[F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 mar 2021, 23:33

Van Sausset-les-Pins op Twitter, twee foto's van de A8 bij Mandelieu.

Op foto 1 het provisorische begin van de A8 bij Mandelieu, op foto 2 het traject tussen Malpasset en Mandelieu t.h.v. een van de ingravingen bij Les Barnières, dat provisorisch geopend werd op één rijbaan. Beide foto's van 25 september 1960:

Afbeelding

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 01 mar 2021, 23:53

^^ Verboden voor vrachtwagens, zegt een van de borden aan dat eerste portaal. Was dat een tijdelijke maatregel bij provisorische uitbouw?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 mar 2021, 23:59

^^ Lijkt me wel. Een van de andere borden zegt dat de weg alleen tussen 08:00 en 19:00 uur geopend is, en dat het toegangsgeld (droit d'entrée) 2 nieuwe francs is. 8-) Ook staat er dat de maximumsnelheid 60 km/h is.

En voor degenen die het nog niet wisten maakt deze foto duidelijk waar de naam ESCOTA vandaan kwam. ;)

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 02 mar 2021, 9:40

Ik mis alleen nog Louis de Funès als Gendarme. Dan is het helemaal compleet :lol:

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » di 02 mar 2021, 11:35

Typisch Franse manier van het schrijven van de '2'!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 03 mar 2021, 15:38

Coen Tunnel schreef:
ma 01 mar 2021, 23:59
^^ Lijkt me wel. Een van de andere borden zegt dat de weg alleen tussen 08:00 en 19:00 uur geopend is, en dat het toegangsgeld (droit d'entrée) 2 nieuwe francs is. 8-) Ook staat er dat de maximumsnelheid 60 km/h is.

En voor degenen die het nog niet wisten maakt deze foto duidelijk waar de naam ESCOTA vandaan kwam. ;)
Lijkt wel een soort open dag.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 mar 2021, 19:27

Werkzaamheden aan de A8 bij Cannes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's: VINCI Autoroutes

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 25 mar 2021, 19:28

Deze is wel interessant, Vinci voert de werken uit maar tussen sortie 40 en 42 is er geen tol, dus is dit "gratis" werk. Ik dacht, ik zeg het maar even.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » do 25 mar 2021, 19:39

^^ Daar zal toch wel een factuurtje voor gestuurd worden?

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 25 mar 2021, 19:47

Realistisch gezien is het stuk tussen Sortie 40 en 42 in handen van Vinci maar heffen ze er voor 1 of andere reden geen tol op. Je betaalt het dus bij Antibes (Sortie 44) of bij Fréjus (Sortie 38) gewoon bij.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 mar 2021, 20:02

In de praktijk zijn de trajecten onder concessie wel wat langer dan de stukken waar je echt tol betaalt. Er zijn eigenlijk bijna geen autosnelwegen zonder concessie in Frankrijk, voornamelijk rond Parijs, een aantal in het noorden en snelwegen zoals de A20 of A84. Bijvoorbeeld bij Toulouse is de complete A61-A62 wel van VINCI ondanks dat je in de stad geen tol betaalt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 25 mar 2021, 20:08

^^ Het staat te boek als een section gratuite in de Escota-concessie. Deze kilometers mogen dus niet mee worden gerekend in het bedrag dat je afrekent op deze twee tolstations, waarvoor specifieke kilometerprijzen zijn vastgelegd per kilometer tolweg. In zoverre is het iets anders dan een tolweg op open systeem, waarvoor je betaalt als je de tolstations passeert maar die gratis is als je maar tijdig afslaat.

Uiteraard loopt dit wel mee in het totale Escota-Vinci-kostenmodel met bijbehorende winstverwachting. Feitelijk zit een vergoeding voor dit gratis stukje ingebakken in ieder tolbedrag dat je wél betaalt aan Escota/Vinci. Voor zowel het gebruik als voor werkzaamheden als deze. En idem dito voor vergelijkbare gratis stukken concessie in het Ile de France, waar met name Sanef flinke stukken gratis weg heeft.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 mar 2021, 21:12

Dus er is geen subsidie van de overheid voor het beheer en onderhoud van deze wegen?

