[GGW] Oude driestrookswegen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x3 autosnelweg

Re: Oude driestrookswegen

Bericht door vynkce » di 03 mar 2009, 17:10

^^ Die "binnenkort" is sowieso niet voor 2015 hoor ;)

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » di 16 jun 2009, 14:06

De N50 tussen Doornik en Kortrijk heeft ook veel zulke stukken met een gedeelde middelste rijstrook, en sommige delen waar het beurtelings 2+1 en 1+2 is.
Inderdaad levensgevaarlijk, vooral omdat je daar makkelijk snel kan rijden, het ganse traject is over grote stukken kaarsrecht met relatief weinig bebouwing aan weerszijden.

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » wo 17 jun 2009, 8:19

JonasCoryn schreef:De N50 tussen Doornik en Kortrijk heeft ook veel zulke stukken met een gedeelde middelste rijstrook, en sommige delen waar het beurtelings 2+1 en 1+2 is.
Inderdaad levensgevaarlijk, vooral omdat je daar makkelijk snel kan rijden, het ganse traject is over grote stukken kaarsrecht met relatief weinig bebouwing aan weerszijden.
op de n50 naar doornik is men dat wel aan het afbouwen hoor, enkel op grondgebied kooigem is er nog een 3 vaks baan, de rest is 2 vakken geworden met in het midden vakken voor afslaand verkeer. Op waals grondgebied is de situatie veel gevaarlijker met verschillende zware ongevallen tot gevolg daar is er een 2*2 zonder middenberm.
belgie is zo slecht nog niet

Davy
expressweg

Re: [GGW]Oude driestrookswegen

Bericht door Davy » do 25 aug 2011, 23:49

*schop* (na wat zoeken dit topic teruggevonden)

De video die ik gisteren gemaakt heb (HD-test) toont heel mooi een typische driestrooksweg in betonplaten, je ziet hier een stuk van de N9 tussen Maldegem en Sijsele (Damme). Het is wat Vlaanderen betreft nog een van de weinige "intacte" driestrookswegen, d.w.z. over een langere afstand 3 stroken... Op veel andere plekken is het wegbeeld aangepast of zijn er maar 3 stroken over een korte afstand (< 1km.).
Link
Ik vraag me dan af wat de onveiligheid veroorzaakt op dit soort wegen, want dit lijkt me niet zozeer het inhalen op zich te zijn, en je ziet dat ik ook gewoon van die gemeenschappelijke inhaalstrook gebruik maak. Ik denk eerder dat het probleem hem zit bij het overstekende verkeer vanuit zijstraten en erfaansluitingen...
En dan vooral voor de Nederlanders, die dit soort wegen niet gewoon zijn: zouden jullie gebruik maken van die strook om in te halen?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 25 aug 2011, 23:53

Als het zo extreem rustig is, zal het qua gevaarzetting wel meevallen. Als het echter druk is, dan lijkt me zo'n weg levensgevaarlijk, bijvoorbeeld als er van beide kanten tegelijk een inhaalactie wordt ingezet en je elkaar dus al gauw met 160 km/h zal naderen.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 26 aug 2011, 1:56

Wellicht dat ik volledig duurzaam gehersenspoeld ben ondertussen, maar het voelt toch wel erg risicovol aan zo.
De markering is ook wel heel apart, wat is nog het verschil met een 3 strooks eenrichtingsverkeer weg?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 26 aug 2011, 2:04

Het is naar mijn gevoel wel degelijk het inhalen dat gevaarlijk is. Tussen Waarschoot en Eeklo ligt er ook nog zo'n driestrookweg. Ooit reed ik er eens achter een vrachtwagen. Maar omdat de zichtbaarheid beperkt was durfde ik niet zomaar langsheen te rijden. Ik besloot dus net over de lijn eens te piepen of er geen auto's van de andere kant aankwamen. Toen ik bijna op de lijn reed kwam er plots uit het niets een wagen naast de camion heen gevlogen (dus op de derde strook vanuit de andere richting). Mocht ik dus wel gewoon ingehaald hebben kon ik het waarschijnlijk niet meer navertellen.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 26 aug 2011, 9:31

Inhalen op dit type wegen zou in principe veiliger moeten zijn omdat de middelste rijstrook niet gebruikt wordt als een volwaardige rijstrook.
Tegenwoordig worden deze wegen wel allemaal omgetoverd tot een 1+1 baan met een afslagstrook voor aanpalende woningen en bedrijven in het midden.
Desalniettemin wordt er dan nóg vrolijk voorbijgestoken over verdrijvings- en gearceerde vakken. Bovendien leer je in de rijschool om altijd zoveel afstand van een vrachtwagen te houden dat je er met weinig moeite langs kunt zien dus hetzelfde had u kunnen overkomen op een gewone weg met 2 rijstroken ;)
hoevenpe schreef:Wellicht dat ik volledig duurzaam gehersenspoeld ben ondertussen, maar het voelt toch wel erg risicovol aan zo.
De markering is ook wel heel apart, wat is nog het verschil met een 3 strooks eenrichtingsverkeer weg?
Simpel, hier staat geen plakkaat van een eenrichtingsweg bij ;)
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op vr 26 aug 2011, 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 26 aug 2011, 9:36

Wimpie24 schreef:Desalniettemin wordt er dan nóg vrolijk voorbijgestoken over verdrijvings- en gearceerde vakken.
Dat zie je inderdaad wel eens... Iets wat ik niet doe trouwens, uitgezonderd een landbouwvoertuig, dan haal ik die meestal wel in als er voldoende zicht is.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 26 aug 2011, 10:17

Wimpie24 schreef:Inhalen op dit type wegen zou in principe veiliger moeten zijn omdat de middelste rijstrook niet gebruikt wordt als een volwaardige rijstrook.
:hahaHAHA:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 26 aug 2011, 10:23

Maar zou een dergelijke weg ook onveiliger zijn dan een 2x1 weg waar je mag inhalen indien er geen dwarsend verkeer zou zijn in de vorm van kruisingen en/of erfaansluitingen? Want zoals ik eerder zei, ik denk dat dit vooral de onveiligheid veroorzaakt... Want hetgeen Alfa aanhaalde kan je denk ik net zo goed op een 2x1 weg tegenkomen als je even gaat "piepen" om een vrachtwagen in te halen...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 26 aug 2011, 10:48

^^
Volwaardige kruispunten op dit type wegen komen normaal niet meer voor.
mavas schreef:
Wimpie24 schreef:Inhalen op dit type wegen zou in principe veiliger moeten zijn omdat de middelste rijstrook niet gebruikt wordt als een volwaardige rijstrook.
:hahaHAHA:
Ik snap niet wat er zo grappig aan is, inhalen gebeurt op dit type wegen niet op het rijvak van de tegengestelde richting maar op een aparte rijstrook. Het is niet toegelaten om op die middelste rijstrook te blijven rijden he :facepalm:
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 26 aug 2011, 10:56

^^ Je uitspraak over de veiligheid is gewoon lachwekkend ;). Het is natuurlijk veel gevaarlijker dan normaal inhalen zonder inhaalstrook, aangezien je dan weet vanuit welke kant er verkeer komt en qua overzichtelijkheid. Bij een inhaalstrook loop je het risico dat twee mensen tegelijk zien dat de strook vrij is en allebei gelijktijdig gaan inhalen in tegengestelde richtingen met alle gevolgen van dien. Bij een normale inhaalactie is dat risico een stuk kleiner en hoef je enkel te weten of je voldoende inhaalruimte hebt en er voor het voertuig wat je gaat inhalen ruimte hebt.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » vr 26 aug 2011, 11:10

Voorzover ik mij relevant onderzoek kan herinneren is dit wel afhankelijk van de intensiteit. Bij heel lage intensiteiteit levert een middenstrook juist meer veiligheid op omdat tegenliggers verder uit elkaars buurt blijven, en bij inhalen minder snel een ongeval ontstaat omdat een tegenligger "over het hoofd" wordt gezien. Alleen een middenstrook wordt natuurlijk aangelegd op de wat drukkere wegen (logica) en dan biedt het minder veiligheid omdat tegenliggers niet kunnen zien dat er iemand wil inhalen die nog achter het in te halen voertuig rijdt. Daarnaast heb je afdekongevallen bij kruisingen en inritten.

Ik heb er nog één in Frankrijk kunnen vinden.
http://maps.google.fr/maps?q=hesdin&hl= ... 7,,0,13.52

Op doorgaande wegen zag je dit vroeger ook veel, maar die zijn allemaal omgevormd naar zoiets:
http://maps.google.fr/maps?q=angers&hl= ... 11,,0,2.65
(in de jaren '90 had deze weg nog een 3x1 configuratie)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 26 aug 2011, 11:26

daviedoff schreef:Ik vraag me dan af wat de onveiligheid veroorzaakt op dit soort wegen.
Volgens mij speelt het wegbeeld zelf een belangrijke rol waarbij dit uitnodigt tot snel rijden, zeker als het wat kalmer is. Misschien gebeuren er niet meer ongevallen dan elders, maar door een hogere snelheid zijn de gevolgen van een eventueel ongeval wel veel ernstiger. Let wel, dit zijn enkel veronderstellingen van mijn kant! Ik heb geen idee hoe het met de exacte cijfers zit.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 26 aug 2011, 11:35

Nederland - Born
Afbeelding

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 26 aug 2011, 11:36

^^
In Belgie is het niet toegelaten om op het middenvak te rijden :)
captain007 schreef:^^ Je uitspraak over de veiligheid is gewoon lachwekkend ;). Het is natuurlijk veel gevaarlijker dan normaal inhalen zonder inhaalstrook, aangezien je dan weet vanuit welke kant er verkeer komt en qua overzichtelijkheid. Bij een inhaalstrook loop je het risico dat twee mensen tegelijk zien dat de strook vrij is en allebei gelijktijdig gaan inhalen in tegengestelde richtingen met alle gevolgen van dien.
Hetzelfde kan allemaal op een gewone 1+1 weg gebeuren. Inhalen blijft zowiezo een risico maar wanneer je daar een aparte strook voor gaat aanleggen, wordt dat risico al kleiner. Nog een voordeel is dat dit type wegen met een heel breed profiel is aangelegd, meestal is er later dan plek voor parkeervakken of een middenafslagstrook.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 26 aug 2011, 11:56

^^ Zoals ik al zei is de overzichtelijkheid minder en het risico van tegelijk inhalen groter dan bij een 1+1 weg. Ik heb ook niet aangegeven dat het niet op een 1+1 weg kan gebeuren, maar het risico is bij een inhaalstrook gewoon groter. Mensen denken bij een inhaalstrook dat ze gemakkelijker kunnen inhalen en doen dat dan dus ook veel vaker dan op een 1+1 weg, waardoor er automatisch ook een hogere kans op ongevallen is.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 26 aug 2011, 12:36

Wimpie24 schreef:Hetzelfde kan allemaal op een gewone 1+1 weg gebeuren.
Nee, dat is niet waar.
Als je tegenliggers ziet op een 1x2 weg, dan ga je niet inhalen. Als je tegenliggers ziet op een 1x3, en de middelste is vrij, dan doe je dat wel. Maar als de achterste van die tegenliggers nou exact hetzelfde denkt te gaan doen, dan gaan dus 2 voertuigen in tegengestelde richting op de middenstrook rijden in de waan dat er niemand rijdt. Echter de inhaalbeweging van de achterste tegenligger hadden ze beiden niet ingecalculeerd. Met als gevolg dat als de onderlinge afstand niet groot genoeg is, een frontaal ongeval niet meer te vermijden is. Een risico, dat op een 1x2 weg dus absoluut onmogelijk is. En dan zal ik het hier verder nog maar helemaal niet hebben over het fenomeen tripleren...

Ziedaar waarom een standaard driestrooks-tweerichtingsweg (1x3) in principe intrinsiek onveilig is. Alleen als de middenstrook (alternerend) aan één van beide rijrichtingen is toegewezen, ontstaat opnieuw een veilige situatie.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 26 aug 2011, 12:42

captain007 schreef:waardoor er automatisch ook een hogere kans op ongevallen is.
En de zwaarte van een ongeval is ook hoger omdat het snelheidsverschil veel hoger is (beide voertuigen halen in...).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » vr 26 aug 2011, 13:08

boe! schreef:Nederland - Born
Afbeelding
WTF! Waar in Born (of daar in de buurt) is dit?
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 26 aug 2011, 13:10

Niet zo vloeken. ;)

:arrow: Locatie in Google Maps

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » vr 26 aug 2011, 13:58

^^ Maffe Limburgers, dat ze dit nog accepteren! :duck:

1x3-wegen zijn inderdaad onveiliger, omdat je sneller geneigd bent om in te halen. Dat heb je minder bij 1x2-wegen. Vaak worden deze driestookswegen omgebouwd tot de veiligere 2+1 variant, waarbij elke strook maar in één richting kan worden gebruikt en je dus niet het risico loopt om op een tegenligger te botsen (tenzij je niet normaal gaat rijden).

Maar het kan altijd nog gekker:
Afbeelding

Afbeelding

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » vr 26 aug 2011, 14:31

ontstaat opnieuw een veilige situatie.
Echt veilig is het natuurlijk pas met een vangrail of een houten rek in het midden:
http://maps.google.nl/?ll=52.516303,5.9 ... 48,,0,3.98

De capaciteit is niet hoger is dan van een standaard 1+1 weg, terwijl de weg wel duurder in aanleg en onderhoud is...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 26 aug 2011, 14:45

Mandelsoft schreef:
Maar het kan altijd nog gekker:
Afbeelding
In Zomergem hebben ze de driestrooksweg ook naar zoiets omgebouwd. Twee gigantisch brede rijstroken dus. Zou dit niet dé oplossing zijn voor alle driestrookswegen? De capaciteit lijkt me hoger dan een normale 1x1-weg omdat inhalen in zekere mate toegestaan is. Bovendien los je op die manier het veiligheidsprobleem van de middenrijstrook op.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 26 aug 2011, 15:01

boe! schreef:Nederland - Born
Ik denk dat dit niet echt vergelijkbaar is met de oude Belgische situaties. Het betreft hier een zo te zien extreem rustige parallelweg. Ik vermoed dat deze extra breed is uitgevoerd vanwege de nabijheid van de Nedcar-fabriek. Zo is er ruimte voor het parkeren van vrachtwagens en kan verkeer daar toch nog normaal langs. Neemt niet weg dat je dat ook anders had kunnen markeren...

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » vr 26 aug 2011, 15:17

Alfa schreef:In Zomergem hebben ze de driestrooksweg ook naar zoiets omgebouwd. Twee gigantisch brede rijstroken dus. Zou dit niet dé oplossing zijn voor alle driestrookswegen? De capaciteit lijkt me hoger dan een normale 1x1-weg omdat inhalen in zekere mate toegestaan is. Bovendien los je op die manier het veiligheidsprobleem van de middenrijstrook op.
^^ Op grote stukken van de N8 Ieper-Veurne heb je dit ook, echt zeer brede 2x1 vakken waar ze bijna 2x2 rijstroken kunnen van maken.

Vinny schreef:Echt veilig is het natuurlijk pas met een vangrail of een houten rek in het midden:
http://maps.google.nl/?ll=52.516303,5.9 ... 48,,0,3.98

De capaciteit is niet hoger is dan van een standaard 1+1 weg, terwijl de weg wel duurder in aanleg en onderhoud is...
Dit is weinig doenbaar in België, om de zoveel tientallen meters is er wel een woning/erftoegang/bedrijf/horeca/zijstraat/... zodat zo'n vangrail meer in de weg zou staan dan wat anders.
Lijkt me ook maar krapjes als je die vrachtwagen ziet op dat 1 rijstrook deel, zo tussen de betonafscheiding en de grasberm.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 26 aug 2011, 16:25

Afbeelding
Dit is waar het gros van onze oude 3x1 wegen in omgetoverd worden.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » vr 26 aug 2011, 16:39

Wimpie24 schreef:
Afbeelding
Dit is waar het gros van onze oude 3x1 wegen in omgetoverd worden.
Serieus? Maken ze daar wegen met een doorlopende "center turning lane"?
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » vr 26 aug 2011, 16:43

Het is sowieso markering die niet in Belgie kan, want de wegcode schrijft voor dat je een ononderbroken streep onmiddelijk links van je niet mag overschrijden, ook niet voor het links afslaan. In de UK (en kennelijk US, waarvan ik aanneem dat de foto vandaan komt) wordt een uitzondering gemaakt voor het bereiken van aanliggende percelen of het afslaan naar zijwegen.