[R010] Singel Antwerpen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[R010] Singel Antwerpen

Bericht door Rene » wo 23 mar 2005, 14:55

Het afgelopen jaar lagen er diverse tijdelijke viaducten in de Antwerpse Singel, als ik me goed heb laten voorlichten. Deze zijn aangebracht t.b.v. 1e fase werken Antwerpse ring, maar bleven liggen tot de 2e fase.

Mijn vraag: hebben die tijdelijke ongelijkvloerse kruispunten geleid tot minder verkeersoponthoud, ook toen de ring weer "gewoon" open was ?
Zijn er geluiden om die dingen te laten liggen ? Of is dit in Vlaanderen absoluut geen issue :?:

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » di 29 mar 2005, 3:14

Ze spreken nog altijd over tijdelijke viaducten. Voor zover mijn eigen ervaringen hebben die wel niet echt geleid tot minder verkeersoponthoud...

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » di 29 mar 2005, 17:51

'Tijdelijk' kan in Antwerpen nochtans heel erg lang duren. :P De fly-over aan de Rooseveltplaats - een stalen, erg tijdelijk uitziend viaduct - staat er ondertussen al meer dan dertig jaar. (Om welke reden die daar toen is neergepland, weet ik zelf niet, maar kan ik eens navragen).

Afbeelding
Rechtsonder in de afbeelding: de weg die over het viaduct loopt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » do 31 mar 2005, 1:06

Dat "tijdelijk viaduct" dat er al 30 jaar ligt zal nu wel verdwijnen.Men is bezig een tunnel te leggen.



Heeft er iemand een kaartje waar deze tijdelijke viaducten juist liggen?

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » ma 20 jun 2005, 19:40

Update hierover: ze gaan verdwijnen maar misschien blijven ze toch nog iets langer liggen dan normaal gezien :lol:

De noodbruggen op de Antwerpse singel zullen zeker verdwijnen na de werken aan de Antwerpse ring. Maar ze zouden eventueel wel wat langer kunnen blijven staan dan gepland. Dat zei, opnieuw minister Kris Peeters in wakker op zondag.
video

bron: http://www.atv.be

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 24 jun 2005, 10:36

Wat zijn dat eigenlijk voor soort bruggen dan? Zijn ze van hout, staal of beton? En waar zijn ze eigenlijk voor neergezet?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 24 jun 2005, 15:55

De basis is van metaal. Ze lijken een beetje op van die militaire bruggen. Er is wel een asfaltwegdek.
Ze ontlasten de kruispunten eronder. Want die VRI's zijn echt Belgisch... alles tegelijk... Dat zou natuurlijk de verkeerhoveelheid niet kunnen verwerken. Vandaar die bruggen, en ze werken goed! 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 24 jun 2005, 16:35

IQ[] schreef:Want die VRI's zijn echt Belgisch... alles tegelijk... Dat zou natuurlijk de verkeerhoveelheid niet kunnen verwerken.
Dat kan anders veel meer verwerken dan al die Nederlandse rommel waar elke richting zijn eigen regelgroep heeft - en dus ook zijn eigen fase, ontruimingstijd, etc. Dat leidt in Nederland juist tot enorme onderbenutting van de kruispuntcapaciteit. Alleen bij kruispunten met een onevenredig grote hoeveelheid afslaand verkeer zijn eigen regelgroepen m.i. gewenst.

Bovendien: in belgië krijg je groen, en kijk je naar elkaar op de kruising. Je weet dat anderen ook tegelijkertijd groen hebben. In Nederland gaat het licht groen, vervolgens de oogkleppen op en wordt het gas finaal naar beneden gedrukt... :roll:

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » do 01 sep 2005, 23:50

Ijzeren noodbrug verdwijnt
De Ijzeren noodbrug aan de Frankrijklei wordt nog voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 afgebroken. Daarover bestaat een akkoord tussen de Vlaamse regering en de stad. Waarschijnlijk wordt de brug tijdens de zomermaanden van volgend jaar verwijderd.
video

bron: http://www.atv.be



Niet alleen de tijdelijke bruggen van de Singel verdwijnen, ook de Ijzeren noodbrug zal verdwijnen

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 02 sep 2005, 0:03

Die bruggen blijven misschien nog enkele maanden staan, maar worden dan zeker afgebroken. Ze hebben inderdaad voor de nodige ontlasting gezorgd van de kruispunten, maar het zijn lelijke stalen gevaartes die voor horizonsvervuiling zorgen en voor de omwonenden echt geen zicht zijn om dagelijks op te kijken, om nog maar te zwijgen van de extra lawaai- en geurhinder die ze te verwerken krijgen.

