[F][A075] La Méridienne (Clermont-Ferrand - Béziers)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 23 mei 2007, 12:28

Het klimmen begint direct na Clermont-Ferrand, en je komt over de hoogste cols die op een Autoroute in Frankrijk bestaan, dus het is wel klimmen. Maar de route is veel mooier en rustiger dan de Route du Soleil, en zeker de moeite waard.

Na Millau is het vooral dalen. Dat stukje tussen Millau en Pézenas is één van de mooiste snelwegen die ik ken. Met name rond Lodève.

Genemuiden
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:11
Locatie: genemuiden
Contacteer:

voor mij is de a 75 DE MOOISTE ROUTE NA SPANJE

Bericht door Genemuiden » do 21 jun 2007, 23:17

OOK DIT JAAR MET VAKANTIE NA SPANJE EN JA VIA DE A 75 , WIE WEET WAAR ZE STAAN TE KNIPPEN
op vakantie naar Estartit

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 22 jun 2007, 3:38

Even op ViaMichelin een route plannen van Clermont-Ferrand naar Beziers, dan kun je op het kaartje de radarcontroles zien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

sharque
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 19:11

Bericht door sharque » vr 22 jun 2007, 19:16

In mei ben ik over de A75 naar Spanje gereden, mooie en relaxte weg. Het was op zondag en vrij rustig, wel ben ik geflitst door een mobiele radar-controle nabij km 255, dat is vlak voor een stuk met scherpe bochten en de tunnel. Daar heb je vlak voor een bocht een snelheidsbeperking naar 90 en 50m verder 70 vmax. Je auto vooral niet laten uitrollen qua snelheid maar direct op je rem trappen, want vlak daarna stond in de berm een auto te flitsen... :(

Maar goed, de weg is schitterend en zeker de moeite waard. :)

Phoonke
woonerf
Berichten: 53
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:38
Locatie: Opwijk

Bericht door Phoonke » vr 22 jun 2007, 23:52

hoeveel reed je te snel en hoe duur was de boete?

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: voor mij is de a 75 DE MOOISTE ROUTE NA SPANJE

Bericht door Juerd » za 23 jun 2007, 1:52

Genemuiden schreef:OOK DIT JAAR MET VAKANTIE NA SPANJE EN JA VIA DE A 75 , WIE WEET WAAR ZE STAAN TE KNIPPEN
Links van de letter "A" op je toetsenbord zit een knop met "Caps Lock" erop geschreven. Druk die knop nog een keer in (een statuslichtje op het toetsenbord gaat uit) en blijf er daarna s.v.p. van af.

sharque
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 19:11

Bericht door sharque » za 23 jun 2007, 13:45

[quote="Phoonke"]hoeveel reed je te snel en hoe duur was de boete?[/quote]
Het was een mobiele flitser zonder staandehouding dus wellicht ontvang ik binnenkort een brief met boete, ik weet niet of ze al zover zijn dat ze zulke gegevens doorsturen naar Nederland. Ik reed zo ongeveer 90 - 95 vermoed ik op moment van de flits.

Ik heb wel op een Franse site rondgekeken en zag dat voor <20km te hard boete €68 is, en >20 te hard €135
Als je nog veel harder rijdt blijft het boetebedrag gelijk, maar moet een Fransman steeds meer punten inleveren van zijn rijbewijs. Ben benieuwd of ik nog iets gaat ontvangen...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » zo 24 jun 2007, 0:25

Ik ben afgelopen zomer in Frankrijk bubeko bij v_max=50 met circa v=75 geflitst, nooit meer wat van gehoord.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 24 jun 2007, 0:26

Ik ben vorig jaar bij Liège (Luik voor de liefhebbers) geflitst. Ook nooit wat van gehoord.

