[GGW]Expansie treft Doel

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

[GGW]Expansie treft Doel

Bericht door IQ[] » di 11 apr 2006, 14:14

EDIT SI:
Dit is een afsplitsing van het topic over de A44 (D).
P.S. Als de BE-mods vinden dat het niet op de juiste plaats staat: verschuif maar...

Vinny schreef:Vergane glorie!
Zelf zou ik ook graag nog in Doel willen rondkijken, dat dorp wordt opgeofferd ter uitbreiding van de Antwerpse haven.
Doel is levend. Bijna alles dat leeg kwam te staan in het verleden is gekraakt door studenten, tenzij echt onbewoonbaar. Ziet er niet uit dat dit op korte termijn gaat verdwijnen. Want het dorp wordt nieuw leven in geblazen: het heeft weer een postkantoor en een busverbinding...

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 11 apr 2006, 14:25

Metro Archive schreef:
Regularisering voor krakers in Doel

DOEL Er komt een algemene regularisering voor alle krakers in het Oost-Vlaamse havendorp Doel. Momenteel zijn een honderdtal woningen gekraakt. Ze krijgen éénmalig de kans zich in te schrijven en zich in orde te stellen met huur en nutsvoorzieningen.

Als enige voorwaarde moeten de woningen wel voldoen aan de wooncode of renoveerbaar zijn. Onbewoonbare woningen of krotwoningen worden afgebroken. Ongeveer een derde van het onbewoonbare patrimonium zal gesloopt worden zodat er zich geen nieuwe krakers meer kunnen vestigen.

Over de mogelijke onteigening en verdwijning van Doel bestaat al jaren onduidelijkheid.

Het dorp zou op termijn plaats moeten ruimen voor een nieuw havendok. ¦

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » di 11 apr 2006, 15:37

Inderdaad, er bestaan plannen voor een nog groter getijdendok op de plaats waar Doel nu ligt. Het Saeftingedok zoals dit genoemd gaat worden kan een nog grotere hoeveelheid containertrafiek aan en zal bijdragen aan een verdere ontwikkeling van de Antwerpse haven. Vage jaartallen die circuleren zijn 2013 en 2017.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 11 apr 2006, 18:07

Ze kunnen op een gegeven moment niet verder, want het Verdronken land van Saeftinge wordt nooit geofferd. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 11 apr 2006, 19:18

Dat zal sowieso wel niet, want dat is Nederlands grondgebied. :D

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » za 15 apr 2006, 13:04

Bus 83 Linkeroever - Doel, jup er is nog een buslijn :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 15 apr 2006, 13:06

Klopt, dat zag ik toen ik in Kieldrecht was, dat er nog een bus naar Doel ging.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » za 15 apr 2006, 13:10

Zoals het er nu naar uit ziet gaat Doel nooit verdwijnen denk ik :lol:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 15 apr 2006, 16:35

Ik ben er zelf nog nooit geweest. Ik heb op de VRT al wel de gebruikelijke reportages gezien en echt uitnodigend ziet Doel er niet uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 15 apr 2006, 20:36

Daar was toch ook een suske en wiske album van?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 15 apr 2006, 22:35

Ja, ik dacht 'Suske & Wiske - Het verdonken Land'

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2006, 18:45

Klopt. Ook de Mooie Millirem speelt zich in Doel af, bij de kerncentrale.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 11 sep 2006, 15:32

Kaartjes van de Waaslandhaven met de geplande ontwikkelingen op het gebied van wegen en spoorwegen.

Afbeelding

Afbeelding

http://www.gva.be

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 11 sep 2006, 15:37

Terwijl Nederland juist die oude havenspoortjes steeds vaker sloopt (of iig uit gebruik stelt), leggen ze ze in Belgie daar nou juist meer spoor aan. :?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 11 sep 2006, 21:38

De westelijke tak van de betuweroute (Havenspoorlijn) is anders behoorlijk opgeknapt ;)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 06 jun 2007, 11:17

GVA.be schreef:21/05 Oostelijk ringontsluiting van Waaslandhaven klaar
Minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) heeft maandagmiddag een nieuwe rotonde geopend aan het kruispunt van de Steenlandlaan en Kruipin in Kallo. Het gaat om het sluitstuk van de oostelijke ringontsluiting van de Waaslandhaven.

De rotonde kost meer dan vijf miljoen euro. In een volgende fase zal de westelijke ring aangelegd worden. Volgens Peeters staan de werken begroot voor 2009.

De heraanleg van het kruispunt maakt deel uit van de totale verkeerswisselaar Waaslandhaven Zuid op de ring R2. De heraanleg was nodig omdat naast het kruispunt ook een spoorontsluiting lag. Door het snel groeiend verkeer van het Deurganckdok veroorzaakte deze spoorweg vaak ongevallen en verkeersopstoppingen in dit deel van de haven. Er werd nu een brug over de spoorweg gebouwd. De rotonde moest hierdoor wel op een aanzienlijke ophoging worden gebouwd.

Er is gekozen voor een zogenaamde "turbo-rotonde" met twee rijstroken. Dit laat een voorselectie toe van het wegverkeer op de rotonde zelf waardoor de afwikkelingscapaciteit wordt opgedreven met circa 30%.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » wo 06 jun 2007, 14:05

Een turbo-rotonde! De primeur in België? Ik vond het al vreemd dat die innovatie uit Nederland nog niet was overgewaaid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 06 jun 2007, 14:24

^^ Daar hoef je niet zo blij mee te wezen... :roll:

Voor je het weet is er iemand die het als speeltje op elk kruispunt wil hebben, zoals in Zuid-Holland...

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » wo 06 jun 2007, 14:28

Mag ik weten waarom niet? Heeft Nederland daar slechte ervaringen mee?

Zelf heb ik zo'n rotonde nog niet kunnen uittesten - ik haal m'n rijbewijs in juli, als alles goed gaat. :P Maar het systeem zit alleszins vernuftig in elkaar. Alleen goed uitkijken wanneer je de rotonde wilt oprijden en meteen van de linker rijstrook gebruik wilt maken. Maar ja, dat hoort zo op elke rotonde. :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 06 jun 2007, 14:42

Een turborotonde kan in bepaalde situaties nuttig zijn, en de capaciteit van een rotonde vergroten.
Maar verwacht geen wereldwonderen.

Er komen namelijk ook nieuwe problemen bij. Van bewegwijzeringstechnische aard, want je moet op de juiste plek de juiste keuze maken. Op de rotonde zelf kun je namelijk niet meer kiezen - althans, dat gaat heel moeilijk. Regelmatig proberen weggebruikers die het niet snappen dat dus wel, met alle gevolgen vandien.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 06 jun 2007, 20:14

René schreef:Op de rotonde zelf kun je namelijk niet meer kiezen - althans, dat gaat heel moeilijk.
Datzelfde probleem heb je op een kruispunt met voorsorteervakken en verkeerslichten.
Maar het voordeel van een turborotonde is dat er geen verkeerslichten staan. En dat het verkeer er niet te snel over kan rijden.

Eigenlijk is de naam turborotonde verkeerd, want het is geen rotonde.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

dgeleyn
dorpsstraat
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 15:31

Bericht door dgeleyn » di 03 jul 2007, 20:43

Jeroen schreef:Terwijl Nederland juist die oude havenspoortjes steeds vaker sloopt (of iig uit gebruik stelt), leggen ze ze in Belgie daar nou juist meer spoor aan. :?
Logisch. Uit berekeningen blijkt dat als het Deurganckdok op volle toeren draait, er om de 6 seconden een container zal vertrekken. Als dat allemaal over de A11 moet, staat die bijna altijd vast. Daarom is een spoorweg onmisbaar. Helaas is die maar tegen 2012 klaar.

Enne, goederensporen in Nederland: er is toch maar onlangs een grote nieuwe goederenlijn geopend?
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 03 jul 2007, 20:46

Zoek maar terug op "Betuweroute". Eigenlijk een speeltje van de havenlobby in Rotterdam die door de politiek is omarmd. Veel beter was het om de binnenvaart en het wegtransport te faciliteren en voor het spoor misschien wat omleggingen te maken of bestaand spoor te verbeteren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 03 jul 2007, 20:49

Ja de Betuweroute. Dat grapje heeft € 5,5 miljard gekost, terwijl allang bekend was dat dat ding nooit geld zou opleveren. Het grootste bouwproject sinds de Deltawerken en tevens het grootste geld-over-de-balk-project ooit.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 04 jul 2007, 1:06

En een van de redenen waarom er zoveel mogelijk tegengestribbeld wordt in de dossiers over de uitbaggering van de Westerschelde en de IJzeren Rijn, want och ja, de haven van Antwerpen zou eens groter moeten worden dan die van Rotterdam ... :roll:

In plaats van de economische krachten eens te bundelen, staan we meteen veel sterker op wereldniveau.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

dgeleyn
dorpsstraat
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 15:31

Bericht door dgeleyn » do 12 jul 2007, 14:30

Chris schreef:Ja de Betuweroute. Dat grapje heeft € 5,5 miljard gekost, terwijl allang bekend was dat dat ding nooit geld zou opleveren. Het grootste bouwproject sinds de Deltawerken en tevens het grootste geld-over-de-balk-project ooit.
Denk jij dat het Deurganckdok op dit moment volop gebruikt wordt?

Trouwens, over die buslijnen: 31 Doel - Kieldrecht - Sint-Niklaas en 89 Doel - Antwerpen L.O. ;)
Op die 31 zit ik elke morgen op.
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

belmanpoes
woonerf
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 07 jun 2006, 13:09
Locatie: Kloosterzande
Contacteer:

Bericht door belmanpoes » vr 13 jul 2007, 21:53

Palance schreef:Ik ben er zelf nog nooit geweest. Ik heb op de VRT al wel de gebruikelijke reportages gezien en echt uitnodigend ziet Doel er niet uit.
Elk jaar ga ik er op de fiets naartoe, ik ben er toevallig afgelopen zondag geweest. Het is een fascinerend dorp. Alhoewel het behoorlijk in verval is en onaantrekkelijk lijkt, is het er op een zomerse dag best druk. Heel veel toeristen, die op de brasserie in de molen en op het pontje naar Kallo afkomen. En misschien veel mensen die zelf willen zien hoe Doel er momenteel aan toe is. Plus de bewoners, die in de leegstaande huizen getrokken zijn. Veel huizen mogen dan in slechte staat zijn, er staan ook gebouwen die totaal niets tonen van het verval van Doel. Heel tegenstrijdig allemaal.

In 2002 heb ik er een panoramafoto gemaakt: http://www.xs4all.nl/~alex4all/html_vr/14.htm
Het is er nu drukker dan op die foto, het hotel op de hoek is nu gesloopt, maar het café (met luifel) doet volgens mij nog steeds goede zaken ;).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 15 jul 2007, 1:35

Leuk, die hoogspanningskabels recht boven het dorp getrokken. :roll:

dgeleyn
dorpsstraat
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 15:31

Re: Haven Antwerpen (Doel)

Bericht door dgeleyn » do 27 sep 2007, 18:56

^^ Wat wil je met een kerncentrale vlakbij ?
Er loopt trouwens in de plaatselijke krant hier een interessante reeks over de industrialisering van Doel en het poldergebied. Met plannen uit de jaren '60 van de kerncentrale en toenmalige reacties. Eén van de opmerkelijkste reacties over de kerncentrale: "Een rookpluim uit de koeltorens zal Doel en het omliggende poldergebied in een permanente schaduw leggen" :rofl2:
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Haven Antwerpen (Doel)

Bericht door Mark » vr 28 sep 2007, 9:37

Juist, rook uit een koeltoren, als dat gebeurt is er denk ik toch iets goed mis :puh2:

Plaats reactie