[B][N004] De gevaarlijke N4...

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

[B][N004] De gevaarlijke N4...

Bericht door R4 » vr 21 okt 2005, 0:08

Hier wordt een mens toch even stil van: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml

Op die plaats was er dus geen fysieke rijbaanscheiding, met alle gevolgen vandien. :evil: De N4 is al vele jaren een dodenbaan, en het Waalse gewest weet dat maar al te goed, maar doet er weinig aan. Hopelijk gaat er nu toch eens een serieuze bel rinkelen. Ik ga niet beweren dat er in Vlaanderen geen gevaarlijke situaties zijn op sommige gewestwegen, maar zulke toestanden op zo een weg zal je toch niet snel meer tegenkomen in Vlaanderen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 21 okt 2005, 8:46

1. Wat een ravage zeg! Die auto is nie meer te herkennen. Best dramatisch dit! :shock:
2. Ik begrijp het niet helemaal. Geen fysieke rijbaanscheiding, maar ik zie er wel een op de foto? Het ongeluk lijkt wel op een kruispunt gebeurt te zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 21 okt 2005, 9:26

De reden waarom de chauffeur zijn rijstrook verliet is nog onbekend. Niet te snel oordelen dus. Voor hetzelfde geld is er sprake van het verliezen van de controle over het stuur, bijvoorbeeld door een klapband of door een hartaanval. In dat geval heb je aan een middenberm of een middengeleider ook niet veel. Niet meteen aan de infrastructuur toeschrijven dus, eerst even het onderzoek afwachten.

Het gebeurt maar al te vaak dat er na een dodelijk ongeval direct geroepen wordt om infrastructurele veranderingen, terwijl de oorzaak primair andere redenen had en de na het ongeval voorgestelde fysieke wijzigingen het ongeval feitelijk ook niet hadden kunnen voorkomen.


edit: typo :oops:
Laatst gewijzigd door Rene op vr 21 okt 2005, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 21 okt 2005, 10:39

Toevallig zijn wij recentelijk nog over de N4 gereden (weliswaar het stuk tussen Marche en Bastogne), en ik moet zeggen dat het inderdaad wel een zeer gevaarlijke weg is. De weg is over het grootste deel 4 rijstroken met wel of niet een afscheiding in het midden. Er is geen vluchtstrook. Hier en daar zijn kleine weggetjes die loodrecht op de N4 uitkomen. Door de bossen heb je hierop geen zicht, waardoor je er maar vanuit moet gaan dat daar niet toevallig net iemand uit komt rijden, of dat degene voor je opeens in de remmen moet om de 90-graden bocht te maken om erin te rijden. Verder is het belangrijkste probleem dat er veel te hard wordt gereden. De weg oogt soms al snelweg, en zo interpreteert het verkeer de weg ook. Toen wij er reden was er ook net een ongeval gebeurd, waarbij een auto ondersteboven op de weg terecht was gekomen, met nog iemand erin toen wij er langsreden, dat waren geen prettige beelden. Ik denk dat de weg zeker veiliger gemaakt kan worden, de simpelste manier is door een scherpere controle op het hardrijdende verkeer. Verder het liefst alle paden die op de N4 uitkomen afsluiten, vluchtstroken toevoegen en de weg niet door bebouwde kommen laten lopen, maar ja dan praat je over zeer omvangrijke werkzaamheden uiteraard.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 21 okt 2005, 11:04

Ik heb de kaart er eens bijgepakt: Bij Sinsin is een kort stukje weg waar de middenberm ontbreekt (dat is op Michelin goed te zien). Een klein probleem mbt 'kleine' weggetjes die loodrecht op de weg aan komen kan liggen in de heuvelachtigheid van het landschap in de Ardennen. Dan heb je geen ruimte om er een goede aansluiting van te maken. Vergeet niet dat de N 4 de klassieke Route National is. In Nederland zou deze allang zijn gedeklassificeerd tot Provinciale of gemeentelijke weg na aanleg van de E 411.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 21 okt 2005, 13:21

Hoevaak ik.... laat maar. :neenee:

@ René: je hebt ten dele gelijk. Uiteraard kan de oorzaak ook bij de bestuurder liggen. Maar dat neemt niet weg dat in mijn ogen de infrastructurele aanpassingen van een weg zodanig moeten zijn dat áls het een keer fout gaat, de schade zoveel mogelijk beperkt blijft.

