[R011]Zandlichaam bij Antwerpen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg

[R011]Zandlichaam bij Antwerpen

Bericht door IQ[] » wo 08 mar 2006, 20:43

Vanuit de trein spotte ik een begroeide dijk ter hoogte van Vliegveld Antwerpen. Toen ik net even met luchtfoto's ging kijken, zag ik dat het begroeide "pad" tot de E19 Antwerpen-Brussel loopt!!! :shock:

Schematisch kaartje

Volg dit tracé met de luchtfoto's op http://geo-vlaanderen.gisvlaanderen.be/ ... urenortho/

Iemand enig idee wat dit had moeten worden? :o

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 08 mar 2006, 21:06

Niet echt een idee...

Misschien een oude aftakking van de spoorlijn of misschien heeft het wel iets te maken met het nabijgelegen fort 4.

Op het gewestplan is ook duidelijk een groene lijn te zien en op de biologische waarderingskaarten is deze zone biologisch waardevol gebied.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 08 mar 2006, 21:19

Gezien de driehoek aan de oostzijde richting de spoorlijnen denk ik dat het een voormalig spoorwegtracé is. Waarvoor men in de jaren '60/'70 blijkbaar grootse plannen had - een dubbelbaans R11 was blijkbaar de bedoeling. Dat is wat ik voor mezelf snel zou concluderen, op basis van de luchtbeelden. Of het zo is - ik weet het niet. Ik ken de wegengeschiedenis van België amper.

"Biologisch waardevol" :roll:
Gewoon een ongebruikte aardebaan tussen woonwijken en industrieterreinen in :!:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 08 mar 2006, 21:24

Wat extra illustratie:
R11 bij de E19 (links is de aansluiting bij de tunnel):
Afbeelding

R11 kruist met N1:
Afbeelding

R11 buigt af van "tracé":
Afbeelding

Bij de spoorlijnen (bovenaan is er nog eentje):
Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 08 mar 2006, 21:46

Eén van de andere kaarten die hier op het forum ciculeert bevestigt dat hier vroeger een spoorlijn heeft gelegen. Ik heb hem voor de duidelijkheid even rood gemaakt:

Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 08 mar 2006, 21:56

Oh... wat een afknapper ;)

Wat rest is natuurlijk wel een bijzondere situatie. Was dit misschien een militaire spoorlijn om die forten te bevoorraden enzo?

Mikhail
expressweg

Re: Zandlichaam bij R11 Antwerpen

Bericht door Mikhail » wo 08 mar 2006, 22:14

IQ[] schreef:Vanuit de trein spotte ik een begroeide dijk ter hoogte van Vliegveld Antwerpen. Toen ik net even met luchtfoto's ging kijken, zag ik dat het begroeide "pad" tot de E19 Antwerpen-Brussel loopt!!! :shock:

Schematisch kaartje

Volg dit tracé met de luchtfoto's op http://geo-vlaanderen.gisvlaanderen.be/ ... urenortho/

Iemand enig idee wat dit had moeten worden? :o
Misschien een geplande (maar niet doorgevoerde plan :p zijn we al gewoon in belgie) doortrekking van de R11 ? Als alternatief ringweg om antwerpen

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 29 apr 2006, 21:37

Toch zijn er nog gevallen in Vlaanderen waar de spoorwegtracés niet meer bebouwd zijn. In mijn eigen gemeente is er bijvoorbeeld de oude spoorwegberm die parallel langs de volledige lengte van de Krijgsbaan/Vredebaan (R11) loopt. Deze spoorweg was vroeger de enige spoor-ringverbinding rond Antwerpen, en is in de jaren 60 overbodig geworden door de spoorweg langs de toen pas aangelegde Ring. De treinverbinding Mortsel-Hoboken is met alle sporen totaal verwijderd in 1972 en vervangen door de vuile, rokerige auto's van de Krijgsbaan. Nu wordt de R11 gebruikt door lokaal en bovenlokaal verkeer als sluipweg om de Ring en Singel te vermijden. De berm zelf is gewoon begroeit, maar kan mits het aanleggen van sporen terug gebruikt worden. Je ziet nog duidelijk tekenen van 'spoorweggebruik'.
Afkomstig van het mobiliteit denk forum