Op zich vind ik de manier waarop Frankrijk het wegbeheer semi-privaat organiseert wel beter dan in veel andere landen: minder overlast van werken en toch een beter onderhouden wegennet. De snelwegen rondom Parijs die nog echt door de overheid beheerd worden zijn vaak vervallen en smerig. Toonbeeld van hoe het niet moet... :nothanks:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 26 mar 2021, 21:27

^^ Het is een vreemde wet. De wegen in Frankrijk zijn er voor de burger, maar de concessiewegen zijn in privébezit. Hoe die tegenstelling zich inhoudelijk en wettelijk vertaalt zorgt al decennia voor wrevelingen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 26 mar 2021, 22:19

Het is een beetje als “gratis OV is niet gratis.” Een gratis weg in concessie is het ook niet. In het eerste geval betaal je toch via de belasting; in het tweede geval via de tollen elders. Uiteindelijk kijk ik naar het concessiemodel toch als iets dat ervoor zorgt dat wegen er sneller kunnen komen, maar waar de gebruiker uiteindelijk meer voor betaalt dan wanneer de overheid het op eigen boek had gehouden. Behalve voor aanleg en onderhoud betaal je uiteindelijk toch ook voor de winst van de concessionair.

Ik vind het in zoverre ook zelfs wel een beetje schrijnend in Frankrijk hoe concessionairs op dat model sjiek-de-friemel wegen aanleggen, terwijl de wegen in handen van de overheid toch vaak enorm verslonzen en maar enorm langzaam tot stand komen. Ik rijd met niet minder plezier over die tolwegen in fijne staat -die tol kan er wel bij- maar het is natuurlijk een behoorlijk slecht verdeeld gebruik van de bedragen die een weggebruiker zoals aftikt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 mar 2021, 22:30

Ik heb wel eens bedacht dat Frankrijk wellicht het land in Europa is waar de nationale overheid het minst aan wegen uitgeeft. Ze beheren een restant van de routes nationales, waar nauwelijks echt geld aan uit gegeven wordt op de RCEA na, en de autoroutes die niet onder concessie zijn, en dat zijn er dus niet zo heel veel. Bijna alles is overgedragen aan de departementen of wordt onder concessie ontwikkeld.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 26 mar 2021, 22:41

In Bosnië-Herzegovina is niet één weg die door de nationale overheid wordt beheerd. Alles ligt een niveau lager, bij de entiteiten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Mundial
dorpsstraat

Bericht door Mundial » zo 28 mar 2021, 16:42

Chris schreef:
vr 26 mar 2021, 22:30
Bijna alles is overgedragen aan de departementen of wordt onder concessie ontwikkeld.
Italië komt ook aardig in de buurt met heel wat wegen onder concessie behalve de expresswegen in Midden-Italië en de snelwegen op de eilanden en ten zuiden van Napels. Al zijn die laatsten te vergelijken met de gratis snelwegen A20 en A75 in Frankrijk, die zijn ook gratis omwille van de verhoopte economische relance.
Palance schreef:
vr 26 mar 2021, 22:41
In Bosnië-Herzegovina
Dat lijkt me meer een vorm van doorgedreven federalisme zoals in Zwitserland waar er tot voor kort ook geen wegen in federaal beheer waren.
Frankrijk is toch meer centralistisch georganiseerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 28 mar 2021, 17:55

Zwitserland heeft dan toch op zijn minst een wat andere traditie bij het ontwikkelen van een wegennet. Binnen het federale systeem waren alle wegen daar kantonaal of in handen van een nog lagere overheid, waarna de federale overheid subsidies kon geven voor de ontwikkeling van wegen met nationaal belang. Dat leverde trage processen op (ook in vergelijking met de eveneens trage Zwitserse bouwsnelheid nu) en zeker in de kleinere centrale kantons drukten doorgaande wegen, vaak door bergachtiger gebied, ook behoorlijk zwaar op een relatief kleine begroting. Het N-wegennet is een reactie daarop geweest, om bouwen in het nationaal belang te vergemakkelijken. Maar dat is dus ontstaan zeer ruim na nationale wegennetten in centraler georganiseerde staten, waaronder met name Frankrijk.

Dat gezegd hebbende: of de nationale bestuurslaag ontwikkelt of een decentrale (behalve Bosnië speelt dat natuurlijk ook in België), het belangrijkste is óf er nog enigszins wordt ontwikkeld. Het maakt voor een weggebruiker niet heel veel uit of belasting in decentrale kassen vloeit om dan te worden ingezet voor wegenbouw, of dat de nationale overheid dat doet. Het Zwitserse model zat op decentraal niveau op slot en daar kwam een federale oplossing voor - net zoals het Amerikaanse wegennet op verschillende momenten nationale oplossingen nodig had omdat in de deelstaten dingen vast zaten. Het Franse probleem is in zoverre dat het model volledig op slot is gedraaid. Departementen hebben de verantwoordelijkheid in hun maag gesplitst gekregen zónder de middelen erbij te krijgen, de nationale overheid doet maar weinig op die wegen die hij behoudt. Als je het Franse beleid plat slaat, heb je wat restprojecten in het Plan Routier Breton, de langzame uitbouw van N4 en N57, de Y Ardennais en bovenal de RCEA. En dat duurt decennia. Zelfs de A20 en de A75, als economische stimulans voor de bewuste regio’s, liepen zo langzaam dat de laatste schakels uiteindelijk maar in concessie zijn gegaan. En zie vanaf daar mijn eerdere opmerking over het concessiemodel. Ik ben daar nog niet eens heel erg tegen, maar in Frankrijk heeft het geleid tot een scheefgroei die gewoon niet klopt.

Tenslotte nog over Italië. Ik vind Anas toch nog wel behoorlijk actief. De superstrade in het zuiden en de eilanden, plus Midden-Italië en de A2 telt toch op naar een heel redelijk wegennet. En er wordt daar ook gestaag doorgebouwd, ook aan hoogwaardiger enkelbaans wegen zo hier en daar. Niet altijd even snel, maar meer en sneller dan wat er in Frankrijk gebeurt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 30 mar 2021, 13:11

maar in Frankrijk heeft het geleid tot een scheefgroei die gewoon niet klopt
Ik lees dit wel vaker; maar mijn stelling blijft dat je in Frankrijk over het algemeen prima kunt doorrijden op autosnelwegen die in concessie zijn gegeven en het departementale netwerk is over het algemeen ook prima. Het kost de weggebruiker wellicht iets meer geld; aan de andere kant ook bij de overheid blijft regelmatig wat aan de spreekwoordelijke strijkstok hangen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 30 mar 2021, 14:18

^^ Ook als je goed kunt doorrijden over het netwerk dat niet in concessie is (in wiens handen ook), het is niet echt een handige verdeling van middelen wanneer op de meest bereden wegen in de stedelijke gebieden de borden vaak afbladderen door geldgebrek bij de DIR, terwijl op lege snelwegen in de provincie chique portaalborden bij weinig gebruikte afritten staan, luxe parkeerplaatsen etc. Dat infraprojecten buiten concessie extreem traag lopen, ook in regio’s die hard snelwegen of expreswegen nodig hebben voor hun economische ontsluiting, terwijl binnen concessie koeiensnelwegen als de A65 zijn neergelegd. Dát is de scheefgroei, niet wat het mij kost.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 31 mar 2021, 15:09

Je bedoelt gewoon dat het DIR zijn werk moet doen en/of meer geld moet alloceren. Dat zijn we met elkaar eens :mrgreen:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 31 mar 2021, 15:17

Vinny schreef:
wo 31 mar 2021, 15:09
Je bedoelt gewoon dat het DIR zijn werk moet doen en/of meer geld toegewezen moet alloceren krijgen. Dat zijn we met elkaar eens :mrgreen:
Even gecorrigeerd :hap:

Maar goed, dat betekent dat de lasten voor de belastingbetaler iets omhoog moeten om dat te financieren. Wat natuurlijk niet lekker gaat vallen, net zomin als ombuigen uit andere potjes. En dan kom je toch uit op de andere kant, namelijk de invulling van dat Franse concessiemodel. Ik zou ergens zeggen dat er best een halve cent per kilometer vanaf had gekund met een wat basaler aangelegde tolweg. Zonder aires die luxer zijn dan in andere landen, zonder 107.7 en zonder portaalbewegwijzering bij iedere afrit. Die halve cent minder tol kun je dan compenseren met met iets meer accijns op brandstof die naar de wegenbouw kan (in departementen en op nationaal tolvrij niveau), zonder dat de nettolast voor de gemiddelde weggebruiker omhoog gaat. Dan had je én goede tolwegen gehad én een beter tolvrij netwerk voor eenzelfde bijdrage van de belastingbetaler/gebruiker. Nou goed, de investeringen in de tolwegen zijn uiteraard al gedaan, dus je draait het model niet terug. En naar de toekomst toe zie ik niet veel projecten waar de staat het met de concessie beter kan doen. Maar het draagt wel bij aan dat gevoel dat het totale model dus scheef is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 apr 2021, 16:13

Op de speciale vrachtwagen-parkeerplaats Aire du Reyran, bij Fréjus, zijn speciale wasautomaten neergezet. Onder het motto “je kart hele weken door Europa, staat een weekend stil langs de snelweg, dus dan was je toch even...”

https://www.facebook.com/radiovinciauto ... 1059322869

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 15 apr 2021, 17:21

Hier in Zwolle heb ik ze ook gezien bij de Esso. Kennelijk is daar wel een markt voor.

Truck stops bieden dit soort diensten toch ook aan?

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 15 apr 2021, 17:23

^^ De Franse routiers bieden wel douches en maaltijden aan, maar echt kledij wassen hoort daar niet bij, dus ik voorspel dat dit experiment verder uitgebouwd zal worden. Ik vind het toch een goede zaak, campers en caravans gaan dit misschien ook wel op prijs stellen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 15 apr 2021, 17:25

Ik dacht dat dit in Europa ook wel gangbaar was, gezien de hoeveelheid truckers die lang van huis zijn (ook al mag dat tegenwoordig formeel niet meer). In Noord-Amerika heeft elke truck stop wel wasmachines voor chauffeurs. En douches. En loungerooms. Soms zelfs tandartsen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 15 apr 2021, 17:26

Chris schreef:
do 15 apr 2021, 17:21
Hier in Zwolle heb ik ze ook gezien bij de Esso. Kennelijk is daar wel een markt voor.
In Barendrecht ook, vlak naast de A29 https://goo.gl/maps/zQ9fAB3r7fFZ1nbAA

En op hetzelfde terrein ook voor honden :) https://goo.gl/maps/DkzaLd3SLo6D17T58
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 15 apr 2021, 17:37

Als toevoeging op het bericht van Chris:
In de VS zelfs supermarkten inclusief een afdeling met allerlei accessoires (waaronder een groot assortiment aan Amerikaanse vlaggen, in stof of als sticker), een garage, een motel voor als je eens niet in je truck wilt slapen.

Hoewel dat laatste best kan, overnachten in je truck. Er zijn trucks die achter de cabine een soort mini appartement hebben: compleet met magnetron, televisie, zithoekje...
Donateur Vereniging Wegenforum

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 15 apr 2021, 20:17

Chris schreef:
do 15 apr 2021, 17:21
Volgens mij zijn die standaard bij de Esso tegenwoordig. Ook in Breda staan ze op de Tilburgseweg, ook al komt daar nooit vrachtverkeer langs...