Phoonke
woonerf
Berichten: 53
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:38
Locatie: Opwijk

Bericht door Phoonke » zo 24 jun 2007, 0:48

ik ben in Hulst ook 1 keer (ben trouwens nog maar 1 keer geflitst geweest) geflitst 3km te snel 30euro en dat hebben ze toch lekker naar Belgie gestuurd :x

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 24 jun 2007, 11:00

Chris schreef:Ik ben vorig jaar bij Liège (Luik voor de liefhebbers) geflitst. Ook nooit wat van gehoord.
In Luik wordt geflitst omdat er tolheffing geldt die de overheid aan de exploitant afdraagt. En er geldt een Vmax van 80 ;)

Genemuiden
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:11
Locatie: genemuiden
Contacteer:

nog nieuws over deze route

Bericht door Genemuiden » di 03 jul 2007, 18:33

Wie weet waar bevoorbeeld het beste de rustpauze's kunnen maken
op vakantie naar Estartit

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 03 jul 2007, 18:36

Vrijwel alle aires langs de A75 zijn nieuw en netjes, en meestal met een mooi uitzicht. Vlak voor het Viaduc van Millau zit volgens mij ook een aire met schitterend uitzicht over het viaduct en de Tarn.

Genemuiden
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:11
Locatie: genemuiden
Contacteer:

Re: voor mij is de a 75 DE MOOISTE ROUTE NA SPANJE

Bericht door Genemuiden » di 03 jul 2007, 18:37

Juerd schreef:
Genemuiden schreef:OOK DIT JAAR MET VAKANTIE NA SPANJE EN JA VIA DE A 75 , WIE WEET WAAR ZE STAAN TE KNIPPEN
Links van de letter "A" op je toetsenbord zit een knop met "Caps Lock" erop geschreven. Druk die knop nog een keer in (een statuslichtje op het toetsenbord gaat uit) en blijf er daarna s.v.p. van af.

O wist ik niet en bedankt voor de tip :rofl2: :schrikreactie:
op vakantie naar Estartit

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Bericht door mb90 » di 03 jul 2007, 19:24

Genemuiden schreef:Wie weet waar bevoorbeeld het beste de rustpauze's kunnen maken
Zoals Chris al zei zijn vrijwel alle aires mooi en netjes met bijna overal een mooi uitzicht. Er is inderdaad een aire vlak voor Viaduc de Millau met een mooi uitzicht.
Er is wel 1 aire die mij opviel en dat is Aire de L' Aveyron. Dit is bij afrit 42 (de afrit met de N88) en het is de laatste grote rustplaats voor Millau. De laatste 2 jaar stonden er elke keer rijen van meer dan 15 minuten om te tanken en de parkeerplaatsen waren ook vrij vol.
Wel heb je er een mooi uitzicht op dit kasteel:
Afbeelding
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 03 jul 2007, 20:25

Is dat bij Séverac-le-Chateau? Daar heb ik ook nog eens een ijsje gehaald. :puh2:

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Bericht door mb90 » di 03 jul 2007, 20:45

^^ Ja, dit is bij Séverac-le-Chateau. Daar hebben we al 2 jaar achter elkaar gerust en misschien komt er dit jaar een 3e keer bij, want we komen er weer langs. :)
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 04 jul 2007, 5:25

Toen wij die parkeerplaats namen was het er inderdaad ook erg druk. Lange rijen in de winkel en bij de toiletten. En ook nog een stukje weg van de A75 zelf trouwens.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Phoonke
woonerf
Berichten: 53
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:38
Locatie: Opwijk

Bericht door Phoonke » ma 16 jul 2007, 2:19

Hallo,

In het terugkeren heb ik deze autosnelweg toch voor de 1ste maal genomen en de bergen waar ik wat schrik voor had ivm met mijn moter viel meer dan goed mee!!
Deze route zal ik vanaf nu altijd op de terugweg nemen, zoals hier al gezegd is het is een rustige baan met een zeer mooie landschap inclusief de brug van Millau.
In het oprijden zal ik deze nooit nemen, dit om reden dat we in het oprijden altijd s'nachts rijden!
Want het nadeel vond ik op deze route dat er maar weinig aires zijn in vergelijking van Route du soleil, soms als je s'nachts rijd kan je het inééns zwaar krijgen zonder dat je het voelt aankomen!
En daar ik s'nachts alleen stop op aires met tankstation dit omwille van veiligheidsredenen, want ik heb gecheckt onderweg dat je daar maar om de 50km aan tankstation tegenkomt en op de route du soleil is dit 20km!

