Op foto 1 het provisorische begin van de A8 bij Mandelieu, op foto 2 het traject tussen Malpasset en Mandelieu t.h.v. een van de ingravingen bij Les Barnières, dat provisorisch geopend werd op één rijbaan. Beide foto's van 25 september 1960:

Moderator: Moderatoren
Lijkt wel een soort open dag.Coen Tunnel schreef: ↑ma 01 mar 2021, 23:59Lijkt me wel. Een van de andere borden zegt dat de weg alleen tussen 08:00 en 19:00 uur geopend is, en dat het toegangsgeld (droit d'entrée) 2 nieuwe francs is.
Ook staat er dat de maximumsnelheid 60 km/h is.
En voor degenen die het nog niet wisten maakt deze foto duidelijk waar de naam ESCOTA vandaan kwam.![]()
Italië komt ook aardig in de buurt met heel wat wegen onder concessie behalve de expresswegen in Midden-Italië en de snelwegen op de eilanden en ten zuiden van Napels. Al zijn die laatsten te vergelijken met de gratis snelwegen A20 en A75 in Frankrijk, die zijn ook gratis omwille van de verhoopte economische relance.
Dat lijkt me meer een vorm van doorgedreven federalisme zoals in Zwitserland waar er tot voor kort ook geen wegen in federaal beheer waren.
Ik lees dit wel vaker; maar mijn stelling blijft dat je in Frankrijk over het algemeen prima kunt doorrijden op autosnelwegen die in concessie zijn gegeven en het departementale netwerk is over het algemeen ook prima. Het kost de weggebruiker wellicht iets meer geld; aan de andere kant ook bij de overheid blijft regelmatig wat aan de spreekwoordelijke strijkstok hangen.maar in Frankrijk heeft het geleid tot een scheefgroei die gewoon niet klopt
Even gecorrigeerd
In Barendrecht ook, vlak naast de A29 https://goo.gl/maps/zQ9fAB3r7fFZ1nbAA
Volgens mij zijn die standaard bij de Esso tegenwoordig. Ook in Breda staan ze op de Tilburgseweg, ook al komt daar nooit vrachtverkeer langs...