[B][N070] Gent - Antwerpen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Km357
expressweg

Re: [B][N070] Gent - Antwerpen

Bericht door Km357 » di 30 mar 2021, 20:46

Ik ga daar niet zomaar vanuit, andere projecten met soortgelijke foto's hebben m'n beleving daarvan serieus veranderd. Ook het feit dat er geen auto te zien valt, maar wel voetgangers en fietsers stemt mij helemaal niet gerust.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 30 mar 2021, 20:52

De N70 op dat stuk is een dertien-in-een-dozijn invalsweg, bij soortgelijke projecten wordt de parkeercapaciteit altijd gevrijwaard. Het gaat hier niet echt over de binnenstad. Bij zulke nieuwe projecten wordt er niets verhard dat geen duidelijk praktisch nut heeft.

Sterker nog, waarschijnlijk doen de belangrijkste werken zich onder de grond voor. Aanleg van gescheiden riolering in het kader van Riopact.

Als je het resultaat van een vergelijkbaar project in de praktijk wenst te zien, kan je eens naar de N10 bij Aarschot gaan spieken. Het stuk tussen het centrum en de R25.

Zo'n renders dienen meestal om de groene jongens gerust te stellen. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 30 mar 2021, 21:44

Km357 schreef:
di 30 mar 2021, 16:08
Ik ben vast dus de enige die het totaal schrappen van parkeerplaatsen, maar wel het implementeren van onnodig grote voetpaden en middenbermen opvalt dan.
Parkeren doet iedereen zoals te zien vooral op eigen erf. Er komen vrijliggende fietspaden in plaats van een schaamstrookje op het asfalt. Betere oversteekvoorzieningen en het asfalt dat weggehaald wordt, is vooral in gebruik als verdrijvingsvak of 'loze' linksaffer. Het gaat er alleen maar op vooruit. Wees blij dat er een nette invalsweg komt. En nee, het is niet meer zo'n racebaan als dat het was, maar het lijkt me dat je prima met 50 km/h door kunt rijden. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 30 mar 2021, 22:29

^^ Dat is nu ook al het geval, maar de postdienst die komt leveren moet nu wel ofwel het verkeer blokkeren ofwel op het voetpad gaan staan. Ik noem dat geen vooruitgang. Zelfde met de bus, de vuilniswagen, letterlijk alles dat stopt voor iets.

Vroeger kon die uitwijken, met dit plan niet meer. Een progressie die ik niet kan toejuichen in het kader van duurzame mobiliteit.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 30 mar 2021, 23:13

Bij schrijven van de stad Sint-Niklaas, het valt allemaal nog goed mee. Zoals ik al eerder zei, een ontwerp volgens het boekje. De detailplannen laten trouwens een ruime hoeveelheid kus-en-rij-zones zien en vrijliggende bushaltes. Ik zou zelfs durven zeggen dat het uiteindelijke resultaat een grote vooruitgang gaat zijn ;)

Het ontwerp voor de stadsboulevard:
-Eén rijvak in asfalt van 3,05 meter breed, in beide rijrichtingen.
-Groene middenberm van 7,30 meter breed, met bomenrijen.
-Fietspad van minimum 1,75 meter breed in beide rijrichtingen. Uitgevoerd in rode asfalt.
-Voetpad van minimum 1,50 meter breed langs beide kanten van de weg. Uitgevoerd in blauwgrijze betonstraatstenen.
-Parkeerstroken van 2 meter breed langs beide kanten van de weg, op een aantal locaties en in combinatie met groenzones.
-Regelmatig veilige oversteekplaatsen voor zachte weggebruikers.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 30 mar 2021, 23:29

De ruimte tussen de plantvakken wordt inderdaad parkeerplaats. Of zoals deze rendering suggereert, plaats om met je fiets te staan. ;)
Afbeelding

Detailplannen vind je hier: https://www.sint-niklaas.be/sites/porta ... tr%201.pdf en https://www.sint-niklaas.be/sites/porta ... tr%202.pdf