Op die N4 zijn twee maatregelen minimaal vereist:
1) een fysieke middenafscheiding en
2) een verlaging van de Vmax.

Op 2x2 niet-autosnelwegen geldt in België een Vmax van 120 dacht ik. Breng die terug tot 100 en op onoverzichtelijke stukken tot 80 of 70. Met deze twee ingrepen ben je, voor wat betreft de verkeersveiligheid, al een heel eind op weg.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 21 okt 2005, 13:31

Hajo schreef:Op 2x2 niet-autosnelwegen geldt in België een Vmax van 120 dacht ik.
Alleen als er een middenberm of afscheiding is 120, anders gewoon 90.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 21 okt 2005, 13:36

Toen wij er reden, reed het merendeel van het verkeer rond de 140, ongeacht of er wel of niet een middenberm was.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 21 okt 2005, 13:40

Niet ver van Martelange heb je zo'n heerlijke bocht, en bijna de noodbaan in geduwd door een belg die met 130 voorbij kwam :x

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 21 okt 2005, 15:34

Ds79m schreef:Toen wij er reden, reed het merendeel van het verkeer rond de 140, ongeacht of er wel of niet een middenberm was.
Tsjaa, dat betekent dus dat de gemiddelde Belgische automobilist of de verkeersregels niet kent of zich er eenvoudigweg niks van aantrekt :roll:

Ik vind de infrastructuur in België soms ronduit levensgevaarlijk (fietsstroken langs een weg waar je 120 km/u mag :? ) , maar niet alle ongevallen zijn toe te schrijven aan die gevaarlijke infrastructuur: verkeersmentaliteit is veel belangrijker!

Heeft één van de (Belgische) forumleden overigens een idee waarom er zoveel meer (dodelijke) verkeersslachtoffers vallen in het Belgische verkeer ten opzichte van het Nederlandse verkeer?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 21 okt 2005, 15:44

Heeft één van de (Belgische) forumleden overigens een idee waarom er zoveel meer (dodelijke) verkeersslachtoffers vallen in het Belgische verkeer ten opzichte van het Nederlandse verkeer?
Daar heb ik ooit eens iets over gelezen. Eén van de verklaringen is dat de ruimtelijke structuur (lintbebouwing) en de doorontwikkeling van het OWN, dat veel gevaarlijker is dan het autosnelwegennet, is. Echter ik heb ook de cijfers van de motorway fatality rates:
Afbeelding
En hier zijn toch niet echt eensluitende verklaringen voor te bedenken. Maximumsnelheid is het in ieder geval niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 21 okt 2005, 17:18

Seat Ibiza schreef:Ik vind de infrastructuur in België soms ronduit levensgevaarlijk (fietsstroken langs een weg waar je 120 km/u mag :? )
Ik vind het grappig dat die gevaarlijke fietsstroken op dit forum altijd weer terugkeren. Het is inderdaad een zaligheid om in Nederland op die ruime, vrijliggende fietspaden te kunnen fietsen (al is Zuid-Limburg daar nu niet bepaald rijkelijk mee bezaaid). ;) Maar het Vlaams Gewest is pas sinds kort een serieus fietsbeleid aan het voeren - het trekt bijvoorbeeld grote sommen uit voor de aanleg van zij het niet vrijliggende, dan toch verhoogde fietsPADEN, in het kader van het zogenaamde bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (vergelijkbaar met het Nederlandse 'netwerk' dat met de wit-rode pijlen is bewegwijzerd). Voorheen werd naar fietspaden niet veel omgekeken; met wat beschildering langs de rijbaan werd goedkoop een fietsstrook gerealiseerd. Gemeentelijke fietspaden liggen er overigens nu nog steeds vaak verloederd bij: bvb. een beklinkerd fietspad dat op vele plaatsen ingezakt is of bezaaid met kleine kiezeltjes. Wallonië loopt op fietsgebied wat achter, maar ik vermoed dat er daar ook minder nood aan is gezien het reliëf er over het algemeen minder geschikt is voor verplaatsingen per fiets.

Wat ik wilde zeggen is dat wij "niets anders gewoon zijn", dus er niet zo hard over klagen als jullie. Wat niet wegneemt dat ik de huidige investeringen niet nodig vind; die fietsstroken zijn inderdaad niet altijd even veilig. :)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 21 okt 2005, 20:10

Dat van die fietsstroken is een probleem op zich, maar heeft in principe niet zo veel met de N4 te maken. Een weldenkend mens gaat daar natuurlijk niet fietsen. Op de N4 zit het probleem vooral in de gevaarlijke inrichting van de weg en de veel te hoge snelheid van het verkeer. Om het eerlijk te zeggen, heb ik toch het idee dat Belgen (gemiddeld gesproken) soms geen gevaar zien (in elk geval minder dan Nederlanders bijvoorbeeld). Het gedrag op de N4 bevestigde die gedachte in elk geval. Het zal ook wel een kwestie van gewenning zijn, maar ik heb de indruk dat men in omringende landen ook weleens hard, maar bovenal toch veiliger rijdt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 21 okt 2005, 21:07

Misschien mijn eerste post een beetje nuanceren: ik bedoelde daarmee niet dat de infrastructuur de oorzaak zou zijn van het ongeval, dat weten we immers niet, maar ik wou aantonen dat een onaangepaste infrastructuur de gevolgen van een ongeval wel veel zwaarder kan maken, zoals Hajo ook reeds terecht opmerkte. Was er daar een rijbaanscheiding geweest, dan verminder je tenminste al sterk de kans dat een wagen de andere rijbaan opvliegt en frontaal met tegenliggers botst. Het verwarrende op die weg is dus ook dat je een afwisseling hebt tussen stukken waar je 90 mag en stukken waar je 120 mag en dat verschil wordt dus enkel bepaald door het al dan niet aanwezig zijn van rijbaanscheiding. Op sommige plaatsen wordt die snelheidsbeperking aangeduid door borden, maar lang niet overal.
Een beperking tot 100km/u of 90km/ over de hele weg zou goed zijn, alleen blijf je met het probleem zitten dat de weg eruit ziet als een soort snelweg. Een betere, maar dure oplossing is de gedeeltelijke omvorming van de weg tot autoweg, maar dan zit je met het probleem van de vele aansluitingen met dorpen en gehuchten die langs de N4 gelegen zijn, inclusief de handelszaken. Je kan natuurlijk met ventwegen werken, maar dat is gezien het landschap niet zo eenvoudig.
De verkeersmentaliteit in België...tja, hoe meer je naar het zuiden gaat in Europa, hoe slechter het over het algemeen wordt (met landen als Oostenrijk en Zwitserland die uitzonderingen vormen). Dat wil dus zeggen dat het op dat vlak hier al slechter is dan in Nederland. Zelfs tussen Vlaanderen en Wallonië merk je op dat vlak verschillen: hoe meer je naar het zuiden van Wallonië gaat, hoe Franser de rijstijl wordt.
Het is wel zo dat er op de N4 veel ongevallen gebeuren met buitenlanders, omdat zij er vaak inderdaad vanuit gaan dat het een autoweg is.
Het ongevalcijfer ligt hier hoger dan in Nederland, dat heeft deels met de infrastructuur en de verkeersmentaliteit te maken, maar zeker ook met het feit dat wij veel buitenlands verkeer op onze wegen hebben en vooral veel vrachtverkeer. Er gebeuren veel ongevallen waar trucks bij betrokken zijn en als transitland heb je daar dus veel mee te maken.
Dat er in Nederland minder ongelukken gebeuren is ook verklaarbaar: Belgen wijzigen over het algemeen zelden hun rijstijl in het buitenland, m.a.w. rijden ze in België slecht, dan in het buitenland ook. Bij Nederlanders ligt dat soms wel eens anders (ook al aangetoond door onderzoek): zelf heb ik ook al regelmatig gezien dat zolang je in Nederland bent, een Nederlander zich min of meer aan de reglementen houdt, maar eenmaal de grens over, in België bijvoorbeeld, lijkt het alsof er geen reglementen meer bestaan en rijdt men vaak roekeloos en met onaangepaste snelheid. Op andere plaatsen lijkt het dan soms alsof ze niet durven rijden: afgelopen zomer heb ik op de Oostenrijkse radio nog een reportage gehoord en daaruit bleek dat men daar het minst graag Nederlanders op de weg zag, omdat ze vaak slecht rijden in de bergen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 21 okt 2005, 22:01

