[GGW] Antwerpen: de Leien

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door vynkce » za 24 sep 2011, 10:51

Het Nieuwsblad 24-09-2011 schreef:Heraanleg Leien en Operaplein start midden 2013

ANTWERPEN/ EKEREN - De Vlaamse regering heeft de heraanleg van de noordelijke Leien en het Operaplein en de tramlijnverlenging naar het Eilandje en Ekeren goedgekeurd. De kostprijs bedraagt 401miljoen euro. De stad betaalt daar 24,5miljoen van, Vlaanderen neemt de rest voor zijn rekening.
Zes jaar na de afwerking van de zuidelijke helft van de Leien wordt half 2013 eindelijk gestart met het mobiliteitsproject Brabo2 waarbij de noordelijke kant van de Leien aan de beurt is. De Vlaamse regering legt ook tien kilometer nieuw tramnet aan en keurde de aankoop van 38trams goed. Genoeg om niet alleen extra trams in te leggen op de nieuwe lijnen naar Ekeren en het Eilandje maar ook om oude tramstellen te vervangen. Naast de Leien wordt ook de Noorderlaan van gevel tot gevel heraangelegd.
De stad betaalt via het autonome parkeerbedrijf Gapa 5miljoen euro voor 500parkeerplaatsen onder het vernieuwde Operaplein. Omdat Vlaanderen voor het Operaplein maar in een budget voorzien had voor een 'basisplein' steekt de stad 5miljoen extra toe om de plannen van de Spaanse architect Manuel de Solà-Morales te kunnen uitvoeren. De andere 14miljoen dienen voor de algemene kosten van de werken omdat de stad enkele aanpassingen aan de plannen van Vlaanderen aangebracht heeft die de stad ten goede komen. Zo is er de tramlijnverlenging tot het nieuwe Havenhuis en het behoud van het viaduct over Park Spoor Noord om te vermijden dat er verkeer door zou rijden.
Burgemeester Patrick Janssens (SP.A) reageert tevreden. 'Ik ben heel tevreden dat de Vlaamse Regering blijft investeren in duurzame mobiliteitsoplossingen voor Antwerpen.'

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Alfa » zo 04 jan 2015, 0:10

^^Het is dus iets uitgesteld. De werken zullen uiteindelijk in het voorjaar van 2015 aanvangen.
Ingrijpende heraanleg Noorderleien en Operaplein begint in voorjaar


ANTWERPEN / DEURNE - De voorbereidende werken zijn zo goed als klaar zodat de heraanleg van de Noorderleien en de aanleg van het Operaplein in april kan beginnen. Eind 2018 moet de klus geklaard zijn.

De voorbereidende nutswerken op en rond de Frankrijklei, die al enkele maanden aan de gang zijn, worden in het voorjaar afgerond. Op de Rooseveltplaats, aan de kant van het Atheneum, worden in januari nog enkele leidingen getrokken en op de De Keyserlei worden tussen de Quellinstraat en de Frankrijklei enkele leidingen aangesloten. Hinder voor het autoverkeer is er niet en voor voetgangers is er een doorgang. Autoverkeer zal vanaf 26 januari voor veertien dagen onmogelijk zijn in de Van Cuyckstraat als de nutsmaatschappijen daar kabels door de leidingen zullen trekken.

(hele artikel op gva.be)

Op de plaats van het in 2006 afgebroken viaduct komt dus een tunnel. Een beperkte 1+1-tunnel weliswaar vergelijkbaar met de andere tunnels op de Leien.

(slecht ingesproken) Filmpje van de werfaanpak=
Link

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door vynkce » do 03 mar 2016, 10:35

Op 1 maart zijn de werken aan de "Noorderlijn" officieel van start gegaan. Volgende werken worden uitgevoerd:

Noorderleien
De Noorderleien worden volledig heraangelegd van gevel tot gevel. Ze krijgen hetzelfde wegprofiel als de Zuiderleien.
Het Operaplein en de Rooseveltplaats krijgen een grondige facelift en worden samen met het premetrostation Opera het belangrijkste knooppunt van openbaar vervoer in de stad.

Eilandje
Het Hardenvoortviaduct, de Kempenstraat en het Asiadok-Oostkaai worden vernieuwd.
Op het Eilandje wordt 2,4 kilometer trambaan aangelegd: in de Londen- en Amsterdamstraat, het Kattendijkdok-Oostkaai, de Mexicostraat, de Bataviastraat, de Sint-Laureiskaai, over de nieuwe Londenbrug en langs de Kaaien (tussen Amsterdamstraat en Sint-Pietersvliet).

Noorderlaan
De Noorderlaan wordt van gevel tot gevel vernieuwd en krijgt onder meer een vrije tram-busbaan aan de zijde van Luchtbal.
Aan het knooppunt van de Noorderlaan met de A12 wordt de nieuwe Park & Ride Havana aangelegd met een ruime overdekte fietsenstalling.

Alle detailinfo kan terug gevonden worden op volgende website: http://www.noorderlijn.be/


Afbeelding

Meer info: http://wegenenverkeer.be/werken/aanleg- ... -antwerpen

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door tompie » do 03 mar 2016, 12:43

De zuiderleien mogen ondertussen ook al weer een nieuwe ĺaag asfalt krijgen. Het asfalt ligt er al erbarmelijk bij wat ik toch wat vlug vind.
belgie is zo slecht nog niet

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door vynkce » do 03 mar 2016, 13:16

Wegdek is ondertussen ook al tien jaar oud natuurlijk...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Schelpenpaadje » do 03 mar 2016, 14:28

In het filmpje wordt volgens mij niet verteld wanneer de nieuwe laag van premetrostation Opera wordt opengesteld.
De open helling wordt al vrij vroeg in het project uitgegraven en de afwerking van het station lijkt niet afhankelijk van de fasering van het omliggende gebied. Enig idee wanneer lijn 8 tot Opera (en verder) gaat rijden?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door vynkce » do 03 mar 2016, 14:41

Meer info hier: http://www.noorderlijn.be/tijdslijn-noorderleien

Het is wel niet meteen duidelijk wanneer de tram daadwerkelijk gaat rijden...

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Archeopendra1234 » do 03 mar 2016, 17:07

Hopelijk verdwijnt die belachelijke strook met kasseien ter hoogte van en ten noorden van de Rooseveltplaats ook ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Wimpie25 » do 03 mar 2016, 23:12

Enig idee hoeveel rijstroken de Noorderlaan per richting zal behouden. Op dit moment is het een redelijk iconische weg en met 16 Ekeren een vlotte overgang in het autosnelwegennetwerk.

Edit, 2 ipv 3 volgens de tekeningen ;)
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 04 mar 2016, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Archeopendra1234 » vr 04 mar 2016, 17:46

^^
Nog slechtere doorstroming dus, en dit gecombineerd met de afbraak van de Ijzerlaanbrug gaat zorgen voor een nog nooit gezien verkeersinfarct; nog erger dan Gent :(

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Wimpie25 » vr 04 mar 2016, 18:56

^^
Ik denk dat het qua rijstroken betreft weinig impact gaat hebben, het drukste punt is nu aan de Ijzerlaan, verderop richting het noorden is de Noordelaan lichtelijk overgedimensioneerd. Comfortabel is het natuurlijk wel maar ook relatief gevaarlijk. Men wil het stadsgedeelte ook effectief bij de stad gaan betrekken en dan moet het als voetganger mogelijk zijn om zonder kleerscheuren van de ene kant naar de andere kant over te steken.
Wat er ook van zijn, de Noorderlaan is qua wegdek niet al te best gesteld, werken drongen zich zowiezo op. Dat er weer een historisch wegbeeld, één van de weinige OWN drievaksbanen en een stukje nostalagie verdwijn, tja... :D

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Archeopendra1234 » ma 07 mar 2016, 20:08

^^
En waar moet al het verkeer heen eens de Ijzerlaanbrug gesloopt is?
Juist, het noorden :(
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 10 mar 2016, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ^^ volstaat als je wilt reageren op de post direct boven je

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Wimpie25 » ma 07 mar 2016, 20:15

...en het zuiden. Er komt een vlotte doorgaande verbinding met de slachthuislaan en een optimalisering van de kruispunten aan Groenendaal en de Schijnpoort.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Archeopendra1234 » ma 07 mar 2016, 23:18

^^
Optimalisering; Schijnpoort en vlot in één zin; daarvoor moet je wel buiten Antwerpen wonen om daarin te geloven ;)

Geen enkele oplossing (behalve het terugplaatsen van de oude noodbruggen) kan ooit voor een duurzame verbetering zorgen op die punten ( Groenendaal, Schijnpoort, Luitenant Lippenslaan/Plantin en Moretuslei en Grote Steenweg...
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 10 mar 2016, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ^^ volstaat als je wilt reageren op de post direct boven je

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door vynkce » vr 11 mar 2016, 10:47

De Frankrijklei in een iets andere gedaante dan vandaag:

Afbeelding

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door tovm74 » vr 11 mar 2016, 11:36

^^ Is dat geen fortgracht?

Dat moet dan de Spaanse Omwalling zijn ... nooit geweten dat daar foto's van waren.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door vynkce » vr 11 mar 2016, 11:47

^^ Locatie vandaag:

Afbeelding

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 189
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Cartman » di 14 feb 2017, 13:24

Alle info en stand van zaken rond werken aan de Opera, de Noorderleien, het EIlandje, de nieuwe tramlijnen... : http://www.noorderlijn.be/

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door vynkce » do 16 feb 2017, 8:21

Een paar foto's er bij van Gazet van Antwerpen:

Afbeelding

Afbeelding

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Mikhail » ma 06 mar 2017, 19:49

Is dat de premetro halte Opera?
****

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Archeopendra1234 » do 18 mei 2017, 0:14

Binnenkort gaat men de leien volledig afsluiten voor anderhalf jaar...dit zal voor een totaal verkeersinfarct zorgen :(

Schandalig dat men van noodbruggen op de Singel zoals destijds, en zelfs eentje op de Rooseveltplaats die "tamelijk lang" heeft blijven staan, anno 2017 nog nooit van gehoord heeft...

Het lijkt me stilaan een idee dat men de automobilist overal en altijd wilt moe tergen en pesten, tot deze noodgedwongen het peperdure openbaar vervoer of de fiets moet nemen...doe dat maar eens als je zoals mij voor een nutsbedrijf werkt en elke dag de stad in moet rijden...

Ik begrijp volkomen dat de werken noodzakelijk zijn maar om dit gewoon zonder meer uit te voeren zonder alternatieven of bijkomende "minder hinder" maatregelen durf ik op het randje af zelfs bijna misdadig noemen.

Audifanaticus
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 17:36
Locatie: Vlaanderen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Audifanaticus » vr 19 mei 2017, 14:08

Dit had gewoon al veel langer moeten gebeuren.

Zoals gewoonlijk bij grote werven is er hier weer een hoop gemekker rond, kijk maar naar de oosterweel... :facepalm:

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door rosemeyer » za 20 mei 2017, 17:55

De sfeer in de pers en daarbuiten begint licht paniekerig te worden. Meerderheid, oppositie, De Lijn, ze trekken allemaal hun paraplu open en wijzen naar elkaar. Misschien heeft dit ook een positieve kant (cynisch): hoe meer je de mensen angst aanjaagt over een nakend potentieel infarct, hoe meer ze zullen geneigd zijn alternatieven te overwegen als ze daar de mogelijkheid toe hebben. Dat scenario speelde volgens mij ook bij de heraanleg van de R1.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Alfa » za 20 mei 2017, 22:21

De zuidelijke Leien hebben ook ettelijke jaren opengelegen zonder alternatief. Dit overleeft Antwerpen wel. De noodbruggen op de Singel lagen er voor de werken op de Ring, niet voor de werken op de zuidelijke Leien indertijd.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Tokke1976 » wo 24 mei 2017, 3:43

Archeopendra1234 schreef:Binnenkort gaat men de leien volledig afsluiten voor anderhalf jaar...dit zal voor een totaal verkeersinfarct zorgen :(

Schandalig dat men van noodbruggen op de Singel zoals destijds, en zelfs eentje op de Rooseveltplaats die "tamelijk lang" heeft blijven staan, anno 2017 nog nooit van gehoord heeft...

Het lijkt me stilaan een idee dat men de automobilist overal en altijd wilt moe tergen en pesten, tot deze noodgedwongen het peperdure openbaar vervoer of de fiets moet nemen...doe dat maar eens als je zoals mij voor een nutsbedrijf werkt en elke dag de stad in moet rijden...

Ik begrijp volkomen dat de werken noodzakelijk zijn maar om dit gewoon zonder meer uit te voeren zonder alternatieven of bijkomende "minder hinder" maatregelen durf ik op het randje af zelfs bijna misdadig noemen.
Is de vraag niet eerder of het verkeer dat nu in de stad zit, wel in de stad hoort te zijn? Veel verkeer op de Leien tracht zich van de Ring of de Singel weg te houden...
Teveel mensen heb nog altijd de mentaliteit dat ze met de auto tot aan de winkel moeten kunnen rijden. Te voet gaan is voor in pittoreske steden in het zuiden van Europa als ze op vakantie zijn.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Mikhail » ma 29 mei 2017, 21:41

Je slaagt de nagel op de kop!
****

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Seat » wo 31 mei 2017, 10:52

Gisteren gesignaleerd op de Leien...
SPOILER: TOON

Afbeelding

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Archeopendra1234 » wo 31 mei 2017, 22:05

Tokke1976 schreef:
Archeopendra1234 schreef:Binnenkort gaat men de leien volledig afsluiten voor anderhalf jaar...dit zal voor een totaal verkeersinfarct zorgen :(

Schandalig dat men van noodbruggen op de Singel zoals destijds, en zelfs eentje op de Rooseveltplaats die "tamelijk lang" heeft blijven staan, anno 2017 nog nooit van gehoord heeft...

Het lijkt me stilaan een idee dat men de automobilist overal en altijd wilt moe tergen en pesten, tot deze noodgedwongen het peperdure openbaar vervoer of de fiets moet nemen...doe dat maar eens als je zoals mij voor een nutsbedrijf werkt en elke dag de stad in moet rijden...

Ik begrijp volkomen dat de werken noodzakelijk zijn maar om dit gewoon zonder meer uit te voeren zonder alternatieven of bijkomende "minder hinder" maatregelen durf ik op het randje af zelfs bijna misdadig noemen.
Is de vraag niet eerder of het verkeer dat nu in de stad zit, wel in de stad hoort te zijn? Veel verkeer op de Leien tracht zich van de Ring of de Singel weg te houden...
Teveel mensen heb nog altijd de mentaliteit dat ze met de auto tot aan de winkel moeten kunnen rijden. Te voet gaan is voor in pittoreske steden in het zuiden van Europa als ze op vakantie zijn.
Los van het feit dat er daadwerkelijk teveel écht onnodig verkeer zoals "luie toeristen" rondrijden is dit verder wel een contradictio in terminis...met noodbruggen op de Singel zouden mensen deze ook daadwerkelijk als alternatief kunnen beschouwen maar bij nader inziens is gebleken dat je je tegenwoordig vastrijdt op de Singel, net zoals op de Ring en vooral ook de opritten ter hoogte van Borgerhout.

Nogmaals moet je je maar eens in de schoenen steken van een nutsbedrijf dat elke dag de stad in-en uit moet, pakjesdiensten en anderen die gewoonweg nooit van het (in mijn ogen ook peperdure en onstipte) openbaar vervoer gebruik kunnen maken...mensen die met paniek vastzitten in de lift kan ik niet doodleuk vertellen dat ik een paar kilometer verderop op de tram zit te wachten tot ik ze kan bevrijden...

Vooraleer ik alweer de wind totaal van voren krijg wegens "trollen, ongenuanceerde meningen of andere zulke", wil ik nogmaals zeggen dat ik de werken volledig nodig vind; maar men had gewoon beter voor alternatieven zoals de noodbruggen gezorgd, naar mijn mening.

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door rosemeyer » do 01 jun 2017, 18:29

Seat schreef:Gisteren gesignaleerd op de Leien...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het bord op zich is niet fout en als je de locatie passeert zelfs redelijk duidelijk. De twee zwarte lijnen die bermen moeten voorstellen, hadden wel anders gekund. Groen ofzo. :)

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [GGW] Antwerpen: de Leien

Bericht door Tokke1976 » do 01 jun 2017, 19:37

Seat schreef:Gisteren gesignaleerd op de Leien...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Beetje oud nieuws. Dit bord staat er al van bij het begin van de werken aan het Operaplein/leien.

@Archeopendra1234: ik vraag me af die noodbruggen waar je op blijft hameren wel oplossingen zijn. De verkeersstromen die nu vooral gaan worden beïnvloed zijn die stadinwaarts en niet op de ring of de singel.
Het is niet omdat de stromen op de Singel vlotter zouden verlopen aan de kruispunten, dat je dat verkeer ook tijdig weggewerkt zou krijgen. Je kan dan misschien wel bruggen bouwen, maar als het verkeer niet weggeraakt heb je er ook niets aan.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Plaats reactie