Bovendien zal op termijn, nu de ring heraangelegd is, de Singel omgevormd worden tot groene stadsboulevard en zijn functie als stadsring overdragen aan de snelwegring. Die omvorming gebeurt tegen 2013.

Meer info en simulaties hiervan:
http://www.antwerken.be/projecten/nieuw ... oject.aspx
http://www.antwerken.be/projecten/nieuw ... ingel.aspx

De bovenste url bevat een filmpje over de omvorming.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 02 sep 2005, 8:22

Zit er aardig uit, maar in dat filmpje hoorde ik de term "lei", wat is dat :?:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 02 sep 2005, 8:54

Mark schreef:Zit er aardig uit, maar in dat filmpje hoorde ik de term "lei", wat is dat :?:
Laan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 02 sep 2005, 13:08

Palance schreef:
Mark schreef:Zit er aardig uit, maar in dat filmpje hoorde ik de term "lei", wat is dat :?:
Laan.
Of meer specifiek: de "binnenring" van Antwerpen: Frankrijklei, Italiëlei, enz. Vaak "de leien" genoemd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 02 sep 2005, 13:17

Hier wel, maar dat is natuurlijk niet de oorspronkelijke betekenis van 'lei'. Neem bv. de bekendste winkelstraat van Antwerpen, Keyserlei. Die is echt autovrij :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Bericht door poller1 » vr 02 sep 2005, 13:19

Ik wist niet dat een 'laan' per se autovrij moet zijn??? :?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 02 sep 2005, 13:43

poller1 schreef:Ik wist niet dat een 'laan' per se autovrij moet zijn??? :?
Dat hoeft ook niet. Maar ik doelde op het feit dat een 'lei' niet per sé onderdeel van een ringweg hoeft te ziijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 02 sep 2005, 13:44

Palance schreef:Hier wel, maar dat is natuurlijk niet de oorspronkelijke betekenis van 'lei'. Neem bv. de bekendste winkelstraat van Antwerpen, Keyserlei. Die is echt autovrij :)
Ok.
De De Keyserley heet eigenlijk De Keyserlei :) en is grotendeels (maar niet helemaal, toch?) autovrij.
Bovendien komt "lei" van het Franse "allee", dat weer komt van het Franse woord dat ook "lopen" kan betekenen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Bericht door poller1 » vr 02 sep 2005, 14:14

Palance schreef:
poller1 schreef:Ik wist niet dat een 'laan' per se autovrij moet zijn??? :?
Dat hoeft ook niet. Maar ik doelde op het feit dat een 'lei' niet per sé onderdeel van een ringweg hoeft te ziijn.
Daar heb je gelijk in, 100%! ;)

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Bericht door poller1 » vr 02 sep 2005, 14:16

harry schreef:
Palance schreef:Hier wel, maar dat is natuurlijk niet de oorspronkelijke betekenis van 'lei'. Neem bv. de bekendste winkelstraat van Antwerpen, Keyserlei. Die is echt autovrij :)
Ok.
De De Keyserley heet eigenlijk De Keyserlei :) en is grotendeels (maar niet helemaal, toch?) autovrij.
Bovendien komt "lei" van het Franse "allee", dat weer komt van het Franse woord dat ook "lopen" kan betekenen.
De Keizerlei (spreektaal ;) ) heeft twee zeer brede voetpaden en slechts 1 rijstrook per rijrichting (met nog wat parkeerplaatsen en ruimte voor taxi's), maar geen enkel stuk Keizerlei is autovrij hoor...

Het zou wel mogelijk zijn, aangezien de verkeersstroom vanuit de Pelikaansstraat te verwaarlozen is, uitgezonderd dan enkele lijnbussen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 02 sep 2005, 14:28

Stomstomstom!! :mes: :rooie: :wall:
Ik zit er weer eens naast. Ik heb de Meir voor me, de Keyserlei ligt natuurlijk dichterbij het Centraal Station en is inderdaad niet autovrij.

:oops:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » za 03 sep 2005, 14:26

Voor de ringlanen in België in de stad zelf worden vaak verschillende benamingen gebruikt. In Antwerpen noemen ze die leien: Frankrijklei, Britselei, Amerikalei en Italiëlei (na de Eerste Wereldoorlog zo goenoemd naar de geallieerde landen).

