederland ook wel spelen denk ik...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zes miljard euro voor openbare werken

Bericht door Chris » ma 11 jun 2012, 22:22

Voor wegonderhoud hoeven geen milieuprocedures gevolgd worden, dus dit soort werkzaamheden kunnen tactisch gepland worden, als die wens er is. Ik heb die indruk in Nederland niet echt overigens, maar in Nederland was ook niet zoveel achterstallig onderhoud. In veel landen probeert men wel grote projecten vlak voor de verkiezingen af te ronden. De opening van de Randweg Eindhoven was 1 dag voor de parlementsverkiezingen. ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zes miljard euro voor openbare werken

Bericht door Wimpie25 » ma 11 jun 2012, 23:26

^^

Hetzelfde komt trouwens ook bij hogere overheden voor alleen is daar de periode planning en uitvoering (veel) langer. Dat maakt dat de gemeenten eigenlijk nog altijd de grootste impact kunnen hebben op het dagelijks leven van de particulier. Als de gemeenteraad en/of de schepen van openbare werken beslist om een bepaalde weg binnen de week te heraanleggen is dat in principe gewoon mogelijk.
Bij het gewest kan dat toch iets langer duren, zelfs voor niet uitzonderlijk onderhoud. De juiste aannemers moeten gezocht worden en de eisen gesteld aan de procedures en resultaat zijn veel hoger. Zeker sinds het laatste standaardbestek.
waldo79 schreef:Je hebt geen eigen wasmachine?
Neen, ik heb geen eigen bezittingen buiten het bedrag op mijn bankrekening dat ik door de jaren heen bij elkaar gesprokkeld heb. Ik ben voorlopig nog altijd student.

Plaats reactie