[GGW]Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door wooter » ma 29 okt 2007, 7:24

Dat valt me wel op ja... Stil is het wel. Glad als een bananenschil bij regenweer, maar stil...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door R4 » ma 29 okt 2007, 15:43

Dan heb je het over ZOA, niet over SMA. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door wooter » di 30 okt 2007, 12:48

ZOAB is poreus. SMA is dat niet. Welk effect denk je dat dat heeft op de grip en wegligging als je zoals gisteren op de E40 de verlichtingspalen helder ziet spiegelen op het wegdek?

In Nederland wordt SMA toegepast in stedelijke gebieden voor geluidsreductie, maar rijkswegen worden nog altijd aangelegd met ZOAB voor geluidsreductie én splash & spray tegen te gaan. Ik hoef je niet te vertellen dat je langer grip hebt op een plasvrij rijvak dan op een rijvak waarop één laag water staat.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door R4 » di 30 okt 2007, 17:01

Beide soorten wegdekken worden heel uitvoerig getest, onder meer op gladheid en slipgevaar, om te komen tot de beste samenstelling. Er gebeuren op dergelijke wegen dan ook niet meer ongevallen dan op andere wegen, bij dezelfde snelheden. Er bestaat immers niet één soort ZOA of SMA. Je kan de samenstelling aanpassen om bijvoorbeeld de poreusheid aan te passen. Te poreuze wegdekken verslijten overigens sneller dan andere. Dat is een van de redenen waarom een betondek lang meegaat. Met een goede weghelling en een goede afwatering heb je dan ook geen problemen, getuige daarvan de vele betonwegen die nog steeds in België liggen. SMA en ZOA zijn beide gladder dan een gewoon wegdek bij neerslag, dat is zo, maar dan komt het er ook op neer dat je als bestuurder je snelheid aan de omstandigheden aanpast. Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden tussen een wegdek dat bij alle snelheden even goed berijdbaar is, maar met grote geluidsproductie en tussen wegdekken die minder geluid produceren, maar die dan als nadeel hebben dat ze niet bij elk weertype met dezelfde snelheid bereden kunnen worden.

De subjectieve ervaring van zo een wegdek kan inderdaad verschillen, maar dat is iets anders natuurlijk.

Deze studie geeft een interessante vergelijking van de verschillende soorten wegdekken.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door wooter » do 01 nov 2007, 22:54

R4 schreef:Met een goede weghelling en een goede afwatering heb je dan ook geen problemen, getuige daarvan de vele betonwegen die nog steeds in België liggen.
:shock:

Als een goede weghelling en goede afwatering zo goed zouden werken op betonwegen, waarom draait men dan al voor lange tijd ZOAB in Nederland? En waarom zie ik dan in België wél problemen met die opzet? Áls het beton dan al goed aangelegd is (en niet zoals op de E34), mét goede weghelling én goede afwatering, mag je zelf eens op de Antwerpse Ring gaan zien hoeveel problemen dit niet geeft.

Ik vrees dat België, met z'n gebrek aan échte studies, en het feit dat België zéker geen voortrekkende rol speelt in verkeersveiligheid en veilige infrastructuur, niét echt geplaatst is om te stellen dat België het wel beter weet. Ik vind dat dit van een ongelofelijke arrogantie getuigd. Een arrogantie die misplaatst is, en nodeloos levens kost.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door tovm74 » vr 02 nov 2007, 23:30

wooter schreef:
R4 schreef:Met een goede weghelling en een goede afwatering heb je dan ook geen problemen, getuige daarvan de vele betonwegen die nog steeds in België liggen.
:shock:

Als een goede weghelling en goede afwatering zo goed zouden werken op betonwegen, waarom draait men dan al voor lange tijd ZOAB in Nederland? En waarom zie ik dan in België wél problemen met die opzet? Áls het beton dan al goed aangelegd is (en niet zoals op de E34), mét goede weghelling én goede afwatering, mag je zelf eens op de Antwerpse Ring gaan zien hoeveel problemen dit niet geeft.

Ik vrees dat België, met z'n gebrek aan échte studies, en het feit dat België zéker geen voortrekkende rol speelt in verkeersveiligheid en veilige infrastructuur, niét echt geplaatst is om te stellen dat België het wel beter weet. Ik vind dat dit van een ongelofelijke arrogantie getuigd. Een arrogantie die misplaatst is, en nodeloos levens kost.
E34 is ongeveer 34 jaar geleden aangelegd, dus deze autosnelweg kun je niet echt als referentiepunt gebruiken.

R4 zal toch wel weten waarover hij spreekt, laten we het beleefd houden, niet ?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door Chris » vr 02 nov 2007, 23:52

Ik snap eigenlijk ook niet waarom men in België zo negatief is over ZOAB. In Nederland werkt het uitstekend.

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door wooter » zo 04 nov 2007, 2:07

tovm74 schreef:E34 is ongeveer 34 jaar geleden aangelegd, dus deze autosnelweg kun je niet echt als referentiepunt gebruiken.
De E34 heeft herstellingswerken ondergaan in de herfst van 2006. Deze gingen gepaard met grote verkeersproblemen omdat men één van de twee rijstroken afsloot, en zo het gehele verkeer vanuit Antwerpen richting Turnhout over één rijstrook moest. Dit veroorzaakte toen files tot voorbij de Antwerpse Ring. 3 weken na de originele herstellingen in 2006 brokkelde het beton terug af, en sloot de aannemer wéér een rijstrook af om herstellingswerkzaamheden uit te voeren. Nu, een jaar later, was dezelfde aannemer wééral aan het bricoleren, en was wééral één rijstrook afgesloten, met dezelfde fileproblemen tot gevolg (vertragingen tot 45 minuten voor verkeer vanuit Antwerpen naar Turnhout! Dat is 45 minuten extra op een half uur reistijd!).
tovm74 schreef:R4 zal toch wel weten waarover hij spreekt, laten we het beleefd houden, niet ?
Ik zie alleszins niet waar R4 weet waarover hij spreekt. Hij klinkt zoals de Belgische wegbeheerder en politiek al enkele jaren spreekt: "Ondanks de goede resultaten van onze buurlanden, weten wij Belgen het wel beter hoe je een veilig wegverkeer organiseert". Ik meen te mogen zeggen dat de Belgische weggebruiker al jarenlang het bewijs van het tegendeel elke dag ervaart.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door Vinny » zo 04 nov 2007, 10:20

In Nederland past men ZOAB toe, maar wanneer men ZOAB wil gaan toepassen moet het onderhoudsbudget fors omhoog. Immers ZOAB asfalt gaat gemiddeld 8 i.p.v. 20 jaar mee...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door waldo79 » zo 04 nov 2007, 17:31

En dat is een belangrijke reden om in Vlaanderen gene ZOAB toe te passen.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door tovm74 » zo 04 nov 2007, 19:52

wooter schreef:3 weken na de originele herstellingen in 2006 brokkelde het beton terug af, en sloot de aannemer wéér een rijstrook af om herstellingswerkzaamheden uit te voeren. Nu, een jaar later, was dezelfde aannemer wééral aan het bricoleren, en was wééral één rijstrook afgesloten, met dezelfde fileproblemen tot gevolg (vertragingen tot 45 minuten voor verkeer vanuit Antwerpen naar Turnhout! Dat is 45 minuten extra op een half uur reistijd!).
Bricolleren is het juiste woord, maar oplappen is nu eenmaal het enige wat mogelijk is met een klein budget
wooter schreef:
tovm74 schreef:R4 zal toch wel weten waarover hij spreekt, laten we het beleefd houden, niet ?
Ik zie alleszins niet waar R4 weet waarover hij spreekt. Hij klinkt zoals de Belgische wegbeheerder en politiek al enkele jaren spreekt: "Ondanks de goede resultaten van onze buurlanden, weten wij Belgen het wel beter hoe je een veilig wegverkeer organiseert". Ik meen te mogen zeggen dat de Belgische weggebruiker al jarenlang het bewijs van het tegendeel elke dag ervaart.
Zie volgende quotes:
vinny schreef:In Nederland past men ZOAB toe, maar wanneer men ZOAB wil gaan toepassen moet het onderhoudsbudget fors omhoog. Immers ZOAB asfalt gaat gemiddeld 8 i.p.v. 20 jaar mee...
waldo79 schreef:En dat is een belangrijke reden om in Vlaanderen gene ZOAB toe te passen.
Laatst gewijzigd door tovm74 op ma 05 nov 2007, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door wooter » ma 05 nov 2007, 8:23

Zelfs het asfalt gaat hier geen 8 jaar mee op de snelweg hoor. Ja, het ligt er wel, maar niet in een toestand dat je er veilig over kan rijden.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door R4 » di 06 nov 2007, 16:31

Met alle respect, wooter, maar nu ga je voor mij te ver. Ik wil gerust met iemand discussiëren, maar niet op deze manier. De afspraak op dit forum is dat we niet persoonlijk worden. België is geen makkelijk land op vlak van wegenaanleg en -onderhoud en dat weten we als overheid maar al te goed. Er werken hier heel bekwame mensen die ook maar moeten roeien met de riemen die we hebben. Ik zou overigens maar wat graag beschikken over het geld en de middelen die men in andere landen heeft, dus ik ga zeker niet zeggen dat we beter zijn dan andere landen, maar beweren dat we de slechtste leerling van de klas zijn is ook onjuist. Ik kan best begrijpen dat je als weggebruiker soms denkt "hoe is het nu mogelijk dat hier nog niets aan veranderd is?". Ik denk dat zelf soms ook, maar aangezien ik bij AI werk weet ik waarom dat zo is, en dat probeer ik hier dan ook duidelijk te maken. Blijkbaar kan dat niet echt op respect rekenen. In het slechtste geval hou ik er dan ook gewoon maar mee op.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door denne007 » di 06 nov 2007, 17:05

^^ R4 je kan er zeker van zijn dat er hier veel mensen zijn die je inspanningen respecteren. Als we op fotoreeksen commentaar geven zien we ook wel dat daar dan iets veranderd (extra vangrails, beschadigde borden vervangen, ...) ;) Vele forumgebruikers stellen jou inspanningen wel op prijs. Laat je dan aub niet afschrikken door enkellingen die geen respect opbrengen voor iemands harde werk en inspanningen.

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door wooter » di 06 nov 2007, 18:11

Ik ben niet persoonlijk als ik de wegbeheerder iets verwijt - behalve als je je aangesproken voelt. Waar ik het wél mee moeilijk heb, is dat je lós van alle tegendeel beweert dat SMA beter is dan ZOAB. Kom eens met me mee, en ik laat je aan legale snelheden regenboogkleuren schijten op dat 'perfecte' SMA.

Als je vind dat er verbetering mogelijk is, moet je zeggen "er is verbetering mogelijk" ipv "zie eens wat we doen met zo weinig geld!".

Nu, zijn we in West-Europa niét de slechtste leerling van de klas qua weginfrastructuur en verkeersveiligheid?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door Rene » di 06 nov 2007, 20:16

Beste wooter, het is niet gebruikelijk om iemand die bij een organisatie werkt zich op een openbaar forum negatief te laten uitspreken over zijn werkgever.
Ikzelf werk bij Rijkswaterstaat in NL, en weet dat daar ook wel het een en ander schort. Maar ik ga op dit forum ook niet de 'vuile was' buitenhangen. Dat kun je dus ook van R4 niet verwachten. Ik zou zeggen: je ziet dat R4 in indirecte bewoordingen erkent dat niet alles koek en ei is. Maar ga nu niet proberen om dat tot op het scherpst van de snede uitgesproken te krijgen, want zo werkt het nu eenmaal niet. Je creëert met een expliciete vraag of België het slechtste in Europa presteert aan iemand die bij Ai werkt er alleen maar een onprettige sfeer mee op het forum. Je weet namelijk bij voorbaat al dat iemand wiens broodheer AI is daar op een openbaar forum nooit keihard op kan antwoorden. Het is net zoiets als aan een medewerker van een supermarkt vragen om een uitspraak te doen over de mindere kwaliteit van zijn supermarkt ten opzichte van andere supermarkten. Dat zal dus niet gebeuren bij een loyale, betrokken medewerker.

Graag zou ik zien dat in discussies niet op zo'n directe wijze iemands loyaliteit richting zijn/haar werkgever op de proef wordt gesteld; dat is niet fair.

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door wooter » wo 07 nov 2007, 11:44

Akkoord, maar volgende uitlatingen doen mij de wenkbrauwen fronsen:
R4 schreef:Met een goede weghelling en een goede afwatering heb je dan ook geen problemen, getuige daarvan de vele betonwegen die nog steeds in België liggen.
Ik ken geen betonwegen in België met een goede weghelling en goede afwatering. En als ze er zijn, is het alleszins niet de standaard.
R4 schreef:SMA en ZOA zijn beide gladder dan een gewoon wegdek bij neerslag, dat is zo
Sinds wanneer geeft aquaplaning en plassen meer grip dan een poreus maar vochtig wegdek?
R4 schreef:De subjectieve ervaring van zo een wegdek kan inderdaad verschillen, maar dat is iets anders natuurlijk.
Niks zien door sprays en hier en daar aquaplaning gewaar worden lijkt me niet een subjectieve ervaring.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door tovm74 » wo 07 nov 2007, 13:51

@wooter: Zeg, als ge er dan toch over door wilt bomen, wat natuurlijk toegelaten is, is het dan mss niet interssanter om hier een apart onderwerp van te maken?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door R4 » wo 07 nov 2007, 17:02

wooter schreef:Ik ben niet persoonlijk als ik de wegbeheerder iets verwijt - behalve als je je aangesproken voelt.
Wat denk je? :|
wooter schreef:Waar ik het wél mee moeilijk heb, is dat je lós van alle tegendeel beweert dat SMA beter is dan ZOAB. Kom eens met me mee, en ik laat je aan legale snelheden regenboogkleuren schijten op dat 'perfecte' SMA.
Je mag het daar gerust moeilijk mee hebben en niet mee eens zijn. Verwoord het dan liefst wel op een andere manier. Dan wil ik er gerust over discussiëren. Overigens beweer ik helemaal niet los van alle tegendeel dat het zo is. Hier liggen pakken dossiers en studies die aantonen dat het zo is. Daarnaast rijden we zelf zowat dagelijks over alle soorten wegdekken, en dat is dan nog zonder de speciale inspectieritten gerekend. We gaan naast de studies dus ook uit van de praktijkervaringen. Wanneer je aan legale en aan het weer aangepaste snelheden over dergelijke wegdekken rijdt, dan ondervind je geen problemen.
wooter schreef:Als je vind dat er verbetering mogelijk is, moet je zeggen "er is verbetering mogelijk" ipv "zie eens wat we doen met zo weinig geld!".
Wanneer je door het forum browst en naar mijn reacties kijkt, dan zal je merken dat je me verkeerd beoordeelt, zie hieromtrent ook de opmerking van René. Hoe je het ook draait of keert, we hebben nu eenmaal weinig geld, dus zeggen "kijk eens wat we kunnen bereiken met dat geld" vind ik dan net positief in plaats van negatief.
wooter schreef:Nu, zijn we in West-Europa niét de slechtste leerling van de klas qua weginfrastructuur en verkeersveiligheid?
Waarom zouden we dat zijn? :dontknow:

Uit je reacties lijkt het dat je veel onbegrip hebt voor de overheidswerking op vlak van infrastructuur. Ik zeg niet dat het zo is, het lijkt wel zo. Maar in dat geval kan ik je enkel aanraden om te solliciteren voor een functie bij AI. Je ogen zullen opengaan.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door R4 » wo 07 nov 2007, 17:05

wooter schreef:Ik ken geen betonwegen in België met een goede weghelling en goede afwatering. En als ze er zijn, is het alleszins niet de standaard.
Ze zijn er wel degelijk. En meer dan je denkt. De N9 tussen Gent en Aalst bijvoorbeeld is er zo eentje.
wooter schreef:Sinds wanneer geeft aquaplaning en plassen meer grip dan een poreus maar vochtig wegdek?
Rij eens aan 120km/u over een weg met ZOA bij wat poedersneeuw en je snapt wat ik bedoel.
wooter schreef:Niks zien door sprays en hier en daar aquaplaning gewaar worden lijkt me niet een subjectieve ervaring.
Je kan temidden van een hevige bui moeilijk een droog wegdek verwachten.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door waldo79 » wo 07 nov 2007, 17:14

Zou inderdaad knap zijn: een volledig droog wegdek bij neerslag :mrgreen:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door Rene » wo 07 nov 2007, 17:36

R4 schreef:Rij eens aan 120km/u over een weg met ZOA bij wat poedersneeuw en je snapt wat ik bedoel.
Maar dat effect kan in hoge mate worden tegengegaan met een ander mengsel strooizout. Moet je uiteraard wel een winterdienst hebben die in voldoende mate preventief strooit ;)

NB: Overigens hebben alle typen wegdek hun eigen plus en minpunten. Maar ZOAB heeft in Nederland bewezen positieve effecten te hebben op de verkeersveiligheid. Mede omdat regen nu eenmaal véél meer voorkomt dan poedersneeuw in ons lage kikkerlandje.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door Vinny » wo 07 nov 2007, 17:58

ZOAB is erg onderhoudsgevoelig. Ik vind de slijtage op sommige ZOAB-stukken in Nederland op een onaanvaardbaar hoog niveau liggen. Ik vind dat wel degelijk een nadeel dat meegewogen dient te worden. Overigens kon ik op de foto's van de A37 zien dat de Duitse tegenhanger ook geen ZOAB-asfalt heeft...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door Rene » wo 07 nov 2007, 20:13

ZOAB slijt inderdaad sneller. Na 18 jaar was het ZOAB op de enorm drukke A10-oost ook echt aan vervanging toe.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door Frits » wo 07 nov 2007, 20:56

Heeft daar 18 jaar ZOAB gelegen op één van de drukste wegen van Nederland? Dan vraag ik me af of het ZOAB van toen anders van samenstelling is dan het ZOAB van nu. Daar vallen de gaten al na een paar jaar in.
De autogordel: een band voor het leven.

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door wooter » do 08 nov 2007, 7:14

R4 schreef:Ze zijn er wel degelijk. En meer dan je denkt. De N9 tussen Gent en Aalst bijvoorbeeld is er zo eentje.
Nog voorbeelden? Ik heb nog niet op de N9 gereden. Mij vind je meer op de E40, E19, E17, E34, E313, E314 en de wegen errond.
R4 schreef:Rij eens aan 120km/u over een weg met ZOA bij wat poedersneeuw en je snapt wat ik bedoel.
We hebben dan ook érg vaak last van poedersneeuw, en temperaturen waarbij dat poedersneeuw blijft liggen. Bovendien kan ik niet zeggen dat poedersneeuw op andere wegdekken veiliger is.
wooter schreef:Je kan temidden van een hevige bui moeilijk een droog wegdek verwachten.
Maar een vochtig ZOAB-wegdek is heel wat anders dan 1 op 1 de lucht en verlichtingspalen zien weerspiegelen in de waterlaag die bovenop een SMA-wegdek ligt. Bij ZOAB is er geen water dat door de groeven van je banden moet afgevoerd worden, terwijl bij SMA en beton je banden overuren kloppen om al dat water toch af te voeren en grip te behouden. Daarvoor wijs ik je vrolijk door naar testen van Michelin.

Een vochtig wegdek zonder oppervlaktewater beïnvloed nadelig de remeigenschappen, en in mindere mate de stuureigenschappen. Een nat wegdek mét oppervlaktewater beïnvloed nadelig de rijeigenschappen.

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door wooter » do 08 nov 2007, 8:21

R4 schreef:Je mag het daar gerust moeilijk mee hebben en niet mee eens zijn. Verwoord het dan liefst wel op een andere manier. Dan wil ik er gerust over discussiëren. Overigens beweer ik helemaal niet los van alle tegendeel dat het zo is. Hier liggen pakken dossiers en studies die aantonen dat het zo is. Daarnaast rijden we zelf zowat dagelijks over alle soorten wegdekken, en dat is dan nog zonder de speciale inspectieritten gerekend. We gaan naast de studies dus ook uit van de praktijkervaringen.
En ik vind dus dat ik héél andere praktijkervaringen heb dan jij, zéker op nieuwe SMA-wegdekken. Ik weet dat ZOAB sneller slijt, door z'n waterafvoerende capaciteiten het strooizout te snel afvoert bij winterweer en er minder contactpunten met een band zijn, maar in vergelijking met SMA dan weer beter scoort bij nat weer omdat je bij aquaplaning op een wateroppervlak heel wat mínder wegcontact overhoudt. Ik durf zelfs te stellen dat ZOAB 'gevaarlijker' is bij droog weer dan SMA, net omwille van die mindere contactpunten, maar bij regenweer dan véél meer z'n gripeigenschappen kan behouden door de goede afwatering (als de ZOAB natuurlijk al niet dichtgeslibd is).

Doorgaans vind ik dat ik op de ZOAB-oppervlakken in Nederland veel liever rijdt dan de SMA-wildwaterbanen in België.
R4 schreef:Wanneer je aan legale en aan het weer aangepaste snelheden over dergelijke wegdekken rijdt, dan ondervind je geen problemen.
Wat is een aan het weer aangepaste snelheid? Een snelheid die op ZOAB aangepast en veilig is, is op SMA door z'n wateroppervlak érg risicovol. Ik denk dat je makkelijk 30 km/u moet vertragen op SMA tov ZOAB om eenzelfde gripniveau te behouden. In de praktijk betekent dit voor een afstand van 100 km dat je bij droog weer er 50 minuten over zou rijden, en bij regenweer 16,6 minuten langer. Dit terwijl je op ZOAB niet dat kwartier mist.
wooter schreef:Als je vind dat er verbetering mogelijk is, moet je zeggen "er is verbetering mogelijk" ipv "zie eens wat we doen met zo weinig geld!".
Wanneer je door het forum browst en naar mijn reacties kijkt, dan zal je merken dat je me verkeerd beoordeelt, zie hieromtrent ook de opmerking van René. Hoe je het ook draait of keert, we hebben nu eenmaal weinig geld, dus zeggen "kijk eens wat we kunnen bereiken met dat geld" vind ik dan net positief in plaats van negatief.
R4 schreef:
wooter schreef:Nu, zijn we in West-Europa niét de slechtste leerling van de klas qua weginfrastructuur en verkeersveiligheid?
Waarom zouden we dat zijn? :dontknow:
Aantal ongevallen, aantal doden en gewonden, budget voor wegonderhoud, historisch gebrek aan onderzoek, inadequate politiehulp, ... Dat België dan nog meent dat ze het beter weten dan de omringende landen die véél beter scoren, gaat mijn petje te boven.
R4 schreef:Uit je reacties lijkt het dat je veel onbegrip hebt voor de overheidswerking op vlak van infrastructuur. Ik zeg niet dat het zo is, het lijkt wel zo. Maar in dat geval kan ik je enkel aanraden om te solliciteren voor een functie bij AI. Je ogen zullen opengaan.
In welke zin? Ik heb inderdaad onbegrip voor de overheidswerking op vlak van infrastructuur, in die zin dat ik vind dat ze jarenlang schromelijk tekort schiet. Dit ligt volledig aan de budgetten waarmee moet gewerkt worden, maar kan je imho niet afschuiven op 'lagere' belastingen: maar een fractie van de geïnde taksen en accijnzen uit wegverkeer wordt ook gebruikt voor wegverkeer. Het budget dat in Nederland opgaat aan het hele openbaar vervoer, gaat in Vlaanderen integraal naar De Lijn, en dan moet je in Nederland idd wat meer betalen voor het OV, maar de meeste treinverbindingen zijn dan ook qua tijd concurrentieel met de wagen. Het is pas sinds een paar maanden dat je binnen het uur van Hasselt tot in Brussel raakt. Dit terwijl in 2004 het budget voor wegenonderhoud 30 mio € bedroeg, waar in Duitsland amper een kilometer snelweg mee kan gebouwd worden. Nu, jullie roeien met de riemen die jullie hebben, maar dat wil niet zeggen dat dat alles goed maakt.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door R4 » do 08 nov 2007, 16:45

Rene schreef:Maar dat effect kan in hoge mate worden tegengegaan met een ander mengsel strooizout. Moet je uiteraard wel een winterdienst hebben die in voldoende mate preventief strooit ;)
Preventief strooien gebeurt voldoende, het probleem zit hem erin dat onze snelwegen om de zoveel kilometer een ander wegdek hebben, en je dus een ander type strooizout zou moeten gebruiken. Vandaar dat men een zogenaamde "gemiddelde mengeling" gebruikt, niet ideaal voor een bepaald soort wegdek, maar gemiddeld gezien wel goed genoeg voor de verschillende soorten.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door R4 » do 08 nov 2007, 16:54

wooter schreef:Nog voorbeelden? Ik heb nog niet op de N9 gereden. Mij vind je meer op de E40, E19, E17, E34, E313, E314 en de wegen errond.
Ik ga hier niet beginnen met een hele lijst van voorbeelden op te sommen, maar als je er nog eentje wil: de N449 heeft ook zo een goed wegdek.
wooter schreef:We hebben dan ook érg vaak last van poedersneeuw, en temperaturen waarbij dat poedersneeuw blijft liggen. Bovendien kan ik niet zeggen dat poedersneeuw op andere wegdekken veiliger is.
Het gaat er niet om hoe vaak we er last van hebben. Je legt een wegdek aan dat in alle omstandigheden zo veilig mogelijk is, waarbij het uiteraard aan de gebruiker is om zijn gedrag aan te passen aan de omstandigheden. Overigens zijn er wel degelijk verschillen met andere soorten wegdekken, dat merk je direct.
wooter schreef:Maar een vochtig ZOAB-wegdek is heel wat anders dan 1 op 1 de lucht en verlichtingspalen zien weerspiegelen in de waterlaag die bovenop een SMA-wegdek ligt. Bij ZOAB is er geen water dat door de groeven van je banden moet afgevoerd worden, terwijl bij SMA en beton je banden overuren kloppen om al dat water toch af te voeren en grip te behouden. Daarvoor wijs ik je vrolijk door naar testen van Michelin.
Testen van Michelin zijn geen objectieve bron. Testen van onafhankelijke ingenieursbureau's wel. Wanneer we kijken naar de percentages slipongevallen, dan blijkt dat daarvan 47% gebeurt op ZOA-wegdekken, 26% op SMA-wegdekken en de resterende 27% op andere types wegdekken. Bovendien zijn er al heel veel processen aangespannen tegen de wegbeheerder door automobilisten over wegdekken met ZOA die er bijlagen als een spiegel. Over wegdekken met SMA of andere types krijgen we zelden dergelijke klachten en als ze er toch zijn, dan blijkt het meestal te komen omdat de afwatering verstopt was. Met goed onderhouden banden zal je overigens nauwelijks last hebben. Het enige probleem wat zich dan voordoet, is spoorvorming, maar dat heb je zowel bij ZOA als SMA.

Op je tweede bericht reageren lukt niet nu, het forum geeft me enkel een wit scherm. Maar het is duidelijk dat je een aantal zaken verkeerd inschat, en dat bedoel ik niet negatief.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Opnieuw een wegbeheerder in de knoei

Bericht door waldo79 » vr 09 nov 2007, 10:26

Misschien zit er wel verschil in de in Vlaanderen en Nederland toegepaste ZOAB? (qua samenstelling)

Plaats reactie