[B][N002] Leuven-Diest

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

[B][N002] Leuven-Diest

Bericht door JayBeeke » vr 01 feb 2008, 21:23

Omdat er wegens dat DB-probleem een paar posts verdwenen zijn ;)

De busbaan in Kessel-Lo (Leuven) en Linden (Lubbeek) die nog steeds niet is voltooid, the story continues... Ik post de updates hier later nog, net als enkele fotootjes.

mvg
JJN

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: N2 Leuven-Diest

Bericht door JayBeeke » wo 16 apr 2008, 11:39

De werken zijn inmiddels bijna voltooid.

mvg
JJN

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: N2 Leuven-Diest

Bericht door JayBeeke » za 17 mei 2008, 1:01

http://nieuwsblad.typepad.com/leuven/20 ... -114962774
DIESTSESTEENWEG VANAF 1 JUNI AFGESLOTEN
In het kader van het project Kop van Kessel-Lo worden er rioleringswerken uitgevoerd op de Diestsesteenweg tussen de Bauwputbrug en de kruising met de Oude Diestsesteenweg. Hiervoor wordt de Diestsesteenweg vanaf 1 juni volledig afgesloten voor alle verkeer van en naar Diest. Dit heeft een grote invloed op zowel het lokale als het doorgaande verkeer. Deze werken zullen duren tot half september.

LOKALE VERKEER

Fase één vanaf 1 juni

Auto
  • Vanuit Diest
    Diestsesteenweg afgesloten ter hoogte van de Oude Diestsesteenweg. Al het verkeer wordt via de Martelarenlaan afgeleid naar de Tiensepoort
  • Van op de Martelarenlaan
    Al het verkeer wordt verplicht naar de Diestsesteenweg richting Diest gestuurd.
  • Vanaf de Becker Remyplein
    Al het verkeer gaat verplicht rechtdoor de Ijzerenwegstraat in om zo via de Martelarenlaan naar de Tiensepoort te gaan.
  • Van op de Vuurkruisenlaan
    De Vuurkruisenlaan loopt dood ter hoogte van de in- en uitritten van Inbev. Al het verkeer wordt terug naar het Joanna Maria Artoisplein gestuurd.
Fietsers

Voor fietsers zijn dezelfde regels van toepassing. Zij kunnen evenwel ook gebruik maken van het Brugbergpad of van de onderdoorgang aan het station (niet fietsen).

Bussen
  • Richting Leuven
    Diestsesteenweg-Borstelstraat-Gemeentestraat-De Becker Remyplein-Eenmeilaan-Evian spoorwegplateau-Diestsepoort-station
  • Richting Diest
    Station-Diestsepoort-Evian spoorwegplateau-De Becker Remyplein-Gemeentestraat-Elfnovemberlaan-Diestsesteenweg
  • Gemeentestraat
    Alle lijnen die nu al door de Gemeentestraat rijden kunnen ook gebruik maken van de tijdelijke omleiding over het spoorwegplateau
Parkeerverbod

Door deze nieuwe regeling is er een bijkomend parkeerverbod nodig:
* Borstelstraat tussen de Kortrijksestraat en het Gemeenteplein
* Gemeentestraat tussen Ruelenstraat en Van Rodestraat (niet de dwarse plaatsen)
* Gemeentestraat tussen Vrijheidsstraat en Wipstraat (de plaatsen op de rijbaan)
* Elfnovemberlaan tussen Gemeentestraat en Kortrijsestraat

Fase twee

Auto

Idem fase één en bijkomend de afsluiting van het kruispunt Ijzerenwegstraat/ Leuvensestraat.
Vanuit De Becker Remyplein-Eenmeilaan-Vuntcomplex-E314

Fietsers idem fase één

Bussen idem fase één

Fase drie

Auto

Komende vanuit Diest loopt de Diestsesteenweg dood voor de aansluiting met de Oude Diestsesteenweg. Omleiding via Borstelstraat-Gemeentestraat-De Becker Remyplein.
Verkeer komende van de De Becker Remyplein rijdt naar de Diestsesteenweg via de Gemeentestraat en de Elfnovemberlaan of de Borstelstraat
Het kruispunt Leuvensestraat-Ijzerenwegstraat is terug beschikbaar, voor verkeer dat komt vanop de Becker Remyplein en Leuven wil inrijden via de Tiensepoort.
De Martelarenlaan loopt dood voor verkeer komende van de Tiensesteenweg.

Bussen idem fase één

Fietsen idem fase één

DOORGAANDE VERKEER VAN EN NAAR DIEST

Gebruik de E314 of het openbaar vervoer
Om Leuven in te rijden is het aangeraden om gebruik te maken van de E314 afrit 18 (Mechelsesteenweg), afrit 17 (Brusselsesteenweg) of afrit 15 (Leuven Boudewijnlaan).
Ook om Leuven te verlaten en richting Diest te rijden is de snelweg E314 de beste en snelste oplossing. De Vuurkruisenlaan zal immers in deze periode doodlopen ter hoogte van de in- en uitritten van Inbev. Al het verkeer van de Vuurkruisenlaan wordt terug naar het Joanna Maria Artoisplein geleid. Het is aangeraden dit knooppunt in de avondspits te vermijden.
Houd rekening met een extra reistijd van 45 min op de Diestsesteenweg (N2)
Reizigers die er toch voor opteren om Leuven in en/of uit te rijden via de Diestesteenweg en omgeving houden best rekening met extra reistijden van minimum 30 minuten in de ochtendspits en 45 minuten in de avondspits.
Gebruik de E314 of het openbaar vervoer om grote problemen te vermijden.

DOORGAANDE VERKEER VAN EN NAAR TIENSESTEENWEG

Gebruik de E40 of het openbaar vervoer
Door de afsluiting van de Diestsesteenweg wordt een groot deel van het doorgaande verkeer van en naar Diest naar de Tiensesteenweg geleid.
De Tiensesteenweg die nu tijdens de spitsuren al veel verkeer moet verwerken komt hierdoor nog extra onder druk te staan.
Gebruikers van de Tiensesteenweg dienen dan ook, zeker tijdens de eerste dagen, rekening te houden met extra lange reistijden.
We raden aan om de E 40 of het openbaar vervoer te gebruiken om Leuven en Brussel te bereiken.
:shock:

Het OV rijdt zich even goed vast op Diestse-, Tiensesteenweg en omleidingswegen. Alleen het gedeelte Een Meilaan-Evian zal een pak tijdswinst betekenen op de lijnenbundel 370 en 485. Dat echter na enorm tijdverlies op de Borstelstraat en Gemeentestraat. Ook lijnenbundel 2 zal enorm tijd verliezen, maar het ergst wordt het op bundels 380 en 7-8-9. Ik herinner me de omleidingen rond de N2 in 1989 en 1990 nog, bij de heraanleg in Kessel-Lo: 't was toen al een ramp, en ondertussen zijn we 20 jaar (en heel veel extra auto's en vrachtwagens) verder.

mvg
JJN

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door vynkce » di 30 jul 2019, 8:59

Oud topic, maar tijd om nog eens af te stoffen...
De N2 tussen Leuven en Diest heeft voor het grootste gedeelte nog steeds het typische uitzicht van een oude Belgische steenweg. Een enorme betonvlakte met smalle fietsstrookjes waarbij op de meeste plaatsen de middenrijstrook ondertussen afgestreept is of omgevormd is tot voorsorteerstroken. Op enkele kortere delen is dit nog niet het geval: https://www.google.be/maps/@50.9284962, ... 312!8i6656

De steenweg is met andere woorden sterk verouderd en kan wel vernieuwing gebruiken. AWV gunt binnenkort dan ook een uitgebreide studie om de gehele as (in twee fases) opnieuw te ontwerpen. Meer info: https://wegenenverkeer.be/projecten/her ... werpstudie

Afbeelding
De N2 tussen Leuven en Diest is een stereotiepe ouderwetse steenweg die over lange afstand Leuven en Diest verbindt en tussenin een ontsluiting biedt voor verschillende (deel-)gemeentes. De huidige inrichting is sterk auto-gericht, waarbij de voorzieningen voor zachte weggebruikers en openbaar vervoer het onderspit moeten delven. Bovendien zijn er verschillende zones op deze as waar grote congestie optreedt. In deze gebieden worden verschillende gemeentes als gevolg geconfronteerd met sluipverkeer. Een herinrichting is aan de orde, maar de beperkte beschikbare ruimte en de verschillende belangen van de betrokken partijen en weggebruikers maken van deze herinrichting een complex project.
Verschillende streefbeelden werden al opgemaakt voor deze as, maar tot op heden bleef de realisatie ervan uit. Het is voor de opdrachtgever zeer belangrijk dat voorliggende studie niet zomaar een volgend streefbeeld wordt dat in de kast komt te liggen. Deze opdracht moet een eerste stap zijn in de vertaling van (een) concept(en) naar de realisatie op het terrein. Daarom zal er tijdens de uitvoering van de opdracht veel belang gehecht worden aan het nemen van concrete ontwerpstappen, het werken met strikte randvoorwaarden, het nemen van onderbouwde beslissingen in de nodige commissies en vergaderingen die in de geldende procedures opgelegd worden en het vastleggen van deze gegevens in overzichtelijke nota’s. Wat de opdrachtgever te allen tijde wil vermijden is een beschrijving van een vaag, algemeen toekomstbeeld. Er zullen beslissingen genomen moeten worden en de opdrachtnemer dient hiertoe het nodige initiatief te nemen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Wimpie25 » wo 31 jul 2019, 22:11

Er is een gedeelte bij Leuven dat enkele jaren geleden al een vernieuwing en herindeling heeft gekregen. Mij lijkt dit gedeelte toch een degelijk streefbeeld voor het grotere traject?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door vynkce » za 28 nov 2020, 19:50

Er worden zeker 43 woningen onteigend langs de Diestsesteenweg in Leuven. Deze moeten wijken voor een grootschalige heraanleg van de weg.
Meer info: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/25 ... van-de-di/

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Chris » za 28 nov 2020, 19:54

Wat gaan ze daar doen dan dat het hele blok wordt gesloopt?

Het ziet er niet echt charmant uit:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Alfa » za 28 nov 2020, 20:58

^^Blijkbaar toch gewoon een verbreding van de weg. Zie https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201125_96024861.
“Samen met de eigenaars en bewoners onderzochten we in 2017 en 2018 de verschillende ontwikkelingsscenario’s voor het gebied”, zegt schepen van Ruimtelijke Ontwikkeling Carl Devlies (CD&V). “Om aan de hedendaagse normen te voldoen, moeten onder meer afzonderlijke rijstroken voor openbaar vervoer en fietsers worden aangelegd en moet de openbare ruimte groen en aangenaam ingevuld worden.”
Dat soort sloop om verbredingsprojecten zijn tegenwoordig zeer zeldzaam geworden. Ik vraag me dus af of dit echt wel nodig was, zeker die achterliggende panden in de IJzerenwegstraat die de stad Leuven overneemt, die leken me geen belemmering te vormen voor de doorstroming van de Diestsesteenweg. Als het enkel voor een fietspad en een busstrook is zal dat dure asfalt zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Vinny » zo 29 nov 2020, 8:08

Ik denk stadsontwikkeling. Het ziet er nu niet zo leefbaar uit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Wimpie25 » ma 30 nov 2020, 11:10

Het is 1 van de meest beknelde invalswegen van de stad waar het 's morgens tot 's avonds kruipen is. Het is geen aangename omgeving om te wonen en er is weinig dat kan gedaan worden om het geheel op te fleuren.

Er wordt al jaren langs alle kanten gesmeekt om iets te doen, dat er nu zo'n ingrijpend plan op tafel ligt, is dus welgekomen nieuws.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door kees » ma 30 nov 2020, 12:57

Alfa schreef: za 28 nov 2020, 20:58 Dat soort sloop om verbredingsprojecten zijn tegenwoordig zeer zeldzaam geworden. Ik vraag me dus af of dit echt wel nodig was, zeker die achterliggende panden in de IJzerenwegstraat die de stad Leuven overneemt, die leken me geen belemmering te vormen voor de doorstroming van de Diestsesteenweg. Als het enkel voor een fietspad en een busstrook is zal dat dure asfalt zijn.
Als ik de kronkel in de weg zie op googemaps en zie hetgeen wat opgekocht gaat worden, vermoed ik dat ze de weg recht willen gaan trekken.
Ik kan me voorstellen dat het weghalen van de kronkel uit de weg voor een betere doorstroming en een verbeterde verkeersveiligheid zorgt.
Het vereist wel een nieuwe spooronderdoorgang denk ik.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Alfa » ma 30 nov 2020, 14:11

Wimpie25 schreef: ma 30 nov 2020, 11:10 Het is 1 van de meest beknelde invalswegen van de stad waar het 's morgens tot 's avonds kruipen is. Het is geen aangename omgeving om te wonen en er is weinig dat kan gedaan worden om het geheel op te fleuren.

Er wordt al jaren langs alle kanten gesmeekt om iets te doen, dat er nu zo'n ingrijpend plan op tafel ligt, is dus welgekomen nieuws.
Als ze enkel een busbaan en fietspad gaan bijleggen gaat dat weinig verschil maken voor de doorstroming van het autoverkeer.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Egbert » ma 30 nov 2020, 15:45

kees schreef: ma 30 nov 2020, 12:57
Het vereist wel een nieuwe spooronderdoorgang denk ik.
Ja, dat zeker. Terwijl de onderdoorgang breed genoeg is voor 2+2. Alleen is er nu een vreemde situatie met een fietspad in de noordelijke onderdoorgang en een in de zuidelijke. Als je die laatste verwijderd en het hek naar het andere (brugbergpad) verwijdert win je ook wat.

En misschien eens de vraag stellen waar dat verkeer allemaal heen wil? Wil dat allemaal de stad in of naar de autosnelweg? Als het dat laatste is dan kun je ook de N25 eens op de N2 gaan aansluiten.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door verfmeer95 » ma 30 nov 2020, 16:27

^^ Verkeer naar de N25 gaat toch niet door de tunnel onder het spoor? Voor dat verkeer is juist de Spoordijk (N292) aangelegd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Egbert » ma 30 nov 2020, 19:42

Klopt, maar misschien gaat dat verkeer via de ring naar de E314 en dan naar Brussel. Daarom mijn vraag: weten ze waar dat verkeer heen wil.
Daarbij zal het ook in het algemeen een ontlasting zijn voor de Diestsesteenweg, als er veel verkeer dat doet.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Wimpie25 » di 01 dec 2020, 14:34

Het hangt er vanaf hoe druk dat het op de noordelijke of zuidelijke helft van de ring is.

Over het algemeen staat de N3 's morgens ook potdicht dus het gros van het volk dat in de oostelijke Leuvense regio woont, zoeken hun heil via sluipwegen. Vooral Pellenberg en de Lo's zitten met dat probleem.

In de ruimere zin is de N292 wel 1 van de beste binnenstedelijke verbeteringen qua gewestweg die ik in alle stilte heb zien uitgevoerd worden. Zelfs binnen het anders zeer prestigieuze Leuven.

Kenw00t
dorpsstraat
Berichten: 110
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Kenw00t » wo 02 dec 2020, 15:51

Niet onbelangrijk detail: de N292 is geen gewestweg meer, en dus in het beheer van de stad in plaats van het AWV.

Dit is denk ik ook een verklaring waarom de stad de panden langs de N292 zal verwerven.

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door JayBeeke » do 08 apr 2021, 12:44

Bij mijn weten is het de bedoeling om de kruispunten van de Leuvensestraat en de Martelarenlaan te "fusioneren", ter hoogte van het meest noordelijke kruispunt. Het beperkte debiet van deze drukke kruispunten, gelegen op 60 meter van elkaar, zorgt vandaag voor de meeste stremming op de N2 en in Kessel-Lo. Het is ook zo dat zowel voetpad en fietspad tussen de Diestsesteenweg en de Leuvensestraat - in de richting van Leuven - érg smal zijn. In de tegenrichting is het ietwat beter gesteld, maar zijn beide toch niet oké volgens moderne normen. Tot slot vloeien op dit stukje N2 in de vervoersplannen van de vervoerregio Leuven vier kernnet A-lijnen samen, de hoogste categorie van OV-lijnen in Vlaanderen. AWV is in zo'n geval "wettelijk verplicht" van bij nieuwe infrastructuur maatregelen te nemen ten voordele van het OV, dat hier vandaag de hele dag heel wat tijd verliest.

mvg
JJN

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door vynkce » ma 20 sep 2021, 15:54

De N2 tussen Tielt en Bekkevoort zal volgend jaar worden heraangelegd omwille van rioleringswerken. Dit is een van de delen waar momenteel nog ingehaald kan worden in beide richtingen op een gezamenlijke middenstrook.

Sfeerbeelden:
https://www.google.be/maps/@50.9256907, ... 384!8i8192
https://www.google.be/maps/@50.9342342, ... 384!8i8192

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Hajo » ma 20 sep 2021, 17:54

^^ Driebaans wegen... :schrikreactie: Mooi dat dat wordt opgeruimd!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door duikgek89 » ma 20 sep 2021, 19:29

Voor de nostalgie vind ik het wel jammer. Maar voor de veiligheid heb je natuurlijk volledig gelijk.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door vynkce » do 22 sep 2022, 10:06

vynkce schreef: ma 20 sep 2021, 15:54 De N2 tussen Tielt en Bekkevoort zal volgend jaar worden heraangelegd omwille van rioleringswerken. Dit is een van de delen waar momenteel nog ingehaald kan worden in beide richtingen op een gezamenlijke middenstrook.

Sfeerbeelden:
https://www.google.be/maps/@50.9256907, ... 384!8i8192
https://www.google.be/maps/@50.9342342, ... 384!8i8192
De werken werden ondertussen gegund voor net iets meer dan 8 miljoen aan COLAS. Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/nieuwe ... staatsbaan

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door vynkce » wo 20 mar 2024, 12:08

Er gebeuren dit voorjaar afbraakwerken aan de kop van Kessel-Lo. Er zijn al langer plannen daar voor een grondige aanpassing van het hele gebied.
Meer info: https://www.leuvenactueel.be/nieuws/leu ... n%20bussen. en https://leuven.be/kopvankessello

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Tommy » wo 20 mar 2024, 20:58

Hajo schreef: ma 20 sep 2021, 17:54 ^^ Driebaans wegen... :schrikreactie: Mooi dat dat wordt opgeruimd!
Nochtans een prima concept... In het bijzonder in zo'n geval: https://www.google.be/maps/@50.9253889, ... ?entry=ttu
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Hajo » wo 20 mar 2024, 23:06

^^ Ik zie hier graag een ononderbroken streep zodat het een 1+2 weg is. Hier voor twee rijstroken heuvel op en één rijstrook heuvel af.

De situatie zoals op Streetview vind ik levensgevaarlijk. De tractor gaat heuvel op en die wil je graag voorbij. Dat snap ik. Hiervoor moet je dan de middelste rijstrook gebruiken, die echter óók gebruikt kan worden door tegemoet komend verkeer!

Als je in de middelste rijstrook heuvel op rijdt, heb je totaal geen zicht op eventueel tegemoet komend verkeer aan de andere kant van die heuvel... :geenlach:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Wimpie25 » wo 20 mar 2024, 23:34

^^
Het concept erachter was op zich wel logisch. De gevaren die je aanhaalt heb je immers ook bij een gewone 1+1.

Gebruikersavatar
JuwaA35
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door JuwaA35 » do 21 mar 2024, 10:02

Ik dacht dat suicide-lanes niet meer bestonden (in de Benelux)! :|

Oké, maar bij 2x1 weet je gewoon dat het zeer risicovol is om in te halen. 3x1 zou bij inhalen nog een enigszins veilig gevoel geven.
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op do 21 mar 2024, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Tommy » do 21 mar 2024, 10:53

^^
Bij zo'n perceptie is iedere rijstrook een 'suicides-lane'. Ook op een gewone 1x2 kan een tegenligger van zijn rijstrook afwijken met frontale botsing tot gevolg. Best ook de middelste rijstrook op een autosnelweg afschaffen! Wordt immers gedeeld door diegene die traag verkeer op de eerste rijstrook voorbij wil of door diegene die de rechter rijstrook terug vrij wil maken!
Laatst gewijzigd door Tommy op do 21 mar 2024, 20:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Seat Ibiza » do 21 mar 2024, 12:17

JuwaA35 schreef: do 21 mar 2024, 10:02 2x1 .... 3x1
Tommy schreef: do 21 mar 2024, 10:53 1+1
Ik begrijp prima wat jullie willen zeggen, maar qua definitie geef je de wegindeling anders weer, namelijk met eerste getal het aantal rijbanen en het tweede getal het aantal rijstroken waaruit iedere rijbaan bestaat. Dus:

1x2 = een gewone weg zonder middenberm met één rijstrook per richting
2x2 = een weg met middenberm waarvan iedere helft twee rijstroken heeft
1x3 = de weg met 'suicide lane'

Bij een asymmetrische verdeling, geef je het aan met een +, dus:

2 + 3 een weg met 2 rijstroken in de ene richting en 3 rijstroken in de andere richting. Ik weet overigens niet op welke wijze je in zo'n geval duidelijk maakt of er wel of niet een rijbaanscheiding is.

Joshua
stadsweg
Berichten: 319
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: België

Re: [B][N002] Leuven-Diest

Bericht door Joshua » do 21 mar 2024, 18:40

JuwaA35 schreef: do 21 mar 2024, 10:02 Ik dacht dat suicide-lanes niet meer bestonden (in de Benelux)! :|
Hier op de voormalige N10, huidige N9 bestaan er zelfs ook nog: https://www.google.com/maps/dir/50.9494 ... &entry=ttu;
https://www.google.com/maps/dir/50.9613 ... &entry=ttu.

Plaats reactie