Greets
Koen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 16 jul 2007, 11:39

Aires om de 50 km hoeft toch geen probleem te zijn?

Want het nadeel vond ik op deze route dat er maar weinig aires zijn in vergelijking van Route du soleil, soms als je s'nachts rijd kan je het inééns zwaar krijgen zonder dat je het voelt aankomen!
Bedoel je vermoeidheid?

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » ma 16 jul 2007, 14:28

waldo79 schreef:Aires om de 50 km hoeft toch geen probleem te zijn?

Want het nadeel vond ik op deze route dat er maar weinig aires zijn in vergelijking van Route du soleil, soms als je s'nachts rijd kan je het inééns zwaar krijgen zonder dat je het voelt aankomen!
Bedoel je vermoeidheid?
misschien buikloop :hahaHAHA:

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » ma 16 jul 2007, 14:34

waldo79 schreef:Aires om de 50 km hoeft toch geen probleem te zijn?

Want het nadeel vond ik op deze route dat er maar weinig aires zijn in vergelijking van Route du soleil, soms als je s'nachts rijd kan je het inééns zwaar krijgen zonder dat je het voelt aankomen!
Bedoel je vermoeidheid?
misschien buikloop :hahaHAHA:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 16 jul 2007, 21:58

Onze vriend Stefanuzz heeft eergister onderweg naar zuid Frankrijk nog een fotootje gemaakt :)

Afbeelding

schitterende weg is het toch...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » ma 16 jul 2007, 22:18

Is dat nou een uitvoegstrook of een vluchtstrook?

Tijgernoot
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 22:54

Bericht door Tijgernoot » ma 16 jul 2007, 23:07

Vluchtstrook, het uitvoegen begint pas bij het bord.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: A75 la Méridienne

Bericht door Ds79m » za 25 aug 2007, 19:44

Michelin.fr schreef:Michelin présente un Guide Vert inédit consacré à l’autoroute « A75 La Méridienne »

27/07/07

Pour la première fois en France, Michelin publie un Guide Vert inédit consacré à l’autoroute « A75 La Méridienne ». Ce nouveau guide touristique, qui met en lumière les atouts et les attraits des territoires traversés par l’A75, a été réalisé en partenariat avec l’UCCIMAC et le soutien de l’Etat.

Le nouveau Guide Vert Michelin « A75 La Méridienne » est le fruit d'un travail de terrain mené par l’équipe des rédacteurs des guides touristiques Michelin. Ils ont travaillé en toute indépendance, pendant plusieurs mois, pour mettre en lumière les territoires traversés par l’A75 et proposer aux voyageurs de nombreux itinéraires thématiques depuis l’A75, véritable colonne vertébrale du Massif Central. Ainsi, ce nouveau guide Michelin invite le lecteur à découvrir toutes les facettes de ce territoire riche et varié : sites culturels, naturels, historiques, les métiers et les traditions, sans oublier la gastronomie.

Dans l’air du temps et adapté au tourisme d’aujourd’hui, le Guide Vert Michelin « A75 La Méridienne » dévoile une maquette très attractive avec une présentation claire et structurée en trois parties ainsi que de nombreuses photos et cartes.