In Mechelen - en veel andere steden in Vlaanderen - spreken ze dan weer van vesten: Schuttersvest, Zwartzustervest ... omdat het tracé de oude stadsomwalling volgt. Ze spreken daar dan ook vaak van 'de vesten', ook al heten niet alle lanen op het tracé vest.

Ook in gebruik is singel. O.a. in Antwerpen. En ook hier geldt dat de term singel voor het hele traject gebruikt wordt al heet officieel enkel het noordelijke gedeelte de Noordersingel. Op het tracé van de singel liggen verder nog lanen en leien. Maar samen vormen ze de 'Singel'.

In Brussel noemen ze het Boulevards-Avenues/Lanen: maar ook daar is er een verwijzing naar de vroegere stadsomwalling omdat het Franse Boulevard is afgeleid van het Nederlandse 'bolwerk' (de versterkingen aan de vroegere stadsomwalling). In het Nederlands is het onderscheid Boulevard en Avenue overigens verdwenen, beide worden vertaald als Laan.

Zo is er op de 'kleine ring' van Brussel een 'Avenue du Boulevard' in het Nederlands de 'Bolwerklaan'. En opvallendst hier is dat op de 'kleine ring' van Brussel de binnenbanen tegen het historische stadscentrum Boulevards heten en de buitenbanen naar de voorsteden Avenues. Zo ligt de 'Boulevard du Waterloo' (stadszijde) tegenover de 'Avenue du Toison d'Or' (voorstadszijde).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 03 sep 2005, 16:44

Grappig verhaal. Dat van Mechelen wist ik niet, ik ben er kort geleden nog geweest in de binnenstad, maar ik zat toen zo te zoeken naar een goede parkeerplaats dat de straatnamen me ontschoten zijn. Ik zal de volgende keer beter opletten :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 03 sep 2005, 17:29

In Gent volgt de binnenring ook ongeveer de oude stadsomwalling. Van die omwalling zelf zie je maar op enkele punten wat restanten. Je merkt het niet aan de naam van de wegen, maar wel aan de namen van de kruispunten: Dampoort, Sint-Lievenspoort, Keizerspoort, Heuvelpoort, Brugsepoort, etc.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 03 sep 2005, 17:42

Dat is in Trier ook. Daar volgt de Ring ook de oude stadswal, die soms nog over grote lengtes bestaat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 03 sep 2005, 21:07

Ook in Parijs is dat zo; vandaar dat de aansluitingen op de B.P. Portes heten: Porte de la Chapelle, bijvoorbeeld ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 03 sep 2005, 21:13

Is er in Nederland eigenlijk nog een stad die dat ook heeft?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 03 sep 2005, 21:20

Willem schreef:Is er in Nederland eigenlijk nog een stad die dat ook heeft?
Amsterdam met zijn ring zou de stad bij uitstek daarvoor geschikt zijn. Rotterdam zou ook nog kunnen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 03 sep 2005, 21:22

Ja, de A 10 loopt ook echt op een historisch stadswallentracé. Niet dus.

De s 100 (stadhouderskade) echter wel weer, al loopt die feitelijk net iets buiten de voormalige stadswal. (Singelgracht).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 03 sep 2005, 22:04

Volgens mij bedoelt Chrizz juist dat het in Amsterdam goed zou KUNNEN.

In Utrecht is men het overigens wel degelijk van plan geweest. Volledig dempen van de singels, rechttrekken van de bochten bij de bolwerken en een dikke autoweg aanleggen.

Uiteindelijk is gelukkig maar een deel uitgevoerd, nl. de Catharijnebaan en de Weerdsingel Westzijde. Bij de laatste is het water intussen alweer teruggebracht, bij de Catharijnebaan gaat dat als het goed is nog gebeuren. (Vooral de Catharijnebaan is wonderlijk, voor de mensen die er nooit geweest zijn: ongeveer een kilometer snelwegachtige weg van niks naar nergens middenin het centrum.)

In dit wegenplan van Utrecht (jaren zestig) is een al afgezwakte variant van het plan nog te zien.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 03 sep 2005, 23:16

Wicher schreef:bij de Catharijnebaan gaat dat als het goed is nog gebeuren.
Als het politieke besluit ten uitvoer wordt gebracht. Dat is wat anders dan goed. Als de Catharijnebaan wordt teruggebracht tot de proporties waartoe de gemeente heeft besloten, dan worden alle parkeergarages zo goed als onbereikbaar, tenzij je graag uren in de files op het resterende Catharijnesingelventweggetje wilt wachten. Daarmee zal de regiofunctie van Utrecht Centrum nog verder inboeten, ten gunste van shopping-centres in de randgemeenten.

Plaats reactie