R4 schreef:Een beperking tot 100km/u of 90km/ over de hele weg zou goed zijn, alleen blijf je met het probleem zitten dat de weg eruit ziet als een soort snelweg. Een betere, maar dure oplossing is de gedeeltelijke omvorming van de weg tot autoweg, maar dan zit je met het probleem van de vele aansluitingen met dorpen en gehuchten die langs de N4 gelegen zijn, inclusief de handelszaken. Je kan natuurlijk met ventwegen werken, maar dat is gezien het landschap niet zo eenvoudig
Zo'n ingreep met ventwegen zou al gauw honderden bomen kosten. Dat lijkt het me op zich niet waard. Misschien is het in dat opzicht beter om de N4 hier en daar te versmallen. 2x2 lijkt me gezien de verkeersdruk toch niet echt nodig op de gehele route. Op sommige plekken (met bebouwing) zou je de weg ook compleet moeten heraanleggen, denk ik, omdat de complete bebouwing is gericht op de aanwezigheid van de N4. De N4 ziet er op sommige plekken ook echt ouderwets uit, op zich wel leuk en nostalgisch, maar het is niet meer van deze tijd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 21 okt 2005, 22:21

Ds79m schreef:Misschien is het in dat opzicht beter om de N4 hier en daar te versmallen. 2x2 lijkt me gezien de verkeersdruk toch niet echt nodig op de gehele route. Op sommige plekken (met bebouwing) zou je de weg ook compleet moeten heraanleggen, denk ik, omdat de complete bebouwing is gericht op de aanwezigheid van de N4.
Inderdaad. De N4 vervulde tot het midden van de jaren 1985 de rol van "Autoroute du Soleil", m.a.w. de belangrijkste route naar het zuiden. Maar sinds de aanleg van de Ardense snelwegen E25 en E411 heeft de N4 die functie verloren. Daarom denk ik aan 1+1 in bebouwde gebieden en speciaal ingerichte doortochten, en aan 2+2 of eventueel afwisselend 2+1 in gebieden waar weinig mensen wonen.

De enige plek waar ik de N4 al heb gezien, is aan de Barrière de Champlon en in Tenneville. Te Tenneville mag de weg 1+1 worden; aan de Barrière 2+2 met een verkeersveilige ongelijkvloerse kruising.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 22 okt 2005, 0:10

Daar kan ik me volledig in vinden.
De barrière de Champlon is een van de gevaarlijkste punten op de N4 en een ongelijkvloerse kruising is daar sterk aan te raden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 22 okt 2005, 1:41

Dé oplossing:
Een groene middenstreep aanbrengen :hypocrite:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 22 okt 2005, 19:25

Dat Nederlanders in het buitenland het gas er meer op hebben heeft meer te maken met frustraties over drempels en flitspalen in eigen land, denk ik zo. :roll:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 23 okt 2005, 0:35

Oei, dan kan het wellicht geen kwaad om te melden dat wij die ook in overvloed hebben :mrgreen:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 23 okt 2005, 16:31

Tja, slecht voorbeeld doet slecht volgen ? :hap:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 23 okt 2005, 19:28

Mja, hoewel, ik vermoed dat die zaken zowat op hetzelfde ogenblik verschenen zijn in verschillende landen. Misschien was men in Scandinavië wat vroeger. Als ze op goed uitgekiende plaatsen aangelegd worden, dan heb ik er trouwens ook geen probleem mee, maar de weg mag er ook niet vol mee liggen. Om snelheid te minderen kan je wat mij betreft veel beter asverschuivingen gebruiken bij het inrijden van een dorp. Dat doet men in Duitsland regelmatig en zoiets is even efficiënt en heeft veel minder nadelen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 23 okt 2005, 19:39

R4 schreef:Als ze op goed uitgekiende plaatsen aangelegd worden, dan heb ik er trouwens ook geen probleem mee, maar de weg mag er ook niet vol mee liggen. Om snelheid te minderen kan je wat mij betreft veel beter asverschuivingen gebruiken bij het inrijden van een dorp. Dat doet men in Duitsland regelmatig en zoiets is even efficiënt en heeft veel minder nadelen.
Helemaal mee eens. Kijk eens op de kaart voor het dorpje Esch bij Haaren. Daar ben ik vanmiddag doorgekomen van de richting Boxtel naar Haaren. Ik heb geteld en er lagen maar liefst 16 (!!!) verkeersremmers binnen de bebouwde kom. En dat is echt een klein dorpje. Het wordt ervaren als klote-doorgaande route. En dat is ook de reden dat de BBA een aantal jaren geleden heeft besloten dat er geen lijnbussen meer komen, simpelweg om gezondheidsredenen van de chauffeur. Schiet je dan door of niet, met al je drempels? :roll:

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 23 okt 2005, 19:43

Dan schiet je inderdaad door. Dat zijn er gewoon veel te veel. Een neef van mij is ambulance chauffeur en die vertelt dat er mensen overlijden door de grote hoeveelheid verkeersremmers. Ze komen dan te laat.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 23 okt 2005, 19:45

Dat klopt, ook hier in Gent heeft men op bepaalde plaatsen drempels gelegd zonder ermee rekening te houden dat er ook lijnbussen over moesten, gevolg: bussen die er niet over kunnen of er hun bumper op kapot rijden. Nadien hebben ze de drempels dan aangepast... :roll: Dat betekent dus weggesmeten geld voor wegenbouw en voor De Lijn.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 23 okt 2005, 19:46

Klopt, toen de weg tussen Haaren en Esch werd heringericht als 60 km/h-zone, kwam uit een speciaal onderzoek naar voren dat de brandweer 5 minuten kwijt was door die snelheidsremmers. En aangezien Esch toch de brandweer uit de gemeente Haaren dient te krijgen... :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 23 okt 2005, 21:32

Toen het waterschap bij mij in de buurt besloot om allerlei drempels en plateaus te leggen in de polder, besloot Connexxion direct om de busdienst over deze route te staken. Nu fietsen nog meer kinderen 's ochtends over de smalle polderweggetjes. Zie daar hoe het verkeersveiligheidsbeleid haarzelf een steek in de rug kan bezorgen... :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 23 okt 2005, 21:34

Mjah Connexxion heeft in Zwolle geeeist dat alle drempels verlaagd zouden worden zodat de bus er makkelijker overheen kan. Dat is gebeurd en sindsdien kan je gewoon met 50 eroverheen (Vmax=30), maar er wordt niet harder om gereden.
Drempels zijn vooral handig bij uitritten en inritten naar woonerven. Het lijkt me niet de bedoeling om hele woonwijken te bezaaien met drempels zoals nu gebeurd. Werkelijk elke kruising van klinkerwegen heeft drempels :roll:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 23 okt 2005, 21:37

Op mijn fietsroute naar school, heb je een bruggetje, en op de afdaling liggen 2 hobbelige drempels. Leuk als je daar overeen rijd en 5 kilo op je rug :?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 23 okt 2005, 22:53

Toen in Dordrecht het beruchte 3-bussen-systeem werd ingevoerd (belangrijkste doelstelling was iedereen een halte op max.150m), zijn er in allerlei kleinere straten drempels verlaagd voor de bussen. Door het gewicht van de bussen zijn ze nu eigenlijk gewoon gelijkvloers geworden met andere kleuren. Ook in een aantal kleine straten in mijn wijk is dat het geval. Daardoor is er nu de vreemde situatie ontstaan dat er op de grote wegen een heleboel drempels zijn, maar in de kleine straten (waar kinderen spelen enzo) geen drempels, en het verkeer gewoon hard kan rijden (en het ook doet). :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie