[GGW] Antwerpen: de Leien

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

[GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Quattro » za 26 mei 2007, 16:31

Ik vond nergens een groot topic over de Leien in Antwerpen dus maak ik er maar eentje aan.
Van Bolivar tot Blauwtoren

De vier tunnels op de Antwerpse leien krijgen binnenkort een naam. Rond de zomer hebben we een Van Eyck-, Blauwtoren- en Gasthuistunnel. De Amam-tunnel wordt herdoopt tot Bolivartunnel. En de nieuwe parkeergarage onder de Britselei zal 'Nationale Bank-parking' heten.

De Gasthuistunnel verbindt de Lange Gasthuisstraat met de Van Eycklei, terwijl de Blauwtorentunnel start aan het Blauwtorenplein en uitkomt in de Van Eycklei. Wie binnenkort de Van Eycktunnel neemt, gaat er in de Van Eycklei in en komt er in de Britselei uit.

De Van Eycktunnel is ook meteen de uitgang voor de ondergrondse parkeergarage nabij de Nationale Bank. Dus krijgt de parking de naam 'Nationale Bank-tunnel'. En dan is er nog de Amam-tunnel onder het nieuwe gerechtsgebouw: die wordt omgedoopt tot Bolivartunnel, naar het gelijknamige plein erboven.

Hulpdiensten

"Het klinkt misschien vreemd dat we alle tunnels een naam geven, maar onder meer voor de hulpdiensten is het belangrijk dat ze meteen weten op welke plek zich een ongeval heeft voorgedaan", zegt de Antwerpse districtsvoorzitter Chris Anseeuw (sp.a). "Daarom zullen ook de toekomstige fietspaden in het park Spoor Noord een naam krijgen."

Wie mag een naam verzinnen voor een straat, plein, tunnel of parking? "Het district Antwerpen doet wat voorstellen", legt Chris Anseeuw uit. "Daarna moet de Straatnamencommissie, waarin onder meer de Antwerpse stadsarchivaris zit, een advies geven. De commissie controleert ook dat er geen historische fouten in naamgeving worden gemaakt. En daarna moeten de nieuwe namen worden goedgekeurd door de Antwerpse districtsraad, het schepencollege en de gemeenteraad."

Patrick VAN DE PERRE, Bénédicte VAN PAESCHEN
bron: http://www.gva.be

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » wo 30 mei 2007, 13:07

Dat werd eindelijk tijd dat deze tunnels opgingen!! maar volgens mij gaat het niet veel effect hebben op het 'drukke' verkeer, want het is er nu al niet druk zonder de tunnels ...
****

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Bericht door poller1 » wo 30 mei 2007, 16:21

Mikhail schreef:Dat werd eindelijk tijd dat deze tunnels opgingen!! maar volgens mij gaat het niet veel effect hebben op het 'drukke' verkeer, want het is er nu al niet druk zonder de tunnels ...
Misschien kunnen ze dan wel de lichten wat beter afstellen op het openbaar vervoer.
+ de staduitgaande tunnel (de langste) lijkt misschien niet nuttig want het is er idd nooit echt filerijden, maar het bespaart mensen uit het stadscentrum wel gauw 5 minuten aan lichten en dergelijke om richting Oosten te rijden.

(ikzelf woon vlakbij de Katelijnevest en moet vaak richting E313-E34. Op de meeste uren valt de as Roosevelt-Gemeente-Astrid-Carnot-Turnhoutsebaan te vermijden, al is die korter ; de as Huidevetters-Mechelseplein-Nationale Bank-Van Eycklei is nu al sneller, maar er zijn te veel lichten)

Als de stad de automobiliteit een beetje op haar bestaande infrastructuur afstemt, dan kunnen die tunneltjes hun dienst zeker bewijzen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » vr 01 jun 2007, 15:13

Dat is mss wel waar ja ;) hoe het astrid plein, carnot en gemeente straat herlegd is ben ik ook eigenlijk niet voor te spreken, het openbaar vervoer kan daar heel vlot passeren, maar het doorgaand verkeer passeert er niet zo vlot, en als je dan naar de e34-e313 wilt gaan moet je idd helemaal rond antwerpen rijden, omdat het sneller is als er natuurlijk geen files zijn op de ring ... maar dat was even off topic ...
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » zo 03 jun 2007, 14:45

GVA.be 03-06-2007 schreef:03/06 Morgenvroeg chaotische ochtendspits op Leien?

Een gloednieuwe verkeerspaal is overreden op het einde van de Amerikalei, vlak voor de Bolivartunnel. Daardoor werken de verkeerslichten er niet. Wacht ons morgenvroeg een chaotische ochtendspits?
Johan Van Baelen
Afbeelding

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » vr 22 jun 2007, 20:36

22/06 Amamtunnel richting Antwerpen-centrum weldra open voor verkeer

De vernieuwde Amamtunnel, die de verbinding vormt tussen de Ring om Antwerpen en de Amerikalei, zal binnenkort helemaal opengesteld worden voor het verkeer.

De Amamtunnel werd in het kader van de bouw van het nieuwe justitiepaleis en de heraanleg van de Leien in een nieuw kleedje gestoken. De koker die het verkeer uit de stad leidt, is al in gebruik. De koker in de richting van de stad volgt begin juli.

De koker zal eind juni volledig afgewerkt zijn. Daarna worden de nodige aanpassingen doorgevoerd. Vanaf 28 juni wordt gestart met het plaatsen van nieuwe verkeersborden, van 2 tot en met 4 juli zullen markeringswerkzaamheden worden uitgevoerd, telkens tussen 10 en 15.30 uur.

Na de openstelling van de tunnel zal de situatie verder worden gevolgd en geëvalueerd. Op basis van de vaststellingen en conclusies zullen dan eventueel aanvullende maatregelen worden genomen.
Gazet van Antwerpen

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » vr 22 jun 2007, 21:15

eindelijk!!!!!!! dat werd tijd, hopelijk trekt het dan wat op iets, inc de verkeersborden!
****

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door poller1 » vr 07 dec 2007, 9:51

Ze zijn er toch echt een oerwoud aan verkeersborden van aan't maken op de leien.

Vinden jullie het normaal dat de verkeerslichten VERSTOPT worden door allerlei verbodsborden op fietspaden?
(bv. als je vanuit Van Eycklei richting Nationale Bank rijdt zie je pas vlak voor het verkeerslicht dat het op groen staat, ook op de leien zelf, richting noorden (buurt Brederodestraat) staan er verkeersborden pal tussen het zichtveld van de automobilist en het verkeerslicht.
+ Veel palen staan nog steeds scheef.
Van ver is het allemaal erg netjes, maar de detailafwerking is niet goed.

Je ziet door het bos de bomen niet meer, op de leien.

Ik weet dat de stad al eens geprotesteerd heeft bij de Vlaamse Overheid (tenminste, ze hebben de toestand aangeklaags) maar ondertussen wordt het steeds erger.

In plaats van eens nuttige ingrepen te plannen en portaalborden te plaatsen (of hoe heten die dingen die over de weg hangen...). In het buitenland gebeurt dat vaak zelfs in middelgrote dorpen of kleine steden, in België heeft men er blijkbaar schrik van.

Ook raar op de Leien : die bordjes met 'Centrum'. Welk centrum bedoelen die? Het centraal station?
Wat mij betreft liggen gans de leien 'in het centrum'...

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door Pete » vr 07 dec 2007, 10:07

Wel 'poller1', de laatste maanden rij ik vrij regelmatig over die leien...

Ik moet zeggen dat ik teleurgesteld was toen ik de eerste keer over die nieuwe aangelegde weg(en) reed. :|
Inderdaad, die wegen zelf zijn nieuw en op zich goed aangelegd (gelukkig maar... want anders was het hek
zéker van de dam...
!), MAAR de 'afwerking' is -opnieuw- typisch Belgisch: alles wat nadien op en rond die wegen is/wordt aangebracht, zou ik op zijn zachtst uitgedrukt omschrijven als slordig...
En het wordt inderdaad steeds maar erger... :x

En wéér stel ik me de vraag: is dit nu echt zuiver slordigheid, of gewoonweg platte onkunde... ?

:arrow: Ik kan me heel goed inbeelden dat een buitenlander met een béétje aandacht en inzicht zich terecht de vraag stelt hoe het komt dat dit in ons klein landje zich steeds opnieuw kan blijven herhalen...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door Mikhail » ma 10 dec 2007, 13:16

En oja dit ook nog: de tunnels zijn nog altijd niet open!! Deze tunnels zijn ook wel zinloos aangelegd, omdat er geen verkeer voor is! Ze wilden het voorbeeld van Brussel overnemen ofzo???!!
****

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door poller1 » di 11 dec 2007, 9:29

Dat van die tunnels ben ik het niet mee eens.

Linksafslaande bewegingen zijn erg hinderlijk voor het kruispunt NATIONALE BANK.

Als men het verkeer van de leien richting ring al door dat tunneltje kan stoppen richting Plantin-Moretuslei, + het verkeer uit de binnenstad vanaf het Mechelseplein (men moet natuurlijk wel het circulatieplan binnenstad daarop afstemmen, zodat iedere grote as (Katelijnevest, Nationalestraat) naar de tunnel geleid wordt, dan is er wel 'een draagvlak).

Voor mij persoonlijk (ik woon bij Katelijnevest) kan het me een tijdwinst van +/- 10 minuten opleveren, die tunnel, als ik richting Ring wil (nu is het kiezen tussen Gemeentestraat-Carnotstraat-Turnhoutsebaan of een stuk of 3-4 lichten meer als ik via Plantin-Moretuslei wil rijden.

Dankzij die tunnels kunnen ze de lichten op de Leien ter hoogte van Nationale Bank zowel voor auto als voor OV veel beter afstellen, zodat de impact van die 3 tunneltjes op het verkeer best wel eens gunstig zou kunnen zijn.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door R4 » di 11 dec 2007, 10:56

Die tunnels zijn bedoeld om het OV en het autoverkeer beiden zo vlot mogelijk te laten verlopen, op een manier waarbij ze zo weinig mogelijk last van elkaar hebben.

Met centrum bedoelt men in Antwerpen het gebied binnen de leien. De leien zelf vormen dus de rand van wat als centrum van de stad beschouwd wordt. Het station Antwerpen-Centraal ligt dan ook allesbehalve centraal in de stad.

Over de inrichting van de wegen: dat gebeurt door de stad en het Vlaams Gewest samen. Het klopt dat er nodig bijgestuurd moet worden en men is aan het bekijken welke aanpassingen nodig zijn.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door poller1 » di 11 dec 2007, 11:15

Waarom stuurt men u vanaf de Bolivarplaats dan steeds rechtdoor de leien op, richting centrum, ipv Montignystraat, Kasteelpleinstraat, ... ?

Misschien om 2000 zoveel mogelijk te ontlasten en zoveel mogelijk auto's via de kortste weg 'het centrum' in te sturen? (Leopoldstraat en/of Lange Nieuwstraat?)

Volgens mij bedoelen ze met centrum het gebied CS/Roosevelt/Keyserlei/Meir/Groenplaats/Grote Markt.

Ze zouden het moeten opsplitsen in : 'OUDE STAD', 'CS-ZOO', 'EILANDJE' en 'ZUID'. (zoiets)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door Mikhail » di 11 dec 2007, 11:50

Mijn point is dan: waarom als die tunnels belangrijk zijn, ik ontken het nut er niet helemaal van, waarom maakt men ze dan eindelijk niet af!! Zijn ze daar een gouden wegdek en diamanten wanden van aan het maken ofzo? Volgens mij heeft antwerpen hier geen top prior aan gegeven ... dan is nu al meer dan 4jaar om het af te maken!!!
****

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door R4 » di 11 dec 2007, 15:45

Het Nieuwsblad schreef:Opening tunnels onder Antwerpse Leien laat op zich wachten
ANTWERPEN - De drie tunnels onder de Antwerpse Leien, ter hoogte van de Nationale Bank, gaan wellicht pas open rond de jaarwisseling. Dat schrijft Het Laatste Nieuws vrijdag.
Normaal zouden de tunnels rond deze tijd openen, samen met een ondergrondse parking, maar de opening daarvan zou nog langer op zich laten wachten dan die van de tunnels.

Volgens de Administratie Wegen en Verkeer zitten de tunnels in een afwerkingsfase. 'Dat wil zeggen: de wandbekleding, verlichting en ventilatie. We bekijken ook de signalisatie nog, zowel in als rond de tunnel. Want niemand heeft er iets aan als de tunnels af zijn, zonder signalisatie', aldus Toon Van Gils van de administratie. Een exacte openingsdatum kan hij niet geven, bij benadering rond de jaarwisseling.

Buiten de nog te plaatsen liftkokers is de ondergrondse parking voor 650 auto’s daarentegen wel volledig aangelegd, maar nog niet open bij gebrek aan een uitbater. 'De onderhandelingen zijn nog bezig', klinkt het.

Wat betreft de start van de tweede fase van de werken aan de Leien dreigt eveneens vertraging. De beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en vervoersmaatschappij De Lijn zouden het nog niet eens over hoe de nieuwe Rooseveltplaats en het plein voor de opera er moeten gaan uitzien. BAM zou daarom overwegen de werken in fases uit te voeren: beginnen aan de Noorderplaats en stukje bij beetje opschuiven naar de probleemzone rond de Rooseveltplaats. De werken aan de Antwerpse Leien zouden aanvankelijk in 2012 klaar zijn.
Nog heel even geduld dus. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door Mikhail » wo 12 dec 2007, 16:15

Tis toch altijd iets, een parking ondergronds aanleggen maar geen liftkokers plaatsen, alle ja te laat ... en geen uitbater vinden? DAt is toch de uitgelezen plaats ... Ja man, vertragingen zou ik het niet noemen, eerder standaard!
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door Mikhail » vr 21 dec 2007, 8:10

Rampoefening in tunnels onder de Leien
vr 21/12/07 - Aan de Nationale Bank in Antwerpen hebben de hulpdiensten gisteravond een geslaagde rampoefening gehouden in het nieuwe tunnelcomplex onder de Leien.
Het complex bestaat uit de Blauwtorentunnel (241 meter), de Gasthuistunnel (565 meter) en de Van Eycktunnel (225 meter). Er zijn 5 in- en uitritten en een parking van 650 plaatsen.

De tunnels gaan pas open op 14 januari, maar politie en brandweer wilden nu al een aantal procedures testen en hun werking op elkaar afstemmen.

Daarom werden 2 zware ongelukken geënsceneerd in de Van Eycktunnel en de Gasthuistunnel. Bij het ene moesten mensen uit een auto worden bevrijd, bij het andere was er rookontwikkeling.

Tijdens de oefening is vastgesteld dat brandweerwagens als eerste in de tunnels moeten rijden en dan pas ziekenwagens, omdat die laatsten anders geblokkeerd kunnen raken en de tunnels niet breed genoeg zijn om vlot te draaien.

Maar in het algemeen was er tevredenheid over het verloop van de oefening. Er zijn geen drastische ingrepen nodig om de tunnels volgende maand te kunnen laten opengaan. De parking blijft wel dicht omdat er nog geen uitbater voor is.

Aan de oefening werkten 25 brandweermannen, 25 politieagenten en 8 mensen van de medische hulpverlening mee
bron: http://www.vrtnieuws.net

Tjah als de tunnels al zo klein zijn is het wel dom dat je elkaar als hulpdiensten zou vastrijden, en wat ik nou eerlijk gezegd niet begrijp is dat ze nog altijd geen uitbater hebben voor de parking ... Zou vrachtverkeer boven 3,5ton verboden zijn in deze tunnels?
****

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door Alain » za 22 dec 2007, 14:06

Heeft iemand een plattegrondje met die tunnels? Voor een niet-Antwerpenaar is het lastig die tunnels te plaatsen - zeker omdat ik met Google ook al niks tegenkom...

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door Quattro » zo 23 dec 2007, 19:47

Alain schreef:Heeft iemand een plattegrondje met die tunnels? Voor een niet-Antwerpenaar is het lastig die tunnels te plaatsen - zeker omdat ik met Google ook al niks tegenkom...
Voor Antwerpenaars is het wachten op een plattegrond. Afgelopen vrijdag stond in de krant "In uw krant van morgen vindt u meer informatie en foto's over deze tunnels in terug." en gisteren bleek dat er niets in de krant stond.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door Pete » do 27 dec 2007, 16:38

" Hulpdiensten moeten spookrijden in Leientunnels
ANTWERPEN - De smalle tunnels onder de Antwerpse Leien nopen de hulpdiensten tot vindingrijkheid.
In geval van nood zullen de hulpdiensten tegen de rijrichting in de tunnel inrijden, al spookrijdend dus.
Er zal ook een strikte volgorde gelden.
Eerst de brandweer en de politie, en pas dan de ziekenwagens, zodat die snel met eventuele gewonden naar buiten kunnen rijden.
Deze afspraken zijn nodig omdat de tunnels maar één rijstrook tellen en een smalle pechstrook. "

Bron: http://www.gentenaar.be

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door vynkce » di 15 jan 2008, 12:54

Sinds gisteren zijn de nieuwe tunnels op de Leien open voor het verkeer:
De Redactie schreef:Tunnels onder Leien open voor verkeer
Sinds gistermiddag zijn de tunnels onder de Antwerpse Leien definitief open voor het verkeer. De drie tunnels moeten het verkeer de stad uitleiden.
De heraanleg van de Antwerpse Leien begon vijf jaar geleden. Er moest vooral een oplossing gevonden worden voor de ingewikkelde verkeerssituatie ter hoogte van de Nationale Bank.

Door de vele zijwegen en afslagen zou het verkeer daar compleet vastraken. Daarom zijn er drie tunnels gebouwd onder de Leien om het verkeer de stad uit te leiden.

De Gasthuistunnel vertrekt van de Lange Gasthuisstraat richting Ring, de Van Eycktunnel verbindt de Van Eycklei met de Bolivarplaats en de Blauwtorentunnel is er voor het verkeer naar de Van Eycklei.
In alle tunnels geldt eenrichtingsverkeer. De maximale toegelaten snelheid is 30 kilometer per uur.

Om 15 uur zijn ze opengesteld. Er werd speciaal gewacht tot dan omdat het dan minder druk is en om bestuurders aan de nieuwe verkeerssituatie te laten wennen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door vynkce » di 15 jan 2008, 18:18

De Redactie schreef:Tweede fase Leien niet meer voor 2008
di 15/01/08 - De tweede fase van de heraanleg van de Antwerpse Leien is niet meer voor dit jaar.
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel wil de werkzaamheden starten in de loop van 2009. Eerst waren ze gepland voor komende zomer, maar dat is niet meer haalbaar.

Het contract met architect Manuela de Sola Morales, die Leien ontwerpt, moet nog ondertekend worden en er is nog geen duidelijkheid over de Franklin Roosevelplaats.

Een stuurgroep onder leiding van burgemeester Patrick Janssens (SP.A) bekijkt hoe zoveel mogelijk busverkeer daar ondergronds kan.

"De grote lijnen voor de afbouw zijn ingevuld, maar de concrete invulling van de nieuwe Rooseveltplaats willen we inkleuren in samenspraak met de architect", zegt Lode De Kesel, directeur van De Lijn Antwerpen.

CafeFresco
dorpsstraat
Berichten: 123
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 20:04

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door CafeFresco » di 15 jan 2008, 20:58

Mikhail schreef:en wat ik nou eerlijk gezegd niet begrijp is dat ze nog altijd geen uitbater hebben voor de parking ... Zou vrachtverkeer boven 3,5ton verboden zijn in deze tunnels?
Die parking ligt relatief ver van het stadscentrum. De omgeving rond de nieuwe tunnels krijgt wel meer en meer een centrumfunctie, maar het zal nog wel een aantal jaren duren vooraleer ook die omgeving als "centrum" aanzien wordt.

Bovendien heeft Antwerpen nu al erg veel parkeergarages. Een groot deel daarvan ligt pal in het centrum, dus is het voor de meeste mensen gemakkelijker om daar dan maar ineens naartoe te rijden.

CafeFresco
dorpsstraat
Berichten: 123
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 20:04

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door CafeFresco » di 15 jan 2008, 21:07

vynkce schreef:
De Redactie schreef:Tweede fase Leien niet meer voor 2008
di 15/01/08 - De tweede fase van de heraanleg van de Antwerpse Leien is niet meer voor dit jaar.
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel wil de werkzaamheden starten in de loop van 2009. Eerst waren ze gepland voor komende zomer, maar dat is niet meer haalbaar.

Het contract met architect Manuela de Sola Morales, die Leien ontwerpt, moet nog ondertekend worden en er is nog geen duidelijkheid over de Franklin Roosevelplaats.

Een stuurgroep onder leiding van burgemeester Patrick Janssens (SP.A) bekijkt hoe zoveel mogelijk busverkeer daar ondergronds kan.

"De grote lijnen voor de afbouw zijn ingevuld, maar de concrete invulling van de nieuwe Rooseveltplaats willen we inkleuren in samenspraak met de architect", zegt Lode De Kesel, directeur van De Lijn Antwerpen.
Ach ik had niets anders verwacht :). Op zich vind ik het zelfs positief dat men liever eerst het één en ander bestudeert. De huidige Rooseveltplaats is sinds de heraanleg een voorbeeld van hoe het niét moet. Niemand van de bevoegde mensen wil dat toegeven, maar de lichten rond kipdorpbrug zijn en blijven gewoon verkeerd afgesteld.

De situatie is het ergste wanneer je van de zijbaan van de Italiëlei komt en rechs de stad wil indraaien. Wanneer je groen krijgt op de Italiëlei is het kruispunt waar je op moet rijden al volledig geblokkeerd. Je kan uren blijven wachten, het gaat geblokkeerd blijven. De enige optie is dan om wat vreemde manoeuvres uit te halen en het kruispunt nog verder te blokkeren. Dit kunnen ongeveer twee auto's per groentijd doen.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door denne007 » di 15 jan 2008, 22:32

op vrtnieuws heb ik de tunnels gezien. Vmax 30 is wel beetje heel laag. Het nut van die pechstrook is mij ook niet echt duidelijk. Het lijkt mij zinniger Vmax 50 te nemen en die rijstrook iets breder te maken en de pechtstrook iets smaller.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door Rien » di 15 jan 2008, 23:47

Helemaal akkoord; het lijken erg smalle tunnels.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door poller1 » wo 16 jan 2008, 12:16

CafeFresco schreef:
vynkce schreef:
De Redactie schreef:Tweede fase Leien niet meer voor 2008
di 15/01/08 - De tweede fase van de heraanleg van de Antwerpse Leien is niet meer voor dit jaar.
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel wil de werkzaamheden starten in de loop van 2009. Eerst waren ze gepland voor komende zomer, maar dat is niet meer haalbaar.

Het contract met architect Manuela de Sola Morales, die Leien ontwerpt, moet nog ondertekend worden en er is nog geen duidelijkheid over de Franklin Roosevelplaats.

Een stuurgroep onder leiding van burgemeester Patrick Janssens (SP.A) bekijkt hoe zoveel mogelijk busverkeer daar ondergronds kan.

"De grote lijnen voor de afbouw zijn ingevuld, maar de concrete invulling van de nieuwe Rooseveltplaats willen we inkleuren in samenspraak met de architect", zegt Lode De Kesel, directeur van De Lijn Antwerpen.
Ach ik had niets anders verwacht :). Op zich vind ik het zelfs positief dat men liever eerst het één en ander bestudeert. De huidige Rooseveltplaats is sinds de heraanleg een voorbeeld van hoe het niét moet. Niemand van de bevoegde mensen wil dat toegeven, maar de lichten rond kipdorpbrug zijn en blijven gewoon verkeerd afgesteld.

De situatie is het ergste wanneer je van de zijbaan van de Italiëlei komt en rechs de stad wil indraaien. Wanneer je groen krijgt op de Italiëlei is het kruispunt waar je op moet rijden al volledig geblokkeerd. Je kan uren blijven wachten, het gaat geblokkeerd blijven. De enige optie is dan om wat vreemde manoeuvres uit te halen en het kruispunt nog verder te blokkeren. Dit kunnen ongeveer twee auto's per groentijd doen.
Dat is toch maar heel relatief hoor, die afstand. Van Nationale Bank ben je te voet op 1,5 minuut aan het Theaterplein, 7 minuten op de Meir, 12 minuten op de Groenplaats (en je kunt er zonder hindernissen OV nemen in alle richtingen).

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door R4 » wo 16 jan 2008, 15:52

denne007 schreef:op vrtnieuws heb ik de tunnels gezien. Vmax 30 is wel beetje heel laag. Het nut van die pechstrook is mij ook niet echt duidelijk. Het lijkt mij zinniger Vmax 50 te nemen en die rijstrook iets breder te maken en de pechtstrook iets smaller.
Bredere tunnels zouden aanzetten tot hogere snelheden, de bedoeling is dat hier het wegbeeld en de Vmax samengaan. Een pechstrook in een tunnel is altijd handig, anders is meteen de hele tunnel geblokkeerd.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door denne007 » wo 16 jan 2008, 21:42

^^ akkoord maar een Vmax van 50 lijkt mij niet overdreven. Volgens mij zal het niet lang duren vooralleer er op een nacht iemand veel te snel doro die tunnels gaat en de muur meeheeft.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Antwerpen: de Leien

Bericht door waldo79 » do 17 jan 2008, 8:41

Als die tunnelroute een doorgaande functie heeft lijkt me 30 geen optie :idea:

Plaats reactie