La première partie du guide présente, sur 14 pages de cartographie, le tracé de l’autoroute depuis Clermont-Ferrand jusqu’à Montpellier/Béziers, toutes les sorties avec les numéros d’échangeurs ainsi que toutes les aires de services. Sont également indiqués les 6 itinéraires de découverte de l’A75, les 7 villes étapes de l’A75 dénommées « Perles vertes » et les 3 villages étapes de l’A75. Enfin, sont présentés les différents circuits de découverte thématique avec les sites sélectionnés et classés de 1 à 3 étoiles.
La seconde partie fournit de nombreux conseils pour « Organiser son voyage »
La dernière partie, « Découvrir les sites » propose une vue d’ensemble de l’A75 puis le descriptif détaillé de plusieurs circuits de découverte présentés dans 11 chapitres thématiques : « Lacs, volcans et volcanisme », « Gorges, barrages et viaducs », « D’un causse à l’autre – grottes et avens », « Sites historiques et personnages célèbres », « Eglises et trésors d’art », « Châteaux, villages et cités de caractère », « Métiers et traditions », « Villes d’eaux : thermalisme, loisirs et remise en forme », « Découvertes gastronomiques », « Vins d’Auvergne et du Languedoc », « Les insolites ». Sans oublier, au fil des pages, des sites ou des activités à faire en famille et des circuits de promenades à pied.
Ce guide de 128 pages s'adresse à tous ceux qui veulent comprendre et découvrir les richesses en périphérie de l’A75. Il s'inscrit dans la collection « Le Guide Vert Michelin » qui compte aujourd'hui 25 guides sur les régions françaises, 7 guides thématiques et 35 guides sur l’Europe et sur le monde. Il est disponible en librairie et sur la boutique en ligne du site Internet Michelin Cartes et Guides (http://www.cartesetguides.michelin.fr) au prix public de 9,90 euros.
Bron

Korte vertaling: Voor het eerst zal Michelin, in samenwerking met de overheid en de regionale VVV, een Groene Gids uitgeven over een snelweg, de A75. Deze gids heeft aandacht voor alle toeristische hoogtepunten in het gebied dat door de weg wordt doorkruist, aangevuld met vele kaarten en foto's.

De gids bestaat uit 3 delen. In het eerste deel staan 14 pagina's met kaarten van het tracé, met de afritten, parkeerplaatsen, overnachtingsadressen, toeristische routes en toeristische plekken (met een waardering van 1 tot 3 sterren). In het tweede deel is aandacht voor de voorbereiding van de reis. In het derde deel staat een uitgebreide beschrijving wat er te vinden is in de omgeving van de weg, aan de hand van 11 thema-hoofdstukken. De gids kost € 9,90.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A75 la Méridienne

Bericht door waldo79 » zo 26 aug 2007, 12:02

Er wordt een zekere toeristische status aan de A75 toegekend. Bijzonder :wow:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: A75 la Méridienne

Bericht door vynkce » vr 11 jan 2008, 13:35

Enkele foto's van de veelbesproken afdaling riching Lodève:
(bron: wikisara)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: A75 la Méridienne

Bericht door JB81 » vr 11 jan 2008, 13:46

Dat was een vermakelijke afdaling ja, met een bakwagentje van 3,5t. :puh2:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: A75 la Méridienne

Bericht door Ds79m » vr 11 jan 2008, 13:54

Die afdaling is inderdaad één groot spektakelstuk. Het is niet alleen het Viaduc de Millau dat deze A75 zo speciaal maakt. In tegenstelling tot dat viaduct kwam deze afdaling voor mij de eerste keer op de A75 wel redelijk onverwacht.

Dit zegt de Wegen-wiki erover (goede teksten zijn daar toch te vinden :puh2: )
Wiki.autosnelwegen.nl schreef:Na het viaduct volgt een groot plateau, waar de A75 over enkele tientallen kilometers nagenoeg vlak is, en dat op ongeveer 800m hoogte. De weg moet echter gaan dalen tot bijna aan het zeeniveau, en dit gaat via een achtbaan-achtige afdaling die kort na La Cavalerie begint. De A75 heeft hier kenmerken die niet gebruikelijk zijn op een snelweg, zoals scherpe bochten, hoge dalingspercentages en niet overal een vluchtstrook. Ook worden twee korte tunnels gepasseerd. Het mag duidelijk zijn dat enige rij-ervaring, met name voor verkeer met een aanhanger of caravan, hier gewenst is. Anderzijds geldt wel dat dit qua natuurschoon een fantastisch stuk is om te rijden, met een weg die tegen de bergen aangeplakt lijkt. Het is wel belangrijk om hier de snelheidslimieten te respecteren. Uiteraard voor de veiligheid, maar ook omdat er streng gecontroleerd wordt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie