[B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Chris » di 18 dec 2007, 22:45

N73 Kessenich - Kinrooi - Bree - Peel - Hechtel-Eksel - Leopoldsburg
Afbeelding

Een fotoserie van de N73, één van de belangrijkere oost-west wegen door Limburg, oftewel IQ[]-landia. De serie begint net over de Nederlandse grens, tussen Ittervoort en Maaseik, en gaat richting westen. Het gedeelte van Hechtel-Eksel en Leopoldsburg bestaat uit oude betonplaten, waarschijnlijk door de aanwezigheid van een militair terrein met het nodige zware materieel.

N73 Kessenich - Leopoldsburg: 57 foto's

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [FOTO]N73 Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Mark » di 18 dec 2007, 23:05

Leuke foto's, mooie route.

http://picasaweb.google.com/ASWchris2/N ... 8023233730

^ Wat is dit nu voor vaag teken voor een rotonde...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [FOTO]N73 Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Mikhail » wo 19 dec 2007, 10:38

Op dat opzicht is en was Limburg toch een innovatieve provincie. Met hun enkel grote oost west en noord zuid verbindingen. Ook al zijn ze spijtig genoeg niet allemaal aangelegd of zelfs maar voor de helft. Limburg mag misschien een zwak broertje zijn kwa openbaar vervoer, over de wegen hoeven ze toch niet te klagen.µ

En over de bebording heb ik ook geen klagen, duidelijk, niet verouderd en goed op tijd aangebracht.
****

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO]N73 Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Chris » wo 19 dec 2007, 11:32

De bebording was inderdaad duidelijk. Dat mag ook wel eens gezegd worden! :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO]N73 Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door waldo79 » wo 19 dec 2007, 16:26

http://picasaweb.google.com/ASWchris2/N ... 3080554978
Wel het buitenlandgevoel met die elektraleidingen

http://picasaweb.google.com/ASWchris2/N ... 1670489586
Dat soort futuristische verlichting zie je ook veel in NL. Zeker mode...

http://picasaweb.google.com/ASWchris2/N ... 1735260738
Langzaam verkeer is kennelijk toegelaten. Moet je wel op bedacht zijn :?

http://picasaweb.google.com/ASWchris2/N ... 6354083746
Wel Valkenswaard en geen Eindhoven

http://picasaweb.google.com/ASWchris2/N ... 3533952978
Niemand heeft nooit de neiging gehad deze te ontvreemden.

Jammer dat het buitengebied soms één grote industriezone lijkt...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [FOTO]N73 Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door vynkce » vr 01 apr 2011, 8:15

Het Nieuwsblad 01-04-2011 schreef:Nog maximum 90 km per uur op gevaarlijkste weg

BREE - Op 't Hasseltkiezel van Bree tot Kinrooi mag je binnenkort slechts 90 kilometer per uur rijden. De weg geldt als de gevaarlijkste van Limburg.
In Bree geldt binnenkort op het volledige grondgebied een maximum snelheid van 70 kilometer per uur. De gewestwegen zijn de enige die nog een uitzondering op de regel vormen, maar ook hier werd de maximale snelheid verlaagd: op de Hamonterweg en 't Hasseltkiezel mag je voortaan niet harder dan 90 kilometer per uur rijden. De gemeenteraad keurde de principebeslissing om het snelheidsplan in te voeren al goed. Momenteel vinden de voorbereidingen plaats met het Agentschap Wegen en Verkeer. Het plan treedt dit najaar in werking. Op de Hamonterweg geldt de 90 kilometer per uur regel al, op 't Hasseltkiezel heb je vandaag nog een stuk van 120 kilometer per uur.
De N73 of 't Hasseltkiezel, die van het centrum in Bree tot op het grondgebied Kinrooi loopt, is een gewestweg met een kwalijke reputatie.
Volgens een onderzoek van Touring is het de gevaarlijkste weg van Limburg. De laatste jaren vonden op de vierbaansweg ongevallen plaats waarbij meerdere slachtoffers het leven lieten. Vorig jaar verongelukte nog een huisarts uit Molenbeersel en ter hoogte van het tankstation vonden op een jaar twee dodelijke ongevallen plaats. Daarbij raakten de voertuigen in beide gevallen hetzelfde boompje in de middenberm.
De weg staat in de buurt bekend als speeltuin van hardrijders die hun auto komen testen op het lange stuk omgeven door open weides die een goed zicht geven op mogelijke flitsauto's. Ook zorgen de vele oversteekpunten vaak voor gevaarlijke situaties. Daar bestaan alvast plannen om op enkele plaatsen de middenberm toe te maken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Vinny » vr 01 apr 2011, 23:47

Daar bestaan alvast plannen om op enkele plaatsen de middenberm toe te maken
Dat zie je in Wallonie ook wel gebeuren. Ik ben er niet kapot van, want het betekent dat veel mensen enorm moeten omrijden om hun bestemming te bereiken. Beter is om gewoon een viaduct aan te leggen, maar ja: dat kost te veel geld...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Wimpie24 » za 02 apr 2011, 0:39

Op sommige van die N-wegen zou een viaduct of een tunnel aanleggen gewoon dol zijn. Wat niet wil zeggen dat het niet gebeurd als het wel nut zou hebben, kijk maar naar de N31 etc.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door vynkce » do 25 aug 2011, 10:28

Het Nieuwsblad 25-08-2011 schreef:Omleidingsweg Peer open voor verkeer

Afbeelding

PEER - De nieuwe zuidelijke omleidingsweg rond Peer is klaar. De weg werd zopas geopend voor verkeer. De komende dagen zullen er nog signalisatieborden geplaatst worden, en over enkele weken wordt de nodige beplanting aangelegd. Met de nieuwe omleidingsweg wil het stadsbestuur vooral de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in het stadscentrum en in het kerkdorp Erpekom garanderen. De nieuwe weg heeft als doel het drukke en zware verkeer uit het centrum en de woonkernen te weren. Daarnaast krijgt de populaire sportzone met skipiste en BMX-parcours aan de Deusterstraat een betere ontsluiting. Alle inwoners worden uitgenodigd om op twee september om 19 uur aan de rotonde aan de Deuster de opening te komen vieren.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Lambo19 » zo 02 sep 2018, 13:45

Volgende week wordt er gestart met de bouw van een slim wildwaarschuwingssysteem langs de N73 in Hechtel-Eksel. Via dynamische borden worden weggebruikers bij specifieke oversteekpunten gewaarschuwd voor overstekend wild.

Afbeelding
AWV schreef: Wanneer de dynamische verkeersborden oplichten, weten weggebruikers dat de mogelijkheid bestaat dat dieren de weg zullen oversteken. Zo worden ze aangemaand hun rijgedrag hierop aan te passen. “Op die manier verhogen we de verkeersveiligheid op onze wegen en bieden we een veilige oversteek aan grotere zoogdieren zoals everzwijnen, reeën en vossen. Ook voor de wolven Naya en August, als inwoners van Bosland, moet dit systeem een veilige oversteek garanderen. In de nabije toekomst komen daar volgens de verwachtingen ook andere diersoorten bij, zoals de das.”, stelt minister Joke Schauvliege.
Het systeem zal eind 2018 in gebruik genomen worden. Na de ingebruikname zal het syteeem geëvalueerd worden en wordt er bekeken of dit ook elders in Vlaanderen kan toegepast worden.

Afbeelding
http://wegenenverkeer.be/persberichten/ ... vlaanderen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Chris » zo 02 sep 2018, 20:25

In Nederland bestaat dit al een jaar of 10. Het wordt niet heel veel toegepast, maar soms is een ecoduct te duur of onpraktisch.

Gebruikersavatar
JuwaA35
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door JuwaA35 » zo 18 feb 2024, 20:59

Waarom is de naam van deze topic "[N073] Maaseik-Leopoldsburg"?
De N73 begint niet in Maaseik en passeert haar nochtans.
De naam van deze topic zou beter kunnen luiden: "[VOORM.][N021] Maaseik-Leopoldsburg", want dit wegdeel was onderdeel van de voormalige N21 (nu N721 tussen Maaseik en Bree).
Of natuurlijk door "Maaseik" met "Kessenich" te vervangen.
Hiermee "kan" er dus ook niet over het mooie 2×2 deel tussen Bree en Kinrooi ('t Hasseltkiezel) gepraat worden.

Het spijt me dat ik jullie misschien stoor hiermee, maar ik voel me op dit gebied (in België) nogal, ja, aangesproken.. :dyn_hyp:
https://www.wegenwiki.nl/Gebruiker:JuwaA35
"Kijk niet meer om naar de A2 terug" - Dana Winner

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Wimpie25 » ma 19 feb 2024, 10:35

Maaseik is een bekendere plaats die dichter bij het einde ligt van de huidige N73 dan Kinrooi.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Egbert » ma 19 feb 2024, 11:46

Noem het dan toch maar Kessenich.

Het duurde bij mij ook een paar jaar voordat ik door had dat de N277 niet naar Zeeland maar naar Zeeland ging. Een beetje topografische opvoeding mag hier ook wel.
Laatst gewijzigd door Egbert op ma 19 feb 2024, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JuwaA35
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door JuwaA35 » ma 19 feb 2024, 11:47

Ik wil niet vervelend doen, maar hier ben ik het niet mee eens. Tuurlijk niet Kinrooi, maar geef dan eens Kessenich aan i.p.v. Maaseik.
Is dit misschien omdat de gemeente niet meer Kessenich bestaat, en dat jullie daarom maar Maaseik neerzetten? Dan vind ik het al helemaal onterecht. Inderdaad, dan liever nog Kinrooi (waar deze deelgemeente nu onderdeel van is).

Wat? Kessenich ligt dichterbij Maaseik dan Kinrooi? Onzin!!!

Ik denk alleen dat de naam van deze topic niet echt kan veranderen. :roll:

Gesproken over het gedeelte van deze topic (waar we dus nu wél over mogen praten :!: ); apart hè dat de N721/N773 tussen Maaseik en Neeroeteren als naam Diestersteenweg heeft. Dat heeft er natuurlijk te maken met dat dit onderdeel was van de N21 die ook langs Diest ging (zie volledige info op https://www.wegenwiki.nl/N21_(België)).

En waarom zou de N73 aan de zuidkant van Bree vierbaans zijn uitgebouwd? Misschien omdat hier de N19 en N21 kortstondig dubbelgenummerd waren?
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op wo 21 feb 2024, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
https://www.wegenwiki.nl/Gebruiker:JuwaA35
"Kijk niet meer om naar de A2 terug" - Dana Winner

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door IQ[] » ma 19 feb 2024, 16:30

^^ Enerzijds omdat de N73 ooit volledig 2x2 had moeten worden, net als de N71 en N75. De ruimtereserveringen zijn bijna allemaal nog terug te vinden in het gewestplan.

En anderzijds meen ik me te herinneren iemand hier op het forum ooit schreef dat deze route onderdeel was van een E-weg. Maar ik weet niet of dit klopt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Wimpie25 » ma 19 feb 2024, 17:19

De N73 diende ooit de grote oost-west verbinding van Limburg te worden, maar is uiteindelijk nooit zo ruim uitgebouwd als de tegenhangers N71 en N75. Op dat vlak is het wel een vreemde eend in de bijt, want alle andere grote N7* wegen in Limburg hebben wel over grote delen van hun trajecten een 2x2 opstelling gekregen. Zoals bij de N71 waren er ook plannen om deze tot in de Antwerpse Kempen door te trekken, maar dat is nooit gelukt.

De weg eindigt nu op een rotonde in Heppen, maar eigenlijk was complex 25a op de E313 voor de doortrekking van de N73 aangelegd geweest. Het viaduct over het Albertkanaal dat daar bijna 40 jaar als GTI heeft gelegen, is daar uiteindelijk nog wel recent in gebruik genomen. Dit resulteert ook in een relatief uitzonderlijk situatie, een onderbroken N-route.

Gebruikersavatar
JuwaA35
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door JuwaA35 » ma 19 feb 2024, 17:36

Toch vind ik het maar gek. Het hele wegdeel door 't Hasselt is (pas) in de jaren '80 verbreed, zoals ik kan zien op mijn oudere wegenkaarten. En pas later is de ontbrekende zuidwestschakel door Bree aangelegd. En nóg later is de rondweg rondom Peer aangelegd.

Maar nu je 't hebt over de N71/N75, ja, dat waren twee belangrijke routes, de N12 Hamont (grens NL) - Antwerpen via Mol, Herentals en Lier en de N22 veer Stokkem-Berg (grens NL) - Quevrain (grens FR) via Hasselt, Namur, Charleroi en Mons.

Ik begrijp het maar niet waarom ze dit bij de (destijds) N19 zouden doen. De N19 is misschien wel één van de meest onlogische routes ooit bedacht (Kessenich-Waremme), via de meest onlogische wegen (zelfs destijds gedeeltelijk onverhard bij Wellen-Ulbeek) waarvan dit deel (Kinrooi-Bree) het best was uitgebouwd.


Volgens mij bedoel je dat dat plan pas na 1985 opgesteld is? Dan begrijp ik het.
https://www.wegenwiki.nl/Gebruiker:JuwaA35
"Kijk niet meer om naar de A2 terug" - Dana Winner

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Wimpie25 » ma 19 feb 2024, 18:25

De N19 vervult in Vlaanderen gedeeltelijk het traject dat ooit is uitgedacht geweest voor de A23. De Noord-Zuid tussen Tilburg en Namen.

Gebruikersavatar
JuwaA35
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door JuwaA35 » ma 19 feb 2024, 18:45

Wimpie25 schreef: ma 19 feb 2024, 18:25 De N19 vervult in Vlaanderen gedeeltelijk het traject dat ooit is uitgedacht geweest voor de A23. De Noord-Zuid tussen Tilburg en Namen.
È, ik bedoel de voormalige N19. Waar je 't over hebt was toen zo'n beetje de N20/N53.
(Sorry, ik praat vaak in pre-1985 taal)
https://www.wegenwiki.nl/Gebruiker:JuwaA35
"Kijk niet meer om naar de A2 terug" - Dana Winner

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Wimpie25 » ma 19 feb 2024, 18:53

^^
Ik stel voor dat je de oude nummering in het daarvoor bestemde topic houdt, anders wordt het nogal verwarrend. Zeker omdat verschillende wegnummers uit die tijd hergebruikt zijn op andere locaties in het huidige systeem.

Gebruikersavatar
JuwaA35
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: [FOTO]N73 Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door JuwaA35 » do 22 feb 2024, 18:04

vynkce schreef: vr 01 apr 2011, 8:15
Het Nieuwsblad 01-04-2011 schreef:Nog maximum 90 km per uur op gevaarlijkste weg

BREE - Op 't Hasseltkiezel van Bree tot Kinrooi mag je binnenkort slechts 90 kilometer per uur rijden. De weg geldt als de gevaarlijkste van Limburg.
In Bree geldt binnenkort op het volledige grondgebied een maximum snelheid van 70 kilometer per uur. De gewestwegen zijn de enige die nog een uitzondering op de regel vormen, maar ook hier werd de maximale snelheid verlaagd: op de Hamonterweg en 't Hasseltkiezel mag je voortaan niet harder dan 90 kilometer per uur rijden. De gemeenteraad keurde de principebeslissing om het snelheidsplan in te voeren al goed. Momenteel vinden de voorbereidingen plaats met het Agentschap Wegen en Verkeer. Het plan treedt dit najaar in werking. Op de Hamonterweg geldt de 90 kilometer per uur regel al, op 't Hasseltkiezel heb je vandaag nog een stuk van 120 kilometer per uur.
De N73 of 't Hasseltkiezel, die van het centrum in Bree tot op het grondgebied Kinrooi loopt, is een gewestweg met een kwalijke reputatie.
Ach ja, dit vind ik wel logisch. Er zijn zóveel expressweg-achtige wegen (buiten de bebouwde kom) in België, wat niets is te vergelijken met Nederland. Dit komt mede omdat dit soort wegen onder veel minder restricties zijn aangelegd. Zo zijn lang niet alle vierbaanswegen in België ongelijkvloers en komen hierdoor vaak erfaansluitingen voor.

De reden dat er in Nederland veel minder vierbaanswegen bubeko voorkomen is dat vierbaanswegen vrijwel altijd moeten zijn geclassificeerd zijn als stroomweg, voordat men hier überhaupt 100 mag rijden.
Natuurlijk komen er in Nederland ook wel enige vierbaanswegen bubeko voor, maar dit zijn meestal ringwegen rond steden die ook nog eens vaak slechts vierbaans zijn ter hoogte van (stoplicht)kruisingen.
Nederland verkiest liever een enkelbaans autoweg en in sommige gevallen ook super-two.

Het extreme van België is juist dat men nog stééds op elke vierbaansweg (met enige middenscheiding) 120 mag rijden. Overal, (natuurlijk m.u.v. als er een bordje met een andere snelheid staat aangegeven). Twee goede voorbeelden van lange-afstand vierbaanswegen zijn de N49 en de N89 (voorm. N28). Omdat er zoveel N-wegen rond de jaren '80 zijn verbreed naar 2×2 rijstroken en er een standaardregel geldt voor de snelheid op vierbaanswegen in België (120 km/h) krijg je dit soort problemen resulterend in afwaarderingen.
https://www.wegenwiki.nl/Gebruiker:JuwaA35
"Kijk niet meer om naar de A2 terug" - Dana Winner

Gebruikersavatar
Joshua
stadsweg
Berichten: 345
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Joshua » do 22 feb 2024, 18:14

Vooral in Wallonië zijn dubbelbaanse gescheiden wegen met een maximumsnelheid van 120 km/u, in Vlaanderen is dat eerder de uitzondering geworden. Wettelijk veranderde dat niet.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [FOTO]N73 Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door sven_engelen » do 22 feb 2024, 18:36

JuwaA35 schreef: do 22 feb 2024, 18:04 De reden dat er in Nederland veel minder vierbaanswegen bubeko voorkomen is dat vierbaanswegen vrijwel altijd moeten zijn geclassificeerd zijn als stroomweg, voordat men hier überhaupt 100 mag rijden.
Natuurlijk komen er in Nederland ook wel enige vierbaanswegen bubeko voor, maar dit zijn meestal ringwegen rond steden die ook nog eens vaak slechts vierbaans zijn ter hoogte van (stoplicht)kruisingen.
Nederland verkiest liever een enkelbaans autoweg en in sommige gevallen ook super-two.
Ten eerste: Dan heb je geen zicht op de randstad waar dit soort wegen juist vrij vaak voorkomen waar dan wel een snelheidslimiet van 80 km/u geldt en soms zelfs flinke stukken 100.

Ten tweede: Je reageert op een post uit 2011! Let eens daarop. Dit is oud nieuws waar je op reageert!
Svenlo

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door IQ[] » do 22 feb 2024, 21:03

Ondertussen is de N73 in zijn geheel tussen Peer en Bree veilig te befietsen op vrijliggende fietspaden, dat project is eind vorig jaar afgerond. Een enorme verbetering :top:

Gebruikersavatar
JuwaA35
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door JuwaA35 » do 22 feb 2024, 22:10

Wat ik duidelijk wil maken is dat je in België buiten de autosnelweg nog steeds zoveel vierbaans wegen hebt waar je 120 mag rijden, zowel in Vlaanderen als Wallonië.
Een goed voorbeeld hiervan is de N702 tussen Hasselt en Genk. Slechts één ongelijkvloerse kruising en toch mag je over een groot gedeelte daarvan nog steeds 120 km/h.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden waar je nog steeds 120 km/h mag BUITEN de autosnelweg, zelfs niet als autoweg.

En ik geloof niet dat er ergens in Nederland laat staan in de Randstad ergens ook maar één wegvak buiten de autosnelweg om, zelfs niet als stroomweg, er een Vmax van 120km/h geldt.

Ik geloof niet dat tijd een rol speelt hierin. De afgelopen (ruwweg) 20 jaar is er nauwelijks niets veranderd aan de verkeersregels. De enige drastische verandering is dat rond 2015 de standaard maximumsnelheid buiten de bebouwde kom in het Vlaams Gewest per direct is verlaagd naar 70 km/h. Maar de 2×2=120 regel is nog steeds niet veranderd in België. Er bestaat zelfs nog steeds een apart bord na de Belgische grens met een :G1: en daarnaast een schets van een vierbaansweg met 2×2 en het :A1-120: bord.
Dus als je een :A1-90: bord ziet staan aan een (vierbaans rond)weg in het Vlaams Gewest, dan weet je dat dit van oorsprong een weg is die onder de 2×2 regel valt, maar die dus is afgewaardeerd.

Wordt dit te off-topic? Dan pas ik dit wel even aan.
https://www.wegenwiki.nl/Gebruiker:JuwaA35
"Kijk niet meer om naar de A2 terug" - Dana Winner

Gebruikersavatar
Joshua
stadsweg
Berichten: 345
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Joshua » do 22 feb 2024, 22:26

Bedankt voor de voor ons al bekende informatie nog eens te bevestigen maar in het Vlaams gewest hebben de meeste van die 'vierbaans (rond)wegen' (wat dat we expreswegen noemen) een met borden aangeduide maximumsnelheid van 90 km/u. Vergeleken met Wallonië waar nog veel van die wegen een maximumsnelheid hebben van 120 km/u

Wat dat betreft de 70 km/u in Vlaanderen dat was rond 2017.

120 km/u geld inderdaad standaard op alle minimum 2x2 (expres)wegen met een middenberm.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Wimpie25 » vr 23 feb 2024, 10:42

IQ[] schreef: do 22 feb 2024, 21:03 Ondertussen is de N73 in zijn geheel tussen Peer en Bree veilig te befietsen op vrijliggende fietspaden, dat project is eind vorig jaar afgerond. Een enorme verbetering :top:
Dat is nieuws dat we graag zien, bedankt! :top:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door Vinny » vr 23 feb 2024, 20:20

En ik geloof niet dat er ergens in Nederland laat staan in de Randstad ergens ook maar één wegvak buiten de autosnelweg om, zelfs niet als stroomweg, er een Vmax van 120km/h geldt.
In Nederland is dat wettechnisch gezien onmogelijk. Een hogere snelheid dan 80 km/h kan alleen bij :G3: (max. 100) en :G1: (max. 130). Wegbeheerders kunnen wel altijd een lagere snelheid installeren als ze dat wenselijk of noodzakelijk achten.

Qua wegvakken kan ik alleen sommige toeritten van de A 59 bedenken die al een autonselwegclassificatie hebben, waar je dus 's avonds en 's nachts 130 mag rijden terwijl ze daar totaal niet voor zijn toegerust.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
JuwaA35
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: [B][N073] Maaseik - Leopoldsburg

Bericht door JuwaA35 » vr 23 feb 2024, 21:16

Oké, beste (m) en lieve (v) Belgen, het spijt mij zó voor het herhaaldelijk off-toppic raken van deze voor mij allerbelangrijkste en allermooiste weg van de Benelux. Maar ik vind wel dat de naam van deze topic alsnog veranderd moet worden van [B|[N073] Maaseik-Leopoldsburg naar Kessenich-Leopoldsburg. Omdat, zoals ik al zei, men hiermee eigenlijk in plaats van de N73 tussen Bree en Kessenich "meetelt", de N721 en N773 tussen Bree en Maaseik onterecht meetelt.

Maar ik begrijp dat ik hier geen invloed op heb. Al word ik weggehouden aan de Ring Parkstad, toch zal ik me nooit ofte nimmer laten weghalen op dit o zo mooie grondgebied!

Voormalige N19, ♡ N451 en N462, ik zal strijden voor jullie correcte rechten! Al moet ik lopend naar jullie toe, ik zal er zijn.
Want bij jullie alleen kan ik mijn trauma's verwerken!


#tpE Alles voor mijn allerliefste vrouw E. (R.) T.!

Plaats reactie