[B][N132] Weelde - Merksplas - Beerse - Gierle

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

[B][N132] Weelde - Merksplas - Beerse - Gierle

Bericht door vynkce » di 14 mar 2006, 8:46

Deze gewestweg zal in de loop van dit jaar volledig worden heraangelegd. Er komen aparte fietspaden en twee rotondes waarvan één hele grote. Ik zal proberen af en toe wat foto's te gaan maken en die te posten op dit forum.

Ondertussen kan je hier meer informatie vinden:

Afbeelding

http://www.kvkkempen.voka.be/wib/ Mooie PPT :!: :!:

http://www.tv3v.be/Projectfiches.asp?ge ... %20pcf.pdf
Laatst gewijzigd door vynkce op wo 17 feb 2016, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » di 14 mar 2006, 8:55

Halve heraanleg Gierleseweg
Alleen geld om op grondgebied Gierle te vernieuwen

BEERSE - In het voorjaar van 2006 begint de aanleg van twee rotondes aan het afrittencomplex van de E34. Nadien krijgt ook de Gierleseweg tussen Beerse en de E34 een grondige opknapbeurt. Maar de Vlaamse overheid heeft enkel geld om het deel op grondgebied van Gierle te vernieuwen. ,,Een absurd voorstel'', zegt schepen van lokale economie Tom Jacobs. ,,Ook in Beerse en Vosselaar moet de weg aangepakt worden.''

De N132 is dringend aan een opwaardering toe: het wegdek verkeert in barslechte staat, de rijbaan is maar net breed genoeg om vrachtwagens te laten kruisen en het fietspad loopt vlak naast die drukke verbindingsweg.

Vlaams minister van openbare werken Kris Peeters erkent het probleem, maar kan slechts een heraanleg op het grondgebied van Gierle financieren.

,,Ongeveer 2/3 van de Gierleseweg zal dus in de huidige staat blijven'', weet schepen van lokale economie Tom Jacobs (VLD) in Beerse. ,,Als de Vlaamse overheid nog eens geld vindt, wordt ook dat deel aangepakt. De onveilige situatie houdt aan en men creëert op enkele jaren dus tweemaal hinder op een drukke verkeersader.''

Samen met de andere drie schepencolleges van het regionaal stedelijk gebied Turnhout (Turnhout, Oud-Turnhout en Vosselaar) pleit het gemeentebestuur van Beerse bij de Vlaamse overheid de weg in zijn geheel aan te pakken. ,, We verstuurden een brief aan de minister om meer klaarheid te scheppen'', zegt Tom Jacobs. ,,Want momenteel is voor de lokale besturen niet duidelijk waar het probleem zich precies situeert en binnen welke termijn de N132 volledig vernieuwd is. Deze situatie is onmogelijk uit te leggen aan de inwoners en de bedrijven binnen onze regio.''


Geert REYNDERS23/12/2005
bron:http://www.nieuwsblad.be

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 14 mar 2006, 13:57

Die nieuwe fietsbrug bij Fase 1 ziet er wel bijzonder uit!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 14 mar 2006, 15:12

Er wordt in Belgie gelukkig werk gemaakt van het aanpakken van onveilige wegen zonder ze meteen vol drempels te plempen. :)

En kijken jullie nu een beetje de Nederlandse manier van weginrichting af met fietspaden en sloten? Want dat viel me ook op in de stukken over de reconstructie van de N119, daar stond Nederland zelfs expliciet als voorbeeld genoemd! :P

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 14 mar 2006, 15:40

Zolang ze in Belgie maar zo slim zijn om de essentiële herkenbaarheidskenmerken, drempels, plateaus, asverspringingen en zone-60 handel van 'duurzaam veilig' maar te laten voor wat het waard is...

Dan kunnen wij misschien over 10 jaar voor Nederland een folder uitgeven over hoe je 80 km-wegen op een normale manier inricht, met als voorbeeld België... :roll:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » di 14 mar 2006, 16:18

Ik verwacht in het weekend van 25 maart foto's te kunnen gaan nemen. Dan zijn de werken nog niet begonnen en zie je dus de oude situatie. Als de werken eenmaal bezig zijn zal ik regelmatig nieuwe foto's nemen.

Nog een kaartje met de situering van de N132 op meso-niveau.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 14 mar 2006, 16:45

Dank je. Dat maakt het een stuk makkelijker voor een buitenstaander om de route te plaatsen ;)
Laatst gewijzigd door waldo79 op di 14 mar 2006, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » di 14 mar 2006, 17:29

Bedoel je dat ironisch??

Aangezien er van die rollende oogjes bijstaan :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 14 mar 2006, 17:36

Ik zie geen rollende oogjes :) Nu niet hier allemaal benauwd gaan doen :evil:
Voor een buitenstaander, die niet voor elk wissewasje de kaart wil pakken om te zoeken waar een N132 ligt, werkt zo'n kaartje buitengewoon verhelderend.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 05 apr 2006, 14:40

Ik ben vanmorgen foto's gaan nemen op dit kruispunt. De werken zijn gestart met het ontbossen. Hieronder op het kaartje zien jullie nummers staan en deze komen overeen met de nummering van de foto's.

Veel kijkplezier

Afbeelding

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Foto 7
Foto 8
Foto 9
Foto 10
Foto 11
Foto 12
Foto 13
Foto 14
Foto 15
Foto 16
Foto 17
Foto 18
Foto 19
Foto 20
Foto 21
Foto 22
Foto 23
Foto 24
Foto 25
Foto 26
Foto 27
Foto 28
Foto 29

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 05 apr 2006, 15:52

Mooie foto's! :)

Tegenwoordig wordt in Nederland (o.a. bij de kaalslag bij Maliskamp) het woord 'functievrijmaken' gebruikt bij het ontbossen. Vond ik wel opvallend. ;)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 05 apr 2006, 20:28

Nog een beetje extra uitleg bij de foto's:

Foto 5: Hier kijk je richting snelweg en zie je de carpoolparking met daarvoor de strandweg. Let ook op de staat van het wegdek.

Foto 6: nogmaals de staat van het wegdek

Foto 10: hier komt de rotonde, op de achtergrond zie je de oprit richting Antwerpen.

Foto 12: Het huis dat hier staat zal worden afgebroken, op de achtergrond zie je de afrit komende van Turnhout.

Foto 13: Hier zie je de oprit richting Antwerpen en ook de doorsteek indien je van de strandweg en recreatiedomein de Lilse Bergen komt.

Foto 15: Hier komt de fietsbrug.

Foto 19: Kijkrichting Beerse, hier zie je vlak na elkaar 3 kruispunten. Eerst de oprit naar dat huis, dan de afrit vanaf Turnhout en dan de weg naar Vosselaar.

Foto 23: Let op de blauwe paaltjes. Tot hier komt de rotonde.

Foto 25: Let op het wegdek. Je ziet een betonweg met daarnaast een strook asfalt om de weg te verbreden.

Foto 27: De oprit richting Antwerpen.

Foto 29: De Strandweg vlak voor de doorsteek richting Antwerpen.


(Ik ga proberen om regelmatig is te gaan kijken en nieuwe foto's te nemen.)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 03 mei 2006, 20:38

Hoe ver zijn ze ondertussen met deze weg?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 03 mei 2006, 22:43

Ik zal proberen om dit weekend even te gaan kijken en nieuwe foto's te maken.
Wegens een drukke agenda is dat er inderdaad wat tussenuit gevallen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 06 mei 2006, 0:35

Vanavond even gaan fietsen en gezien dat een aantal onverharde boswegen er plots uitzien als volbloed-gewestwegen. Deze wegen zullen worden gebruikt als omleidingsroute tijdens de werken.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 08 mei 2006, 0:04

Ik ben vandaag opnieuw foto's gaan maken. Echte vorderingen ter plaatse zijn er niet echt. Men is nu bezig aan het verleggen van de leidingen. De grootste veranderingen zijn echter in het bos te bespeuren. Hier heeft men enkele bospaden volledig van asfalt voorzien. Deze "nieuwe" wegen zullen dienst doen als plaatselijke omleiding. Ik heb vooral foto's van deze nieuwe wegen, maar ook enkele van de werken zelf.
Omdat ik mijn wachtwoord en toegangscode vergeten ben thuis kan ik ze niet op men eigen webruimte zetten helaas.
Foto 1 tot 5 is genomen aan de Lilsedijk (blauwe lijn) foto 9 tot 16 is genomen bij de werken, foto 6, 8, 17 tot 21 bij de andere omleidingsroute (grijze lijn).

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let op de fietsers die op de weg rijden en niet op het vrijgelegen fietspad gescheiden door een diepe sloot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste foto zie je een close-up van het nieuwe asfalt, er zitten heel veel scheurtjes en barstjes in.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 08 mei 2006, 8:56

Afbeelding

Mooie foto's, maar de bomen staan soms wel érg dicht langs de rijbaan. Ik denk dat vrachtwagens hier wel eens problemen mee kunnen gaan krijgen, zeker wanneer er ook verkeer uit de tegenovergestelde richting komt.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 08 mei 2006, 9:24

Zijn dit gewoon tijdelijke wegen, die later weer worden opgebroken dan? Dat zou de mindere kwaliteit asfalt wel verklaren namelijk. ;)

En wees maar blij, zoiets zou in Nederland niet worden aangelegd, en zeker niet met díe markering! :)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 08 mei 2006, 22:19

@Chris: De bomen staan inderdaad heel dicht bij de weg, ook zie je bij de eerste omleiding een heel diepe gracht die best wel gevaarlijk is in combinatie met de bomen dicht bij de rijbaan.

@Viahaaren: De asfalt zou normaal gezien maar tijdelijk zijn en dus terug verwijderd worden na de werken.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 15 mei 2006, 9:25

Website met informatie over de werken:


http://www.turnhout.be/mobiel/default.a ... 43&pagid=1


(Oud) artikel uit Het Nieuwsblad:

Burgemeester verdedigt onteigening

GIERLE - Jef Van Duppen (CD&V), burgemeester in Lille, verdedigt de onteigening van de woning van Anna Druyts (78) aan de Beersebaan 140 in Gierle. ,,Ik sta voor honderd procent achter de onteigening'', zegt hij. ,,Het gevaarlijke af- en oprittencomplex moet dringend worden aangepakt.''

De bejaarde vrouw dreigt haar woning te verliezen voor de aanleg van een rotonde. De heraanleg van het gevaarlijke kruispunt op de Beersebaan in Gierle start volgens de burgemeester in oktober 2005. ,,De werkzaamheden nemen zeven maanden in beslag. De plannen van de heraanleg zijn definitief. De goedkeuring en aanbesteding ervan zijn gepland voor volgende maand.''

De aanpak van het zwarte punt omvat de aanleg van een superrotonde van 4,5 meter hoog op het kruispunt van de Beersebaan met de Vosselaarseweg. Aan de andere kant van de brug, aan de afrit komende van Antwerpen, verschijnt een kleinere rotonde. De ingenieurs tekenden een hangend fietspad langs de brug over de E34 uit.

Burgemeester Van Duppen is tevreden. ,,De fietsers kunnen op een veilige manier onder de grote rotonde rijden. Ik vind dat een magnifieke oplossing'', zegt hij. ,,Op het kruispunt komen nu zes verkeersstromen samen: de op- en afrit van de E34 en de wegen naar Beerse, Gierle, Vosselaar en de Lilse Bergen. Als de fietser mee over de rotonde moet, geraakt hij nooit op zijn bestemming.''
Dat de bewoonster van het huis 78 jaar is, is volgens Van Duppen geen hinderpaal. ,,Ik ben niet van plan me tegen de onteigening te verzetten. De vrouw is al twee keer onteigend'', zegt de burgemeester. ,,Het huisje van Anna is piekfijn in orde. Dat het voor haar pijnlijk is, besef ik, maar op verkeersveiligheid staat geen prijs. Ik ben bereid mee op zoek te gaan naar een geschikte woning voor haar. Ik ben zelf een verwoed fietser. Als ik met de fiets voorbij dat punt moet, hou ik mijn hart vast.''

(IMA)
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=gh0cpr3f

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 15 mei 2006, 9:46

Was die afbraak van dat huis ook nodig geweest zonder die megalomane fietsvoorziening ? :roll: :?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 15 mei 2006, 20:21

Helaas wel ja, de fietsbrug komt aan de andere kant van de brug. Het huis zou in theorie kunnen blijven staan, maar zou opzien tegen een wal van bijna 5m hoog en de bewoners zouden ook niet meer weg kunnen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 19 mei 2006, 22:35

In een infokrantje vanuit de gemeente staat heel wat praktische info over de werken. Het interessantste is dat er een website is die alles gaat volgen.

http://www.samenmobiel.be

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 27 mei 2006, 10:53

WONING WIJKT VOOR ROTONDE
Heraanleg op-en afrittencomplex bijna van start
Een aannemer is woensdag begonnen met de afbraak van de woning van weduwe Anna Druyts aan complex 22 van de E34 in Gierle (Lille). Het huis moet plaatsmaken voor de aanleg van een nieuwe rotonde

De omgeving van de E34 aan de Beersebaan in Gierle heeft de voorbije weken al een ander uitzicht gekregen. Arbeiders verwijderden alle bomen en maakten de site klaar voor de werkzaamheden. Ook de woning tussen de E34 en de Vosselaarseweg moest er aan geloven. Daarin verbleef tot voor kort de 79-jarige weduwe Anne Druyts. Zij kreeg in februari 2005 te horen dat ze moest wijken en haar woning werd onteigend. Ze leefde al meer dan 53 jaar in het huisje naast de autoweg. In het verleden moest ze al tweemaal grond afstaan voor de aanleg en de uitbreiding van de E34. Intussen heeft de vrouw een nieuw onderkomen gevonden. Ze verblijft nu in Beerse. Een aannemer begon woensdag aan de afbraak van het huis met een grote kraan. De eigenlijke start van de werken komt ook dichterbij. Vanaf dinsdag 6 juni is de omgeving gesloten voor het verkeer. Automobilisten moeten een omleiding volgen via Vlimmeren en Wechelderzande of via Gierle en Lille.
Gazet van Antwerpen, Zaterdag 27 Mei 2006

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 27 mei 2006, 15:17

grote kraan
Zal wel weer zwaar overdreven zijn, aangezien je een huis ook wel met een gewone wielkraan kunt platduwen. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 28 mei 2006, 13:31

Voor een leek is alles imposant ViaHaaren. Vergeet niet het stukje sentiment. De krant rept steeds over een bejaarde die haar woning gaat verliezen. Daar staat wnsl. een lieve som tegenover :P

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 28 mei 2006, 16:04

Daarom zal ook de grootte van de kraan zijn aangedikt Waldo... :lol:

Er is nogal wat verschil tussen deze twee:

Afbeelding
(normale wielkraan, kun je makkelijk een huis mee slopen)

Afbeelding
(grote kraan)

;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 28 mei 2006, 18:02

De ene staat op rubber en de ander op rupsbanden ;)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 10 jun 2006, 9:55

Deze week zijn de werken eindelijk echt van start gegaan. Dit bleef niet ongemerkt, er gebeurde al verschillende ongevallen op de omleidingstrajecten (bus in de sloot) en het is veel drukker in Wechelderzande en Lille. Men heeft ook de bewegwijzering aangepast in deze dorpen. Hopelijk kan ik vanavond of morgen nog is foto's gaan nemen. Jullie zien ze wel verschijnen!!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 10 jun 2006, 21:31

Zo, ik ben daarnet weer nieuwe foto's gaan maken. Men is volop bezig met de afbraak van de oude infrastructuur. Ook het huis is verdwenen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zien we hier een bestelwagen met een NL-plaat die er toch door moet rijden??? ;)

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie