[B][N769] Lommel

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg

[B][N769] Lommel

Bericht door IQ[] » zo 27 feb 2005, 21:54

Ja, klopt ik woon in België. Of beter: tegenwoordig eet en slaap ik er alleen nog maar :wink: de rest van de tijd zit ik in Eindhoven. Maar ik ga wel elke dag naar huis.
Veel Belgen hoor je inderdaad nooit over hun wegennet. Tenzij je er naar vraagt. Zo vroeg ik laatst aan iemand waar dat stukje autoweg ten westen van Lommel voor diende. Dit is de N769, hij loopt "dood" op de N71, terwijl de lantaarns en asfalt gewoon verder het industriegebied Balendijk oplopen... typisch. Blijkt dat deze weg ooit, volgens deze mensen dan, via Lummen naar Landen moest lopen. Als ik goed op de kaart kijk, zou deze weg bijna parallel aan de A24 (de noord-zuid) hebben gelopen op een kleine afstand van elkaar. Deze plannen zijn geschrapt toen er in de jaren '70 protesten ontstonden tegen de A24 . Maar ondertussen was er wel bij Lommel grond onteigend en hebben de mensen al geld betaald gekregen. Ondertussen leven de mensen nog steeds op "hun" stukje staatsgrond of bewerken het...

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » zo 27 feb 2005, 22:10

IQ[] schreef:Dit is de N769, hij loopt "dood" op de N71, terwijl de lantaarns en asfalt gewoon verder het industriegebied Balendijk oplopen... typisch. Blijkt dat deze weg ooit, volgens deze mensen dan, via Lummen naar Landen moest lopen. Als ik goed op de kaart kijk, zou deze weg bijna parallel aan de A24 (de noord-zuid) hebben gelopen op een kleine afstand van elkaar. Deze plannen zijn geschrapt toen er in de jaren '70 protesten ontstonden tegen de A24.
Wie had dat durven denken. :? Ik had altijd gedacht dat het een weg was om het industrieterrein Maatheide (in het noorden) en de wijk Balendijk (in het zuiden) te ontsluiten. Maar een route van Lommel naar Landen? :shock: Wow. Ben blij dat die er nooit is gekomen. Eén A24 is volgens mij meer dan genoeg. Trouwens ligt er tussen Hechtel en Leopoldsburg, ten noorden van de N73 een prachtig natuurdomein: het Pijnven.

Dat kruispunt in Lommel heeft inderdaad wat rommeligs, met het zuidelijke, niet-berijdbare stukje van de N769 afgesloten door betonblokken... Ik zou het fijn vinden, mochten ze zulke onafgewerkte situaties wat 'opruimen', zoals in Nederland wordt gedaan. Zo mag - als de verlenging van de A19 definitief wordt afgeschreven - ook de ongebruikte brug aan de terminus van deze snelweg ten noorden van Ieper afgebroken worden en vervangen worden door een rotonde.

Waarmee ik trouwens helemaal niet wil zeggen dat ik tegen een verlenging van de A19 ben. Gisteren las ik op het SARA-forum dat nu ook de nazaten van Britse soldaten uit de Eerste Wereldoorlog zich in het dossier beginnen te mengen. "De A19 loopt dwars door een gebied waar in 1917 slag werd geleverd, en langs maar liefst 5 militaire begraafplaatsen." :x Ik studeer dan wel Geschiedenis, maar ik vind niet dat deze argumenten de aanleg van een snelweg mogen verhinderen, wanneer de voordelen ervan duidelijk zijn aangetoond! Waar gaan we naartoe zeg?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 27 feb 2005, 22:21

Leuk dat je over het natuurgebied de Pijnven begint. Ik woon er aan de rand van. Erg mooi gebied hier. Het ligt alleen nog net iets noordelijker dan je aangeeft, want er ligt ook nog het ooit mooie heideveld tussen de Pijnven en de N73. Dit is militair terrein (Kamp van Beverlo). Helaas verwaarlozen de militairen dit mooie stukje natuur :(

Ik ga binnenkort toch nog maar eens rondvragen over die weg ten westen van Lommel. Want het lijkt mij ook er onwaarschijnlijk. Al heb ik wel een kaart hier waarop deze weg ingeprojecteerd staat om door te lopen en aan te sluiten ten zuiden van Kattenbos op de N746. Ik zal eens kijken of ik deze kaart kan terugvinden en inscannen. Hier staat namelijk ook de A24 op tot waar de kaart ophoudt :(

Is dat echt waar van de A19? Dat klinkt wel heel erg wazig... we moeten ook soms aan de toekomst denken vind ik!

EDIT: verschillende foutjes

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » zo 27 feb 2005, 22:32

IQ[] schreef:Ik ga binnenkort toch nog maar eens rondvragen over die weg ten westen van Lommel. Want het lijkt mij ook er onwaarschijnlijk. Al heb ik wel een kaart hier waarop deze weg ingeprojecteerd staat om door te lopen en aan te sluiten ten zuiden van Kattenbos op de N746. Ik zal eens kijken of ik deze kaart kan terugvinden en inscannen.
Tsss, dwars door de bossen heen dus. In ieder geval: zeker eens inscannen, ik ben benieuwd!
IQ[] schreef:Is dat echt waar van de A19? Dat klinkt wel heel erg wazig... we moeten ook soms aan de toekomst denken vind ik!
Yup, straf he! Het hele verhaal kan je lezen op http://forum.sara.free.fr/viewtopic.php ... c&start=15.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 feb 2005, 23:31

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 28 feb 2005, 17:06

Ik denk dat die A19 er ooit nog wel eens komt.Mensen die langs de N8 wonen zijn al dat verkeer gewoon beu.

Elmo
polderweggetje

Bericht door Elmo » ma 28 feb 2005, 17:13

Het schijnen bij de A19 niet zozeer de mensen die daar wonen te zijn die tegen de weg zijn, maar vooral de Engelsen. Ik heb ergels gehoord/gelezen dat ze zelfs naar het Europees Hof zijn gestapt om de aanleg van deze weg tegen te houden! :evil:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 28 feb 2005, 17:36

Omdat er weer een paar wielerwedstrijden waren, heb ik het Belgische wegennet weer eens kunnen bekijken. ;)

Het viel me op dat iedere weg een heel smal fietsstrookje heeft, het lijkt me gevaarlijk om daar op te rijden. Ook hebben veel wegen parkeervakken en daarnaast een fietsstrook en ogen daarom wel heel breed, wat weer uitnodigt tot hard rijden. Gelukkig hebben jullie nog wel gewone asstrepen i.p.v. die zooi die je hier steeds meer ziet verschijnen.

Tsjah, dat alles misschien niet goed onderhouden is, wil niet zeggen dat jullie een slechter netwerk hebben. Integendeel, jullie hebben veel meer doorgaande wegen tussen dorpen dan Nederland, die ze nu met Duurzaam Veilig verkwanseld. En trouwens, de heringerichte stukken in Belgie zien er hartstikke goed uit! Complimenten daarvoor! :D

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2005, 17:55

Het viel me op dat iedere weg een heel smal fietsstrookje heeft,
Dat lijkt met name maar zo door de idioot dikke strepen. Uiteindelijk maakt het weinig uit qua breedte vgl. met Nederland. Wel is het zo dat België meestal geen vrijliggende fietspaden heeft. Meestal moet je daarvoor dieper in het binnenland fietsen, want meer dan in Nederland zijn 'binnendoorweggetjes' afgesloten voor doorgaand verkeer. Vaak staat er dan een geslotenverklaring incl. bord uitgez. plaatselijk verkeer/sauf riverans bij. Ik weet overigens niet in hoeverre dit frequent wordt gecontroleerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 28 feb 2005, 21:13

Al die fietspaden langs autowegen zoals de N49 lijken verdwenen te zijn. Of zijn er nog een paar van die semi-snelwegen waar je met je fiets over de vluchtstrook moet rijden?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 28 feb 2005, 21:50

Ik dacht dat je vroeger langs de N60 ook kon fietsen maar of dit nog steeds zo is weet ik niet.

Logisch trouwens die belissing om de fietspaden langs de N49 / A11 /E34 te verwijderen.Er reed nooit een kat op, het was gevaarlijk en bovendien liggen er op veel plaatsen al parallelwegen die als fietspad kunnen gebruikt worden.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 28 feb 2005, 21:59

Ik heb het kaartje gevonden waar de N769 opstaat met het plan om door te trekken naar de N746. Alleen ik kan niet op mijn website inloggen, waardoor ik het niet online kan zetten. Hopelijk gaat het morgen wel.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 05 mar 2005, 21:30

Zo hier is het kaartje:
Afbeelding

Hopelijk is het een beetje te zien. Het gaat om het gestippelde lijntje ten westen van Kattenbos.

orionpax
verkeersader

Re:

Bericht door orionpax » wo 02 jan 2008, 19:16

Willem schreef:Al die fietspaden langs autowegen zoals de N49 lijken verdwenen te zijn. Of zijn er nog een paar van die semi-snelwegen waar je met je fiets over de vluchtstrook moet rijden?

Ze zijn er nog wel. Roosendaal-Essen bijvoorbeeld. Daar is echter geen vluchtstrook gebruikt maar de voormalige rechterrijbaan.

Mikhail
expressweg

Re: N769 Lommel

Bericht door Mikhail » do 03 jan 2008, 15:17

Ik heb even dit stukje bestudeerd, en ik vermoed dat deze weg misschien ooit moest Aanlsuiten in Reusel, net over de Belgische grens en moest passeren langs Postel. Ik vermoed het enkel, maar als je ziet dat er vanaf Reusel een weg loopt naar Tilburg, lijkt mij dat het logische ...

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » ma 08 sep 2008, 14:16

Het Belang van Limburg 04/08/2008 schreef:Weg naar industriezone Maatheide niet versmald

De weg die de ring Overpelt-Lommel-Mol met het industrieterrein Maatheide verbindt, behoudt zijn 4 rijstroken. Dit heeft Wegen en Verkeer Limburg beslist. Zowel Voka-Kamer van Koophandel Limburg, als de Lommelse Ondernemers Club (LOC) en het stadsbestuur zijn daar erg gelukkig om.

Na verkeerstellingen plande Wegen en Verkeer eerder een versmalling van de N769. LOC-voorzitter Theo Slegers: “Na een enquête in februari ventileerden de Lommelse bedrijven - en niet enkel die op Maatheide - hun ongenoegen over de mogelijke verenging. Onze vereniging zette zich in voor dit dossier en kreeg de steun van Voka, stad en ereburgemeester Vanvelthoven.”

Johann Leten van Voka: “Bereikbaarheid is een troef voor Limburg. Die moet gegarandeerd blijven, wil onze provincie zich ontpoppen als logistieke speerpuntregio. Dit geldt zeker voor groeipool Lommel. De ontwikkeling van bijkomende industrieterreinen zal er de verkeersstroom doen stijgen. Versmalling van de N769 past daar niet bij.”

Burgemeester Vanvelthoven valt hem bij: “Die weg is niet alleen toegangsweg naar Maatheide, maar dient ook als ontsluitingsweg voor het stads- en sportcentrum en voor vakantiepark De Vossemeren. In Vlaanderen zijn we nog één van de weinige gemeenten die industriegronden kunnen aanbieden. Goede bereikbaarheid is belangrijk.”

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 08 nov 2008, 11:58

Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Lommel , onderdeel Gew. lijnstructuur schreef:
  • De westelijke omleiding N769
    Momenteel is een onderzoek aan de gang over de wenselijkheid en de haalbaarheid van een westelijke omleiding (doortrekking van de N769 zoals voorzien op het gewestplan). De bedoeling van deze westelijke omleidingsweg is om doorgaande verkeersbewegingen in de uit te bouwen stedelijke drager zoveel mogelijk te vermijden. De aanleg van de westelijke omleidingsweg houdt het doorgaande verkeer weg uit de Stationsstraat en uit het centrum van Kattenbos, wat de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid van deze gebieden ten goeden komt. Hierdoor kan de stedelijke drager, die zich uitstrekt tussen het eigenlijke centrumgebied en de stationsomgeving, volwaardig uitgebouwd worden tot de kern van het stedelijk gebied Lommel. De stedelijke drager vormt op die manier een samenhangend gebied, dat zowel het centrumgebied als de stationsomgeving en de Buitensingel omvat. Binnen deze stedelijke drager worden de mogelijkheden voor alternatieve vormen van vervoer verder uitgebouwd (openbaar vervoer, fietsverkeer, voetgangers).
    Afbeelding
    Figuur 47. Concept westelijke omleidingsweg (N769)

Indien deze westelijke omleidingsweg niet aangelegd wordt, dan blijft het verkeer van en naar Kerkhoven en Leopoldsburg gebruik maken van de Stationsstraat en de doortocht van Kattenbos. De bestaande ontsluiting van Lommel wordt op deze manier bestendigd.
  • Het kruispunt N71-N769 wordt uitgebouwd tot een volwaardig verkeersknooppunt. Het zuidelijke deel van de Ringlaan (N769c) wordt gebruikt voor de aansluiting van de wijk Balendijk op de N71, en wordt herleid tot een 2x1-weg. Ter hoogte van het kruispunt wordt een fietstunnel aangelegd om de N71 te dwarsen.

DrCarpenter
zandpaadje

Re: [B][N769] Lommel

Bericht door DrCarpenter » do 09 aug 2012, 20:02

Het ongebruikte stuk N769 in Lommel is gebruikt voor een clip van radiostation JOE FM:

Youtube clip

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » wo 23 dec 2020, 14:03

Hoe staat het er nu mee? Zal het zuidelijke stuk er nog komen? En het noordelijke deel? Wellicht aan te sluiten op de A67 bij Postel?

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » wo 23 dec 2020, 16:02

Een late reactie op een lang lopende draad.

Misschien toch een lichtpuntje, Vlaanderen is haar Grote Nutteloze Werken gestaag in dienst aan het nemen.